Exchange 2003 & Open Relay

Pagina: 1
Acties:
  • 862 views sinds 30-01-2008

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik heb hier thuis een Exchange server draaien. Op dit moment wordt al mijn e-mail nog binnengehaald met PopCon, die e-mail vanaf mijn POP3 accounts in mijn Exchange mailboxes (en die van mijn familie) dumpt :).

Echter, de instellingen daarvoor zijn niet altijd even handig en daarom heb ik een domeinnaam geregistreerd en de MX records hiervan naar mijn thuis IP-adres doorverwezen. Mijn thuissituatie is eigenlijk heel simpel, er is een router en daarachter zit mijn exchange server (intern 10.0.0.1). Het router IP adres is 10.0.0.138, standaard Alcatel SpeedTouch. Om dus e-mail binnen te kunnen krijgen moet poort 25 open staan op de router. Dit kan ik gelukkig allemaal wel instellen.

Omdat het openzetten van poort 25 een open relay kan veroorzaken wil ik dit natuurlijk eerst uitgebreid testen. Dus heb ik geregistreerd op abuse.net voor de relaytest, poort 25 doorverwezen en vervolgens kwam ik er achter dat ik een open relay had. Dus uiteraard gelijk poort 25 weer even dicht gezet.

Nou is het zo dat zover ik heb begrepen, Exchange 2003 standaard beveiligd is tegen open relays. Om outbound mail te kunnen versturen heb ik een SMTP connector aangemaakt ("SMTP Outbound"). In de properties hiervan valt opzich weinig in te stellen, en het is al zeker niet mogelijk om op IP-adres te blokkeren, terwijl hier volgens mij wel de clue zit.

Dan de eigenschappen van de default SMTP connector. Volgens mij moet ik hier de instellingen aanpassen. Als ik naar het tabblad "Access" ga en vervolgens naar "Relay", dan heb ik daar aangegeven dan alleen computers met IP range 10.0.0.0/24 mogen relayen. Het vinkje dat succesvolle authenticatie het altijd mogelijk maakt, heb ik uit staan. Wat ik mij nu eigenlijk af vraag is of doordat ik via mijn router 10.0.0.138 de e-mail binnenkrijg, deze onder de range van 10.0.0.0/24 verwerkt wordt waardoor de e-mail inderdaad gerelayed wordt.

Op het tabblad "Access" zit trouwens nog een knop "Authentication" en hier sta ik alle manieren van versturen toe, dus ook anoniem. Dit is toch nodig omdat anders e-mail, ook voor mijn eigen domeintje, helemaal niet meer binnen komt?

Dat zijn eigenlijk mijn twee vragen.

Ik heb wel informatie gezocht op internet maar het is echt een wirwar van informatie. Als ik bijvoorbeeld hier kijk, dan zie ik in mijn eigen configuratie geen opmerkelijke verschillen met een goed beveiligde server.

• Dennis
Komop jongens, jullie kunnen mij vast helpen ;).

• Dennis
Heeft niemand een idee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Dus heb ik geregistreerd op abuse.net voor de relaytest, poort 25 doorverwezen en vervolgens kwam ik er achter dat ik een open relay had

wat voor melding kreeg je van ze :? dat je mischien een open relay had omdat exchange geen foutmelding teruggaf (en dus gaat abuse.net er maar vanuit dat je relayed terwijl dit niet zo is)

exchange staat default dicht tenzij je de boel opengooid. zelf kies er ik er altijd voor om nooit een exchange doos rechstreeks op het inet aan te sluiten met smtp maar door de binnenkomende mail binnen te laten komen op een SMTP virusscanner/filter (zoals mailmarshal) die het dan weer doorstuur naar mijn exchange machine)

A wise man's life is based around fuck you

• Dennis
Relay test result
Hmmn, at first glance, host appeared to accept a message for relay.

THIS MAY OR MAY NOT MEAN THAT IT'S AN OPEN RELAY.

Some systems appear to accept relay mail, but then reject messages internally rather than delivering them, but you cannot tell at this point whether the message will be relayed or not.

If it is really an open relay, the test message will be delivered to you. If you do not receive the test message in your e-mail in the next few hours, it IS NOT an open relay.
Ik ontvang de e-mail dus.

• Zwelgje
ontving je die mail op het adres waarop je exchange server ook zit of op een ander adres :?

hoe heb je je recipient policy ingesteld, voor welke domains :? (hier geen je aan voor welke domains je exchange email afhandeld)

Op het tabblad "Access" zit trouwens nog een knop "Authentication" en hier sta ik alle manieren van versturen toe, dus ook anoniem. Dit is toch nodig omdat anders e-mail, ook voor mijn eigen domeintje, helemaal niet meer binnen komt?

tja anonymous access op je smtp moet je natuurlijk niet hebben.. zo kan iedereen relayen..

