Toon posts:

Terratec aureon 5.1 PCI

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds geen 6 kanalen!

Ik heb gisteren mijn bestelde Terratec 5.1 PCI geluidskaart ontvangen. In de verpakking zat inderdaad een Terratec 5.1 PCI kaartje, maar op de bijgeleverde cd stond: Terratec 5.1 FUN. Een ander model dus. Ik heb de kaart in m'n pc gestopt en geinstalleerd met de cd die erbij zat. Vervolgens krijg ik wanneer ik als output SP/DIF installeer de error: "SP/DIF is alleen mogelijk voor twee speakers of een koptelefoon". En laat het nou zo zijn dat ik deze kaart júist heb gekocht om hem digitaal aan te sluiten via SP/DIF op mijn Logitech Z-5500. Nergens op de website of op het internet waar dan ook, is te vinden dat deze kaart geen 5.1 door kan geven via de optische SP/DIF aansluiting. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit onmogelijk zou zijn. Ik neem aan dat het dus ligt aan de verkeerde diver CD. Ik heb al op het web gezocht, maar tot nu toe geen drivers gevonden van de Terratec aureon 5.1 PCI. Ik wil hem sowieso digitaal aansluiten, de kaart heeft immers geen DTS en DD decoder, mijn z5500 wel, dus wil ik de decoder van de set laten werken.

Later die middag vond ik op Terratec.com drivers voor het PCI model, de mijne dus. Ik wilde ze meteen installeren, ik open het betsand, krijg ik: "driver voor Terratec Aureon 5.1 FUN". Weer de verkeerde dus |:(

Ik ging met dit probleem ook naar 4Launch, de winkel waar ik de kaart gekocht heb. Ik kreeg als antwoord:
Het lijkt me het beste als u morgen even contact op neemt met Terratec zelf. Zij hebben de kennis om u goed te ondersteunen bij het probleem.

Nou, ik balen, maar vooruit, ik zal die Terratec helpdesk eens bellen. Aan het begin van het gesprek wordt me medegedeeld dat het gesprek 0.8 euro per minuut kost. Na 4 minuten krijg ik iemand aan de lijn: ik leg het probleem uit, en na een paar minuten gaat hij "zoeken wat het probleem kan zijn". Vervolgens moet ik weer naar zo'n bandje luisteren, en na 10 minuten heb ik de hoorn op de haak gegooid. Stom? Nou ik heb zojuist 10 euro uitgegeven aan gesprekskosten, voor een geluidskaartje van 17 euro. Dit is toch belachelijk? Ik kocht het kaartje omdat ik dan "goekoop" een optisch signaal zou hebben voor m'n 5.1. Ik ben van plan naar 4launch te bellen en ze te vertellen dat ik vind dat zij het probleem maar op moeten lossen. Zij zijn er immers verantwoordelijk voor, dat ik een degelijk product krijg.

Wat vinden jullie ervan? Heeft iemand de zelfde ervaringen met Terratec?

Verwijderd

Ik heb dit probleem dus ook tot 4 keer toe gehad, 4 verschillende geluidskaarten gehaald en geen enkele die via optisch een 5.1 signaaltje door wilde geven.
Wat ik nu bovendien ook heb ondtdekt (vast geen nieuwtje voor je) is dat er een slag geluidskaartjes is die wel 5.1 door kunnen geven maar alleen als het kant en klaar is (zoals dvd) en games dus niet in 5.1 kunnen weergeven.

Ik ben nog steeds op zoek naar een kaartje dat ik optisch aan kan sluiten ... en 5.1 kan weergevne, en ook van spellen.

Verwijderd

Topicstarter
Waren die vier kaartjes van verschillende merken? Ging het ook om Terratec?
Spellen speel ik toch niet. Het gaat mij alleen voor het doorgeven van DD en DTS signalen door de optische output. Het hoort toch zo te zijn dat alle optische uitgangen 5.1 kunnen doorgeven?!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:57
Die FUN is natuurlijk wel de allerbudgetste kaart van Terratec momenteel, ik weet niet wat het gedrag hooort te zijn. Misschien kan je eens kijken naar een Aureon Sky, Space of Universe? Ik zou in plaats van bellen met terratec gewoon mailen. Dit heb ik ook een keer gedaan over casebadges 8) :Y) , en kreeg dezelfde dag nog antwoord.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het waren vier verschillende kaartjes,

er zat er ook 1 van terratec bij waarbij ik overigens geen problemen had bij de drivers.

