Toon posts:

Leverbaarheid top-videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht intussen al 5 maanden op mijn X800 XT PE. De geruchten gaan dat ATI een deal heeft met Dell en dat dus het overgrote deel van hun chips naar hen gaan. Gevolg is dat dus alle kaartenfabrikanten zoals Asus, Sapphire e.d. nog niet bijna genoeg chips krijgen om de aanvraag in te willigen.
Dit is al iets dat me totaal niet aanstaat. De gamers hebben de kaartenfabrikanten groot gemaakt, en die kaartenfabrikanten hebben dan op hun beurt ATI gebracht tot waar ze nu staan, en dit is hoe ATI hen en ons nu bedankt?
De wachttijd voor de X800XT's begint stillaan belachelijke proporties aan te nemen.
Maar wat lees ik nu vandaag, i.p.v. te zorgen dat ze de demands voor de X800XT's kunnen vullen, brengen ze bij ATI doodleuk een nieuwe chip uit (X850), dit terwijl de X800XT haast overal tekort is!
Dit bereikt echt proporties waar we een nieuw woord voor moeten uitvinden, het woord "belachelijk" voldoet hier namelijk al lang niet meer.

Ik had veel zin om mijn kritiek te spuien op het forum op de ATI site, maar blijkbaar hebben ze geen forum, jammer. Wel hebben ze een grote knop "CUSTOMER CARE" op hun site. Ik moest spontaan lachen toen ik dit zag. Misschien moeten ze die naam maar eens veranderen.
Ik heb dan ook veel zin om op zoveel mogelijk forums op te roepen tot een ATI boycot. Maar dit zou betekenen dat we moeten overschakelen naar nvidia, en deze hebben naar verluid net hetzelfde geflikt maar dan met Compaq. Hoog tijd dus dat er een 3e chip fabrikant op de markt komt die die 2 hypocriete apenbedrijven eens bij de les zet. Tot dan hebben we jammer genoeg niet veel keuze als we een degelijke gfx kaart willen.

Cheers

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Wat is het probleem nou? Doorontwikkeling grafische chipsets => hogere yields => meer GPUs over voor de kaartenbakkers => meer vga kaarten voor de gamers.

En het is onzin dat de gamers ATi groot gemaakt hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Vindt het wel grappig...

Ik zou als bedrijf Dell ook meer interessant vinden dan een groep van 100 gamers... En ook Dell levert uit eindelijk aan de gamers }:O

Verwijderd

Topicstarter
neen, het zijn bedrijven die word en excell moeten draaien die ATI groot gemaakt hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:14:
Vindt het wel grappig...

Ik zou als bedrijf Dell ook meer interessant vinden dan een groep van 100 gamers... En ook Dell levert uit eindelijk aan de gamers }:O
100 gamers?
Als je alle gamers in de wereld neemt die ATI kopen en alle klanten die Dell kopen tegenover elkaar zet denk ik niet dat Dell beter zal doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige verschil is dat ze met Dell "zekerheid" hebben omdat het namelijk een vette deal is die vastgelegd staat in een contract.

• Ramon
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:18:
[...]

100 gamers?
Als je alle gamers in de wereld neemt die ATI kopen en alle klanten die Dell kopen tegenover elkaar zet denk ik niet dat Dell beter zal doen.
dat denk ik wel, zeker als je met Dell een meerjarencontract kan afsluiten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet moet Dell het vooral hebben van hun leveringen aan bedrijven. In zeer veel bedrijven zie je Dell pc's staan, bij individuele gebruikers heb ik ze nog niet zo veel gezien.
En wat heeft een bedrijf aan een X800XT?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ja, helaas. Dit soort "papieren produkt introducties" (paper launches) gebeuren wel vaker. Intel heeft het ook op z'n geweten, af en toe. Denk terug aan de Pentium III 1 GHz bijvoorbeeld. nVidia kan er ook wat van, met de GeForce FX 5800. Wat nog eens een ongelofelijke stofzuiger bleek te zijn. AMD? Oeh, die kunnen sinds de introductie al 8 CPU Opteron systemen maken. Maar ehh.. NU pas komt dat beschikbaar.

