Toon posts:

[Laptop] Extra geheugen: Welke moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond heren en dames,

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijke uitleg te geven van mijn situatie zonder dat mijn topic na 4 replies gelocked wordt :) Even van tevoren: Ik ben geen computer expert maar ik begrijp de meeste termen wel. Begrijp ook even dat het een laptop is en dus extra gevoelig (bij mij dan) is voor gebrek aan functionaliteit of anders genoemd: een kapotte laptop is voor mij een reden om te sterven :P Daarom graag wel een antwoord waar ik niet het idee krijg dat mijn laptop straks een pluimpje rook zal uitspugen.

Ik werk trouwens ook gewoon full-time dus ik kan niet alle winkels in de stad afstruinen voor advies of iets dergelijks. Ook heb ik er te weinig verstand van om echt diepgaand onderzoek op het internet (op eigen houtje) te doen. Mijn kennis is gewoon te beperkt om

De Situatie:

Ik heb sinds vorig jaar november mijn laptop gekocht via een laptopproject op school (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) in samenwerking met Mircopoint. Alles goed en wel, hij is erg fijn en ik heb er dan ook weinig problemen mee. paar kleine dingetjes die natuurlijk beter konden (videokaart :) ) maar dit soort dingen weet je als je het koopt. Ik ben trouwens met deze opleiding gestopt wegens gebrek aan interesse en weinig begrip voor het beleid van die school.

Nu heb ik de laatste tijd nogal vaak dat het verdacht traag gaat en veel programma's en spellen langzamer of stoppen door mijn gebrek aan fatsoenlijk geheugen. In mijn laptop zit namelijk een 265 Ram kaartje maar ik wil dit graag gaan uitbereiden.

Ik ben zelf natuurlijk erachteraan gegaan (anders geen topic :) ) en het bleek dat Micropoint dus failliet is gegaan. Gelukkig is de garantie van 4 jaar overgenomen door een ander bedrijf maar zij kunnen mij niet verder helpen aangezien zij geen enkele informatie hebben over de laptops van Micropoint. Mailen naar micropoint heeft geen zin meer en naar dat nieuwe bedrijf ook niet aangezien zij dus te weinig info hebben.

Wat ik zelf heb kunnen achterhalen is: Ik heb 1 vrij slot nog over om mij met een extra geheugen te verwennen. Ook bleek dat ik een videokaart heb waarbij er geheugen gedeeld wordt. Nu is mij verteld dat ik dit dus ook kan verhogen. maar aangezien ik een 265 ram kaartje heb met 32 Mb gedeeld naar de videokaart en nu al veel brak loopt, ik niet echt veel te makken heb qua geheugen. Dit wil ik dus ook graag uitbereiden.

De Bedoeling:

1. Extra geheugen kaart erin
2. Dit geheugen mede gebruiken om meer geheugen aan de videokaart te besteden

1. De kaart die er nu in zit is een kaartje van:

256 Mb DDR PC-333

Dit heb ik van mijn order afschrift en ik moet dan maar geloven dat dit erin zit. Ik heb geen flauw idee wat PC-333 betekend maar mijn vermoeden geeft aan dat het om een 333 Mhz kaart gaat.
(Als iemand iets heeft om dit te checken via software ook graag advies)

Vragen:

Moet de extra kaart precies hetzelfde zijn of maakt dit weinig uit?
Kan ik zonder problemen ook kaarten van een groter kaliber erop zetten?
Moet ik verder nog ergens op letten ? (hitte, inbouw aparatuur, verwijderingsbijdrage? 8)7 )

2. Op het moment heb ik dus 32 Mb gedeeld met de videokaart. Dit wil ik dan graag verhogen naar 128 MB maximaal. Hier weet ik dus echt geen bal vanaf hoe dit moet. Ik heb me laten vertellen dat dit via de BIOS veranderd kan worden. Het probleem is dat ik mijn BIOS niet in kan wegens problemen. Grote kans dat het verouderde BIOS drivers zijn die dit probleem geven dus dat moet ik dan updaten (na een grondige backup).

