Fedora herkent geluidskaart niet

Pagina: 1
Acties:

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb Fedora dus geinstalleerd op mijn laptop (Sony Vaio X505), bijna alles werkt naar behoren behalve het geluid en nog wat dingen. Het probleem is dat ik niet weet wat voor geluidskaart deze laptop heeft. Ik heb alle boekjes nagekeken die ik bij de laptop gekregen heb. Maar daar staat geen specifieke info in, alleen maar "Stereo of AC'97". Op de Sony website hetzelfde verhaal. Ik heb gechat met een aantal Sony analysten maar die stuurden mij ook weer door naar een andere chat channel die niet bereikbaar is. Ik heb lang gezocht op Google zonder resultaat. Als ik deze geluidskaart aan de praat wil krijgen zal ik toch moeten weten wat voor iets het is. Ik had ook eerst in Device Manager van Windows moeten kijken voordat ik Windows eraf mieterde ;)

Die-hard Brexiteer

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Installeer pciutils eens en kijk of het er dan wordt uitgespuugd.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Of kijk eens hier, een van die linkt naar hier:
Sound

Der AC97 Audio Controller [VIA Technologies, Inc. VT82C686 AC97 Audio Controller (rev 50)] wurde in meiner Grundinstallation von Debian Woody nicht korrekt erkannt. Der Sound funktionierte also nicht - dies liegt an einem falschen Treiber. Wenn man seinen eigenen Kernel backt, muss man bei "Sound - Sound card support" den VIA 82C686 Audio Codec und das Modul "VIA 82C686 MIDI" aktivieren. Dann klappt es auch mit Sound. Bei Debian Sarge funktionierte der Sound mit Alsa out-of-the-box.
Moet ik het vertalen of denk je dat je er wel uit komt? :P

Welke Fedora versie probeer je trouwens, want er schijnen volgens die berichten op linux-laptop.net dus zat distributies te zijn (Mandrake 8.x, Debian Sarge volgens deze gast ook, etc.) die hem wel automatisch herkennen. Op zich is het dus te fixen door de VIA 82C686 module te laden. Daarvoor zou je niet eens zelf een kernel hoeven te maken (ik neem tenminste aan dat Fedora Cora alle modules al meelevert).

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 01-12-2004 16:47 ]

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Nee, het is volgens mij geen VIA soundchip. En die links verwijzen naar een heel ander type laptop dan degene die ik heb.

http://vaio.sony-europe.c...Series&product=VGN-X505VP

Die-hard Brexiteer

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:11
Ik heb hetzelfde gehad met Fedora.
Door de geluidskaart uit te schakelen in de BIOS kun je de kaart uninstallen.
Tijdens het booten van FC2 wordt er gevraagt wat je met de instellingen wilt doen. Deze kun je verwijderen.

Daarna weer opnieuw opstarten en in de BIOS de geluidskaart weer inschakelen zodat deze weer tijdens het booten van FC2 wordt herkent. Hierdoor worden de drivers opnieuw ingesteld.

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Post eens de output van lspci, daar kan je zien wat voor type het is... Dan effe googelen en je moet de juiste driver wel vinden, en met wat geluk kan je die gewoon modproben. Indien niet, kan je altijd proberen de laatste versie van alsa compileren, installeren en configureren volgens de documentatie op de site.
Pagina: 1