[Konica Minolta Z2 Firmware] Raw support!

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:37
Voor de volledigheid:

* SysRq Het gebruiken van deze firmware is volledig op eigen risico!

Voor de Konica Minolta Z2 is er een (gehackte) firmware beschikbaar. Het mooie van de firmware is dat het vanaf nu mogelijk is om in raw te fotograferen. \o/

Om de firmware te installeren moet je de volgende stappen uitvoeren:

1. Kijk eerst welke firmware jouw camera heeft. Dit doe je als volgt:

Ga naar de setup in het menu van de camera:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46433/full.jpg
Druk hier op de macro knop. Er verschijnt het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46434/full.jpg
Als er hier bij jou 1.02 staat kun je doorgaan naar stap 5. Als er 1.00 of 1.01 staat moet je eerst upgraden naar firmware versie 1.02
Dit doe je op de volgende manier:

2. Download hier de laatste firmware (1.02). Installeer de firmware op de volgende manier:

3. Het bestand wat je net gedownload hebt is een zelfuitpakkend bestand. Pak het bestand uit in een map. Er wordt een map firmware aangemaakt met daarin het bestand firmware.bin. Sluit de camera aan. Kopieer vervolgens de map met daarin het firmware.bin bestand naar de root van de schijf van de camera.

4. Haal de camera los van de pc en zet de camera uit.
Let op:
* SysRq Zorg bij de volgende actie voor goede opgeladen batterijen of een accu op netstroom!!

Zet de mode-knop (de knop die om de aan/uit knop heen zit) op de playback stand en zet de camera aan. Het volgende scherm is te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46435/full.jpg
Zorg dat je op yes klikt. ;) Na het updaten zie je het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46436/full.jpg

5. Download de gehackte firmware.bin hier. Let op: dit is vanaf mijn eigen webspace. Als er mensen zijn die een mirror willen maken: graag! :)

6. Plaats de firmware.bin in een map firmware. Zet de map firmware in de root van de schijf van de camera.

7. Zet de camera in de playback-mode en zet de camera aan.

Let op:
* SysRq Zorg bij deze actie voor goede opgeladen batterijen of een accu op netstroom!!

Er wordt nu gevraagd om de nieuwe firmware te installeren. Antwoord bevestigend. Na de installatie moet je de camera uit en weer aan zetten. Als alles goed is gegaan heb je nu bij de instelling kwaliteit naast fine - normal - ook een eco - raw mode. Uiteraard is dit niet eco-mode maar alleen raw. ;)

Tot zover de installatie van de firmware.

Om de raw bestanden in te kunnen lezen in bijvoorbeeld Photoshop of Infanview heb je het programma raw2nef nodig. Hiermee kun je de raw-bestanden makkelijk omzetten in NEF bestanden. Let op: Gebruik niet de auto-detect mode, die gaat niet lekker om met de bestanden.

Even een aantal opmerkingen:
• In de raw-mode kun je geen gebruik maken van de continue/progressive mode.
• Raw bestanden worden ongeveer 6 mb groot
• Het aantal resterende foto's wordt niet goed door de camera weergegeven. Delen door 15 geeft (ongeveer) wel het goede aantal.
• In de raw mode worden er 2 bestanden per foto aangemaakt. 1 .raw bestand en één preview bestand. (een ECO-jpeg).
• Linkje naar Steve's Digicams waar een aantal mensen deze firmware getest hebben: Klik
• Ik heb deze firmware zelf nog niet getest, zodra ik vanavond thuis ben zal ik het direct proberen.
• Als deze firmware niet bevalt kun je weer terug naar de officiele firmware 1.02 volgens de bovenstaande stappen.

En dan tot slot: de resultaten. De volgende (gecropte) foto is een normale foto op fine kwaliteit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46439/full.png

En hier dezelfde foto, maar dan via raw.
Afbeeldingslocatie: http://www.solcon.nl/geuze/sampleraw.png
Aan de instellingen van de camera is verder niets gewijzigd.

