Accesspoint in netwerk proppen, maakt dit sense?

Pagina: 1
Acties:

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 21:09

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Ik heb even een schets gemaakt om de situatie te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://img12.paintedover.com/uploads/12/lansituatie.gif

Op het moment is de situatie er ZONDER accesspoint en zit de notebook net als de PC's direct via UTP op de HUB. Ik wil hier echter voor draadloos access om andere apparaten in ons netwerk te krijgen (waaronder m'n notebook en later m'n Nintendo DS) een accesspoint tussen gooien. Maar dit wil ik doen met de UTP die in m'n notebook zit; dus van HUB via normale UTP op een van de genummerde poortjes op de HUB naar de accesspoint. Mijn vraag is alleen of dit mogelijk is of dat er crosslinked UTP nodig is.

Nou hoor ik ook van iemand dat je 'm op de UPLINK moet knallen van je HUB, maar daar zit bij ons net de router op...

Iemand die dit voor me kan verduidelijken? Alvast bedankt =)

[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 01-12-2004 18:25 ]

• P-ter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:43

P-ter

...

apNia schreef op woensdag 01 december 2004 @ 18:24:
[...]

Nou hoor ik ook van iemand dat je 'm op de UPLINK moet knallen van je HUB, maar daar zit bij ons net de router op...
Volgens mij moet het net andersom, de kabel vanuit de HUB in de UPLINK van je accesspoint.

Verwijderd

Het kan, en het maakt nog wel sense ook. Afhankelijk van wat voor AP je koopt, de meeste linksys zijn bijv. autosensing, kun je een straight CAT5 kabel gebruiken, of een cross-link CAT5 kabel gebruiken.

Een WiFi router is vaak niet meer dan een router, een switch en een Accesspoint in één apparaat! Jij hebt ze alleen alle 3 los.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 21:09

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Ja ik zit te twijfelen om alles in 1 te kopen, maar dan staat ie beneden en hij moet 2 betonnen vloeren door dan voor m'n zolderkamer (2 verdiepingen omhoog dus). Halen de normale WRouters dat een beetje?

Verwijderd

Het beste is in het midden natuurlijk, en ik weet nie twat voor beton het is, het zijn immers gewoon geluidsgolven in principe. M'n slaapkamer heeft bij de buitenmuur bijvoorbeeld een dode hoek, terwijl hij verder overal de volle 54mbit haalt met m'n linksys routertje die OP DE GROND in de meterkast staat. Welliswaar een houten huis, maar toch, de grond is érg fout.

Ik heb overigens nog niets geboost, maar als je met bijv. andere firmware (hyperWRT) je signaal gaat boosten, high gain antenne d'r op, dan zul je al verder kunnen komen. Het is van zó veel factoren afhankelijk dat ik d'r zo niks van durf te zeggen. Boost je router niet te veel overigens, want dan verknoei je het signaal met ruis (zet maar eens cheapass speakers op max. volume. Dat klinkt ook niet meer zuiver).

• TRAXION
  • Laatst online: 13-05 22:19
Zoals je het hebt uitgetekend gaat het helemaal werken.
Gewoon de dhcp van de ap uitzetten en je dhcp van je modem gebruiken.

Of je kan je draadloos in een andere ip-reeks gooien en dan de gateway instellen op het ap.
Welke poort je pakt op je switch maakt ook helemaal niet uit meest apparaten doen zelf cross/straight bepaling.
En anders effe een cross/patch er tussen douwen.

Maar een kort antwoord op je vraag: ja het gaat werken.

Kwa ontvangst kan je natuurlijk een beetje met je ap door het huis heen lopen kijken waar het het beste werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 02-12-2004 08:52 ]

Verwijderd

TRAXION: een AP is geen router, maar een hub-achtig apparaat. Ik heb ze nog nooit met DHCP, of gateway mogelijkheid gezien. Ik denk dat je een WiFi Router en een AP door elkaar haalt.

• TRAXION
  • Laatst online: 13-05 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2004 @ 09:00:
TRAXION: een AP is geen router, maar een hub-achtig apparaat. Ik heb ze nog nooit met DHCP, of gateway mogelijkheid gezien. Ik denk dat je een WiFi Router en een AP door elkaar haalt.
Sorry was gisteren beetje naar wakker geworden (zit hier in verbouwing, multimedia kamer aan het bouwen met ap's en patches overal met spanning en netwerk gescheiden).

Ik heb het net even bekeken en hij kan inderdaad geen dhcp server stupid me 8)7
Ik heb het laatst verkeerd gelezen maar aangezien ik ze als bridges gebruik op het moment had ik dat verkeerd in me hoofd zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door TRAXION op 03-12-2004 08:02 ]

Verwijderd

Aan AP's met ingebouwde dhcp service zit een hoog prijskaartje. Maar als je omgeving niet bepaald groot is dan zie ik het voordeel niet van dhcp. Ik probeer dhcp zoveel moelijk te vermijden waar het mogelijk is ivm. connectiviteit van internetservices.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 09:53:
Aan AP's met ingebouwde dhcp service zit een hoog prijskaartje. Maar als je omgeving niet bepaald groot is dan zie ik het voordeel niet van dhcp. Ik probeer dhcp zoveel moelijk te vermijden waar het mogelijk is ivm. connectiviteit van internetservices.
Ben ik niet met je eens dat er een hoog prijskaartje aan zit. Vaak is de dhcp-functie wel gekoppeld met een ook toegevoegde router-functie.
Ben het wel met je eens dat je dhcp zoveel mogelijk moet vermijden...
Pagina: 1