[Exchange 2003] host unreachable

Pagina: 1
Acties:

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 17:19

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Situatie
Ik heb een Windows 2003 server met daarop Exchange 2003. Die werkt ook, ik kan intern mailen en bovendien kan ik naar buiten mailen. Ik draai een aantal website's en die gebruiken allemaal de Exchange server om te mailen.

Verder wordt internet verzorgt door een Netopia R910 router met het SpeedTouch Home modem als modem. Er wordt via PPTP verbinding gemaakt met mijn provider, XS4ALL. Bovendien worden er een aantal poorten doorverwezen naar de server, zoals http, terminal server en smtp. Dat werkt ook, de website's werken en ik kan de server van buitenaf overnemen.

Probleem
De mailserver krijgt geen mail binnen, als je van buitenaf probeerd te mailen krijg je na verloop van tijd het bericht dat de host unreachable is. Ik ben toen gaan testen en ook een telnet sessie naar mijn server werkt niet (telnet mail.beaves.nl 25), je krijgt dan dezelfde foutmelding. Ik heb toen een test gedaan door de Exchange server te laten luisteren naar poort 8025 en die poort heb ik ook op de router open gezet. "telnet mail.beaves.nl 8025" werkte toen wel, de mail server werkt dus gewoon maar is om de een of andere manier niet op de standaard smtp poort (25) bereikbaar.

XS4ALL zegt dat ze van hun netwerk af wel op poort 25 kunnen connecten en volgens hun heb ik dan ook een firewall draaien die alleen connecties vanaf bepaalde IP ranges toelaat. Dit lijkt me sterk omdat ik geen firewall funcionaleiten gebruik, ook de firewall op de server is uitgeschakeld.

Ik weet dus zo langzaamerhand niet meer waar ik de oplossing moet zoeken, ligt het aan het MX record, heeft het verbinden via PPTP (is toch een soort VPN) bepaalde restricties of heb ik gewoon een heel raar probleem?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
het is niet zo moeilijk hoor

je hebt een public IP adres van XS4ALL
deze komt binnen op *een* firewall/router
op deze firewall/router definieeer je een "port forward", namelijk poortje 25
deze laat je forwarden naar het LAN adres van je exchange server
Vervolgens is er op de exchange server een smtp server aanwezig welke als het goed is luistert op poortje 25

telnet eerst vanuit je lan naar het lan ip adres van je exchange server op poortje 25

werkt dit, dan is de smtp server up and running

telnet nu het public ip adres van je firewall/router op poortje 25, en als de forward goed is, moet deze dus bij de exchange uit komen.

Wat ik persoonlijk denk, is dat je provider poortje 25 heeft geblokeerd op hun routers.

mx record staat hier helemaal lost van

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:36:
het is niet zo moeilijk hoor

je hebt een public IP adres van XS4ALL
deze komt binnen op *een* firewall/router
op deze firewall/router definieeer je een "port forward", namelijk poortje 25
deze laat je forwarden naar het LAN adres van je exchange server
Vervolgens is er op de exchange server een smtp server aanwezig welke als het goed is luistert op poortje 25

telnet eerst vanuit je lan naar het lan ip adres van je exchange server op poortje 25

werkt dit, dan is de smtp server up and running

telnet nu het public ip adres van je firewall/router op poortje 25, en als de forward goed is, moet deze dus bij de exchange uit komen.

Wat ik persoonlijk denk, is dat je provider poortje 25 heeft geblokeerd op hun routers.

mx record staat hier helemaal lost van
Ik heb dat allemaal al getest, ik heb getest of ik van buiten af via poort 25 kan connecten en dat kan dus helaas niet, van binnenuit gaat het wel, anders zou ik intern ook niet kunnen mailen.