Dus, het is zeker klote voor jou, en niet netjes van ATi, maar het gebeurt in de PC industrie nou eenmaal. Je had dus kunnen weten dat het risico bestond, het hoort nou eenmaal bij het snelste-van-het-snelste. Cancel je order en koop iets anders. Maar als ik in jou schoenen stond: Ik zou nog steeds kiezen voor het product wat me de beste prijs/prestatie zou geven, of dat nou nVidia of ATi zou zijn. Als je namelijk voor nVidia gekozen had had dit je net zo goed kunnen overkomen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 19:23

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik denk dat die deal tussen Dell en ATi niet meer dan een gerucht is.
Een paar maanden geleden heb ik alles gedaan om een Dell-Ati-kaart te bemachtigen (zo'n smalle). Die waren niet meer te krijgen bij Dell.
Ze hadden alleen nog maar nVidia-kaarten (en die doen het dus niet :( ).
Verder heb ik een prima ATi-kaart die tenminste mijn monitor aankan (ook hier weer: nVidia doet het niet :( ).

Ik wacht liever op een goede kaart dan nu een slecht alternatief.
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:24:
Voor zover ik weet moet Dell het vooral hebben van hun leveringen aan bedrijven. In zeer veel bedrijven zie je Dell pc's staan, bij individuele gebruikers heb ik ze nog niet zo veel gezien.
En wat heeft een bedrijf aan een X800XT?
Niets, maar die zitten er dan ook niet in.

[ Voor 32% gewijzigd door MrSleeves op 02-12-2004 10:29 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Teneerste die Yields van de X800 zijn op dit moment niet hoog genoeg. De X800 Pro ViVo konden wel XT PE maar de core speed haalde maar iets van 530, Wil je een XT PE echt uitbrengen moet er toch een marge in zitten dus iets van 570 core of zo haalbaar zijn.

De X850 gaat er voor zorgen dat er meer 16 piped core komen dus sneller aan de vraag voldaan kan worden. Dus juist een goede ontwikkeling.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 22:54

mvds

Totally awesome!

Dus omdat jij de kaart niet snel genoeg krijgt moeten we maar ATI boycotten? En omdat nVidia hetzelfde doet dus ook nVidia boycotten. Goh, dan blijft er weinig keuze over voor de gamers is het niet? :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd niet zeker dat het waar is, maar het zou perfect het enorme tekort verklaren. Ik zou anders niet weten waardoor dat enorme tekort zou komen. Ik heb al ontelbare winkels geprobeerd. Velen hebben erbij staan dat ie nog niet leverbaar is, maar als er dat niet bij staat en je belt dan naar die winkel krijg je steevast te horen dat ie nog niet leverbaar is, en sterker nog, dat ze ook geen flauw idee hebben wanneer deze binnen komt.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:09:
De wachttijd voor de X800XT's begint stillaan belachelijke proporties aan te nemen.
Maar wat lees ik nu vandaag, i.p.v. te zorgen dat ze de demands voor de X800XT's kunnen vullen, brengen ze bij ATI doodleuk een nieuwe chip uit (X850), dit terwijl de X800XT haast overal tekort is!
De X850 serie is vooral een "beschikbaarheids-refresh" is (oftewel availability refresh). Dat wil zeggen dat je geen grote speedbumps moet verwachten, maar dat het doel is om de beschikbaarheid van de X8x0 serie groter te maken.

Waar alle X800XT PE's heen gaan? The Inquirer postte dinsdag dit volgende verhaal:
ATi's X800XT Platinum Edition is Dell's toy Misschien ook even Dell boycotten. ;)

En er zijn meer redenen waarom het niet vlot met de X800XT PE. De chips die slagen voor de PE snelheden zullen waarschijnlijk sneller richting Dell gaan, want daar krijgen ze zowiezo geld voor. En meer dan van de kleine groep gamers. Maar daarnaast waren er ook andere problemen (flipchip packaging problemen bij de flipchip fabrikant), geheugenproblemen, PCB problemen bij Celestica (een van de redenen waarom de X850 PCBs bij PartnerPC, het moederbedrijf van Sapphire en niet meer bij Celestica) worden gemaakt. Alle bij elkaar opgeteld zou veel verklaren over de schaarste.
Sapphire e.d. nog niet bijna genoeg chips krijgen om de aanvraag in te willigen.
Sapphire maakt de chips voor ATi... ;)

Een forum heeft ATi op dit moment niet, omdat de medewerkers actief of veel forums aanwezig zijn (Rage3D, Beyond3D, DriverHeaven, nVnews (ja zelfs hier)) etc). Spui je gal daar en je zal zien dat je niet de enige bent die het vervelend vindt. ATi is zich er van bewust, vandaar de release van deze refresh en de komst van Rialto.

[ Voor 6% gewijzigd door CJ op 02-12-2004 10:33 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Het probleem is gewoon dat de yields niet hoog genoeg zijn. ATi heeft zelf al moeite om X800XTPE's uit te brengen. Ook hier weer was er sprake van een paperlaunch, want je zult niet veel PE's vinden op deze aardkloot. Hoge yields halen zit er voor ATi nu nog niet in. Nieuwe productieprocessen zullen hier hopelijk verandering in brengen...