Als het je gaat om dvd met digitaal geluid dan is het heel goed mogenlijk normaal (zou je zeggen) om hier een optische kabel te gebruiken.Het wilde bij mij helaas nooit werken :( , ben nog steeds op zoek.

(ff offtopic)
//Iemand enig idee of er een splitkastje voor optische kabels bestaan ?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Zucht, weer typich een geval van eerst kopen, dan vragen stellen..

Als eerste: de Fun is volgens mij de zelfde kaart als de PCI, alleen dan met wat extra software

Vervolgens: wil je DD of DTS in gemes, kun je het toch al vergeten, want dat kan alleen de nforce chipset (wat overigens toch best wel algemeen bekend is, hoewel er toch wel bijna iedere week iemand dit komt vragen).

Over DD en DTS in films: Volgens mij moet de kaart dat wel gewoon kunnen, als ik zo naar verschillende bronnen op inet kijk..

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 02-12-2004 10:13 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel degelijk nagedacht voordat ik m kocht. Ik wil geen DD of DTS in games, het enige dat ik van het kaartje verwacht, is dat hij de DD en DTS signalen van een DVD, ongecodeerd doorgeeft naar de ingebouwde decoder van mijn Logitech Z-5500. Ik heb mijn wensen zelfs hier op DIT forum gepost, en kreeg als antwoord dat dit een goede keuze zou zijn. Niets negatiefs tegen de mensen die me misschien verkeerd geadviseerd hebben, zij deden het uiteraard niet met opzet. (Als hun commentaar al niet zou kloppen, wat ik betwijfel, want het lijkt me aan de kaart of drivers te liggen).

Verwijderd

Topicstarter
Er is weer hoop, ik kreeg van 4launch dit bericht:
Ja dat kan inderdaad echt niet! Ik stuur uw email wel naar ze door. Hopelijk krijgen we snel antwoord. U heeft het kaartje bij ons gekocht, maar helaas beschikken wij niet over specifieke kennis van alle 4000 producten in de shop. De meeste merken bieden tegenwoordig uitstekende consumer support (Neovo, AOpen, Pinnacle e.d.). Ik ga er achteraan.

Dat "de meeste merken" tegenwoordig uitstekende consumer support leveren, zal mij worst wezen. Maar dat hij er achteraan gaat is een mooie gedachte!

Verwijderd

Je hebt een knopje "edit" boven je post, gebruik die in plaats van 2 posts achter elkaar.

Verder is het goed nieuws, laat even weten hoe het afloopt.

typo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 11:01 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 12:05
Ikzelf heb ook een Terratec 5.1 FUN en je moet hem interdaad via stereo aansluiten (SPDIF activeren via de control panel) maar ik krijg gewoon DD 5.1 en DTS uit mijn Geluids setje hoor :? (Ik heb alleen wel een andere set de Logitech Z-680). Je moet in Powerdvd of WIndvd ook de optie SPDIF aan vinken , bij mij gaat ie dan probleemloos naar DTS of DD 5.1 , en ben er erg tevreden over.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Verwijderd

Topicstarter
Welke versie van powerDVD heb je dan? (je weet maar nooit) Ik heb versie 4.0 en als ik hem op SP/DIF instel, en in het controlepanel van de kaart SP/DIF activeer (dan moet hij dus op stereo zijn ingesteld, anders kun je het niet eens activeren) dan geeft de POD van de 5.1 set aan: "no optical data". Zelfs geen stereo geluid dus.
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:00:
Je hebt een knopje "edit" boven je post, gebruik die in plaats van 2 posts achter elkaar.
Ja, ik ken het knopje. :P Ik was het in mijn enthousiasme even vergeten, sorry!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 11:12 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 12:05
Ik heb ook versie 4.0 (das de oudere versie geloof ik ? ) dit is ook de engiste versie die bij mij werkt want als ik een nieuwe versie had geinstalleerd kreeg ik ook geen signaal van: no optical data" wel raar dat het bij jou niet werkt......

edit: ik heb je toegevoegd op msn gaat even wat sneller :)

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 02-12-2004 11:14 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even met Possible gechat. Hij heeft de FUN, ik de PCI versie. Ik heb de kaart nu exact hetzelfde aangesloten als Possible, en ik heb de instellingen in het control panel van de kaart, én de instellingen in powerDVD ook exact hetzelfde ingesteld als Possible. Er is nog maar één verschil: Bij Possible werkt het, bij mij niet. Ik krijg nu dus géén 5.1, zélfs geen stereo door de optische output naar buiten.