Vragen:

Is het uberhaubt wel mogelijk dit te veranderen?
Zo ja, zijn er eisen waar ik aan moet voldoen qua hardware/software?
Zijn er verder punten waar ik op moet letten bij het verhogen ervan? (hitte of iets dergelijks)
Zo nee, dan heb ik natuurlijk pech en ga ik dan maar voor de game pc sparen :)

Verder:

Dit zijn dus de vragen die ik aan u stel. ik zal zelf natuurlijk ook verder zoeken maar ik denk dat ik op deze manier ook veel antwoorden zal krijgen op mijn vragen.

Wat ik verder ook graag zou willen weten zijn de ervaringen met de aanschaf ervan en eventueel ervaringen met het inbouwen van extra geheugenkaarten.

Bedankt voor uw aandacht en ook alvast bedankt voor de hulp :)

groeten Dikvoet

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je zekerheid wilt hebben over wat voor onderdelen er in je laptop zitten, kun je programmaatjes als Everest (== het oude AIDA32) gebruiken. Met een beetje mazzel kun je ook uitlezen hoeveel sloten je nog vrij hebt in je laptop. Meestal zijn er twee sloten waarvan één bezet door het huidige geheugen.

Het type wat je nodig bent is SO-DIMM, ook weer DDR333, ook wel PC2700 genoemd. Hier te vinden tussen het andere DDR geheugen. Kijk dus naar geheugen maar SO-DIMM bij staat.

SO-DIMM's zijn meestal makkelijk bij te plaatsen door het klepje aan de onderkant van de laptop los te schroeven.
Moet de extra kaart precies hetzelfde zijn of maakt dit weinig uit?
Deze moet minimaal DDR333 zijn.
Kan ik zonder problemen ook kaarten van een groter kaliber erop zetten?
Meestal maximaal 512MB, misschien staat in de handleiding hoeveel geheugen ondersteund wordt?
mooie topicstart hoor, dat zie je niet vaak ;)

[ Voor 30% gewijzigd door PD2JK op 01-12-2004 22:43 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het bedrijf dat de service en reparatie van MicroPoint heeft overgenomen is Jewel International. Aangezien je bij Hgoeschool Arnhem/Nijmegen je notebook hebt gekocht/gekregen, kun je denk ik het beste even bij een Computerland filiaal in een van die plaatsen binnen wandelen. Computerland is namelijk een vande grootste Jewel dealers, en een reepje geheugen bijprikken moet zeker mogelijk zijn bij hun. Ze kunnen het in ieder geval op zeer korte termijn leveren aan je, normaal gesproken.

Edit:
Wat prutz0r zegt over So-Dimm hoeft niet het geval te zijn, er zijn een aantal notebooks geweest waar i.v.m. kosten etc. normaal desktop geheugen is gebruikt. Wandel dus voor de zekerheid even bij een winkel binnen, die je er mee kan helpen. Weet je in ieder geval zeker dat je het goede geheugen hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Brede P op 01-12-2004 22:42 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het klinkt misschien heel raar, maar na het hele verhaal gelezen te hebben, kan ik hieruit nog niet opmaken om welk soort notebook het gaat.
Dus merk en model.
Dan wordt het nog een stukje makkelijker om mee te helpen aan een mooi en passend antwoord.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Als ik jou was zou ik doen wat BredeP zegt. Loop even een Computerland binnen, deze kunnen je vast helpen aan geheugen. Zij kunnen het er dan gelijk inzetten, zo weet je ook gelijk dat het goed werkt en als zij toch bezig zijn kunnen ze je videogeheugen ook wel gelijk instellen. :)
Als het hier dan om een Jewel notebook gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: Heel erg bedankt voor de snelle reacties :) Dat doet me plezier :)

Ten tweede:

Het merk weet ik zelf ook niet, op de klep zit een sticker van micropoint ipv een merk-sticker. Ik zou het dus echt niet weten.

Ik zal dat programmatje even proberen om precies te achterhalen welk RAM ik nu heb en of er meer bijkan.

Kan ik laptopgeheugen gewoon bij iedere computershop halen of via een online-shop bestellen?

En is hitte geen probleem? Ik laptop vaak na mijn werk en aangezien ik draadloos netwerk heb thuis, lig ik ook wel eens met de laptop in bed (niet op die manier... :Y) ). Na een uurtje begint hij toch veel geluid te maken en warm te worden. Wordt dit niet gevaarlijk ?

Alvast bedankt!

