Transparante Proxy bij NL providers?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Is er ergens een lijst met NL providers die een transparante proxy gebruiken? Of zijn die dingen op de een of andere manier te detecteren?

Ik heb hier vooral een jaar geleden problemen mee gehad. Gebruikers op mijn site waren soms spontaan als een andere gebruiker ingelogd. Erg vreemd en flink schrikken :\ Ik heb alles toen nagekeken, gekeken of er overeenkomsten waren tussen de gebruikers maar die waren er bijna niet. Het enige was dat de twee gebruikers alle twee via Planet Internet op Internet zaten. Of ja, Planet Internet en nog een toko die nauw met PI samenwerkt.

Ik heb PI toen gebeld met de vraag of ze een transparante proxy hebben maar dat was 100% zeker niet het geval (volgens de 1e lijns helpdeskmedewerker). Daarna nog een mail gestuurd met dezelfde vraag met hetzelfde antwoord.

Het probleem heeft zich daarna een hele tijd niet meer voorgedaan tot een paar weken geleden, toen was het (gelukkig) terug te voeren op een brakke transparante proxy binnen een (groot) bedrijf.

Nu vroeg ik me af of er misschien een lijst is met die proxies of een manier om ze te detecteren. Dit kan me in de toekomst flink wat zoekwerk besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

beetje andere vraag: wat is een transparante proxy? ik weet wel wat een proxy server is maar als ik aan een transparante proxy denk zie ik me een groote glazen kast voor me:P
maar ik zou het wel eens willen weten hoe en wat:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb geen flauw idee wat een transparante proxy is, maar Planet heeft een proxy met als adres proxy.planet.nl:8080 :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 18:48
Normaal gesproken moet je proxy server instellingen in je client (bv webbrowser) invoeren. Met een transparante proxy is dat niet nodig al het verkeer wat aan de instellingen van de proxy voldoet, wordt door de proxy gerouteerd. Vandaar dus tranparant (voor de clients).

[ Voor 9% gewijzigd door riotrick op 02-12-2004 09:45 ]

Facebook :: Twitter :: PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Een transparante proxy is een proxy die transparant is :) Je ziet hem niet..

Je hebt idd normale proxies, een transparante proxy is bijna hetzelfde met als grote verschil dat je niets in hoeft (kan) stellen als gebruiker. Zodra jij een webpagina opvraagt (m.a.w. een verbinding opent naar een poort 80 op een server buiten het netwerk van de provider) wordt dat via de (transparante) proxy van je provider gestuurd.

Als de pagina/object al bekend is bij de proxy krijg je dat ding meteen terug van de proxy. Is dat object nog niet bekend dan wordt (via je eigen IP) dat object opgevraagd, opgeslagen in de proxy en dan naar jouw PCtje gestuurd.

Het vervelende is dus dat alles altijd via die proxy gaat, of je nu wilt of niet. Behalve als je zelf dus moeilijk gaat doen om van die proxy af te komen (b.v. door een andere proxy te gebruiken of een tunnel naar buiten het netwerk van je provider). Op zich zijn die transparante proxies best leuk, ze kunnen ook flink wat bandbreedte besparen voor de provider maar dat is allemaal alleen leuk zolang zo'n ding ook fatsoenlijk werkt.

Als een proxy ook pagina's op gaat slaan die hij niet op mag slaan of pagina's die prive (Cache-Control: private) zijn opslaat en vrolijk naar andere gebruikers stuurt dan wordt je niet blij :\ Ik iig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Proxy of niet, het mag niet voorkomen dat de login ineens wordt overgenomen door iemand die op dezelfde proxy zit, dit is een fout van jouw login systeem. Twee dingen: Geef bij elke pagina no-cache headers mee die verbieden de pagina te cachen, hierdoor zal de pagina niet in de proxy worden opgeslagen waardoor het niet lijkt alsof een gebruiker ineens als een ander persoon is ingelogd. Ten tweede: Koppel de loginsessie niet enkel aan IP, geef er cookie met een security id mee.

/edit:
/overbodig. hij negeert de headers dus :P

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 02-12-2004 09:53 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

DataBeest schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:49:
Proxy of niet, het mag niet voorkomen dat de login ineens wordt overgenomen door iemand die op dezelfde proxy zit, dit is een fout van jouw login systeem.
Als die proxy zo helder is om gewoon mijn login.php naar een andere gebruiker te sturen (het is immers dezelfde url) gaat dat allemaal niet zo op. Die ander is dan helemaal niet als mij ingelogd, maar ziet wel de pagina die de server voor mij heeft aangemaakt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt, mag niet voorkomen :) Maar het komt wel voor :(

Alle (PHP) pagina's krijgen een 'Cache-Control: private' header mee waardoor een proxy met z'n tengels van die pagina af zou moeten blijven. Schijnbaar trok de PI proxy server zich daar erg weinig van aan, iig een jaar geleden. Ik heb geen problemen meer gehoord van PI gebruikers de afgelopen maanden, het lijkt er dus op dat die proxy zich nu beter gedraagt. De proxy van dat grote bedrijf is echter wel enorm brak, die doet ook weer niets met die private header :(

Ik ben dus benieuwd of je zo'n proxy zichtbaar kan maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Maar niemand weet dus hoe je er achter kan komen of iemand achter een (transparante) proxy zit of niet?
Pagina: 1