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:29:
Dus omdat jij de kaart niet snel genoeg krijgt moeten we maar ATI boycotten? En omdat nVidia hetzelfde doet dus ook nVidia boycotten. Goh, dan blijft er weinig keuze over voor de gamers is het niet? :)
Ik? Neen niet alleen voor mij, ik heb al onnoemelijk veel winkels afgebeld, en hij is gewoon nergens verkrijgbaar. Dus ik denk heus niet dat ik de enige dupe zal zijn. Ik ben niet zo achterlijk om 5 maanden te wachten op die kaart zonder eens op andere plaatsen te gaan horen.

Verwijderd

Ik snap dat je boos bent op ATI, kris810. Er is zo veel vraag naar X800 videokaarten dat de aanbod-breedte de vraag niet meer kan voldoen, met gevolg van de lange wachttijden.

Ik heb ook ergens gehoord dat er tekort aan chips (geheugenkaarten?) voor ATI en Nvidia, mede door de zware beschadiging aan geheugenfabriek ergens in zuidoost azie door tycoon ofzo?. (excuses voor mijn vaagheid, ik weet het niet precies meer)

Daar kan ATI niks aan doen, bouwen van extra geheugenfabrieken kost nou eenmaal tijd.

ATI boycoten is dus niet de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
De x850 is idd een "bechikbaarheids" release. Ze HOPEN gewoon dat hierdoor de vraag naar de X800 afneemt. Of misschien om een alternatief te bieden aan de deal met Dell, misschien vraagt Dell een percentage van ATI's productie, dus meer produceren zou dan geen oplossing bieden, een nieuwe chip die buiten het contract staat wel.
Dan is het idd geen slechte zet. Als het zo is tenminste.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 10:45 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Swandertj schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:35:
Het probleem is gewoon dat de yields niet hoog genoeg zijn. ATi heeft zelf al moeite om X800XTPE's uit te brengen. Ook hier weer was er sprake van een paperlaunch, want je zult niet veel PE's vinden op deze aardkloot. Hoge yields halen zit er voor ATi nu nog niet in. Nieuwe productieprocessen zullen hier hopelijk verandering in brengen...
Je moet het omdraaien.

'Yield', letterlijk 'opbrengst', zegt iets over hoeveel chips uit een wafer naar behoren werkt. Echter, het verhaal wordt ingewikkelder als je gaat kijken naar kloksnelheden die de chips kunnen halen. ATi maakt genoeg werkende chips (als in: alle 16 pipelines en 6 vertex units werken) alleen is de hoeveelheid chips die PE snelheden aankan te klein.

De opbrengst van het productieproces is dus prima, alleen heeft ATi vantevoren, bij het vaststellen van de kloksnelheden van de PE editie, te hoog gegrepen. Dat was, met de bestaande productieproces en chipontwerp gewoon niet haalbaar.

Daar komt nog eens bij dat ze trots de PE introduceerden als "Single slot solution" waarbij het waarschijnlijk toch verstandiger was geweest als ze een grotere koeler hadden aangebracht. (HEEEE, kijk eens wat er op de X850 zit??)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:44:
[...]

Je moet het omdraaien.

'Yield', letterlijk 'opbrengst', zegt iets over hoeveel chips uit een wafer naar behoren werkt. Echter, het verhaal wordt ingewikkelder als je gaat kijken naar kloksnelheden die de chips kunnen halen. ATi maakt genoeg werkende chips (als in: alle 16 pipelines en 6 vertex units werken) alleen is de hoeveelheid chips die PE snelheden aankan te klein.

De opbrengst van het productieproces is dus prima, alleen heeft ATi vantevoren, bij het vaststellen van de kloksnelheden van de PE editie, te hoog gegrepen. Dat was, met de bestaande productieproces en chipontwerp gewoon niet haalbaar.

Daar komt nog eens bij dat ze trots de PE introduceerden als "Single slot solution" waarbij het waarschijnlijk toch verstandiger was geweest als ze een grotere koeler hadden aangebracht. (HEEEE, kijk eens wat er op de X850 zit??)
Hier kan je wel eens een punt hebben.

