Toon posts:

[2000] Sysprep Ghost image - hangt na eerste boot*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende gedaan.

Op een DELL Dimension 4400 een volledige installatie van W2K. Daarbij alle benodigde software voor ons bedrijf erop gezet. Vervolgens met Sysprep het systeem klaargemaakt voor "clonen naar andere werkstations". Daarna heb ik met Ghost 8.0 een image gemaakt.

Nu heb ik op een Toshiba Equium 3100M het image erop gezet. Ging prima in 11 minuten erop. Maar als ik nu de PC start, dan verschijnt het scherm van W2K waarin het grijze/witet balkje onderin loopt, dit scherm verdwijnt en dan komt er alleen een knipperende underscore linksboven in beeld en boot die niet verder.

De procedure hierboven lijkt me in orde. Dus ik snap niet wat er nu fout gaat.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ghosting werkt met Windows eigenlijk het beste als je hardware het zelfde blijft - als je bijvoorbeeld eens rond zoekt op GoT over het 'verhuizen' van een Windows installatie naar een ander systeem (ander mainboard bv.) dan zal je best een groot aantal tips tegenkomen van zaken die je moet uitvoeren om dat goed uit te kunnen voeren :)

Ik ga nog even de windows verie in je topic titel zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist, gevonden in ander topic, het volgende geprobeerd
linkje naar mogelijke oplosing

Daarbij heb ik geprobeerd om R systeemherstel Automatisch, Optie F, en daarna een keer R met optie Manual en alle opties gekozen. Bij manual vond hij inderdaad een aantal bestanden die kennelijk neit meer voorhanden waren en heeft ze hersteld.

Maar de PC blijft nog steeds bij hetzelfde punt hangen! NEt nadat het balkje is doorgelopen tijdens het eerste boot-screen.

Lezen in de bschgikbare topics leverde volgens mij niks op.

Verwijderd

Topicstarter
Iets wat ik nu wel lees, dat is dat wellicht de optie -pnp bij sysprep toch wel belangrijk is als je hardware verschillend is.

Dat was mij niet duidelijk uit de informatie van Microsoft.

Maar moet die niet zowieso naar nieuwe hjardware zoeken? Want dat is toch juist wat je met sysprep doet. HARDWARE INFORMATIE VERWIJDEREN?

Misschien is hiermee mijn probleem opgelost, maar ik zoek eerst even bevestiging, voordat ik er weer tijd in steek...ervaringen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:35:
Iets wat ik nu wel lees, dat is dat wellicht de optie -pnp bij sysprep toch wel belangrijk is als je hardware verschillend is.

Dat was mij niet duidelijk uit de informatie van Microsoft.

Maar moet die niet zowieso naar nieuwe hjardware zoeken? Want dat is toch juist wat je met sysprep doet. HARDWARE INFORMATIE VERWIJDEREN?

Misschien is hiermee mijn probleem opgelost, maar ik zoek eerst even bevestiging, voordat ik er weer tijd in steek...ervaringen?
Met sysprep verwijder je naar gelang de opties die je gebruikt hebt in principe alleen maar de GEBRUIKERS informatie. -pnp zorgt er nog als extra voor dat hij de PnP devices opnieuw gaat scannen en desgewenst installeren.

https://discord.com/invite/tweakers

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12
Zie ook deze post. Dit is dus geen driver probleem maar een probleem met de HAL.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp moet ik die IMAGE opnieuw maken op de BASIS computer. Daarbij moet ik eerst nog de driver voor "deze computer" veranderen in "Standaard PC". Dat kan goed kloppen, want de Dell is een P4 en de Toshiba is een Celeron 600Mhz...

Maar moet ik dan nog -pnp als optie aan sysprep meegeven als ik de image gaat maken?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het lijkt me zoiezo nuttig om per hardwareconfiguratie een image te maken. Er willen wel eens dit soort problemen optreden ....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:51:
de Dell is een P4 en de Toshiba is een Celeron 600Mhz...
En al helemaal met dergelijke zwaar afwijkende hardware (BIOS ondersteuning voor ACPI enzo).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar die afwijkende hwardware is juist waarom ik van iemand de tip kreeg om SYSPREP te gebruiken...

Ik die het systeembeheer bij een bedrijfje dat niet het geld heeft om 15 identieke nieuwe computers te kopen...dus vearieerd de hwardware van Celeron 600 tot en Met P4. Maar wel allemaal met dezelfde software erop...

Dat moet toch op te lossen zijn, zonder dat ik steeds maar opnieuw een complete PC moet installeren?

