Intenet hangt af en toe

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Als ik gewoon aan het internetten ben, dan blijft het internet af en toe een halve minuut "hangen". Er komt dan ongeveer een halve minuut *niets* door, dus ook niet via andere applicaties dan m'n browser. De browser denkt vervolgens dat de webserver down is en stopt met de overdracht. Dit leidt vaak tot halve pagina's of een pagina waar ik eerst 10-20 seconden op moet gaan zitten wachten. Tijdens de "hang" is er totaal geen ander verkeer richting het internet of andersom.

De situatie is een netwerk met een NAT-routertje die ons aan het internet verbindt. Ik denk echter dat dit een probleem met mijn PC is, omdat (1) het routertje al een keer vervangen is door een ander model en (2) niemand anders in het netwerk hetzelfde probleem ervaart.

Het probleem beperkt zich niet tot de browser, zoals ik zei. Andere applicaties hebben er ook last van. Wel lijkt het dat met HTTP het probleem het vaakst ontstaat. Op zich logisch, want ik denk dat het tot stand brengen van een verbinding is, wat dan mislukt. Als een verbinding eenmaal gemaakt is, kan daarover op volle snelheid verkeer plaatsvinden.

Het probleem beperkt zich wel tot het internet. Met intranet-dingen en andere lokale netwerk-dingen heb ik nergens last van. Dus je zou zeggen dat het niet aan de netwerkkaart ligt, maar aan het routertje kan het ook niet liggen, zoals uitgelegd.

Wat kan ik doen?

日本!🎌

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ik zou eens gaan scannen op malware adware (zie beveiligings forum faq)

trouwens even voor alle duidelijkheid:
het internet hangt neit hoor, dan zou de hele wereld er last van hebben.
JOUW verbinding MET het internet 'hangt'

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb geen malware draaien, daar scan ik regelmatig op.

En ja, ik snap best dat mijn verbinding hangt, maar "het internet hangt" klinkt makkelijker.

日本!🎌

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

en geen foutmeldingen in de system log?

(file -> run -> eventvwr )

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 01-12-2004 21:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Welke isp heb je ?

Ik heb de laatste tijd ook erg vage timeouts, dit is met planet.
Het eigen netwerk van planet is dan gewoon te bereiken maar de peerings lijken dan raar te doen.

Als ik dan bvb amx ping dan heb ik dikke time-outs.
Ook met traceroutes heb ik de laatste tijd timeouts op de grote peerings van planet, moet ze nog steeds even bellen maar heb nu toch geen tijd achter me eigen pc.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Ja ik heb het ook met planet het is heel vreemd :r

[ Voor 6% gewijzigd door HyperDevil op 02-12-2004 08:51 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Geen fouten in m'n eventlog, ook geen gewone meldingen om de tijden dat ik de timeouts heb. Verder is onze ISP xs4all. Maar het leuke is dat ik xs4all thuis ook heb en daar werkt het allemaal perfect.

日本!🎌

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kabels controleren. met name tussen router en modem? (aangezien intranet het wel doet.)

Router flashen naar laatste firmware?

Houdt de router/' modem statietieken bij? is hierin nog iets terug te vinden?

Nog meer paranoia check naar malware. (niet volstaan met virus scan en ad-aware scan)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb het nog in SimplyMEPIS geprobeerd, maar ook daar krijg ik soms die hangs. Daaruit mag ik denk ik wel concluderen dat malware er geen oorzaak van kan zijn.

Verder lijkt het me onaannemelijk dat het aan de router of bekabeling ligt. Als het aan de router ligt, zouden collega's (evt alleen collega's met XP) er ook last van hebben, hetgeen niet zo is. Als het aan de bekabeling zou liggen, waarom gaat intranet dan wel goed...

/edit
nou, net toch maar ff de netwerkkaart vervangen, maar dat helpt dus ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 03-12-2004 10:36 ]

日本!🎌

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dus je hebt
-Software uitgesloten (linux livecd doet het ook)
-netwerk kaart, die heb je net verwissel
-router & bekabeling want :bij collega's gaat het wel goed
-internet (want bij collega's werkt het wel)

Ik kan nog 3 dingen bedenken
-Het enige wat je nog kunt proberen is de PC eens aan te sluiten op de werk plek (kabel aansluiting) van een collega (Dus toch kabel)
-Probeer eens op een collega pc of jouw probleem met jouw sites het daar wellicht ok niet doen.
hoe accuraat is "bij collega's gaat het wel goed". Of hebben die handmatig extra settings? (proxy settings /dns/antivirus/snellere pc) (Is het toch internet dat hangt ipv je browser?)
-Is het probleem misschien dat je PC hangt, en niet je internet explorer.

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 03-12-2004 10:53 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dus je hebt
-Software uitgesloten (linux livecd doet het ook)
-netwerk kaart, die heb je net verwissel
-router & bekabeling want :bij collega's gaat het wel goed
-internet (want bij collega's werkt het wel)
Dat klopt :)
Ik kan nog 3 dingen bedenken
-Het enige wat je nog kunt proberen is de PC eens aan te sluiten op de werk plek (kabel aansluiting) van een collega (Dus toch kabel)
Heb ik geprobeerd, maar haalt niets uit.
-Probeer eens op een collega pc of jouw probleem met jouw sites het daar wellicht ok niet doen.
hoe accuraat is "bij collega's gaat het wel goed". Of hebben die handmatig extra settings? (proxy settings /dns/antivirus/snellere pc) (Is het toch internet dat hangt ipv je browser?)
Bij m'n buurman gaat het allemaal prima, en ik heb juist met hem de kabel verwisseld. Ook als ik met zijn account (en roaming profile) op mijn PC aanmeldt, blijft het internet af en toe hangen.
-Is het probleem misschien dat je PC hangt, en niet je internet explorer.
0% CPU gebruik en de HDD doet niets tijdens zo'n "hang".