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 05-12-2004 23:04 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat misschien je Guest account aan op je domein?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dennis
zwelgje schreef op zondag 05 december 2004 @ 23:04:
ontving je die mail op het adres waarop je exchange server ook zit of op een ander adres :?

hoe heb je je recipient policy ingesteld, voor welke domains :? (hier geen je aan voor welke domains je exchange email afhandeld)
Voor, naast de lokale domeinnaam, nog een drietal andere public domeinnamen, dit i.v.m het gebruik van PopCon Pro.

tja anonymous access op je smtp moet je natuurlijk niet hebben.. zo kan iedereen relayen..
Ik heb dat nooit aangezet trouwens, maar als ik dat uit zet, dan komt er nog wel gewoon e-mail binnen?
sanfranjake schreef op zondag 05 december 2004 @ 23:05:
Staat misschien je Guest account aan op je domein?
Nope, die staat uit :).

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Relayen heeft alleen te maken met uitgaande mail. Het accepteren van clients en doorsturen naar de mailserver van ontvanger. Als je daar bijvoorbeeld alleen je eigen subnet (e.g. 192.168.0.*) toegang geeft zou ik de test nog eens proberen :)

Mijn spoorwegfotografie

• Zwelgje
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;823157

dat is je probleem, maw: weg met die anonymous!

[ Voor 15% gewijzigd door Zwelgje op 05-12-2004 23:29 ]

• Dennis
Leuk punt wat in dat artikel staat, want dat er een e-mail naar mijn domein kan worden gestuurd is toch goed en geeft toch eigenlijk niet zo veel aan? Want het zou pas écht een open relay zijn als een mail naar een ander domein zou werken, toch?

En trouwens, mijn e-mailadres van abuse.net is xxxx@domeinnaam.nl , en die domeinnaam.nl is ook één van de accepted domains van mijn exchange server. Dus dan zegt het eigenlijk niks, toch? :P.

Overigens merk ik dat telnet op poort 25 niet werkt op mijn server, dat vind ik wel vreemd.

• Zwelgje
dan ben je idd aan het relayen.. voor jezelf :P en das dus normaal

neem als adres een @hotmail account, en kijk of er via jouw server (die een ander domain host) naar hotmail gemailed kan worden

want als abuse.net mailed naar domain.nl en jij testbericht is ook voor domain.nl dan concludeerd abuse.net ten onrechte dat je loopt te relayen...

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bedoel je dan telnet van een andere locatie naar jouw poort 25? Welke provider hebben we het over? Het open relay verhaal heeftmijn inziens meer te maken met mail die jouw server accepteert voor verzending. Als deze alles accepteert wat overal vandaan komt zonder authenticatie dan is je server open relay.

Je kan hierover echt wel meer vinden door [google=exchange 2003 open relay] of
[search=exchange 2003 open relay].

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 05-12-2004 23:41 ]

Mijn spoorwegfotografie

• Dennis
Nou, dan is mijn server dus geen open relay denk ik. Ik zal mezelf eens registreren op een ander adres en dan die test nog eens proberen, dan gaat het vast wél fout.

Is het overigens aan te raden om Exchange ook een denied-message terug te laten sturen i.p.v. niets te laten weten aan de verzender?

@sanfranjake:
Ik heb natuurlijk allang gekeken op google, nog voordat ik dit bericht postte (zie startpost). En nee, telnet op mijn interne netwerk, dus dat lijkt mij ook heel vreemd. Exchange bezorgd wel e-mail :?.

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 11-02 23:53

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je moet even het volgende begrijpen:

- Outlook CLients maken gebruik van MAPI en 'relayen' dus niet via je Exchange SMTP Connector.
- De enige die dus zou moeten relayen is de Exchange Server zelf
- De Exchange Server is altijd successvol aan zichzelf (dus ook aan alle locale processen) geauthenticeerd

Als je slechts 1 exchange server hebt, heb je in feite niet eens een SMTP Routing connector nodig, omdat je nooit Route, maar altijd alleen relayed (voor jezelf dus). Als je meer dan 1 exchange server ghebt, vindt het transport tussen die servers standaard ook plaats via een SMTP conenctor, en dan is het beter om een Routing Group aan te maken. Op die manier kun je dan aangeven welke Exchange Server uitgaande mail verzorgd (Routing Master). Natuurlijk kun je op een Roting Conenctor meer instellingen doen, zoals zelf bepalen waar een mail naartoe gaat (bijv. een Smart Host gebruiken e.d.) maar voor simpel gebruik is dit niet nodig, en zal de standaard Exchange Virtual Server altijd via DNS MX Records mail versturen.

Afijn, ik ga er effe van uit dat je GEEN routing connector hebt. Als je er wel een wilt, zan zijn de instellingen voor de Virtual Server hetzelfde, maar voor de Connector moet je nog wat extra zaken instellen.