Ik zie maar drie redenen die dit kunnen verklaren:
• óf de optische input van de Z-5500 is stuk
• óf de kaart is gewoon stuk
• óf de ik heb de verkeerde drivers

Die laatste optie is het vreemdst, want op de driver cd die bij de kaart zat stond: Terratec Aureon 5.1 FUN driver CD. Terwijl ik dus de Aureon 5.1 PCI heb, en niet de FUN. Ik heb op terratec.com drivers gedownload van de Aureon 5.1 PCI, maar toen ik die wilde installeren kreeg ik dit te zien: "Terratec Aureon 5.1 FUN drivers setup". Of er nou wel speciale PCI drivers bestaan weet ik niet. Ik begin er aan te twijfelen. Als ze niet bestaan, heeft niemand ze, en dan zou hij dus bij niemand werken. Dat lijkt me stug, dus het lijkt me niet dat de FUN drivers ook moeten werken voor de PCI. Dan zou mijn probleem dus niet met de drivers te maken hebben.

Dan blijft nog over:
• óf de optische input van de Z-5500 is stuk

En van die twee mogelijkheden lijkt me de eerste het meest onwaarschijnlijk. Ik denk dus dat mijn kaart stuk is.

Wat denken jullie? Klopt mijn beredenatie?

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 12:31 ]

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 10:21

delorean7

Let's take the Aston toni

Ik heb diezelfde kaart - de FUN versie en bij mij werkt het wel (DD 5.1 films).

Hierover heb ik overigens al iets vaker wat gepost geloof ik dus ff zoeken. Elke keer als ik windows opnieuw installeer is er alleen weer gekloot om dit werkend te krijgen naar mijn ervaring is er niet 1 werkende knop, maar een combinatie van factoren. Zo deed het het de laatste keer helemaal niet nadat ik in de AC3 filter optie SPDIF had geselecteerd (waveout/directsound out maakt ook iets uit volgens mij). Ook de SPIF functie in PowerDVD werkte niet.
Installeren allernieuwste AC3filter en een echte DVD afspelen in PowerDVD waren een aantal praktische handelingen die het werkend kregen.

Verwijderd

Topicstarter
delorean7 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:48:Hierover heb ik overigens al iets vaker wat gepost geloof ik dus ff zoeken.
Ik zal eens kijken.

Ik heb nog even gefrot met mijn computers en 5.1 kaartje. De logitech Z-5500 in combinatie met een andere pc die onboard optische SP/DIF had, werkte goed, dus het ligt in elk geval niet aan de speakerset. Ik dacht: misschien werkt hij wel in een ander PCI slot. Dus ik schroef m'n kast weer open: Zie ik tot mijn verbazing op het kaartje staan: Aureon 5.1 FUN. Heb ik dus al die tijd wél de FUN gehad. 8)7 Maar hoe dan ook, ik heb alle drivers al geprobeerd: de FUN drivers, én de PCI drivers. En nog steeds werkt het niet. Ik weet niet of het volgende er iets mee te maken heeft, maar ik bedacht het me opeens:
De DVD-speler in de PC heeft een IDE kabel naar het moederbord waar normaliter alle signalen doorheen gaan. Nu zit er op mijn dvd-speler óók nog een digitale output, om rechtstreeks op je geluidskaart aan te sluiten denk ik. Moet ik deze aansluiten? Of is dat er alleen maar voor dat je geen software nodig hebt om muziek te kunnen luisteren? Je weet wel, je drukt op de play knop op de DVD-speler en hij begint te spelen, zonder dat windows ook maar iets met dat geluid te maken heeft. Ik heb hier geen kabel liggen om te proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het probleem geupdated:
Ik heb net even met Possible gechat. We hebben allebij de Terratec Aureon 5.1 FUN. Ik heb de kaart nu exact hetzelfde aangesloten als Possible, en ik heb de instellingen in het control panel van de kaart, én de instellingen in powerDVD ook exact hetzelfde ingesteld als Possible. Er is nog maar één verschil: Bij Possible werkt het, bij mij niet. Ik krijg nu dus géén 5.1, zélfs geen stereo door de optische output naar buiten.