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:44:
De x850 is idd een "bechikbaarheids" release. Ze HOPEN gewoon dat hierdoor de vraag naar de X800 afneemt. Of misschien om een alternatief te bieden aan de deal met Dell, misschien vraagt Dell een percentage van ATI's productie, dus meer produceren zou dan geen oplossing bieden, een nieuwe chip die buiten het contract staat wel.
Dan is het idd geen slechte zet. Als het zo is tenminste.
Waarom zou meer produceren geen oplossing bieden als Dell een percentage van ATi's producten krijgt? Als ATi nu 1000 kaarten produceert en daar zou20% van naar Dell gaan, zouden er 800 naar de retail-markt gaan. (even kort door de bocht he).
Als ATi 10000 kaarten gaat produceren zouden daar 8000 van naar de retail-markt gaan. Dus meer produceren heeft sowieso wel zin. :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Thanatos schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:55:
[...]

Waarom zou meer produceren geen oplossing bieden als Dell een percentage van ATi's producten krijgt? Als ATi nu 1000 kaarten produceert en daar zou20% van naar Dell gaan, zouden er 800 naar de retail-markt gaan. (even kort door de bocht he).
Als ATi 10000 kaarten gaat produceren zouden daar 8000 van naar de retail-markt gaan. Dus meer produceren heeft sowieso wel zin. :)
Je KAN geen X800XT-PE chips produceren, als chipbakker zijnde.

Als chipbakker bak je X800 chips, met 16 pipelines en 6 vertex units. Daar zitten goede en minder goede chips tussen. Door steekproeven te nemen worden de wafers (schijven silicium waarop de chips gemaakt worden) naar kwaliteit gesorteerd en de lage kwaliteit wafers, waarbij er pipelines kapot zijn, worden gebruikt om X800 chips met bijv. 12 pipelines van de 16 in te zetten. Uit de beste wafers worden de snelste chips gehaald.

AMD, Intel, IBM, VIA, TSMC, UMC, al die chipbakkers doen hetzelfde: Ze bakken chips van een bepaald ontwerp, en krijgen daarmee een lading chips van varierende kwaliteit. Die paar procent van de hoogste kwaliteit wordt dan ingezet voor de hoogste snelheidsvariant van de chip.

Het blijkt nu dat het productie proces van de X800 maar een heel klein percentage chips oplevert die PE snelheden kunnen halen. Je gaat geen 10.000 extra chips produceren om, zeg, 100 chips over te houden die PE snelheid halen. Je gaat het ontwerp aanpassen/optimaliseren, en daarvan hoop je dat het snellere chips oplevert.

En ziet... De X850! ATi heeft de bestaande X800 verbeterd, zodat er hogere snelheden mee te halen zijn. Dat is dus de X850 geworden, waarmee het bestaande tekort aan X800XT-PE teniet gedaan kan worden.

Verwijderd

Ik wacht intussen al 5 maanden op mijn X800 XT PE. De geruchten gaan dat ATI een deal heeft met Dell en dat dus het overgrote deel van hun chips naar hen gaan. Gevolg is dat dus alle kaartenfabrikanten zoals Asus, Sapphire e.d. nog niet bijna genoeg chips krijgen om de aanvraag in te willigen.
Dit is al iets dat me totaal niet aanstaat. De gamers hebben de kaartenfabrikanten groot gemaakt, en die kaartenfabrikanten hebben dan op hun beurt ATI gebracht tot waar ze nu staan, en dit is hoe ATI hen en ons nu bedankt?
Dit bereikt echt proporties waar we een nieuw woord voor moeten uitvinden, het woord "belachelijk" voldoet hier namelijk al lang niet meer.

Ik had veel zin om mijn kritiek te spuien op het forum op de ATI site, maar blijkbaar hebben ze geen forum, jammer. Wel hebben ze een grote knop "CUSTOMER CARE" op hun site. Ik moest spontaan lachen toen ik dit zag. Misschien moeten ze die naam maar eens veranderen.
Ik heb dan ook veel zin om op zoveel mogelijk forums op te roepen tot een ATI boycot. Maar dit zou betekenen dat we moeten overschakelen naar nvidia, en deze hebben naar verluid net hetzelfde geflikt maar dan met Compaq. Hoog tijd dus dat er een 3e chip fabrikant op de markt komt die die 2 hypocriete apenbedrijven eens bij de les zet. Tot dan hebben we jammer genoeg niet veel keuze als we een degelijke gfx kaart willen.

Cheers
Het is idd belachelijk dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen! En al helemaal dat ze een deal sluiten met een ander bedrijf! Het is immers een overheidsdienst en geen bedrijf dat streeft naar winst maken! Het is toch idioot dat ze in een paar maanden niet een nieuwe fab uit de grond stampen! of de productie van een ander bedrijf laten aanpassen om aan de vraag te kunnen voldoen! Dat is toch zo gebeurd!