Op de Default SMTP Virtual Server stel je in dat hij alleen op het vaste IP Adres (10.0.0.1?) luisterd, dus niet 'All Unassigned'. Kies op de Access Tab, optie Authentication, en kies voor Anonymous (alle Internet SMTP Servers zijn anonymous), Basic en Integrated (je Exchange Server gebruikt zelf Integrated security). Voor Relay kies je Only the list below en laat die lijst verder leeg. Je zou dus denken dat er GEEN computer mag relayen. Klik dan wel effe de 'Allow All computers which successfullly authenticate' aan als relay. Leuke is namelijk dat een Anonymous connectie nooit authenticated is. Dus met andere woorden, je staat Anonymous access toe voor mail delivery, maar niet voor relay. Je server zelf mag wel relayen, want die authenticated wel.

Abuse.net zal nog steeds zeggen dat het lijkt alsof je een open relay hebt, maar je moet wel nog steeds voor je eigen domain kunnen relayen dus iets of wat open moet je relay wel zijn.

Suc6

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Dennis
Dankjewel voor je bijdrage, DaRealRenzel. Mijn situatie is niet erg verschillend, alleen heb ik die SMTP dinges wel nodig voor PopCon Pro. Op termijn wil ik dat programma niet meer gebruiken en dan ga ik dat ook wel uit zetten.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kijk anders even in de Exchange Resource Kit, daar zit ook een BSMTP Client bij van Exchange. Daarnaast kun je ook een tweede Connector aanleggen voor elke POP server waar je berichten vanaf haalt, die elke zoveel minuten connect en dan een TURN of een ETRN commando geeft. Kan alleen als je een BSMTP Server hebt. Leegslurpen van individuele mailboxen gaat alleen met die Resource Kit tool. Dan heb je de PopCon niet meer nodig.

• Dennis
Nou, PopCon heb ik straks helemaal niet meer nodig, want ik heb net een testmail gestuurd en e-mails sturen naar mijn dennis@domeinnaampje.nl gaat perfect. De e-mailaccounts van mijn provider en andere adressen wil ik eigenlijk helemaal niet meer gebruiken in de toekomst.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Prima... ALs je trouwens de anonymous test van abuse.net probeert, en uitsluitend test nummer 8 gaat fout, dan is verder alles in orde. Test nummer 8 stuurt namelijk een mail naar <bladibal@eendomain.com>@jouwdomain.nl. Aangezien de SMTP Server dit adres interpreteert als een mailadres op jouw domain, zal hij dus dit bericht naar binnen relayen. Hij zal het echter niet verder relayen naar 'eendomain.com' omdat Exchange in principe het adres niet accepteerd. Als test 1 t/m 7 een 'unable to relay' bericht geven is alles prima in orde.

• Dennis
Ja, ik zag net dat ik dat vinkje gewoon aan moet zetten, en dan gaan 1 t/m 7 zonder problemen. Ik zit dus veilig hier thuis en ik ga iedereen mijn nieuwe e-mailadres vertellen!

Bedankt voor alle hulp!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

graag gedaan...

Verwijderd

in exchange manager

Recient filtering aanzetten
dit doe je bij Global settings -> message delivery -> properties
vinkje aanzetten bij "filter recipients who are not in the directory"

vervolgens op je smtp virtual server "apply recipient filter" aanzetten

dit doe je bij servers->protocols->smtp->default SMTP virual server
vraag hier de properties op
in het tablad general klik je op advanced
vervolgens op edit en zet hier het vinkje aan bij "apply recipient filter"
smtp service herstarten
als je dan een relay test doet zul je zien dat hij ook door test 8 heen komt
het is uitermate belangrijk dat je dit doet.

doe je dit niet dan kunnen spammers hier misbruik van maken.
hoe, heel simpel stuur een bericht met als verzender de partij waar je spam naar wilt sturen en verstuur via je eigen mail server.
er zal een non delivery report verstuurd worden naar de afzender

ook is het verstandig om bij de relay restrictions je server in de lijst te zetten, en het vinkje weg halen bij allow all computers enz enz

als je per ongeluk je guest account aan hebt staan of een account zonder wachtwoord dan kan je extern mail versturen via jouw mailserver ( via de smtp connector)

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Bedankt voor je oplossing, maar dit topic is ruim drie jaar oud. Ik denk dat de topicstarter inmiddels wel een oplossing voor zijn probleem heeft gevonden. Om te voorkomen dat er uitgebreid wordt gereageerd wordt op de topicstart ga ik dit topic sluiten.

Ook verplaats ik dit topic nog even omdat het inmiddels elders thuishoort: Client Software Algemeen > Windows Servers en Server-software

[ Voor 16% gewijzigd door sanfranjake op 13-01-2008 21:48 ]

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.