[Win2k/xp] Fat 32 parities >32Gb

Pagina: 1
Acties:

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Wij hebben er hier even een discussie over, kan het wel of kan het niet, een FAT32 partitie van meer dan 32Gb.

Volgens Microsoft's specificaties van het FAT32 filesystem kan dit wel degelijk (tot max. 2TB), maar kan deze onder Windows 2000 of XP niet worden gebruikt.
Although Windows 2000 and Windows XP Professional can mount FAT32 volumes of any size, Windows 2000 and Windows XP Professional can format FAT32 volumes up to 32 GB only.
Nadeel van het gebruik van NTFS is namelijk dat dit onder Linux niet beschrijfbaar is, en onder Win9x niet zonder behulp van extra software valt te lezen.
Dus voor een 160Gb USB harddisk, is naar mijn idee een FAT32-partitie op deze schijf interessanter.

Nu lijkt dit gewoon te werken onder zowel 2000sp4 als XPsp1 of hoger.
Wij kunnen gewoon bestanden van (alles bij elkaar) meer dan 32Gb op zo'n schijf zetten.

Vraag is dus eigenlijk, kan het kwaad? :Y)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mogelijk: Ja.
Onderbouwing: Zelf heb ik het ook een tijd gedraaid met een 50GB partitie.

Kan het kwaad/mis je veel: Nee. Het nadeel van FAT32 (vs NTFS) is dat FAT32 geen security opties kent, je bestanden zijn dus niet op bestandsniveau te beveiligen. Verder zitten er nog een aantal verschillen waar je in de praktijk geen drol van merkt.
Conclusie: Indien je je schijf met non-WinNT/2K/XP wilt benaderen zal FAT32 de beste keuze zijn. :)

🌞🍃

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Dit kan idd wel ja...

Heb hier thuis ook nog wel een 60gig schijf die op fat draait :)

En voor als de genen die zegt dat het niet kan het niet gelooft waar je de discussie mee hebt..

Even een linkje :)
Afbeeldingslocatie: http://brummelen.no-ip.org/60.jpg

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:18
Met een dos bootflopje een partitie maken met fdisk kan je wel groter dan 32gb.

Kan ook met partition magic en waarschijnlijk elk partioneer prog dat je hebt.

Windhoos Windows wil hem alleen niet formateren, wat eigenlijk volstrekte onzin is (of kan iemand hier nut van inzien?). FAT32 kan gewoon tot 2tb als ik me niet vergis, en ik heb zelf ook een FAT32 van 74gb (met maxtor maxblast gedaan),

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 01-12-2004 20:59 ]