Toon posts:

servertje bouwen van +/- 15000

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een servertje in elkaar knutselen voor ongeveer 15000,- :). Iemand ideen ?
zowiezi een ultra160 met 3 hdd's. Liefst ook raid. Ik heb wel voor de rest een idee, maar ik wil het eerst van jullie horen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat moet die server gaan doen, behalve dan koetjes draaien?

Verwijderd

Software RAID is goed genoeg...

Je zou misschien een dual Alpha RISC kunnen overwegen. Die dingen zijn koel (letterlijk en figuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
gewoon nt4.0 met een paar nt of 98 workstations. Alleen administratie, office2000, paar boekhoud progjes, meer niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik zat ook aan software matige raid te denken. Maar ik denk dat ik het bij een ( of 2 ) PIII's houd....

Verwijderd

paar intel Xeon cpu's d'r in.... 1024mb intern.... dan zit je al wel op 9000 ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
en dan ???? geen geld meer voor schijven ???

Verwijderd

kan aan mij liggen, maar 15000 - 9000 = 6000
SCSI controllertje d'r in... paar u2w scsi schijfjes d'r aan....

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

..voor 15000 koop je toch gewoon een Compaq, Dell, IBM... etc... oid
Zeker als het om een bedrijfskritische server gaat. Hoe wou je snelle support regelen op een zelfbouw server?

Softwarematige raid is wel een erg cheapo oplossing als die bak 15000,- mag kosten

Als ik zo lees waar hij voor gaat dienen draait er weinig software op de server zelf en zal het dus voornamelijk om file- en print serven gaan dus is een dual systeem niet echt nodig, net als een Xeon met 1 meg cache..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pak een alpha, draait erg goed hier als server.

Verwijderd

Willen de mensen mij hier buiten houden ;)

Xeon

Verwijderd

Wat een overbodige onzin... voor de diensten die deze "so-called server" moet draaien zou ik niet meer dan fl. 2000,- uitgeven... het ding hoeft bijna niets te doen... sneu geld... stop er maar een zip in of een rewriter om elke dag even een backuppie te maken, met een hd van hooguit 10 gieg...

Wat een lachertje...

Welke idioot is van plan om zoveel geld uit te geven voor iets dat blijkbaar op 1 procent van zijn kunnen moet draaien?

Verwijderd

ik had persoonlijk gewoon 1 van de goedkoopste Compaq servers gekocht.. die dingen hebben teminste SUPPORT..

(btw het is idd een beetje RAAR om 15000 piek uit te geven aan een bak die eigenlijk de hele dag nix staat te doen...)

Ultra160 met 3HDD's ??? waar hebbie DAT voor nodig dan ? wordt het een gigantische DATABASE-SERVER ofzo ??????? jongens... iemand heeft een leuke term gehoord.. gewoon IDE (en backupjes maken) volstaat hier ook hoor, ik bedoel een beetje file-sharing, je zit toch vast aan de snelheid van je NETWERK. en dat is echt niet hoger als een IDE-schijf hoor... RAID heb je alleen maar nodig voor servers die NOOIT down mogen gaan, lijkt me wederom OVERKILL..

server die ik neer zou zetten:

p3-450
128meg geheugen
ATA-66 IDE schijffie
3-com netwerkkaart (100Mbit)
14" monitortje..

KLAAR ! workgroup server die al HEEEL veel overkill heeft voor jou applicaties..

Verwijderd

SCSI-schijven zijn VEEL betrouwbaarder dan IDE-schijven.
Maar twee schijven in RAID-1 zou wel voldoende zijn denk ik...

Verwijderd

15000,-?

Jezus get a life nossie :9
Geef mij 10000 en pleur een el cheapo geval neer, dat is RUIIIIIIIIIIIIM voldoende :)

Verwijderd

Koop bij de Gamma een kast. Koop ergens anders een mamaplank en wat andere componenten. Duw de rest van het geld in de zak en zet het op het zuipen

Verwijderd

Software RAID?
Het feit alleen al dat dat een optie voor je is ;( Heb je dat wel eens getest???