Volgens XS4ALL blokken ze geen poort 25, dit heb ik drie keer nagevraagd voor de zekerheid omdat ik dat ook de meest logische verklaring vond :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou toch maar eens kijken of er niet een packet filtertje op je router draait wat port 25 blokkeert. En anders kun je ook nog FF op de connection tab van de Virtual SMTP server's properties page kijken, of je überhaupt connecties van andere IP-adressen dan die van je eigen LAN accepteert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 02 december 2004 @ 12:50:
'k Zou toch maar eens kijken of er niet een packet filtertje op je router draait wat port 25 blokkeert. En anders kun je ook nog FF op de connection tab van de Virtual SMTP server's properties page kijken, of je überhaupt connecties van andere IP-adressen dan die van je eigen LAN accepteert
Op die router draait geen firewall, voor de zekerheid heb ik die filtersets al een tijdje geleden weggehaald. Over die virtual SMTP server; als ik die naar poort 8025 laat luisteren kan ik van buitenaf wel de SMTP server bereiken.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:06:
[...]Over die virtual SMTP server; als ik die naar poort 8025 laat luisteren kan ik van buitenaf wel de SMTP server bereiken.
Zit wat in :)
Heb je ook gecontroleerd of je in Windows een TCP/IP filter hebt staan?
( NIC | Properties | General | Internet protocol | Properties | Advanced | Options | TCP/IP filtering | Properties )

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Grolsch
je zegt in je TS dat xs4all vanaf hun netwerk WEL kan connecten op poortje 25

Maar misschien dat hun het op een andere router hebben dicht gezet, zodat bijv. vanaf het xs4all netwerk het wel werkt, maar vanaf daar buiten niet?

wat voorn abbo heb jij bij xs4all?

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:38:
[...]
Zit wat in :)
Heb je ook gecontroleerd of je in Windows een TCP/IP filter hebt staan?
( NIC | Properties | General | Internet protocol | Properties | Advanced | Options | TCP/IP filtering | Properties )
Helaas, ook dat staat uit.
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:03:
je zegt in je TS dat xs4all vanaf hun netwerk WEL kan connecten op poortje 25

Maar misschien dat hun het op een andere router hebben dicht gezet, zodat bijv. vanaf het xs4all netwerk het wel werkt, maar vanaf daar buiten niet?

wat voorn abbo heb jij bij xs4all?
Basis, en ze hebben geen poorten voor mij dichtgezet, altans, dat hebben ze mij tot driemaal toe verzekerd :)

[ Voor 41% gewijzigd door Beaves op 02-12-2004 14:05 ]

• Grolsch
ik heb even voor je verder gezocht, zoek maar eens op GoT met de volgende woorden

poort 25 xs4all

dan kom je heel veel zaken tegen

ik ben bang dat je gebruik moet gaan maken van BatchSMTP

zie: http://www.xs4all.nl/helpdesk/mail/advanced/bsmtp_faq.html

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:07:
ik heb even voor je verder gezocht, zoek maar eens op GoT met de volgende woorden

poort 25 xs4all

dan kom je heel veel zaken tegen

ik ben bang dat je gebruik moet gaan maken van BatchSMTP

zie: http://www.xs4all.nl/helpdesk/mail/advanced/bsmtp_faq.html
bSMTP ken ik, maar dan nog kan ik mijn eigen domein niet voorzien van mail. Mijn collega systeembeheerder heeft ook XS4ALL Basic plus Exchange en daar werkt het wel. Via XS4ALL moet het dus wel lukken, alleen bij mij niet :?

• Grolsch
Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:17:
[...]

bSMTP ken ik, maar dan nog kan ik mijn eigen domein niet voorzien van mail. Mijn collega systeembeheerder heeft ook XS4ALL Basic plus Exchange en daar werkt het wel. Via XS4ALL moet het dus wel lukken, alleen bij mij niet :?
als het waar is wat jij zegt, en daar zijn geen fouten in gemaakt (wat ik natuurlijk niet kan bekijken hier) hoort het te werken.

Ik wil eventueel de situatie wel even persoonlijk met je doornemen via icq ofzo (ik heb je al toegevoegd, maar je bent niet online)
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een forum :)

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2004 16:47 ]

Verwijderd

Ik heb xs4all, zit dus 'op het xs4all netwerk' maar krijg geen verbinding bij 'telnet mail.beaves.nl 25'.