Ik dacht dus met SYSPREP en GHOST...dat dacht ik althans...

Wordt dat nu hier ontkracht? Of is dat nu juist de kracht van deze combo? Een complete nieuwe PC installeren kost met de software en instellingen gewoon bijna 2 dagen...

Dat is dus per PC bijna twee dagen winsat als ik met een image kan werken...tell uit je winst...

Dus gaat dit zo werken? of niet?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Beetje zoeken: http://www.windowsreinsta...her/motherboard/win2k.htm
Hiermee moet het lukken (werkt ook met XP), zowiezo handig om een paar uurtjes in te steken als test-case.
Of je gebruikt file and settings transfer:
http://www.windowsreinsta...her/motherboard/winxp.htm

[ Voor 29% gewijzigd door KillerAce_NL op 06-12-2004 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is dat ik niet even een paar testations tot me beschikking heb.

Ik vraag me nu sterk af of dit nu een IDE probleem is...want die zullen ongetwijfeld anders zijn (P4 en Celeron moederbord, dus andere chipset)

of dat het opgelost kan zijn door de driver voor de computer te veranderen in "Standaard PC"?

Iemand een tip of ervaring. Ik lees in de aanwijzingen namelijk bovenstaande twee opties.

• Nielson
Als het een IDE probleem is zal hij in eerste instantie wel opstarten, maar op een gegeven moment een BSOD (07H) geven en eventueel opnieuw opstarten. Celeron en P4 kan trouwens juist heel goed dezelfde chipset zijn, maar op zich is het IDE probleem vrij makkleijk te omzeilen. 't Beste kun je even opnieuw beginnen met je basis image en aan het begin van de setup met F5 een HAL kiezen die compatible is met beide machines.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat nieuwe informatie. Ik heb op kantoor van beide gebruikte PC wel nog 2 gelijke PC staan...daar heb ik vanmorgen even van in de configuratie gekeken.

De PC waarop ik het image heb gezet/gekopieerd, het DOEL dus, is een Celeron 600MHz en het type daarvan is:
Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)-pc
De IDE controller is een Intel 82801AA Bus master IDE controller
Video is een ONBOARD Intel Corporation 810 Graphics Controller Hub

De PC waarop ik de image heb gemaakt, de BASIS dus, dat is een Dell 4400, Pentium 4
Type PC is: ACPI Uniprocessor PC
de IDE controller is een Intel 82801BA Bus Master IDE Controller
Videokaart is een AGP Nvidia Geforce MX/MX 400

Zijn deze twee configs nu zo verschillend dat wanneer ik gewoon doë:
# sysprep
en dan
met Ghostpe.exe een image maak van de bootpartitie
en die op de DOEL-pc zet
dat dan na het W2K-Dos-scherm het systeem weigert verder te starten?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 08:20:
Zijn deze twee configs nu zo verschillend dat wanneer ik gewoon doë:
# sysprep
en dan
met Ghostpe.exe een image maak van de bootpartitie
en die op de DOEL-pc zet
dat dan na het W2K-Dos-scherm het systeem weigert verder te starten?
Ja, die configs zijn inderdaad zo verschillend. :)
Vooral de ide controller is gewoon vaak een probleem met dit soort sysprep gevallen. Soms wil -pnp werken, vaak moet je ook in het originele image de drivers voor de andere machines installeren.

• Nielson
In die volgorde gaat het inderdaad niet werken. Als je basis pc de APIC HAL gebruikt, wat je dus doet als bij type ACPI Uniprocessor staat, kun je deze niet op een pc gebruiken die alleen ACPI ondersteunt, zoals blijkbaar het geval is bij je doel pc. Dit resulteert inderdaad een knipperende cursor bij het opstarten, en hier kun je met sysprep ook niet veel aan veranderen. Andersom heb je echter een hele grote kans dat 't wel werkt, dus gebuik die Celeron als basis pc, of kies tijdens de setup voor de acpi hal. Qua ide controller gaat 't waarschijnlijk wel goed, 't is allebei Intel, maar voor de zekerheid kun je even op de doel pc de ide controller veranderen (met stuurpogramma wijzigen in apparaatbeheer) in Standard Dual Channel IDE controller (o.i.d.), met deze algemene driver start 'ie namelijk op van praktisch elke normale (als in : geen s-ata, scsi of raid) ide-controller.

Verwijderd

Topicstarter
Okeej,

ik heb suc6, althans voorlopig.

Ik heb het comutertype "na installatie" teruggezet op "Standaard PC". Verder de IDE controller heb ik teruggezet naar "Standaard Dubbele ... Controller".

