Goedenavond heren en dames,
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijke uitleg te geven van mijn situatie zonder dat mijn topic na 4 replies gelocked wordt
Even van tevoren: Ik ben geen computer expert maar ik begrijp de meeste termen wel. Begrijp ook even dat het een laptop is en dus extra gevoelig (bij mij dan) is voor gebrek aan functionaliteit of anders genoemd: een kapotte laptop is voor mij een reden om te sterven
Daarom graag wel een antwoord waar ik niet het idee krijg dat mijn laptop straks een pluimpje rook zal uitspugen.
Ik werk trouwens ook gewoon full-time dus ik kan niet alle winkels in de stad afstruinen voor advies of iets dergelijks. Ook heb ik er te weinig verstand van om echt diepgaand onderzoek op het internet (op eigen houtje) te doen. Mijn kennis is gewoon te beperkt om
De Situatie:
Ik heb sinds vorig jaar november mijn laptop gekocht via een laptopproject op school (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) in samenwerking met Mircopoint. Alles goed en wel, hij is erg fijn en ik heb er dan ook weinig problemen mee. paar kleine dingetjes die natuurlijk beter konden (videokaart
) maar dit soort dingen weet je als je het koopt. Ik ben trouwens met deze opleiding gestopt wegens gebrek aan interesse en weinig begrip voor het beleid van die school.
Nu heb ik de laatste tijd nogal vaak dat het verdacht traag gaat en veel programma's en spellen langzamer of stoppen door mijn gebrek aan fatsoenlijk geheugen. In mijn laptop zit namelijk een 265 Ram kaartje maar ik wil dit graag gaan uitbereiden.
Ik ben zelf natuurlijk erachteraan gegaan (anders geen topic
) en het bleek dat Micropoint dus failliet is gegaan. Gelukkig is de garantie van 4 jaar overgenomen door een ander bedrijf maar zij kunnen mij niet verder helpen aangezien zij geen enkele informatie hebben over de laptops van Micropoint. Mailen naar micropoint heeft geen zin meer en naar dat nieuwe bedrijf ook niet aangezien zij dus te weinig info hebben.
Wat ik zelf heb kunnen achterhalen is: Ik heb 1 vrij slot nog over om mij met een extra geheugen te verwennen. Ook bleek dat ik een videokaart heb waarbij er geheugen gedeeld wordt. Nu is mij verteld dat ik dit dus ook kan verhogen. maar aangezien ik een 265 ram kaartje heb met 32 Mb gedeeld naar de videokaart en nu al veel brak loopt, ik niet echt veel te makken heb qua geheugen. Dit wil ik dus ook graag uitbereiden.
De Bedoeling:
1. Extra geheugen kaart erin
2. Dit geheugen mede gebruiken om meer geheugen aan de videokaart te besteden
1. De kaart die er nu in zit is een kaartje van:
256 Mb DDR PC-333
Dit heb ik van mijn order afschrift en ik moet dan maar geloven dat dit erin zit. Ik heb geen flauw idee wat PC-333 betekend maar mijn vermoeden geeft aan dat het om een 333 Mhz kaart gaat.
(Als iemand iets heeft om dit te checken via software ook graag advies)
Vragen:
Moet de extra kaart precies hetzelfde zijn of maakt dit weinig uit?
Kan ik zonder problemen ook kaarten van een groter kaliber erop zetten?
Moet ik verder nog ergens op letten ? (hitte, inbouw aparatuur, verwijderingsbijdrage?
)
2. Op het moment heb ik dus 32 Mb gedeeld met de videokaart. Dit wil ik dan graag verhogen naar 128 MB maximaal. Hier weet ik dus echt geen bal vanaf hoe dit moet. Ik heb me laten vertellen dat dit via de BIOS veranderd kan worden. Het probleem is dat ik mijn BIOS niet in kan wegens problemen. Grote kans dat het verouderde BIOS drivers zijn die dit probleem geven dus dat moet ik dan updaten (na een grondige backup).
Vragen:
Is het uberhaubt wel mogelijk dit te veranderen?
Zo ja, zijn er eisen waar ik aan moet voldoen qua hardware/software?
