Toon posts:

512 MB SDRAM problemen (memory dumps)

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een beetje snel moeten typen, omdat ik elk moment weer zo'n fijne crash kan krijgen.

Ik heb een HP Pavilion 7975 (windows xp professional) met van zichzelf 2x128 MB (pc 133) SDRAM. Ik heb daar 1x256 MB (pc 133) SDRAM bij gekocht en deze ingeprikt. De volgorde in de slots is:

Slot 1: 256 MB
Slot 2: 128 MB
Slot 3: 128 MB

(totaal 3 slots in moederbord)

Ik gebruik als memory tool Cacheman XP, ik heb deze uninstalled voor ik extra ram prikte en daarna reinstalled. Met of zonder Cacheman maakt geen verschil in crashes.

Krijg nu om de zoveel tijd crashes en memory dumps. Vooral bij zwaardere programmas/spellen maar soms ook gewoon in windows.

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Verdere informatie op verzoek. Heb jammer genoeg geen tijd om alles nu in te vullen. ivm. crashes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 15:22 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Test je geheugen eens (memtest86+ ) en probeer ook verschillende configuraties. Dus alleen de 256 beiden 128, dit in verschillende bankjes etc.
Overigens wat voor chipset heeft die pc, en wat voor andere hardware zit er in?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86+ plus heeft een bootdisk nodig en iedere keer als ik een diskette in me drive doe krijg ik een memmry dump dus dat was niets. Ik had eerder een paar andere tools gebruikt en die gaven aan dat er geen problemen waren.

Ik had de 256 eerst in slot drie, en een 128 in slot 1. Die leide tot minder memory dumps (kan uiteraard toeval zijn)

Nadere informatie over computer volgt >:)

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Wat bedoel je met memory dumps wanneer je een diskette in je drive doet? Is dat als je een bootdiskette voor memtest86 wil maken in windows? Anders maak je die ff 1 op een andere pc

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet hier ook nog even bij vermelden dat geen enkele blue screen tot nu echt hetzelfde is telkens andere meldingen. Vooral memory maar soms komen ook drivers en BIOS langs. Ik heb nog nooit van een virus gehoord dat zoiets zou doen, maar is het een mogelijkheid?

Verwijderd

Topicstarter
Specifications:

SiSoftware Sandra

System
Host Name : COOKIEMONSTER
User : Avatar of Light
Domain : COOKIEMONSTER

Processor
Model : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1700MHz
Speed : 1.69GHz
Performance Rating : PR1863 (estimated)
Type : Standard
L2 On-board Cache : 256kB ECC Synchronous ATC (8-way sectored, 64 byte line size)

Mainboard
Bus(es) : AGP PCI IMB USB
MP Support : No
MP APIC : Yes
System BIOS : Award Software, Inc. 3.05
System : HP Pavilion 04 P1077A-ABH 7965
Mainboard : ASUSTeK Computer INC. P4B-LA
Total Memory : 512MB SDRAM

Chipset 1
Model : ASUSTeK Computer Inc 82845 Brookdale Host-Hub Interface Bridge (A3-step)
Front Side Bus Speed : 4x 100MHz (400MHz data rate)
Total Memory : 512MB SDRAM
Memory Bus Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate)

Video System
Monitor/Panel : hp pavilion mx70
Adapter : RADEON 9600 SERIES
Adapter : RADEON 9600 SERIES - Secondary
Imaging Device : Intel(r) PC Camera CS120

Physical Storage Devices
Removable Drive : Floppy disk drive
Hard Disk : ST360020A
CD-ROM/DVD : HITACHI DVD-ROM GD-8000
CD-ROM/DVD : PHILIPS CDD4851 CD-R/RW
CD-ROM/DVD : ELBY DVD-ROM SCSI CdRom Device

Logical Storage Devices
1.44MB 3.5" (A:) : N/A
Windows xp professional sp2 (C:) : 9.8GB (4.1GB, 41% Free) (NTFS)
Junkdrive (D:) : 24.4GB (17.9GB, 73% Free) (NTFS)
Dome of the avatar (E:) : 19.5GB (10.2GB, 52% Free) (NTFS)
Thefrozenthrone (F:) : 481MB (0MB, 0% Free) (CDFS)
CD-ROM/DVD (G:) : N/A
CD-ROM/DVD (H:) : N/A

Peripherals
Serial/Parallel Port(s) : 2 COM / 1 LPT
USB Controller/Hub : Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442
USB Controller/Hub : Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444
USB Controller/Hub : USB Root Hub
USB Controller/Hub : USB Root Hub
USB Controller/Hub : Generic USB Hub
USB Controller/Hub : USB Composite Device
Keyboard : Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Keyboard : HID Keyboard Device
Mouse : Logitech USB WheelMouse
Human Interface : HID-compliant consumer control device
Human Interface : HID-compliant device
Human Interface : HID-compliant device
Human Interface : USB Human Interface Device
Human Interface : USB Human Interface Device
Human Interface : Logitech USB WheelMouse

MultiMedia Device(s)
Device : MPU-401 Compatible MIDI Device
Device : Standard Game Port
Device : Intel(r) 82801BA/BAM AC'97 Audio Controller

Communication Device(s)
Device : Standard 28800 bps Modem

Printers and Faxes
Model : hp deskjet 960c
Model : Dell AIO Printer A920
Model : CAPTURE FAX BVRP

Power Management
AC Line Status : On-Line

Operating System(s)
Windows System : Microsoft Windows XP/2002 Professional (Win32 x86) 5.01.2600

Network Services
Adapter : Intel(R) PRO/100 VE Network Connection

Dit lijstje gemaakt door SiSoftware Sandra Standard 2004.SP1 (Win32 x86)

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Check je geheugen nou maar eerst es :) Gaar geheugen kan de meest rare lockups veroorzaken.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
Kan ivm die diskcrap nu mijn geheugen niet checken en mijn laptop heeft geen diskettedrive dus ik zal morgen op school wel even een bootdisk maken methinks.