--------[ EDIT ]--------

Goed programma zeg :)

hier wat info over mijn pc dat eruit floepte:

-----------------------
Computer:
Operating System
Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack
Service Pack 1
Internet Explorer
6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1) (Ik gebruik dus MoZilla :) )
DirectX
4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computer Name
DIKVOET (Loze Doos)
User Name
TuBje

Motherboard:
CPU Type
Mobile Intel Pentium 4M, 2200 MHz (22 x 100)
Motherboard Name
Unknown
Motherboard Chipset
Intel Montara-GML i852GM
System Memory
224 MB (PC2700 DDR SDRAM)

BIOS Type
Phoenix (05/30/03)
Communication Port
ECP Printer Port (LPT1)

Display:
Video Adapter
Intel(R) 82852/82855 GM/GME Graphics Controller (64 MB)
Video Adapter
3D Accelerator
Intel Extreme Graphics 2
Monitor
Digital Flat Panel (1024x768) (12003)

Multimedia:
Audio Adapter
Intel 82801DB(M) ICH4(-M) - AC'97 Audio Controller [B-1]

Storage:
IDE Controller
Intel(R) 82801DBM Ultra ATA Storage Controller - 24CA
SCSI/RAID Controller
D346PRT SCSI Controller
Floppy Drive
Floppy disk drive
Disk Drive
TOSHIBA MK4025GAS (40 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/100)
Optical Drive
Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optical Drive
Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optical Drive
QSI CDRW/DVD SBW-241 (DVD:8x, CD:24x/16x/24x DVD-ROM/CD-RW)
SMART Hard Disks Status
OK

Partitions:
C: (NTFS)
19116 MB (2253 MB free)
D: (NTFS)
19030 MB (4320 MB free)

----------------

Weet iemand trouwens welke update ik moet hebben voor mijn BIOS zonder problemen :) Ik zou het niet echt kunnen genbruiken als mijn pc het niet meer deed, maar alle tips zijn natuurlijk welkom :)

Verder zie je dat er precies 32Mb aan ram door de videokaart weggezogen wordt hoewel er 64 Mb bij staat. Iemand een idee waarom ?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 18:21 ]

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 13:50
Dat er 64 bij staat is goed mogelijk. je hebt namelijk een kaart die 64 aan kan blijkbaar. hoewel jij zegt dat het er 128 max is.

ik ken deze laptop denk ik wel. als ik het goed heb is heeft deze ledjes bij de ronding onder het scherm? daar zit inderdaad een 64 MB videokaart.

Klaas

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik hoopte op een 128 mb Max :) Maar 64 mb is altijd beter dan 32 :)

Maar we hebben het (helaas) over een andere laptop. Ik heb geen digitale camera anders had ik er wel even een kiekje van gemaakt. Er zitten geen ledjes op het schermgedeelte of iets.

Aan de bovenkant van het toetsenbord gedelte zit linksboven de powerknop en dan rechtsbovenin 3 knopjes met een explorer, mail en een wireless connector knoppie.

Daaronder normaal toetsen bord en daaronder de mouse pad mat de 2 knoppen en ertussenin 1 scrollknop. Aanwezige ledjes zijn 3 groene en een oranje/rode.

Kleuren van het materiaal is van het toetsenbord zwart en het materieaal eromheen ook. Het zwarte loopt over met de mouse pad en eronder is dan grijs.

het idee :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
---------------------------
| 0     zwart   - -   -   |    
|  -------------------    |
|  -------------------    |
|_  -------------------  _|
|  \-------[=]---------/  |
|   grijs   -|-  grijs    |
---------------------------

Misschien dat iemand hem nu herkent alhoewel hij vrij basic is.

• klaasopurk
in welk jaar is die gekocht of gebouwd?

is de buitenkant blauw of zwart?
wij hebben namelijk op school bij ons 2 versies van die dingen.
Overigs vinden wij die dingen vrij slecht. De service was vaak wel goed, ow vervang we zeiden ze dan.

maar om op je geheugen terug te komen.
Er zit gewoon standaard DDR333 (2700) in. Je kan dit bij elke PC-boer krijgen. misschien is het wel het verstandigst dat hij die erin zet en even de oude bekijkt of ze allebei naast elkaar kunnen draaien. tevens is het handig om in slot in de grootste geheugen te stoppen. Lijkt misschien raar, maar de mijne draaide toen sneller. 8)7

ALs je nog vragen heb, lezen we die wel!