Denk toch is na voor je iets post. Vier je frustraties bot bij de customer care, stap over op de concurrentie, maar ga hier niet lopen mekkeren dat je kaartje slecht verkrijgbaar is. Het percentage dat zelf een videokaart in zijn pc plaatst of zelf een pc opbouwt is zo klein dat het nauwlijks het vernoemen waard is.

Verwijderd

Topicstarter
Thanatos schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:55:
[...]

Ja, als je het met zo een extreem aantal verhoogt wel ja, ik twijfel echter of ATI zijn productie zo maar ff kan vertienvoudigen.
Bovendien denk ik dat dat percentage eerder boven de 50% zal liggen dan eronder, wat dus het effect van een productieverhoging alleen maar verkleint.
Als ze de productie een beetje opdrijven, krijgt Dell van die productiewinst ook weer een deel, op deze manier zal men dus relatiefweinig winst boeken, en is het dus interessanter een nieuwe kaart te produceren. Daardoor krijgen ze vrij spel met AL deze geproduceerde kaarten.

• Drummerboy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 20:46
Ik zou het haast gaan geloven wat betreft het verhaal "DELL". Een collega van mij heeft een nieuwe pc van DELL gekocht en inmiddels al enkele weken binnen, levertijd van deze pc was normaal, ookal zit er een x800xt in, waar ik al vanaf eind augustus op zit te wachten (en nog steeds niet heb....) :(
Dus hoe de f*ck krijgt DELL het anders voor elkaar om die configuratie normaal te leveren???

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 22:06
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:11:
[...]

Ja, als je het met zo een extreem aantal verhoogt wel ja, ik twijfel echter of ATI zijn productie zo maar ff kan vertienvoudigen.
Bovendien denk ik dat dat percentage eerder boven de 50% zal liggen dan eronder, wat dus het effect van een productieverhoging alleen maar verkleint.
Als ze de productie een beetje opdrijven, krijgt Dell van die productiewinst ook weer een deel, op deze manier zal men dus relatiefweinig winst boeken, en is het dus interessanter een nieuwe kaart te produceren. Daardoor krijgen ze vrij spel met AL deze geproduceerde kaarten.
1 ATI produceert niets. Ze bakken geen chips, solderen geen kaarten. ATI ontwerpt alleen. TSMC en UMC zijn hun bakkers voor zover mijn grijze massa me niet in de steek laat. Heel toevallig werken deze bedrijven niet alleen voor ATI. Ik schat zelfs in dat ATI een kleine klant voor ze is. Wel een klant die hun nieuwste productielijnen van werk voor ziet (Nieuw betekent meestal niet uitontwikkeld en dus niet extreem stabiel noch voorspelbaar). Ati is zelfs gestopt met kaarten onder hun naam te verkopen. De laatste die die kaarten produceerde was PartnerPC.
2 Dell zal wel meer in absolute afnames praten dan in relatieve en of die hele Dell deal erg veel invloed heeft. Ik kan me wel voorstellen dat het hele arsenaal aan OEM bouwers voor groothandelaren gaat, dus ook falcon-northwest, alienware en dergelijke. Daar zal heus ook nog wel een ranglijst in zijn wie eerder krijgt dan wie.

Maar goed nu even on-topic. Waar maak je je druk over? Je hebt waarschijnlijk niets betaald.
ATI maakt zich niet druk om jou en ook niet om de bezoiekers van GOT die toevallig zo'n kaart willen, ze kunnen ze nu toch al kwijt, dus invloed uitoefenen kan je al helemaal niet.
En al met al waar heb je het over? Een videokaart, moah als het om het leven van een derde van de wereldbevolking ging, tsja.
Als je echt een nieuwe videokaart wilt had je allang een andere gehaald.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Bas! schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:40:
[...]

1 ATI produceert niets. Ze bakken geen chips, solderen geen kaarten. ATI ontwerpt alleen. TSMC en UMC zijn hun bakkers voor zover mijn grijze massa me niet in de steek laat.
Even een kleine opmerking/aanmerking. ATi produceert zelf dus wel chips en kunnen zelfs kaarten maken, alleen doen ze dat nu op kleine schaal. Vroeger deden ze natuurlijk alles zelf, maar nu worden deze productionplants gebruikt voor eigen gebruik. Built By ATi kaarten kunnen ook afkomstig zijn van ATi zelf, en ze bakken zelf ook om intern te testen. Maar de rest besteden ze inderdaad uit. TSMC voor de high end. UMC voor de low end.
De laatste die die kaarten produceerde was PartnerPC.
Ook hier weer een kleine aanmerking. ;) De X800 serie PCB/kaarten kwamen voornamelijk uit de stal van Celestica. Voor de X850 is ATi weer overgestapt op Partner PC.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• stylezzz
  • Laatst online: 09:59
Misschien bij een andere winkel kijken? De kaarten zijn er wel degelijk, maar er is idd nog nooit 'vrije voorraad' van geweest. Dat wil zeggen, de kaarten die een distri binnen krijgt zijn allemaal al voor backorders gereserveerd bij diverse winkels. Ik ken er in ieder geval een die doodleuk een X800XT PE heeft staan in de vitrine..... :P