Ik begin te verdenken dat het een stuk dieper zit :'(

btw, nog een leuk testje gedaan:
  • Begin www.tweakers.net te pingen (met -t switch), de website die het probleem het vaakst en het meest vertoont. Pingen gaat perfect.
  • Ga naar de website van t.net en klik net zo lang door tot ik op een "hang" stuit.
  • Vervolgens zie ik op m'n andere monitor dat het pingen ook de mist in gaat.
Een andere leuk testje:
  • Collega gaat naar tweakers.net, geen vuiltje aan de lucht. Hij kan de hele website door klikken.
  • Ik ga naar tweakers.net en klik weer net zolang door totdat ik een "hang" krijg.
  • Collega heeft "opeens" hetzelfde probleem, totdat er bij mij zo'n 30 seconden (timeout) voorbij zijn, dan werkt het opeens weer overal.

[ Voor 26% gewijzigd door _Thanatos_ op 07-12-2004 10:49 ]

日本!🎌

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_Thanatos_ schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 10:42:
Bij m'n buurman gaat het allemaal prima, en ik heb juist met hem de kabel verwisseld. Ook als ik met zijn account (en roaming profile) op mijn PC aanmeldt, blijft het internet af en toe hangen.
Ik bedoel andersom, ga eens met zijn account achter zijn pc zitten en kijk of het blijft "hangen". als het goed is niet, maar misschien zien ze het gewoon niet. of wordt het daar als normaal ervaren.
0% CPU gebruik en de HDD doet niets tijdens zo'n "hang".
Ik begin te verdenken dat het een stuk dieper zit :'(
Internet explorer gebruikt inderdaad geen cpu als het netwerk hangt. Bij DNS problemen zie je dit typisch. (zijn buurmans dns instellingen gelijk aan die van jou? )

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik bedoel andersom, ga eens met zijn account achter zijn pc zitten en kijk of het blijft "hangen". als het goed is niet, maar misschien zien ze het gewoon niet. of wordt het daar als normaal ervaren.
Jaja, dat heb ik dus gedaan, maar het loopt als een zonnetje bij hem (testen bij slechts 1 collega is al genoeg, toch?)
Internet explorer gebruikt inderdaad geen cpu als het netwerk hangt. Bij DNS problemen zie je dit typisch. (zijn buurmans dns instellingen gelijk aan die van jou? )
Ik gebruik geen MSIE, maar alle browser vertonen het probleem. En DNS instellingen zijn overal gelijk. Primaire is onze domeinserver (die forward naar de DNS van onze ISP (xs4all)) en secundaire is het routertje, die ook forward naar ISP. Instellingen worden door DHCP uitgegeven.

日本!🎌

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

stel je ip eens statisch in, en doe eens ipconfig /flushdns

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
stel je ip eens statisch in, en doe eens ipconfig /flushdns
Helaas, dat helpt allebij ook niet. Ik heb ook de primaire en secundaire DNS omgedraaid, maar helpt ook niet. Derhalve denk ik dan ook niet dan het een DNS-probleem is, omdat ie echt de verbinding niet kan maken voor een seconde of 30. Als ie een adres niet kan resolven, zou pingen gewoon door moeten gaan.

日本!🎌

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

dus, even samenvatting tot nu toe:
kabels prima, router prima (want collega's hebben geen problemen)
jou pc heeft het probleem ook op andere locatie, dus dan zal het een probleem zijn in je computer zelf. je hebt al NIC gewisseld, dus daar zit het probleem ook niet in. diverse browsers geven het probleem. geen dns probleem, verbinding valt echt weg want de ping valt ook weg.
andere hardware zal het probleem ook niet zijn want je probleem beperkt zich tot het niet functioneren van je verbinding met internet.

het zal dus een softwareprobleem zijn.

opties:
• firewall/virusscanner, zet deze eens allemaal uit om te kijken hoe het dan gaat
• windows xp reinstall? hoe oud is je windows?

[ Voor 12% gewijzigd door Sequence op 07-12-2004 11:36 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sequence schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 11:35:
het zal dus een softwareprobleem zijn.
en dat is uitgesloten door een knoppix (simplemepys ) te draaien. die hing ook.

Het enige wat over is is de gewone PC hardware. En omdat het zo vreemd gedrag is kan het van alles zijn.
-Ouderwetse interrupt confliten ( tussen netwerk & muis ofzoiets obscuurs.)
-Harde schijf staat op instorten.
-toetsenbord /muis.
-Usb

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Volgens mij kan het geen IRQ(-gerelateerd) probleem zijn. De PC is een Dell, waaraan niets veranderd is, en we hebben wel meer van dezelfde Dell's hier staan die geen problemen geven.

Had ik trouwens al gezegd dat het probleem niet bij *alle* websites optreedt?
Bij ... treedt het probleem wel/niet op:
Bij www.cwnt.com wel
Bij www.tweakers.net wel
Bij www.trueserver.nl niet
Bij www.fok.nl wel
Bij www.microsoft.com niet
Bij www.mozilla.org niet
Bij www.sex.com niet
Bij www.nu.nl niet
Bij www.pluimen.nl niet
Bij www.de-laptopper.nl wel
Bij www.homo.nl niet
Bij www.nattedozen.nl wel

日本!🎌

Verwijderd

Is je hosts bestand nog intact of istie misschien 'gekraakt'?
Pagina: 1