Thanks for the help so far guys _/-\o_

Verwijderd

www.memtest.org is de site overigens.

Je laptop heeft geen diskdrive :?

Hoe dan ook... Het systeem werkte eerst goed op 256 MB die er op zat. Je doet daar 256MB bij op, dan crashet hij steeds.. Wat denk je nu zelf? Natuurlijk is dat geheugen brak. Is het wel van hetzelfde merk als die andere 2 x 128 MB (zodat je zeker weet dat ie moet werken)?

Doet de PC het nog wel als je die 256MB er weer uit haalt? In dat geval is het toch gewoon overduidelijk dat je mobo de 256MB RAM niet pakt? Probeer eens een andere volgorde qua slotbezetting.

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Ik denk dat je nieuwe ram gewoon niet goed samengaat met je ouwe ram , XP en win2k zijn heel kieskeurig wat ram betreft (je ram zal niet kapot zijn ofzo). Ik heb het ook wel gehad met een nieuw reepje , gewoon even terug gaan en omruilen.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

CPUs (AMD64 geheugencontroller) en Moederborden kunnen zeer kieskeurig zijn wat betreft RAM, maar besturingssystemen?

Het RAM is of kapot of het werkt gewoon niet lekker met je mobo. Omruilen die handel.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:38
Idd, amd64 wel ja. Ik heb daar helaas ook last van gehad met mijn kingston geheugen. Moet nu weer andere zoeken, maar geheugen kan voor hele rare dingen zorgen. Zo deed mijn videokaart het niet meer en dikke artifacts. Denk je dat het je videokaart is was het me geheugen :/

Verwijderd

Topicstarter
Ok het was een Trojan. Ik heb nogsteeds problemen, maar een stuk minder.

UNLDR32.exe in C:\windows\system32\ was infected.

FF opgezocht en Trojan zou geheugen stromen naar videokaarten veranderen en de driver slopen. Heb nu veranderd en crash stuk minder vaak. Ik denk dat ik gewoon een dubbel probleem had. So 50% is solved. Thanks for the tips about the RAM. Vraagje dan wel:

Wat voor RAM zou ik dan wel moeten kopen? Als ik alles eruitgooi en gewoon een 512 erin prop zou het dan wel werken?

Last of all; misschien kan iemand hier iets mee:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Staat op de blue screen (of doom) als ik spellen, e.d. opstart. (instant crash/dump)
Ik heb begrepen dat dit aardig standaad is met hardware problems, but you never know. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 20:08 ]

Verwijderd

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betekent, dat een of de andere driver niet goed werkt onder Windows XP.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Download eens memtest van www.memtest.org en brand het op een cdr. Daarmee booten en een nacht laten draaien:
- Als er errors zijn, dan is ofwel je ram slecht ofwel zijn er elco's aan het lekken of slechte timing
- Als er geen errors zijn, dan ligt het niet aan de cpu + ram combinatie

Ik zou die windows eens serieus bewerken, virusscannen met zoveel mogelijk methoden. Grisoft AVG is gratis bij de makers te downloaden + http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp + Knoppix/f-prot, na deze scans kan je pas weten of het beetje virusvrij is. Dan spybot search and destroy + ad-aware draaien om de spywares deraf te donderen. Uiteindelijk nog minstens 1 keer SP2 installeren, SP2 installeren is bijna alle systeembestanden vervangen. Zo worden de kapotte/besmette bestandjes vervangen, als dat niet vanaf de eerste keer lukt, paar keren herproberen.

[ Voor 52% gewijzigd door rapture op 01-12-2004 20:18 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :) Daarin staat ook onder andere de BSOD guide, waarme je dit soort foutmeldingen kunt troubleshooten.

Verwijderd

Topicstarter
Wow thanks for all the hints :P

Zal wel ff duren voor ik hier weer terugcheck. Lots of things to do _/-\o_

Verwijderd

Wat voor RAM zou ik dan wel moeten kopen? Als ik alles eruitgooi en gewoon een 512 erin prop zou het dan wel werken?
Nou, het beste is het zelfde merk/type als de 2x 128 MB als je er al in hebt zitten, maar dan van 256 MB. Dat heeft de grootste kans :) (waarom zou je de werkende 2x128MB eruitgooien?). Ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar vrijwel altijd staat op de specifieke pagina met info over het moederbord (op de site van de fabrikant) wel een lijst met ondersteunde types RAM. Kies er daar eentje uit.

Het beste, als je het nergens kunt vinden oid, is om naar een PC zaak in de buurt te gaan en gewoon vragen of ze even een aantal types willen testen en dan de gene die goed werkt, te kopen. Laat ze wel een tijdje testen om zeker te zijn dat er niet weer allerlei errors optreden (en probeer even een zwaar spel te spelen om te kijken hoe dat gaat). Succes

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 21:06 ]

Pagina: 1