Voor de volledigheid:

* SysRq Het gebruiken van deze firmware is volledig op eigen risico! Als deze firmware installeert vervalt de garantie op de camera.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:09

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

w00t ziet er best wel gaaf uit eigenlijk die firmware hacks !
Het is dat ik geen Z2 heb ;) Dan had ik het meteen geprobeerd. Leuk voor de eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Inmiddels heb ik de firmware geinstalleerd... Tot nu toe geen problemen ondervonden. Ik zal straks een paar vergelijkingen posten tussen raw en fine-jpg. :)

Overgens heb je nu wel voordeel bij een snelle sd-kaart; het wegschrijven van 5 mb kost wel wat tijd. ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Nou, het resultaat mag er wezen. :P Zeker bij donkere situaties is RAW duidelijk in het voordeel:

Fine-JPG:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46746/full.jpg

Raw:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46747/full.jpg

Dit is dus alleen een crop van de foto, verder is er niets veranderd.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eureka. :o
Ik zat wel een beetje met een dichtgeknepen poepgaatje maar het is dan toch gelukt.
Heel leuk, ik stond wel ff vreemd te kijken toen ik alleen maar 2 jpeg plaatjes zag maar na wat zoeken ben ik er dan toch uit, gelijk ook maar Nikon Capture geinstalleerd, had ik nog ergens op m'n harde schijf rondslingeren :*) .
Het plaatje is veel schoner zonder de jpeg compressie wat makkelijk is voor Neat Image om de rotzooi eruit te halen.
In kon in eerste instantie geen exif informatie vinden maar als ik 'm omzet naar tiff dan wordt ie in Noiseware herkend als een NIKONKONICA MINOLTA CAMERA, INC.
model E8700DiMAGE Z2 met alle nodige informatie.
Al met al een welkome aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
Damd, 'k wou da'k mij Sony DSC-V1 ook kon omzetten om RAW foto's te kunnen trekken, ziet er echt stukken beter uit !! _/-\o_

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik snap niet dat dit nog geen standaard optie is op iedere camera? Er hoeft toch geen speciale hardware aan boord te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Ik zat te twijfelen of ik een Z2 en een Z3 zou kopen, en heb de Z3 besteld. Nu maar hopen dat deze hack ook voor de Z3 beschikbaar komt, want ziet dr wel heel goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Wat je inderdaad nog moet installeren is Nikon Capture als je gebruik maakt van Photoshop. Dit voor de plugin.

/edit Was een reactie op Pinobot

[ Voor 15% gewijzigd door SysRq op 10-12-2004 09:22 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm verleidelijk als je die vergelijkings foto's ziet. Maar wat kan ik er concreet aan hebben. Ik stel me zo voor dat fotograferen in de sporthal, op iso 200 wel merkbare verschillen zal geven? Kan ik zelfs naar iso400? En merk je het verschil ook met 'gewone' buitenfotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 21:52
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:47:
Hmm verleidelijk als je die vergelijkings foto's ziet. Maar wat kan ik er concreet aan hebben. Ik stel me zo voor dat fotograferen in de sporthal, op iso 200 wel merkbare verschillen zal geven? Kan ik zelfs naar iso400? En merk je het verschil ook met 'gewone' buitenfotografie?
Zie Raw. Wat is het voordeel voor info over RAW.

Als ik straks thuis ben ga ik het zeker proberen. Nu het winter komt fotograferen met slechtere lichtcondities steeds vaker voor en die samples in de TS spreken mij wel enorm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik ben benieuwd hoe snel de buffer leegt wanneer je een plaatje op RAW hebt geschoten. Is je Z2 dan 10 seconden lam? 20? 30?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:06:
Ik ben benieuwd hoe snel de buffer leegt wanneer je een plaatje op RAW hebt geschoten. Is je Z2 dan 10 seconden lam? 20? 30?
Ongeveer 5 seconden.