Verwijderd

Durt trouwens de wedden dat ik wel een X800 kan krijgen hehe, maar ja of je voor dat bedrag wil betalen :Y)

Verwijderd

Ik vind het altijd wel grappig om te opmerkingen te lezen, welke overigens waar zijn, dat iedere cpu/gpu die van de band afkomt een andere kwaliteit heeft. Dat hierdoor, bijvoorbeeld, de 1 4 werkende pipelines heeft en een ander weer 8.

Zet je wel aan het denken vind ik. Je neemt altijd dure spullen af van die fabrikanten, voor veel geld. Als dat geld alleen maar blijft gestoken worden in ontwikkeling van nieuwe cpu/gpu's en niet in de produktielijnen, tsjah, dan vind ik dat je als bedrijf aardig verkeerd bezig bent, omdat je niet eens een keertje kijkt om dat proces te veranderen. Hiermee doel ik dus op de stabiliteit van de uitkomsten per unit van de fabriek.

Het is natuurlijk dan wel leuk om te denken: Zo, en de budgetkaartjes zijn geboren, we hebben minder afval en krijgen er nog geld voor ook. Wie is nou dom hier, de producent of de consument ? Je kan me namelijk niet vertellen dat er geen betere bakprocessen te bedenken zijn om dit euvel op te lossen ?

Anyway, ikzelf zal in de toekomst meer gebruik gaan maken van console's met gamen. Een vaste unit met vaste componenten erin voor een aantal jaren. Zo weet je waar je aan toe bent, het is veel goedkoper, de kwaliteit word steeds beter en ik zie ze het gamen van de pc nog wel eens verjagen als ze zo door gaan ;)

Verwijderd

Niet alleen de X800 chips worden slecht geleverd, ook de 9800 pro's zijn niet al te best leverbaar (of beginnen nu pas leverbaar te worden). Het grootste probleem zit bij de geheugenbakkers die de vraag aankunnen.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

De mobile 9800 wordt op dit moment toevalligerwijs ook alleen aan Dell uitgeleverd.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 12:31:
Zet je wel aan het denken vind ik. Je neemt altijd dure spullen af van die fabrikanten, voor veel geld. Als dat geld alleen maar blijft gestoken worden in ontwikkeling van nieuwe cpu/gpu's en niet in de produktielijnen, tsjah, dan vind ik dat je als bedrijf aardig verkeerd bezig bent, omdat je niet eens een keertje kijkt om dat proces te veranderen. Hiermee doel ik dus op de stabiliteit van de uitkomsten per unit van de fabriek.
Bij de productie van de cores is ATi grotendeels afhankelijk van TSMC en UMC, net zoals nVidia afhankelijk is van TSMC en IBM. Zij hebben bepaalde processen ontwikkeld waarop chips gemaakt kunnen worden. Natuurlijk kan ATi samenwerken om hun design zo goed mogelijk te tweaken waardoor de yields hoger kunnen uitvallen, maar de rest ligt natuurlijk in handen van de chipbakkers. Processen kan ATi dus niet zo maar veranderen. Als TSMC geen low-k op 0,11u heeft, dan kan ATi niet zeggen van... zo laten we nu eens low-k op 0,11 doen, omdat dit op 0,13u ook goed werkte voor ons. Dat ligt echt in handen van de chipbakkers.

ATi werkt trouwens heel slim. Ze hebben met de R300 twee jaar terug een superscalar architecture uitgebracht. Zonder al te veel investeringen was het mogelijk om op deze architectuur verder te bouwen, zodat ze meer geld kunnen pompen in de echt nieuwe architecturen die er aan zitten te komen.
Het is natuurlijk dan wel leuk om te denken: Zo, en de budgetkaartjes zijn geboren, we hebben minder afval en krijgen er nog geld voor ook. Wie is nou dom hier, de producent of de consument ? Je kan me namelijk niet vertellen dat er geen betere bakprocessen te bedenken zijn om dit euvel op te lossen ?
Dat ligt er maar net aan... Als een chip ontworpen is met in het achterhoofd het idee dat 50% van de gebakken cores defect kunnen zijn, maar dit nog wel genoeg winst oplevert als midrangechip... Voor de high end hoeven echt niet alle cores perfect op maximum snelheid te lopen. De high end is maar een klein gedeelte van de markt.