Geen RAID of hardware RAID! Itissasimple

Enne. Uit de praktijk. Nagenoeg alle servers bij klanten waar ik geweest ben(en die zijn intussen in al die jaren niet meer te tellen ;) draaien HARDWARE RAID5. Waarom zou dit nu zijn?!

En waar jij de server voor wil gebruiken is een hele bescheiden hardware configuratie al goed.

Punten van belang:
1. Zorg iig geval voor genoeg schijfruimte en bootpartitie groot genoeg voor dumpfile.
2. RAID5 voor het geval een schijf kadoek gaat.
3. Minimaal 128MB intern geheugen
4. Goede backup eenheid en ditto backupsoftware.
5. Is niet zo belangrijk. Vanf zo'n 300Mhz proc.

Verwijderd

p3 450
256 mb ram(het is toch NT)
14inch monitoretje
een promise fasttrak 66 raid thingy (mirroring)
met een cdrw en 2 15 gb udma66 schifjes
das alles wat je nodig hebt

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 17:08
processor hoeft niet zo heel erg heavy te zijn. PII-300 op zijn minst maar niet meer dan PIII-450.
256Mb ram, scsi hd en 3com netwerkkaart

Verwijderd

Wat gek dat niemand het over een Athlon heeft, alleen p3's.

• ChUcKiE
  • Laatst online: 10:46

ChUcKiE

Dus........

Wat ik knap vind, is dat jij voor 15000,-- een server mag bouwen en dan hier advies gaat vragen over wat jij niet allemaal moet kopen om maar die 15000,-- te kunnen uitgeven....

Ik bedoel bij veel bedrijven wordt er met een leverancier (Compaq ofzo) overlegd wat je wilt, die komen met een voorstel en dat neem je aan, als de prijs het toelaat, bij jou is het net andersom :)
Jij krijgt geld en mag ook nog eens zelf gaan knutselen, ik vraag me wel af hoe jij bij eventuele uitval snel een nieuwe sevrer geknutseld hebt, ik bedoel je gaat toch niet je harddisk je opsturen naar het postorder bedrijfje, waarna je binnen 1 maand wel een nieuwe hebt thuisgestuurd :D

Dus, zoals meerdere hier al vermeld hebben, gaat gewoon een Compaq Proliant halen, goedkope uitvoering, met allesdrop en draan, wel 256 intern, max PIII450 en gewoon hardwarematige raid met drie schijfjes van 9,1 GB ofzoow. En wat zeer belangrijk is, goede (4 uurs) service. Dan weet ik zeker, dat er je ook nog wel 2 of 3 compaq EN bij kan kopen van dat geld (ook PIII450 tegenwoordig d8 ik).

Sux6 ermee

Ik zie het al helemaal voor me:
Voor 15000,-- aan onderdelen besteld bij postorder bedrijf :) en dan alles uitstallen op je bureautje en dan langzaam alles in elkaar bouwen, zou best tof zijn :+

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• FaceMan
  • Laatst online: 25-08 23:33
Waarom in godsnaam raid?
Voor de doeleinden waarvoor hij die server gaat gebruiken is raid echt niet nodig.
Zorg gewoon dat je er een goede hd (20gb ofzo) en een tapestreamer o.i.d in hebt zitten en je bent ook klaar (en veel goedkoper uit..)

• ChUcKiE
  • Laatst online: 10:46

ChUcKiE

Dus........