Ik zie maar vier redenen die dit kunnen verklaren:
óf de optische input van de Z-5500 is stuk
óf de ik heb de verkeerde drivers
• óf ik moet de DVD-speler rechtsreeks aansluiten op de geluidskaart
Ik zie dus nog maar twee mogelijkheden waardoor ik geen geluid heb. Weet iemand of die kabel tussen DVD-speler en geluiskaart nodig is? Of weet iemand nog iets dat ik vergeten ben?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 16:38 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 16:40

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 16:22:
[...]

De DVD-speler in de PC heeft een IDE kabel naar het moederbord waar normaliter alle signalen doorheen gaan. Nu zit er op mijn dvd-speler óók nog een digitale output, om rechtstreeks op je geluidskaart aan te sluiten denk ik. Moet ik deze aansluiten? Of is dat er alleen maar voor dat je geen software nodig hebt om muziek te kunnen luisteren? Je weet wel, je drukt op de play knop op de DVD-speler en hij begint te spelen, zonder dat windows ook maar iets met dat geluid te maken heeft. Ik heb hier geen kabel liggen om te proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Een digitale kabel is niet nodig hoor :) Hier zit gewoon een analoge kabel tussen DVD drive en geluidskaart.

Zowel met de Audigy 2 in deze PC als de Terratec Aureon 7.1 Space in de PC die in de huiskamer dienst doet :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Volgens mij is het verschil tussen de terratec pci en de terratec fun 5.1 niet zo groot. Ik zou hier even kijken voor wat tips om de spdif goed aan de praat te krijgen:
hoe krijg ik geluid uit mijn terratec 5.1 digitaal out?

Verwijderd

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:02:
[...]

Een digitale kabel is niet nodig hoor :) Hier zit gewoon een analoge kabel tussen DVD drive en geluidskaart.

Zowel met de Audigy 2 in deze PC als de Terratec Aureon 7.1 Space in de PC die in de huiskamer dienst doet :)
Ja, maar die Audigy 2 en Aureon Space hebben DD en DTS decoders ingebouwd toch? De FUN in elk geval niet!
cool_zero schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:06:
Volgens mij is het verschil tussen de terratec pci en de terratec fun 5.1 niet zo groot. Ik zou hier even kijken voor wat tips om de spdif goed aan de praat te krijgen:
hoe krijg ik geluid uit mijn terratec 5.1 digitaal out?
Ah, daar heb ik wat aan! Bedankt. Ik laat het weten als ik verder ben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:01:
Ja, maar die Audigy 2 en Aureon Space hebben DD en DTS decoders ingebouwd toch? De FUN in elk geval niet!
Nee, net als de fun en iedere andere kaart doen ze dat gewoon in software!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
deepspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:25:
[...]

Nee, net als de fun en iedere andere kaart doen ze dat gewoon in software!
Nee, ook niet waar.
De Audigy 2 heeft zeker wel DD-decoding, en misschien DTS, dat is afhankelijk van de versie.

Je kan tegenwoordig de DD/DTS-decoding via de PC op drie manieren laten doen:
  1. Je sluit een digitale speakerset (zoals de Z-5500) digitaal aan (dus via SPDIF coaxiaal/optisch). De PC/geluidskaart doet dan helemaal niks met het signaal. Hij stuurt direct het digitale signaal van de DVD-speler door naar je speakerset. De speakerset verzorgt vervolgens de DD/DTS decoding. Dit is overigens ook de optie die BreazeR voor elkaar probeert te krijgen.
  2. Je hebt een erg uitgebreide geluidskaart, zoals de Audigy 2 ZS. Deze heeft hardwarematige ondersteuning voor het decoden van DD/DTS. Je sluit je speakerset analoog aan (je kan dan dus ook gewoon een analoge speakerset hebben en toch DD/DTS hebben zoals de Z-5300), via 3 jack-stekers.
  3. Je hebt een minder uitgebreidde geluidskaart, en ook geen digitale speakerset. Je kan dan de DD/DTS decoding softwarematig laten doen. De twee nieuwste varianten van de meest gebruikte DVD-players WinDVD en PowerDVD zijn hiertoe in staat, hoewel ook alleen in de "Deluxe" versie. Softwarematig betekent dus wel dat je CPU het werk doet, in plaats van een chip op je geluidskaart of in je speakerset. Dit betekent hogere CPU load, en dus ook hogere systeemvereisten (bij PowerDVD wordt een minimum van 2GHz aanbevolen). Je sluit je speakerset gewoon analoog aan via 3 jacks.
Wat BreazeR dus wil is optie 1. De geluidskaart hoeft in principe alleen maar het signaal van de DVD-player door te geven, verder niets. Het lijkt mij dan dus ook duidelijk een softwarematig probleem. Er zal toch wel iets niet goed zitten in de drivers, dvd-programma's of de interactie daartussen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperioN op 03-12-2004 12:44 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