Aan de VGA kaart heb ik niets gedaan.

Toen weer SYSPREP en nu met -pnp "optie". Image gemaakt met Ghost 8. Daarna een Bootable DVD gemaakt met "bootable ghost bootflop met cdrom support.IMA" (bootdisk-image met WinIMAGE gemaakt).

Vervolgens op een andere PC, GEEN Celeron, maar ook een P4, maar wel ander merk (Fujistu Siemens ipv DELL). En het ging goed. Binnen 1,5 uur compleet nieuwe installatie (binnen 15 minuten stond dat image erop, maar dan moet ik nog wat fine-tunen voor de specifieke gebruiker).

Als de Celeron me ook lukt, dan laat ik dat nog weten.

Verwijderd

Ben hier toevallig op mijn stage ook mee bezig geweest om een universele image te krijgen.
Heb nu de basis af: de image boot op alle systemen d.m.v. het -bmsd toevoegen. :)
Hoefde de ide-controller drivers niet eens op "standaard dubbele ide controller" te zetten.
Het maken van een sysprep met -bmsd duurt misschien wel lang, maar de tijd die je ermee gaat besparen is na 1 pc installeren weer terugverdiend ;)

Is het verstandig om -clean te doen? (dit verwijderd "overbodige" ide driver-pads die je in de sysprep.inf hebt toegevoegd)
Ik denk dat het met oog op de toekomst slim is om ze gewoon allemaal te laten staan ofniet? Heb pas 1 systeem getest (had voor het toevoegen van -bmsd wel opstart conflict, erna werkte het)

Heb de image trouwens vanuit een Dell gx110 op een gx60 geplaatst

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 11:54 ]

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:38:
Ben hier toevallig op mijn stage ook mee bezig geweest om een universele image te krijgen.
Heb nu de basis af: de image boot op alle systemen d.m.v. het -bmsd toevoegen. :) Hoefde de ide-controller drivers niet eens op "standaard dubbele ide controller" te zetten.
Met -bmsd voeg je al álle controllers toe, dus heb je dat natuurlijk ook niet nodig. Dat trucje met de Standard IDE controller trucje is juist handig als je niet al te diep in de mogelijkheden van syprep wil duiken, maar toch je image minder hardware afhankelijk wil maken.
Het maken van een sysprep met -bmsd duurt misschien wel lang, maar de tijd die je ermee gaat besparen is na 1 pc installeren weer terugverdiend ;)

Is het verstandig om -clean te doen? (dit verwijderd "overbodige" ide driver-pads die je in de sysprep.inf hebt toegevoegd)
Ik denk dat het met oog op de toekomst slim is om ze gewoon allemaal te laten staan ofniet?
Kijk gewoon welke je nodig hebt/denkt te gaan hebben, er staan er zat tussen die je in een normale situatie nooit tegen komt.
After using the Sysprep -bmsd command to generate the [SysprepMassStorage] section, you can delete items from this section before running Sysprep -reseal or Sysprep -factory on this installation. Installing a smaller number of items in the critical device database reduces the time required for this image to reboot into the operating system.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn volgende vraag is deze:

Om het systeem weer VOLLEDIG terug te brengen in de oorspronkelijke toestand, moet ik natuurlijk voor "COMPUTER" ook weer het goede type kiezen.

Waar vind ik een omschrijving van deze verschillende types...zodat ik de juist kan kiezen....

Verwijderd

Ik heb al gezocht naar Intel 82801AA (IDE controller) tussen die lijst maar dat mocht niet baten. Enig idee waar ik dan naar moet zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 15:35:
Ik heb al gezocht naar Intel 82801AA (IDE controller) tussen die lijst maar dat mocht niet baten. Enig idee waar ik dan naar moet zoeken?
Ik werk met "standaard dubbele ide controller"

en die doet het nu op een DELL440, DEL8100, Fujistu-Simens T-Bird

Dus dan gaat het op zeker goed.

Maar hoe kies ik nu het juiste COMPUTER MODEL

Verwijderd

"After using the Sysprep -bmsd command to generate entries in the [SysprepMassStorage] section, you can delete items from this section before running Sysprep -reseal or Sysprep -factory. Installing a smaller number of items in the critical device database reduces the time required for this image to reboot into the operating system." bron: MSDB

Maar wat ik me nu afvraag, blijft het rebooten nu trager of hoeft hij die drivers maar 1x te lezen? Lijkt me duidelijk dat dat maar 1x is ofniet? Dan is het geen probleem imo.
Pagina: 1