Waarom denk je dat de pipelines in quads zijn opgedeeld? Juist omdat het dan gemakkelijk is om defecte quads uit te schakelen zodat je geen verspilde cores zijn. Een nieuw bakproces bedenken is zoals ik hierboven al uitgelegd had dus niet afhankelijk van ATi. Zouden ze het wel zelf willen doen, dan zijn de kosten torenhoog.
Anyway, ikzelf zal in de toekomst meer gebruik gaan maken van console's met gamen. Een vaste unit met vaste componenten erin voor een aantal jaren. Zo weet je waar je aan toe bent, het is veel goedkoper, de kwaliteit word steeds beter en ik zie ze het gamen van de pc nog wel eens verjagen als ze zo door gaan ;)
Consoles worden ook steeds meer computers, zie bv MS die straks 3 versies van de X-Box uit gaat brengen verspreid over een aantal jaar. En vergeet niet dat in straks 2 van de 3 grote consoles een ATi chip zit, waarvan ook desktop varianten uit komen. Ik zou dus niet gek op kijken als je straks over een aantal jaren, je je console kan opwaarderen door er een nieuwe VPU-module in te steken a la AXIOM/MXM op laptops.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tja, en om maar even terug te komen op het boycotten van ATI of nVidia. Ik denk dat zelfs dat moeilijk wordt, ik bedoel, geen kaart van ze kopen of er geen kunnen krijgen, komt bijna op hetzelfde neer. Gaat dus nog moeilijk worden :).

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Denk je dat er iemand mee gaat doen aan jouw boycot? Ik denk het niet namelijk..

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Wat ik interessant zou vinden om te weten, is of er iemand die een X800XT PE heeft besteld en hem onlangs heeft ontvangen?

• DynaMikeY
  • Laatst online: 31-07 11:56

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Waar de topicstarter aan voorbijgaat is dat niet de gamers ATi groot hebben gemaakt, maar juist de OEMers als IBM, Dell, HP, Compaq etc.

Halverwege de jaren 90 waren vrijwel alle PC's van deze fabrikanten uitgerust met onboard ATi videokaarten.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Of je nu een ATI of een Nvidiakaart wilt hebben uit het highend segment ze zijn allebij moeilijk leverbaar.
Tegen de tijd dat jouw kaart eindelijk binnen is dan staat er weer een snellere versie op stapel. (zie X850XT PE)
Wanneer ik het geld ervoor zou hebben om het snelste van het snelste te kunnen kopen en het kan niet geleverd worden zou ik er ook frustie van worden dat garandeer ik je.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Vindt het trouwens erg sterk dat Kantoor PC's uitgerust worden met X800 of zo, aangezien ik graag stille PC's op kantoor wil :( en het bedrijf ook voor de X800 moet betalen

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat weet ik wel ckers dat ze die niet op kantoren gebruiken, tenzij de baas het OK vind dat z'n werknemers ff gaan gamen onder werktijd.
zga. alle kantoor pc's gebruiken of onboard videochips (=low-end) of losse low-end beeldkaarten (niet eens echte videokaartennaar mijn menning), en op dat soort chips/kaarten maken Ati/nVidia/Intel juist de dikke winst en juist niet de paradepaardjes zoals de X800.
Bovendien lijkt het me sterk dat de paar grootste pc bouwers ter wereld (lees: dell, HP,IBM, compaq, ect.) minder chips/laarten afnemen dan die in verhouding 'paar gamers' wereldwijd.
Ik bedoel, pak het gemiddede block, its, mediamarkt krantje erbij en vind jij maar eens een pc met een hig-end GPU erin ;) (toevallig ziet * sapphire in het Dell krantje een pc met een X800XT, maar die bak kost 3,6K excl. btw. :|)

Gabriël AM5

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast. Dit is wat minder uitdagend :)

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 22:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:49:
Wat ik interessant zou vinden om te weten, is of er iemand die een X800XT PE heeft besteld en hem onlangs heeft ontvangen?
Ik heb mijn HIS Excalibur X800 XT PE Iceq2 kaart al 4 maanden in huis.