http://www.logicaldesigns.com/Imaging1.htm is ook wel een interessant programma dat de plaatjes herkent.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, Nikon Capture is echt geweldig.
Je kan gewoon alles instellen en vervolgens het plaatje weer opslaan als NEF, de volgende keer als je de foto opent staan deze instellingen dan goed ingesteld, ook veranderd het ingebakken thumbnailplaatje mee.
Je kan ook jpegs omzetten naar NEF, beetje link als dit plaatje toevallig dezelfde naam heeft als een echt raw plaatje.
Ruwe kleurcorrectie gaat doodeenvoudig door een grijstint pixel aan te wijzen.
Tjonge, je zou het bijna kopen. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 21-09 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

proller schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:56:
Ik snap niet dat dit nog geen standaard optie is op iedere camera? Er hoeft toch geen speciale hardware aan boord te zijn?
- Omdat RAW bestanden "moeilijk" zijn voor de gemiddelde gebruiker omdat je er speciale software voro nodig hebt, Windows XP laat niet automatisch een preview zien.
- RAW bestanden zijn groot, zorgen dat het buffer van de camera sneller vol loopt en maken hem dus trager, om alles even snel te laten werken zou je dus wel meer hardware in de camera moeten bouwen.
- Het stimuleert mensen die wel RAW willen gebruiken om een duurder model te kopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé, als ik het plaatje opnieuw in Nikon Capture opsla als NEF dan werkt het plaatje ineens wèl in Photo Mechanic. :)
Met BreezeBrowser kun je de embedded jpegs uit de fotos wippen, de foto die opnieuw door Nikon Capture is opgeslagen heeft een jpeg van 640x480 in de NEF verwerkt zitten, de foto die zo uit de camera komt heeft alleen een (lelijke) thumbnail, de opnieuw opgeslagen foto is dan ook zo'n 230 KB groter.
Een embedded jpegje na opnieuw opslaan:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/PICT0001.jpg

De normale thumbnail.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/rawthumbnail.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:59:
Windows XP laat niet automatisch een preview zien.
Alleehoep.
http://www.dpmagic.com/features_community.html
:)

Je kan de NEF files in Helicon Focus Pro laden.
Je kan ook VueScan gebruiken, hiermee kun je een nef bestand inladen en opslaan als Tif.
Het voordeel van VueScan is dat het gebruik maakt van dcraw, dit geeft veel betere resultaten dan Nikon Capture, hoe leuk Capture ook in elkaar zit er is gewoon te veel detail verlies.
Acdsee 7.0 herkent ze ook. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 09:09 ]

Verwijderd

Ik heb Picture project 1.1 bij Nikon gedownload, zuigt als een Nilfisk, heeft een 8-bit plugin voor photoshop.
Voor wie het toch wil proberen: p2p

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 01:26 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Kun je de RAW-files uit de Z2 ook gewoon openen in Dimage Viewer of andere RAW-tools voor KM-camera's zoals MRWFormat? In dat geval zou conversie naar NEF niet meer nodig zijn. Het lijkt me dat deze firmware hack niet meer doet dan een verborgen optie voor het wegschrijven van RAW-data in KM's RAW-formaat mogelijk maken.

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 16 december 2004 @ 04:40:
Kun je de RAW-files uit de Z2 ook gewoon openen in Dimage Viewer of andere RAW-tools voor KM-camera's zoals MRWFormat?.
Nee, naar ik begrepen heb heeft iedere camera zo z'n eigen methode. Je zou dat dus zo moeten minipuleren dat Dimage viewer het ziet als een Minolta D7 of A1, om de één of andere reden heeft de programmeur ervoor gekozen om de ruwe data om te zetten naar NEF.
Nog niet zo eenvoudig trouwens 8)7 http://www.dalibor.cz/minolta/raw_file_format.htm

http://e2500.narod.ru/raw2nef.htm
Vertaald: "Format NEF E5700 supports color filters only such as YCGM, and NEF E8700 only filters such as BGGR. Accordingly, raw the data from CMYG chambers are converted in NEF E5700, and from RGB chambers in NEF E8700. See the table of characteristics of chambers for specification such as the filter. In many other places the incorrect information is given."

