5,1 speakers 1 weg of 2 weg beter ?

Pagina: 1
Acties:
  • 803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Topicstarter
Voor me 5.1 versterker ben ik van plan om een goede speaker set te maken. In het algemeen is een 2 weg of 3 weg luidspreker beter. Maar hoe zit het bij suround setjes ?

Je ziet bij suround setten bijna alleen maar 1 weg systemen. Is het zo dat het suround effect veel beter is bij 1 weg systemen, of is het niet meer nodig omdat je tegenwoordig erg goede breedband speakers heb en een subwoofer ?
En het is toch veel beter 5 vijf de zelfde luidsprekers te hebben in de plaats van 3 verschilenden (center, front rear)?

Ik heb even naar een visaton FRS 8(30watt 0,1 - 20Khz 82db resonatieferqeuntie 130Hz opening73mm) luidspreker geluisterd, en ik moet zeggen dat ik het geluid erg goed vind voor zo klein luidsprekertje. Ik mis wel dergelijk de lagen tonen, maar met een betere kast en een subwoofer moet dat probleem wel zijn opgelost. Al vind ik me 3weg zelf gebouwde luidsprekers wel wat lekerder klinken.
Voor stereo geluid blijf ik wel mijn huidige luidsprekers gebruiken.

Wat mijn eisen zijn,
-Niet te grote luidsprekers/kasten
-rond de 33 euro per luidspreker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

5.1 sets zijn vooral voor film gemaakt. Aangezien de middentonen daar vaak minder belangrijk zijn en een sub een omnidirectioneel geluid geeft is het niet echt nodig om 2 of 3 weg speakers te hebben.

Muziek komt het best uit een stereo, film uit een 5.1 set (of 6.1, 7.1, ...) Meningen verschillen hier uiteraard in, maar dit is de mijne ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik denk dat je wel kunt stellen dat in het segment waar we nu over praten de breedbanders enkel uit kostenoverweging worden gebruikt en inferieur zijn aan 2 weg systemen. Nu is het alleen de vraag of je er zelf wel tevreden mee bent.

Ik vind dat aan een centerspeaker behoorlijke eisen gesteld kunnen worden. De verstaanbaarheid van de hoofdpersonen hangt daarvan af. De fronts zijn minstens zo belangrijk en in mijn optiek komen de rears op de laatste plaats. Ik stel in principe aan de center net zulke hoge eisen als aan de fronts die ik voor muziek zou gebruiken, maar dat moet financieel wel kunnen natuurlijk.

Het voordeel van breedbanders boven 2-weg speakers isl het feit dat je te maken hebt met een puntbron en dat je geen problemen hebt met een cross-over. Daarintegen mis ik de tweeter meestal waardoor ik niet echt positief tregenover breedbanders sta. Als die puntbron dan echt zo belangrijk is kijk dan bijvoorbeeld naar de coaxiale drivers van Seas. Helaas zijn die behoorlijk prijzig. ;)

Ik denk dat je voor het geld geen miskoop kunt doen, maar verwacht er niet teveel van. Misschien zijn de Tangband drivers een beter alternatief, zoek daar eens op (op GoT) zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met een correctie filter geven die tangband drivers erg goed geluid, bijv
Afbeeldingslocatie: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11-w3-871-lowdiffractionbox-30degoffaxis-notch-6.8ohm-8.2mfd-.7mh.gif
En ze zijn niet zo duur in duitsland.

"En het is toch veel beter 5 vijf de zelfde luidsprekers te hebben in de plaats van verschilenden."
Klopt dit ? Of kan ik me huidige stereo luidspreker blijven gebruiken waardoor ik meer geld te besteden heb aan me center en rear speakers ? (voor me rear luidsprekers heb ik wel genoeg ruimte voor een 2 weg systeem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Wil je het puur voor films gebruiken, of ook voor muziek?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, naar mijn idee is een tweewegspeaker met twee zelfde kwaliteit drivers, beter dan een enkele driver... Maargoed, dan moet je natuurlijk ook gaan kijken in welke prijs/kwaliteitsklasse je aan het kijken bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:00

voodooless

Sound is no voodoo!

MikeyMan schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:38:
Tsjah, naar mijn idee is een tweewegspeaker met twee zelfde kwaliteit drivers, beter dan een enkele driver... Maargoed, dan moet je natuurlijk ook gaan kijken in welke prijs/kwaliteitsklasse je aan het kijken bent...
Idd, voor dit geld kun je denk ik beter voor 1-weg gaan. Wil je dit ook echt voor nuziek gebruiken, dan zou ik toch maar even doorsparen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:09:
[..]
"En het is toch veel beter 5 vijf de zelfde luidsprekers te hebben in de plaats van verschilenden."
Klopt dit ? Of kan ik me huidige stereo luidspreker blijven gebruiken waardoor ik meer geld te besteden heb aan me center en rear speakers ? (voor me rear luidsprekers heb ik wel genoeg ruimte voor een 2 weg systeem.)
Als jij tevreden bent met je huidige fronts zou ik ze idd niet vervangen en het geld steken in een goede center speaker. Op de tweede plek komen dan de surrounds.
Is het niet mogelijk om in de center speaker tweeters uit dezelfde serie als uit je fronts te gebruiken? Het geluidsbeeld zal dan redelijk overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In me front zitten de AD 0160 T8 (8ohm) tweeters, ik heb al een adres gevonden waar ik 3 keer de zelfde tweeter kan kopen(Al kan ik ook voor 6x ad 0163/t8 gaan). De bijhorende midde toner AD 5060sq8 kan ik jammer genoeg nergens vinden. (Al zien die in me fonts er wat versleten uit). Van de gebruikte woofers(pansonic woofers 6ohm 30watt) heb ik hier nog 4 stuks liggen dus dat moet wel gaan lukken

Al zijn de fronts op dit moment actief gefilterd waardoor ik eerst even een passieffe filter moet gaan ontwerpen en kijken wat voor effect het heeft op geluid. (nee het is geen actiefe versterker die speciaal voor deze luidsprekers is ontworpen maar ze doen het er wel erg goed op, ik weet alleen niet of er pepaalde correttie's zitten in de actief filter al vermoed ik wel dat het geluid in de lage ferq ietsje wordt opgekrikt.)

Jammer genoeg lukt het me niet om een grafiekje op het i-net te vinden van deze luidsprekers. Ik ga wel proberen hoe het klnikt als ik er een twee weg systeem van maakt AD 0160 T8 + de panasonic woofer. Want dan kan ik wel 5 gelijke luidsprekers bouwen en de kosten vallen dan ook erg mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 01-12-2004 23:47 ]

Pagina: 1