Klaas

Verwijderd

Topicstarter
klaasopurk schreef op donderdag 02 december 2004 @ 20:15:
in welk jaar is die gekocht of gebouwd?
gekocht: 2003
gebouwd: geen enkel idee, grote kans van hetzelfde jaar aangezien we meerdere mogelijkheden hadden qua HD en nog wat andere dingetjes (beeldscherm trouwens ook.)
is de buitenkant blauw of zwart?
Blauw achtig materiaal. Geen zwart in ieder geval
maar om op je geheugen terug te komen.
Er zit gewoon standaard DDR333 (2700) in. Je kan dit bij elke PC-boer krijgen. misschien is het wel het verstandigst dat hij die erin zet en even de oude bekijkt of ze allebei naast elkaar kunnen draaien. tevens is het handig om in slot in de grootste geheugen te stoppen. Lijkt misschien raar, maar de mijne draaide toen sneller. 8)7
Dat is mooi! ga ik morgen even langs de pc boer :) Dit is dus gewoon standaard geheugen en er bestaan geen speciaal laptop geheugen stickjes ?

Welke slot bedoel je precies? Wat ik er meer uithaal is dat ik er ook 1 stick van 256 Mb en 1 van 512 Mb erin kan doen. Is dit juist?

In ieder geval bedankt voor alle reacties en morgen ga ik even langs de PC-Boer om wat geheugen uit de muur te trekken :P

• klaasopurk
je moet wel speciaal laptop geheugen halen. echter niet van een apart merk of zo. tenminste bij mijne niet en bij anderen bij ons op school ook niet die Micrpoint laptop hebben. (wel andere versie dan ik)

je hebt inderdaard 2 slots. eentje onder je toestenbord (denk ik) en een achterop die makkelijker te bereiken is. Onder je toestenbord is je 1e slot. achterkant is 2e dus.

laat de pc-boer er wel effe naar kijken, je weer maar nooit welk merk Micropoint erin heeft gedaan ( ze kunnen wel een leuk merk in bulk hebben gekocht, maar wat niet te combineren valt met ander merk. Dit deden ze bij onze laptops niet, maar ja zekerheid is alles).

succes ermee.

Klaas

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe RAM: CHECK!

Vanavond naar de PC-Boer geweest en zo'n kaartje gevraagd en verrek: Hij had em dus :)

Meteen erin laten zetten en hij werkte :)

Goed dat is al zeer mooi :) de effecten zijn al goed te merken aangezien alles net een tikkie sneller gaat!

Next up:

Videokaart upgraden! Probleem is dat ik mijn BIOS dus niet inkan. Op het moment heb ik bios:

Phoenix (05/30/03)

Deze is dus vrij oud :) Kleine anderhalf jaar en wellicht is het daarom het upgraden waard :)

Heeft iemand andere suggesties?

Trouwens enorm bedankt voor jullie tips & tricks :) Bedankt! :+ :> B)

--------------------

EDIT:

Goed, updaten was dus niet nodig maar wat geduld des te meer. Ik heb in het BIOS gekeken en gezocht naar de videokaart instellingen maar het enige wat ik kon vinden was een optie:

Internal Graphics Card: en dan dus een keuze uit een aantal MB's

Stel dit is wat ik zocht: dan is het vreemd, omdat het hoogste aantal Mb's 32 Mb was. Dit zou ik erg vreemd vinden aangezien eerder in het everest rapport te vinden was dat het een 64 Mb videokaart is.

Stel ik ben scheel: Heeft iemand dan een idee waar ik het kan vinden? Ik zal natuurlijk ook zelf doorzoeken maar als iemand zo snel een antwoord heeft graag!

Even wat informatie over mijn videokaart:

Video Adapter

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 19:35 ]

Verwijderd

Als alles nog goed werkt, is het echt niet nodig om de BIOS te upgraden hoor. Meestal doe je dit als hij iets niet herkent oid. Een nieuwere BIOS zorgt op zich niet voor een performance winst -correct me if I'm wrong :p-

Verwijderd

Heb je geen handleiding bij je laptop gekregen, hierin staat ook meestal waar welke optie voor is in wat je er allemaal in kan stellen.
Pagina: 1