Waarom gebruik je PPTP? Wie neemt het inbellen voor z'n rekening?

De lookup klopt wel? Ik kom uit op 80/126/30/73

//edit
xs4all blocked geen poorten. Ook niet poort 25.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 16:49 ]

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:48:
Ik heb xs4all, zit dus 'op het xs4all netwerk' maar krijg geen verbinding bij 'telnet mail server 25'.

De lookup klopt wel? Ik kom uit op ip adres

//edit
xs4all blocked geen poorten. Ook niet poort 25.
punt 1 zou ik eerst alles proberen op IP level

punt 2 vraag ik me af of hij ervan gecharmeerd is dat jij zijn ip adres hier neer zet, maar jah, wie ben ik :P :+

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:48:
Ik heb xs4all, zit dus 'op het xs4all netwerk' maar krijg geen verbinding bij 'telnet mail.beaves.nl 25'.

Ik gebruik PPTP omdat mijn Netopia R910 PPOE niet ondersteund en het ombouwen van de Speedtouch Home geen optie is omdat die beperkte en buggy nat support heeft.
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:44:
[...]

als het waar is wat jij zegt, en daar zijn geen fouten in gemaakt (wat ik natuurlijk niet kan bekijken hier) hoort het te werken.

Ik wil eventueel de situatie wel even persoonlijk met je doornemen via icq ofzo (ik heb je al toegevoegd, maar je bent niet online)
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een forum :)
Dank je voor het aanbod, ik ben denk ik vanavond online via ICQ (zit nu op mijn werk). Ik heb voor de 10.000ste keer mijn router doorlopen en ik weet het echt niet meer :(
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:55:
[...]

punt 1 zou ik eerst alles proberen op IP level

punt 2 vraag ik me af of hij ervan gecharmeerd is dat jij zijn ip adres hier neer zet, maar jah, wie ben ik :P :+
Mij maakt het niet uit, ik denk dat de meeste hier wel weten hoe ze mail.beaves.nl moeten omzetten in een IP adres :+

[ Voor 18% gewijzigd door Beaves op 02-12-2004 16:59 ]

• Grolsch
Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:58:
[...]

Ik gebruik PPTP omdat mijn Netopia R910 PPOE niet ondersteund en het ombouwen van de Speedtouch Home geen optie is omdat die beperkte en buggy nat support heeft.

[...]

Dank je voor het aanbod, ik ben denk ik vanavond online via ICQ (zit nu op mijn werk). Ik heb voor de 10.000ste keer mijn router doorlopen en ik weet het echt niet meer :(
ik heb eigenlijk alleen maar op de zaak icq ;)

hebbie toevallig geen msn of email adres?

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Zie profiel :) mailen kan naar beaves *aap* gmail.com en MSN is j_suyk *aap* hotmail.com

• Grolsch
Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:07:
Zie profiel :) mailen kan naar beaves *aap* gmail.com en MSN is j_suyk *aap* hotmail.com
toegevoegd maar je staat offline op dit moment

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:09:
[...]

toegevoegd maar je staat offline op dit moment
Nu niet meer :)

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:55:
z'n hostname heeft ie hier zelf neergezet. Resolven kan iedereen. Ik zie niet in waarom dat hier niet zou mogen staan dan, ik heb zelfs de punten vervangen, zodat het niet door bots opgepikt wordt.
Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:58:
Hoe kom je daarbij? Noodgedwongen heb ik die hack wel eens bij een klant gedaan (ook voor een mailserver etc) en daar nog NOOIT problemen mee gehad?

