Toon posts:

Zucht, Probleem Radeon9800 Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele dagen geleden een nieuwe Radeon9800 Pro gekocht van Powercolor.
Eerst leek alles goed te draaien totdat ik men games wou spelen.
Na enkele tijd ingame reboote men pc gewoon.
Ik heb dan verscheidene dingen geprobeerd, nieuwe drivers/oude drivers, SP1/SP2, VPU en snel schrijven uitgezet op de kaart etc... maar niks leek te helpen.
Uiteindelijk bij toeval toch het probleem gevonden, men usb headset bleek de oorzaak te zijn.
Als ik deze inplugde crashte/reboote men pc steeds en zonder niet.
Achteraf heb ik wat zitten kijken in apparaatbeheer en zag daar dat de irq van men usb pci kaartje overeen kwam met men videokaart. Ik kon de irq niet veranden in winxp dus heb ik maar men pci kaartje in een andere slot gestoken, maar bleek niet te helpen. Ik vermoed dat er iets mis is met de kaart want met men vorige had ik dit probleem niet dus stuur ik die prolly trug op naar fabrikant.

Heeft iemand hier soms enig idee waaraan dit ligt? en hoe ik et kan verhelpen?
Ik heb al verscheidene gelijkaardige posts gelezen hier van mensen met hetzelfde probleem met dezelfde kaart, is ati dan echt zo slecht?

Grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:07:
Ik heb dan verscheidene dingen geprobeerd, nieuwe drivers/oude drivers, SP1/SP2, VPU en snel schrijven uitgezet op de kaart etc... maar niks leek te helpen.
Uiteindelijk bij toeval toch het probleem gevonden, men usb headset bleek de oorzaak te zijn.
Achteraf heb ik wat zitten kijken in apparaatbeheer en zag daar dat de irq van men usb pci kaartje overeen kwam met men videokaart. Ik kon de irq niet veranden in winxp dus heb ik maar men pci kaartje in een andere slot gestoken, maar bleek niet te helpen. Ik vermoed dat er iets mis is met de kaart want met men vorige had ik dit probleem niet dus stuur ik die prolly trug op naar fabrikant.

Ik heb al verscheidene gelijkaardige posts gelezen hier van mensen met hetzelfde probleem met dezelfde kaart, is ati dan echt zo slecht?

Grtz
Ten eerste is een beetje spec info helemaal nog niet zo gek. Wat hangt er preseilie ( :P ) in je caseje? Welke drivers heb je ingestalleerd voor de agp/chipset en voor je videokaart zelf. Wat voor voeding heb je en wat hangt er allemaal aan? en vooral zoals je zelf zegt Wat zit er allemaal in je pci sloten? Wat voor koeling, heeft de kaart een goede koeling in de case zelf (in / out take)
Best factoren waar rekening mag mee gehouden op niet / slecht functioneerde videokaarten

Verder is niet ATI slecht bezig maar de fabrikant van het stukje pcb. Als men maar netjes aan de reverence model van ati houden met daarbij de geadviseerde onderdelen van fabrikanten kan er bijna niks fout gaan (99%). Meestal ligt defecte videokaart meestal bij slechte onderdelen en fabricatie van het kwaliteit Z.

Dus...
Check je drivers/AGP>CHIPSET>Vidkaartje. Voedings waarden op de 5 en 12volt en vooral je ground ;)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:07:

Grtz
zo slecht is ATi niet.. ik heb ook een 9800Pro gehad.. en nog nooit problemen met dat ding gehad. Maar als jij je USB headset eruit trekt en je grafische kaart werkt daardoor 100% ligt het dus blijkbaar niet aan de hardware.. probeer eens een andere USB apparaat in je PCI USB kaart en ga kijken dat je weer een crash krijgt.

Krijg je een crash dan blijven er 2 dingen over: IRQ conflict grafische kaart / pci USB of voeding die het niet meer trekt.. waarbij mijn volgende vraag: welke grafische kaart had je daarvoor. je moet rekening houden dat een Rad9800pro minimaal een 350watt voeding vereist van een goed merk.

Krijg je de crash niet meer blijft er 1 ding over: je PSU is te zwak. blijkbaar trekt je headset net dat ene beetje vermogen waardoor je systeem icm de grafische kaart zwaar instabiel word.

dus mijn vragen zijn:

• wat is je vorige grafische kaart?
• wat voor soort PSU (powersupply / voeding) heb je?

nog een mogelijke fix (de bekende agp8x / fw compatibility bug): je fastwrites uitschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door nIghtorius op 02-12-2004 18:02 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)