[2000/XP] alternatieve console-window

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zit me regelmatig te ergeren aan de matige kwaliteit van het console-window in windows. (ik bedoel dus niet de shell (cmd.exe), maar het windoowtje waarin die shell wordt weergegeven). Voor de diverse unices is er een overvloed aan terminal-emulators, en eigenlijk zoek ik ook zoiets voor windows.

Ik erger me bij de windows-console aan de volgende zaken:
  • Het heeft een slecht configureerbaar uiterlijk.
  • Niet eenvoudig te resizen
  • Geen mogelijkheid voor presets of zo
  • Block selectie (niet stream)
  • Geen mogelijkheid om meerdere vensters te groeperen (tabs,mdi of wat dan ook)
Momenteel gebruik ik een combinatie van putty en de cygwin ssh-daemon. Daarmee kan ik echter geen user-interactive processen starten, dus dat is ook niet ideaal.

Google zoeken werkt niet echt lekker: de keywords console, terminal, shell window, en zo voorts zijn "vervuild" met dingen die ik niet bedoel, zoals terminal services, recovery consoles of linkjes naar cygwin (vanwege bash). Wel heb ik dit en dit gevonden, maar dat voldoet niet echt.

Heeft iemand een idee of datgene wat ik zoek bestaat op windows?

Localhost, sweet localhost

• kvdveer
Na een flink poosje zoeken betwijfel ik of dergelijke software bestaat, desondanks een kickje...
Nog iemand een idee?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij zijn de shell en de console in Windows geintegreerd. Je kunt deze twee dus niet los zien. Je oplossing met een cygwin SSHd vindt ik wel erg mooi gevonden; maar die schept inderdaad wel wat overhead.

Met wat creatief googlen kwam ik dit tegen; is dat niks? :)

Zie ook Xterm on Windows

[ Voor 12% gewijzigd door Spider.007 op 07-12-2004 11:03 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• kvdveer
Spider.007 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:02:
Volgens mij zijn de shell en de console in Windows geintegreerd. Je kunt deze twee dus niet los zien. Je oplossing met een cygwin SSHd vindt ik wel erg mooi gevonden; maar die schept inderdaad wel wat overhead.

Met wat creatief googlen kwam ik dit tegen; is dat niks? :)

Zie ook Xterm on Windows
Dat geeft zelfs nog meer overhead... Ik heb het trouwens wel geprobeerd. Het werkt wel, maar niet echt prettig - je kunt alleen cygwin processen zinvol starten. In cmd werkt bijvoorbeeld de lineediting niet, en is een tab gewoon een spatie plus zeven cursorticks.

Ik heb nog een andere oplossing gevonden - Iemand heeft het idee gehad om putty's codebase aan te passen zodat er behalve de remote protocollen ook lokale cygwinprocessen gestart kunnen worden. Het lost mijn probleem niet helemaal op, maar ik kan nu in ieder geval bash draaien in een acceptabele console. Het doet dus ongeveer hetzelfde als jou oplossing, maar zonder de cygwin xfree overhead.

Ik zal zo even een screenie geven, zodat je het idee krijgt hoe het ongeveer in elkaar zit.
Afbeeldingslocatie: http://koert.bitfactory.nl/puttycyg

[ Voor 3% gewijzigd door kvdveer op 07-12-2004 11:26 ]