[paradox] tabel corrupt - hoe data te recoveren

Pagina: 1
Acties:

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 07:51
Zoals de titel al zegt, is er een paradox tabel corrupt geraakt.
Daar lijkt het tenminste op:
- de laatste tijd verdwenen er spontaan records, terwijl de bestandsgrootte gelijk bleef.
- ik heb het tooltje TableRepair er overheen gegooit, dan gaat de bestandsgrootte van 1,4 mb naar 28 kb, maar ik blijf dezelfde data houden.

Weet iemand hoe ik de verdwenen data kan achterhalen?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

Als alle velden een vaste grotte hebben dan is er bij veel DB systemen een 'forced' dump mogelijk waarbij alle records ongeacht de inhoud worden gedumpt, misschien heeft paradox ook zo'n mogelijkheid?

• leerling
4VAlien schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:22:
Als alle velden een vaste grotte hebben dan is er bij veel DB systemen een 'forced' dump mogelijk waarbij alle records ongeacht de inhoud worden gedumpt, misschien heeft paradox ook zo'n mogelijkheid?
Zover ik weet is een forced dump helaas niet mogelijk in paradox.

• leerling
-subtiel schopje-

Echt niemand?
Er staat namelijk belangrijke data in en ik zou het absoluut niet leuk vinden als alle data zomaar foetsie is.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Heb je al gezocht naar mogelijke oplossingen? Met Google vind ik namelijk wel het een en ander aan tools om databases te recoveren.

Als dat niet baat, dan heeft Borland vast een support-line die je misschien kunt bellen.

• leerling
Soultaker schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 17:21:
Heb je al gezocht naar mogelijke oplossingen? Met Google vind ik namelijk wel het een en ander aan tools om databases te recoveren.

Als dat niet baat, dan heeft Borland vast een support-line die je misschien kunt bellen.
Ja ik heb een aantal recover programmaatjes geprobeerd die ik gevonden heb via google. Deze zijn allemaal gebaseerd op UTIL32.pas (volgens mij was dat dit bestand). Maar hiermee lukt het helaas niet. Die gooien alle corrupte records er gewoon uit.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 12:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zou eerst maar eens proberen de data te importeren in bijvoorbeeld Microsoft Access, zodat je een kopie hebt die niet gecorrumpeerd is. Dan een nieuwe Paradoxtabel maken en vullen met de data die je zojuist hebt opgeslagen. Nu heb je een Paradoxtabel niet niet gecorrumpeerd is, zodat je tenminste verder kunt werken zonder nieuw dataverlies.

Wat zou kunnen werken is de Paradoxtabel exporteren naar een tekstbestand. Dat gebeurt hopelijk met een low-level exporttool, die gewoon het Paradoxbestand parst en zich niets aantrekt van corrupte records. Daarmee kun je tenminste in het tekstbestand nog controleren of je iets van de corrupte data kunt terugvinden.

Hoe dan ook, ik vrees dat je op handwerk aangewezen bent om de data te herstellen. Als een programma dat speciaal bedoeld is voor recovery er niets mee kan aanvangen, is er weinig hoop op automatische recovery.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Standaard wordt in Paradox een record niet echt verwijderd, maar krijgt het record een verwijderd vlaggetje gezet. Vandaar dat als je records verwijderd het bestand even groot blijft.

Er zijn programma's die deze verwijderde records weer terug kunnen halen op voorwaarde dat je de paradox tabel niet het gepackt (dit gooit de verwijderde records namelijk echt uit het bestand). Dit is iets wat dat TableRepair ook heeft gedaan zo te zien. Database Desktop heeft een optie om de "verwijderde" records te tonen, en heeft ook een optie om de table te "packen".

Als je ook in Database Desktop je verwijderde records niet ziet en het table repair progje haalt ook niet zoveel meer uit dan denk ik dat dat het een vrij hopeloze zaak gaat worden om je verwijderde records nog terug te halen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Creepy schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 13:59:
Standaard wordt in Paradox een record niet echt verwijderd, maar krijgt het record een verwijderd vlaggetje gezet. Vandaar dat als je records verwijderd het bestand even groot blijft.
Dat zijn DBase tables, niet paradox. Paradox tables verwijderen standaard wél alle records.
Maar als de Database Desktop geen recovery weet uit te voeren is het vrij hopeloos. Vaak zijn de indexen kapot en niet de daadwerkelijke tabel zelf. In dat geval werkt een table repair vrij aardig, maar bij fouten in de tabel zelf komt die er ook niet uit.
Wat je wel kan proberen is alle indexen, val files en dergelijke weg te gooien en een table repair te doen als je enkel nog een .db file hebt.Soms werkt het dan opeens wel.

• leerling
Bedankt voor alle reacties, maar helaas zit de oplossing er niet bij.
Ik vrees dus het ergste...
Pagina: 1