Minolta's mrw-formaat is dus alleen GBRG.
Minolta z2 is BGGR
Het zal wel iets gecompliceerder liggen dan alleen de bovenste lijn te laten vervallen. :/

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 07:36 ]

• SysRq
Femme schreef op donderdag 16 december 2004 @ 04:40:
Kun je de RAW-files uit de Z2 ook gewoon openen in Dimage Viewer of andere RAW-tools voor KM-camera's zoals MRWFormat? In dat geval zou conversie naar NEF niet meer nodig zijn. Het lijkt me dat deze firmware hack niet meer doet dan een verborgen optie voor het wegschrijven van RAW-data in KM's RAW-formaat mogelijk maken.
Ik heb het even geprobeerd, maar dat gaat dus niet lukken. Het .MRW formaat is dus echt anders dan dit RAW formaat. Helaasch.

Jammer overgens dat er geen 'officiele' firmware is voor de Z2 icm Raw.

-

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Zou deze "hack" ook voor de Z3 mogelijk zijn, in theorie? Lijkt mij wel iig.. Zoja dan is er een kans dat een fanatiekeling deze vroeg of laat gaat maken :)

Verwijderd

Ik snap het niet helemaal. Het enige verschil tussen RAW en JPEG is, dat JPEG gecomprimeerd is. Hoe kan het dan dat die belichting zoveel verschilt tussen die 2? Het verandert toch verder niets aan de wetten van sluitertijd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wilde me camera (z2) ook update* naar deze firmware, maar toen zag ik dat mijn camera firmware versie 1.03 is, kan ik nu gewoon deze Raw-firmwaire instaleren, of moet ik eerst terug naar 1.02 en dan deze firmware instaleren om raw foto's te kunnen schieten.??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:52

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Kan iemand me uitleggen waarom het RAW formaat zo veel verschil laat zien? In de bovenste foto bijvoorbeeld zit nogal wat verschil in kleur. Wat is eigenlijk de 'originele' kleur van zo'n foto?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:53
Hertog schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:32:
Kan iemand me uitleggen waarom het RAW formaat zo veel verschil laat zien? In de bovenste foto bijvoorbeeld zit nogal wat verschil in kleur. Wat is eigenlijk de 'originele' kleur van zo'n foto?
Raw kun je met negatief vergelijken, geen compressie, gewoon de pure data uit je sensor.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 30-01-2005 20:33 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:), ik heb ook een z2 :) :) :) :) :) ff mn camera pakken en upgraden, moet ik firmware in F:\firmware.bin of F:\dcim\firmware.bin doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2005 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:52

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Simon schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:33:
[...]

Raw kun je met negatief vergelijken, geen compressie, gewoon de pure data uit je sensor.. :)
Scheelt alleen de compressie zo veel in kleur en scherpte bij donkere foto's dan? :o

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:25:
ik wilde me camera (z2) ook update* naar deze firmware, maar toen zag ik dat mijn camera firmware versie 1.03 is, kan ik nu gewoon deze Raw-firmwaire instaleren, of moet ik eerst terug naar 1.02 en dan deze firmware instaleren om raw foto's te kunnen schieten.??
kan iemand dat ff vertellen, ik heb ook firmware 1.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze zeggen dat 1.03 alleenop de nieuwere camera's zijn..sinds de zomer ongeveer. maar er is geen verschil tussen versie 1.02 en 1.03... maar ik twijfel nogsteeds om het wel of niet te doen. firmware versie 1.03 zal nooit officieel uitebracht worden op de minolta website. dus als het mislukt..heb ik een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:47
Hertog schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:32:
Naast het compressie verschil (dat inderdaad niet het verschil in belichting en kleuren verklaart) is er nog een ander (veel belangrijker) verschil: met RAW wordt foto niet omgezet naar een 'computer-plaatje' (of dat nou tiff, jpg, png, bmp is doet er niet zo veel toe).