Zijn er verder punten waar ik op moet letten bij het verhogen ervan? (hitte of iets dergelijks)
Zo nee, dan heb ik natuurlijk pech en ga ik dan maar voor de game pc sparen
Verder:
Dit zijn dus de vragen die ik aan u stel. ik zal zelf natuurlijk ook verder zoeken maar ik denk dat ik op deze manier ook veel antwoorden zal krijgen op mijn vragen.
Wat ik verder ook graag zou willen weten zijn de ervaringen met de aanschaf ervan en eventueel ervaringen met het inbouwen van extra geheugenkaarten.
Bedankt voor uw aandacht en ook alvast bedankt voor de hulp
groeten Dikvoet
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijke uitleg te geven van mijn situatie zonder dat mijn topic na 4 replies gelocked wordt
Ik werk trouwens ook gewoon full-time dus ik kan niet alle winkels in de stad afstruinen voor advies of iets dergelijks. Ook heb ik er te weinig verstand van om echt diepgaand onderzoek op het internet (op eigen houtje) te doen. Mijn kennis is gewoon te beperkt om
De Situatie:
Ik heb sinds vorig jaar november mijn laptop gekocht via een laptopproject op school (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) in samenwerking met Mircopoint. Alles goed en wel, hij is erg fijn en ik heb er dan ook weinig problemen mee. paar kleine dingetjes die natuurlijk beter konden (videokaart
Nu heb ik de laatste tijd nogal vaak dat het verdacht traag gaat en veel programma's en spellen langzamer of stoppen door mijn gebrek aan fatsoenlijk geheugen. In mijn laptop zit namelijk een 265 Ram kaartje maar ik wil dit graag gaan uitbereiden.
Ik ben zelf natuurlijk erachteraan gegaan (anders geen topic
Wat ik zelf heb kunnen achterhalen is: Ik heb 1 vrij slot nog over om mij met een extra geheugen te verwennen. Ook bleek dat ik een videokaart heb waarbij er geheugen gedeeld wordt. Nu is mij verteld dat ik dit dus ook kan verhogen. maar aangezien ik een 265 ram kaartje heb met 32 Mb gedeeld naar de videokaart en nu al veel brak loopt, ik niet echt veel te makken heb qua geheugen. Dit wil ik dus ook graag uitbereiden.
De Bedoeling:
1. Extra geheugen kaart erin
2. Dit geheugen mede gebruiken om meer geheugen aan de videokaart te besteden
1. De kaart die er nu in zit is een kaartje van:
256 Mb DDR PC-333
Dit heb ik van mijn order afschrift en ik moet dan maar geloven dat dit erin zit. Ik heb geen flauw idee wat PC-333 betekend maar mijn vermoeden geeft aan dat het om een 333 Mhz kaart gaat.
(Als iemand iets heeft om dit te checken via software ook graag advies)
Vragen:
Moet de extra kaart precies hetzelfde zijn of maakt dit weinig uit?
Kan ik zonder problemen ook kaarten van een groter kaliber erop zetten?
Moet ik verder nog ergens op letten ? (hitte, inbouw aparatuur, verwijderingsbijdrage?
2. Op het moment heb ik dus 32 Mb gedeeld met de videokaart. Dit wil ik dan graag verhogen naar 128 MB maximaal. Hier weet ik dus echt geen bal vanaf hoe dit moet. Ik heb me laten vertellen dat dit via de BIOS veranderd kan worden. Het probleem is dat ik mijn BIOS niet in kan wegens problemen. Grote kans dat het verouderde BIOS drivers zijn die dit probleem geven dus dat moet ik dan updaten (na een grondige backup).
Vragen:
Is het uberhaubt wel mogelijk dit te veranderen?
Zo ja, zijn er eisen waar ik aan moet voldoen qua hardware/software?
Zijn er verder punten waar ik op moet letten bij het verhogen ervan? (hitte of iets dergelijks)
Zo nee, dan heb ik natuurlijk pech en ga ik dan maar voor de game pc sparen
Verder:
Dit zijn dus de vragen die ik aan u stel. ik zal zelf natuurlijk ook verder zoeken maar ik denk dat ik op deze manier ook veel antwoorden zal krijgen op mijn vragen.
Wat ik verder ook graag zou willen weten zijn de ervaringen met de aanschaf ervan en eventueel ervaringen met het inbouwen van extra geheugenkaarten.
Bedankt voor uw aandacht en ook alvast bedankt voor de hulp
groeten Dikvoet