HyperioN. schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:42:
• Je hebt een erg uitgebreide geluidskaart, zoals de Audigy 2 ZS. Deze heeft hardwarematige ondersteuning voor het decoden van DD/DTS. Je sluit je speakerset analoog aan (je kan dan dus ook gewoon een analoge speakerset hebben en toch DD/DTS hebben zoals de Z-5300), via 3 jack-stekers.
Dat de driver het doet wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk in hardware gebeurt. Het is net als de oude IDE raid kaarten. Die deeden ook alleen RAID via hun mooie driver. Veel hardware kwam daar niet aan te pas.

De specs zeggen btw helemaal niets over een hardware DD decoder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een boel gefrot met de drivers van mijn terratec kaartje. Nadat ik windows opnieuw had geinstalleerd kreeg ik met de juiste drivers wél geluid door de optische uitgang. In DTS en DD welteverstaan. Maar bij een demodvd werkt één demo niet: het beeld is goed, maar het geluid hapert. Het gaat om DTS geluid, en ik weet zeker dat het niet aan de DVD ligt, omdat hij het wel goed doet in een standalone DVDspeler. Andere DTS films komen wel door.

Maar hoedanook: bedankt voor jullie tips! Zelf was ik nooit op het idee gekomen om alle instellingen op 'stereo' te zetten. Het geluid is geweldig!
Ik kan het kaartje iedereen aanraden, die veel tijd heeft om hem te installeren! _/-\o_

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mm, ik had et kaartje ook, (overigens dacht ik altijd dat spdif alleen stereo was, maargoed kom ik nu pas achter :( ). Ik vind alleen mijn nieuwe audigy LS veeeeeel beter klinken, is ook wel duurder dus mag ook wel.

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar je hebt de FUN dan ook nooit in vol ornaat gehoord via 5.1 SP/DIF! Voor films maakt het dan ook niets uit wat voor kaart je hebt, als hij via (5.1) SP/DIF is aangesloten :P

• Killg0re
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Even een vraagje, mbt. de Terratec fun/pci.
Deze kaartjes hebben een optische ingang, en nu wil ik mijn Playstation 2 over mijn surround systeem van mijn PC laten gaan.

Nu kan dat alleen via de optische uitgang van de PS2, en deze terratec's hebben dus een optische ingang. Wie weet of 1 van deze kaarten het AC3 signaal van de PS2 weet door te geven, of dat het alléén maar (digitaal)stereo is. Ik wil nl wel van 5.1 surround genieten tijdens een potje GT4.

Wie heeft hier ervaring mee?

NB:(Wil mijn SB audigy 2 het geluid laten weergeven)

Verwijderd

Topicstarter
Killg0re schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:11:
Even een vraagje, mbt. de Terratec fun/pci.
Deze kaartjes hebben een optische ingang, en nu wil ik mijn Playstation 2 over mijn surround systeem van mijn PC laten gaan.

Nu kan dat alleen via de optische uitgang van de PS2, en deze terratec's hebben dus een optische ingang. Wie weet of 1 van deze kaarten het AC3 signaal van de PS2 weet door te geven, of dat het alléén maar (digitaal)stereo is. Ik wil nl wel van 5.1 surround genieten tijdens een potje GT4.

Wie heeft hier ervaring mee?

NB:(Wil mijn SB audigy 2 het geluid laten weergeven)
Nooit geprobeerd, maar mij lijkt dat het moet kunnen.
Die digitale input/output is iig wel 5.1 en niet alleen stereo.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 08:17 ]

Verwijderd

Ik heb ook een Terratec Aureon 5.1 besteld, en wil eigenlijk graag de in-/uitgangen voor in mijn pc kast hebben. Nu heb ik inmiddels een betaalbare oplossing gevonden, namelijk de TerraTec Aureon 7.1 Dolby die in de 5,25 bay van mijn kast past.
Alleen vraag ik me nu af of deze compatible met mijn kaart is, aangezien de kaart 5.1 is en het 'kastje' 7.1. Betekend dat dan dat je 2 outputs niet kan gebruiken, of gaat deze combinatie zowiezo niet werken?

Iemand ervaringen hiermee?
Pagina: 1