In JPG-stand haalt de camera eerst de ruwe data van de sensor op (RAW), en zet die daarna om naar een JPG bestand.
In RAW-stand haalt de camera de ruwe data op en slaat deze op. Daarna converteer je met een PC-programma die RAW naar bijv. een JPG.

Het converteren gebeurt dus niet meer in de camera, maar met een extern programma. Blijkbaar lukt het Konika Minolta een stuk minder om die conversie goed te doen dan Nikon.... (en da's toch vreemd... dat een concurrent beter jouw ruwe data om kan zetten dan jijzelf...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 22:35:
ze zeggen dat 1.03 alleenop de nieuwere camera's zijn..sinds de zomer ongeveer. maar er is geen verschil tussen versie 1.02 en 1.03... maar ik twijfel nogsteeds om het wel of niet te doen. firmware versie 1.03 zal nooit officieel uitebracht worden op de minolta website. dus als het mislukt..heb ik een groot probleem.
ja ik heb de camera na zomer gekocht, moet ik eerst 1,02 erop flashen en dan gehackte firmware?

als het mislukt en wat gebrurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot zijn die raw files ten opzichte van de "normale" JPG files.

kan ik hier alvast rekening mee houden met de aanschaf van een Image tank.

Groetjes

edit: sorry heb er overheen gelezen :)
6mb dus

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2005 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:37:
:), ik heb ook een z2 :) :) :) :) :) ff mn camera pakken en upgraden, moet ik firmware in F:\firmware.bin of F:\dcim\firmware.bin doen?
In de root, dus f:\firmware.binIn de map firmware dus. Zie de topicstart. :)
Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 20:25:
Volgens mij kun je gewoon de raw-firmware installeren, tussen 1.02 en 1.03 zit geen verschil.
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:27:
als het mislukt en wat gebrurt er dan?
Dan werkt je camera niet meer. :) Zie ook de waarschuwingen in de topicstart. Hij is waarschijnlijk nog wel te maken, dat zal je dan alleen geld kosten.

Overgens heb ik de raw-firmware sinds december in gebruik, en heb ik er nog steeds geen problemen mee. Voor bijvoorbeeld de fotocontest was de raw-mogelijkheid erg makkelijk. Voor de rest schiet ik nog bijna altijd in fine-jpeg.
Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 08:53:
Hoe groot zijn die raw files ten opzichte van de "normale" JPG files.

kan ik hier alvast rekening mee houden met de aanschaf van een Image tank.

Groetjes
6 mb in plaats van 1,5 op fine

[ Voor 14% gewijzigd door SysRq op 01-02-2005 08:54 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okey,

de firmware er op zetten was geloof ik het makkelijkste. :-)

maar nu heb ik problemen met het omzetten van de raw images

is er misschien een makkelijkere manier om die Raw's in te lezen / converten.

want dit wil me nog niet echt lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Tja, het is natuurlijk wel makkelijk als je vermeldt wat er precies niet lukt. Heb je de programma's uit de topicstart gebruikt? Wat gaat daar niet goed mee? :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja sorry, t was al laat.

ik ben tot 4 uur bezig geweest.
de fout zat hem niet in de software wat ik in eerste instantie dacht.

fout omschrijving:
het converteren dat ging goed. (dacht ik)
maar zodra ik het plaatje wilde openen in PS kreeg ik alleen maar gele en wat andere gekleurde pixels te zien

heb dit een aantal keren gedaan (ik dacht dat het aan het connverteren lag, was ook deels zo)
op een gegeven moment "verbose" aangezet
deze gaf de melding dat ie de exif niet kon lezen.
ik had namelijk de echte jpg niet mee gekopieeerd.

daarna nog een foto geschoten
deze keer ook met meer licht dan daarvoor.

boel geconverteerd en ingeladen en zie daar een heel schoon plaatje.

het water stond me in de mond.
wat een gehele verbetering is dit zeg voor het toestel.
en voor het eindresultaat.

dus bijdeze opgelost :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorv
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02-2024

victorv

Locallost

Ik heb m'n Z2 met firmware 1.03 succesvol geflasht naar de gehackte 1.02. Het zijn wel 10 spannende seconden!