Uhmm, als je 20Gb schijfje eens uitvalt, wat dan?? FF nieuwe halen en vervolgens tapeje terugzetten enzo?? Ik weet niet of ze dat binnen het bedrijf leuk vinden als je fileservertje er een halve dag uitligt!! (vind het helemaal beetje vage bedoeling, maja ;))

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Zelfbouw zou eigenlijk helemaal geen optie moeten zijn... wat als het mobo defect gaat.. ik ken weinig computerwinkels die een defect mobo zomaar omruilen.. en als ze het wel willen doen moeten ze hem ook nog eens op voorraad hebben... als je dus ff pech hebt ligt de server een paar dagen plat... en moet je van ellende maar een nieuw mobo kopen omdat omruilen bij de leverancier niet snel genoeg gaat.
idd zoals ChUcKiE zegt... laat een goede leverancier je een a-merk server aanbieden.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Servers MMmmmmmmmmmmm

Op school hadden ze laatst 2 servers gekocht.
Dit waren ook Compaq Proliant servers, de 1600: 2x P2 400 2x 4.3 SCSI 256 MB
Mochten er effe NT 4 op zetten, was geen probleem, kregen maar 1 CPU aan de praat.
Wat bleek, Compaq machines moet je eerst met hun software configureren voor het gebruik van 2 CPU's :o :o
Leuk als je dat leest op hun site, T'sja beginnende systeembeheerders :> :>
Maar het :o van alles, NT crashde, al het werk voor nixs.
Maar een hele ervaring rijker.

De 800 was geen probleem, 1xp2 350 2x 4.3 SCSI 256 Mb Draait supper.

Kortom: Compaq's zijn degelijke systemen, en draaien zeer goed.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

zolang je niets extra's wil met je compaq is het prima, maar moet je nooit gaan upgraden!!
Alleen een nieuwe compu is dan een oplossing!
Zowiezo vind ik merken als compaq en hp onzin (beide komen laatste tijd steeds vaker slecht uit de bus wat betreft service).
Ga naar een dichtbijzijnde BUSINESS computerleverancier (meestal de duurdere computerzaken) en ga met die gasten onderhandelen. Bijvoorbeeld reset hier in delft is daar een voorbeeld van. Die bouwen met a-merken een server in elkaar en leveren ZELF on-site garantie. Daar betaal je voor, neem dat maar van mij aan. Maar dan kun je wel makkelijker upgraden in de toekomst en ondersteuning is vaak veel beter bij een "kleiner" bedrijfje omdat jij echt hun klant is koning bent! Zo zijn reset, informatique en bijvoorbeeld jw-systems suppliers van zakelijke systemen en servers. Staar je astublieft niet blind op merken zoals compaq en hp of ibm (bij mijn vader hebben ze ibm eruitgetrapt omdat ze niet kunnen waarmaken wat ze zeggen).

Verder vind ik net als hierboven al verteld werd voor het doeleind waar deze computer voor gebruikt gaat worden 15000 gulden wel ERRUG overdreven.
voor zoveel geld kun je een server en twee leuke workstations kopen. Zeker voor dat tiepwerk en administratie werk wat jij wilt!

raid en scsi is ook zwaar overdreven met het doel wat jij voor ogen hebt. tegenwoordig zijn er best leuke 40 Gb maxtor ofzo te krijgen die menig 7200 rpm scsi schijf te snel af is!!
Duw er een tweede 40 Gb maxtor ernaast en laat elke nacht de twee schijven synchroniseren. et voila! Als er een schijf uitvalt draai je verder op de andere en zet je een nieuwe lege 40 Gb erbij!

quote:Alleen administratie, office2000, paar boekhoud progjes, meer niet./quote

En wat maakt het uit als die server een dagje stil staat (zeg 1 keer per jaar door een ECHT hardware probleem??). Het bedrijf klinkt niet echt prime critical wat betreft de dienstverlening!

Verwijderd

Gewoon voor een paar duizend gulden een goeiekoop servertje bouwen (eventueel met RAID1-mirroring) en de rest van het geld in je zak steken!!

:)

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-08 07:38

BitByter

Prutst dit forum

cyberdeck, waar je het nou over hebt, is een compaq presario, of deskpro, die is ZEKER niet uit te breiden (in principe)

en compaq server is ZEKER wel uit te breiden!!
Pagina: 1