Verwijderd

Volgens mij is het eerder dat het te maken heeft met de MX record. Heb je daar al naar gekeken?
Ik krijg het volgende namelijk:

Searching for MX record for mail.beaves.nl at a.root-servers.net: Got referral to NS.DOMAIN-REGISTRY.nl. [took 59 ms]
Searching for MX record for mail.beaves.nl at NS.DOMAIN-REGISTRY.nl.: Got referral to ns1.lico.nl. [took 126 ms]
Searching for MX record for mail.beaves.nl at ns1.lico.nl.: Reports that no MX records exist. [took 361 ms]

greetz goofie

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:23:
[...]

z'n hostname heeft ie hier zelf neergezet. Resolven kan iedereen. Ik zie niet in waarom dat hier niet zou mogen staan dan, ik heb zelfs de punten vervangen, zodat het niet door bots opgepikt wordt.
klopt, had ik niet gezien, excuse me :)
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:24:
Volgens mij is het eerder dat het te maken heeft met de MX record. Heb je daar al naar gekeken?

Searching for MX record for mail.beaves.nl at a.root-servers.net: Got referral to NS.DOMAIN-REGISTRY.nl. [took 59 ms]
Searching for MX record for mail.beaves.nl at NS.DOMAIN-REGISTRY.nl.: Got referral to ns1.lico.nl. [took 126 ms]
Searching for MX record for mail.beaves.nl at ns1.lico.nl.: Reports that no MX records exist. [took 361 ms]

greetz goofie
als het goed is test je eerst alles zonder mx records

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:23:
Hoe kom je daarbij? Noodgedwongen heb ik die hack wel eens bij een klant gedaan (ook voor een mailserver etc) en daar nog NOOIT problemen mee gehad?
Dan ben je simpelweg nog nooit tegen de beperking van max 128 tegelijktijdige NAT verbindingen aangelopen. Refresh achter een gehackte ST home maar eens een paar keer tweakers.net, je zult dan zien dat je een 20tal secondes niet kan internetten.
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:24:

greetz goofie
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\WINDOWS>nslookup mail.beaves.nl
Server:  bla.bla.org
Address:  127.0.0.1

Non-authoritative answer:
Name:    mail.beaves.nl
Address:  80.126.30.73

Hier werkt het dus wel :?

Verwijderd

Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:31:
Dan ben je simpelweg nog nooit tegen de beperking van max 128 tegelijktijdige NAT verbindingen aangelopen. Refresh achter een gehackte ST home maar eens een paar keer tweakers.net, je zult dan zien dat je een 20tal secondes niet kan internetten.
Nope? Nooit last van gehad?

Je MX record kan het op dit niveau iig. nog NIET zijn, immers er valt niet eens te telnetten naar die machine op die poort.

Overigens lijkt je MX mij goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
> beaves.nl
Server:  SpeedTouch.lan
Address:  10.0.0.138

beaves.nl
        primary name server = ns1.lico.nl
        responsible mail addr = admin.lico.nl
        serial  = 2004120105
        refresh = 7200 (2 hours)
        retry   = 1200 (20 mins)
        expire  = 604800 (7 days)
        default TTL = 7200 (2 hours)
beaves.nl       text =

"Hosted by LICO Innovations - http://www.lico.nl/"
beaves.nl       internet address = 80.126.30.73
beaves.nl       nameserver = ns1.oms-net.nl
beaves.nl       nameserver = ns1.lico.nl
beaves.nl       MX preference = 100, mail exchanger = mail.beaves.nl
beaves.nl       nameserver = ns1.oms-net.nl
beaves.nl       nameserver = ns1.lico.nl
ns1.oms-net.nl  internet address = 213.239.178.47
ns1.lico.nl     internet address = 213.239.157.51
mail.beaves.nl  internet address = 80.126.30.73

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 17:34 ]

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Zie deze uitleg :)

En inderdaad ziet mijn MX record er gezond uit :)

Verwijderd

Tsja ik heb hier thuis een st pro, maar heb er bij de klant in kwestie nooit problemen mee gehad. 30 werkplekken achter een gehackte ST.home (omdat men het budget niet had voor een ander modem) en nog nooit dergelijke klachten gehad. Overigens noemt hij een max van 256 connecties, wat al weer meer is.

Maar goed, kun je geen sip spoof doen met die Netopia?

Kun je eens een screenshot maken van de NAPT instellingen van die netopia?