Echte vergelijkingstesten heb ik nog niet, maar de gemaakte foto's komen tenminste als dual (5MB versie en eco versie met EXIF) eruit. :Y)

"Accomplishing the impossible means only that the boss will add it to your regular duties."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Rancor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-08-2021
Bij conversie van de bestanden met raw2nef komt er een zwarte kader om de foto, is er een manier om dit op te lossen?

Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
The Rancor schreef op maandag 21 maart 2005 @ 10:25:
Bij conversie van de bestanden met raw2nef komt er een zwarte kader om de foto, is er een manier om dit op te lossen?
Welke instellingen gebruik je? Je moet namelijk wel aangeven bij raw2nef dat het een Z2 camera is, anders krijg je inderdaad randen eromheen. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Rancor
Vreemd, ik duid aan dat het een Z2 is, zal vanavond testen en resultaten laten weten. Zijn er nog andere settings die ik kan nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Rancor
Probleem opgelost, full compatibility afgezet. Eris trouwens een nieuwe versie van raw2nef, misschien iets om aan te passen in de startpost?

[ Voor 51% gewijzigd door The Rancor op 21-03-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wousuuuj, heb je z2 al geflash naar gehackte firmware? Kan iemand vegelijkings foto's posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
The Rancor schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:51:
Er is trouwens een nieuwe versie van raw2nef, misschien iets om aan te passen in de startpost?
Wat zijn precies de verschillen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sysrg, heb je Z2 al geflasht naar gehackte firmware? ZO ja, werkt het veel beter (qua beeldkwaliteit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 22:59
Whaa, al mijn foto's zijn corrupt!
Gister ff een mooie shoot inde buitenlucht gedaan, zijn alle economy foto's met bijbehorende RAW bestanden corrupt. Allemaal ruis te zien in de aangemaakte NEF bestanden. De economy versies opent ie niet eens...
Heb dit overigens al eens eerder gehad. Hebben meer mensen dit? En/of weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 22:59
Hmm, even een antwoord naar mezelf, maar wellicht ook wel handig voor de mensen die deze firmware willen proberen of dezelfde problemen hebben.

De RAW bestanden blijken namelijk niet met noise reduction te werken. In welke modus dan ook waar noise reduction aan wordt gezet worden de foto's corrupt. Zo ook bij een laag gekozen ISO waarde. (bij mijn nacht foto's dus) Noise reduction handmatig uitzetten schijnt de oplossing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb raw2nef uitgepakt, ik weet niet hoe ik hem niet installeren. Ik heb op raw2nef_setup.exe geklikt en toegevoegd aan register...en dan?

Laat maar het is intussen al gelukt, alleen krijg ik met NEF bestand slechte kwaliteit, hoe kan dat nou?

Fine Jpeg maakt nu foto's van 700/800 kb ipv 1,4 mb. Ik vind het echt vaag firmware, ik ga mn oude weer terugflashen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze site staan nog een aantal handige proggies samengevat :

http://dafnis.galeon.com/z2-en.htm

Ik gebruik nu het proggie z2dng
Dit converts Z2 RAWs naar DNG. DNG wordt weer goed ingelezen door adobe's Photoshop CS, CS2 en Elements 3.

Het gebruik van RAWs heb ik in deze wintertijden nog niet goed kunnen testen. Ga binnenkort overdag wat foto's proberen te maken, want donkere binnenfoto wordt 1 grote ruisfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
hé, da's handig. z2dng ga ik vanavond ook maar eens uitproberen. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze firmware nu al een tijdje op de camera maar vind het geen verbetering.
Hardstikke leuk natuurlijk dat je RAW foto's kan schieten maar mijn ervaring is dat het voordeel in de ruis verdwijnt.
Pagina: 1