Heb hem wel via een handelaar in hong kong besteld :) koste me 618, maar hij was het meer dan waard :D

IHMO is slechte leverbaarheid maar relatief gezien in deze tijd en eeuw.
de kaarten zijn altijd wel te krijgen via internet, hangt er alleen vanaf van hoever en hoeveel je wil gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Hubert op 03-12-2004 13:05 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Cheers
Heel leuk verhaal, zeek bijna in m'n broek van het lachen!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 00:24 ]

Verwijderd

618 euro voor een videokaart? :?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hubert schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:58:
[...]

Heb hem wel via een handelaar in hong kong besteld :) koste me 618, maar hij was het meer dan waard :D

de kaarten zijn altijd wel te krijgen via internet, hangt er alleen vanaf van hoever en hoeveel je wil gaan.
Tering, dacht dat ik gek was met m'n 400 euro's... 8)7
Maar ja, wanneer je de top wilt moet je aardig diep in de buidel tasten...

Verwijderd

Ik heb me X850XT PE al online besteld ,naar zeggen zou deze 10-1-2005 binnenkomen.
Hoop niet dat deze ook zo moeilijk leverbaar wordt, maar dat dit gewoon een goede leverbare kaart word :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:49:
mjah, ik heb ook mijn x800 xt pe al,

had hem 2,5 maand geleden bij salland gekocht en (mischien een heel erge mazzel) binnen 2 weken was de vid kaart al binnen, alleen rest van het systeem duurde langer.

vivo versie van MSI staat op salland als: 6667 MSI RX800 XT-VTD256 Platinum 256 MB

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

2 punten van kritiek op je kritische noot:

1.- hoe kun je nu zolang op een kaart wachten..dat doe je beroerend slecht... de PLC (product life cycle) is nog wel korter..??? verkeerde leverancier? verkeerd product?
2.- denk je nu echt dat de tweak / game comunity groot genoeg is om een product/producent te maken?? wellicht moet je dan toch eens verder kijken dan je neus lang is.. de PC (after)markt bestaat voor 80% uit pappa`s die het beste willen hebben op hun bureau.. en lekker gemakkelijk bij dell bestellen..

fijn uiteinde!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Drummerboy schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:16:
Ik zou het haast gaan geloven wat betreft het verhaal "DELL". Een collega van mij heeft een nieuwe pc van DELL gekocht en inmiddels al enkele weken binnen, levertijd van deze pc was normaal, ookal zit er een x800xt in, waar ik al vanaf eind augustus op zit te wachten (en nog steeds niet heb....) :(
Dus hoe de f*ck krijgt DELL het anders voor elkaar om die configuratie normaal te leveren???
dat is natuurlijk logisch te verklaren! Dell heeft een contract waar Ati heel blij mee is. Als ze een bepaald aantal kaarten aan dell moeten leveren, gebeurt dat natuurlijk eerst en de kaarten die dan over zijn belanden op de rest van de markt. Dat zijn er dus niet veel. :)

Als bedrijf is het lekker om zaken te doen waarbij je een continue afname hebt van een klant. (als ze de x800 xt pe niet zouden leveren, zou dell de andere ati kaarten ook niet aanschaffen en misschien wel volledig overgaan op nvidia en dat zou een gigantische strop zijn voor Ati.)

• stylezzz
  • Laatst online: 09:59
Maar aan de andere kant geeft een constante levering van je produkt in normale retail markt wel wat meer naamsbekendheid. Jan met de pet die een dell aanschaft weet waarschijnlijk niet eens het verschil tussen ATI en nvidia.... Laat staan wat die chippies uberhaupt doen in je pc..... ;)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:18:
[...]

100 gamers?
niet alle gamers kopen zo'n eeeerorme dure videokaart :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Hubert schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:58:
[...]

hoi
618€? ik heb ook deze kaart uit Hong Kong op 20. December 2004 in Hong Kong gekocht voor 370€. Welke winkel heb je daar gekocht?

Groetjes
JetLi

Verwijderd

w8 ookal tijdje op mn sapphire x850 xt pe.. :)

iemand enig idee wanneer ze ongeveer toch gaan komen?? ondanks de problemen die dat hinderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 19:45:
w8 ookal tijdje op mn sapphire x850 xt pe.. :)

iemand enig idee wanneer ze ongeveer toch gaan komen?? ondanks de problemen die dat hinderen.
CJ schreef op donderdag 02 december 2004 @ 10:32:
[...]

De X850 serie is vooral een "beschikbaarheids-refresh" is (oftewel availability refresh). Dat wil zeggen dat je geen grote speedbumps moet verwachten, maar dat het doel is om de beschikbaarheid van de X8x0 serie groter te maken.
Wat een availibility refresh. Misschien moet er eens een availability refresh van de availibility refresh komen?
Pagina: 1