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:41:
Maar goed, kun je geen sip spoof doen met die Netopia?

Kun je eens een screenshot maken van de NAPT instellingen van die netopia?
Aangezien de verbinding op de huidige manier goed werkt zie ik geen reden om mijn hele configuratie om te zetten zonder duidelijke voordelen :)

En wil je een screenshot van de NAT instellingen? Is weinig aan te zien hoor :+

• Grolsch
Beaves schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:55:
[...]

Aangezien de verbinding op de huidige manier goed werkt zie ik geen reden om mijn hele configuratie om te zetten zonder duidelijke voordelen :)

En wil je een screenshot van de NAT instellingen? Is weinig aan te zien hoor :+
als je m'n hulp nog nodig hebt, moet je ff online komen op msn

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:54:
[...]

als je m'n hulp nog nodig hebt, moet je ff online komen op msn
Dank je, maar ik heb gisteren een mail naar de helpdesk van XS4ALL gestuurd en het blijkt dat ze, ondanks 3! herhaalde vragen van mij, poort 25 geblokt hebben. Ik heb nu een mail naar abuse gestuurd en ik wacht even af wat ze te melden hebben :)

• Grolsch
Beaves schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:45:
[...]

Dank je, maar ik heb gisteren een mail naar de helpdesk van XS4ALL gestuurd en het blijkt dat ze, ondanks 3! herhaalde vragen van mij, poort 25 geblokt hebben. Ik heb nu een mail naar abuse gestuurd en ik wacht even af wat ze te melden hebben :)
dus toch wel ;)

ik herken die shit met providers, en als exchange man al het onmogelijke proberen, blijkt het weer eens bij je ISP te zitten :)

succes iig!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:53:
[...]

dus toch wel ;)

ik herken die shit met providers, en als exchange man al het onmogelijke proberen, blijkt het weer eens bij je ISP te zitten :)

succes iig!
Het werkt nu, XS4ALL heeft het filter er afgehaald en inmiddels stromen de mails de server binnen :)

Dank jullie voor het meedenken :)

Verwijderd

XS4all filtert alleen in geval van een virus, en daar sturen ze een mail van.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 15:13:
XS4all filtert alleen in geval van een virus, en daar sturen ze een mail van.
In mijn verleden heb ik eens een keer een poging gedaan tot het opzetten van een Exchange server (2000) en die werd door al mijn gepruts een open-relay server O-) Daardoor heeft XS4ALL toen een poort blokkade opgezet.

Nu (na het vergaren van *iets* meer kennis) heb ik dus een 2003 server draaien die wel veilig is en daardoor heb ik die blokkade laten opheffen. Aangezien ik dat tot drie keer toe heb laten controleren door XS4ALL ging ik er van uit dat dat gebeurd was en heb ik dat (misschien niet al te handig) niet hier neergezet als mogelijke oorzaak.

Verwijderd

Beaves schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 15:28:
Nu (na het vergaren van *iets* meer kennis) heb ik dus een 2003 server draaien die wel veilig is en daardoor heb ik die blokkade laten opheffen. Aangezien ik dat tot drie keer toe heb laten controleren door XS4ALL ging ik er van uit dat dat gebeurd was en heb ik dat (misschien niet al te handig) niet hier neergezet als mogelijke oorzaak.
Kijk.. dan staat het hele verhaal er :)

Ik ben toch wel een beetje een xs4all zealot, en vond dat het hier iets te makkelijk op xs4all afgeschoven werd.

Wel slecht van de helpdesk dat ze die blokkade niet meteen zagen.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:09:
[...]

Kijk.. dan staat het hele verhaal er :)

Ik ben toch wel een beetje een xs4all zealot, en vond dat het hier iets te makkelijk op xs4all afgeschoven werd.

Wel slecht van de helpdesk dat ze die blokkade niet meteen zagen.
Jij bent niet de enige, XS4ALL is voor mij de enige ISP die er is, daarom heb ik dat hele portblock verhaal er ook niet neergezet, ik ging er van uit dat het opgelost was.

Pagina: 1