[VBA]Controle invoergegevens met database

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 14:31
Ik heb een formulier waar je artikelen mee kan bestellen. Nu moet er gecontroleerd worden of de barcode en 'ontvangen'(tabel in database die Wel of Niet is) al in de database staan. Als dezelfde barcode al in de database staat met "Ontvangen" op Niet, dan moet er gevraagd worden of de gebruiker wel zeker weet of hij dat artikel wel wil bestellen, omdat er een bestelling voor is gemaakt.

Ik heb nu dus de volgende code onder de 'Bestel'-knop hangen:
  1. Private Sub btnOk_Click() On Error GoTo Err_btnOk_Click If IsNull(Me.Aantal) Then MsgBox "U moet een aantal invullen alvorens op bestel te drukken.", cbExclamination Else If DoCmd.RunSQL "SELECT Barcode, Ontvangen FROM tblBestellingdeel WHERE Ontvangen='Niet'" Exit Sub End If DoCmd.RunSQL "INSERT INTO tblbestellingdeel (DAG, Leverancier, Artikel, Aantal, Ontvangen) VALUES ('" & Me!CurrentDate & "','" & Me!Voorkeursleverancier & "','" & Me!Barcode & "','" & Me!Aantal & "','Niet')" MsgBox "Uw bestelling is bevestigd.", , "Bevestiging" DoCmd.Close Exit Sub Err_btnOk_Click: MsgBox Err.Description End Sub
Ik ben dus begonnen met het maken ervan maar ik kom gewoon niet verder en heb ook geen ideeen verder. Het begint dus met de else if 'sql statement hier'.

erhmm.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Begrijp ik goed dat je binnen Access zit te werken? Als dat zo is, kijk dan eens naar DCount(). Die kan je het aantal regels geven op basis van een aantal criteria teruggeven. Je wilt dan alleen verder gaan als je met DCount() controleert op de juiste barcode en ontvangen op 'Niet', en de DCount 0 teruggeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door OZ-Gump op 01-12-2004 14:01 ]

My personal website

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het begint dus met de else if 'sql statement hier'.
Dat zie ik niet terug in je code.

Ga je ons nu echt vertellen dat je geen idee hebt hoe je uit de database kunt vissen of een bestelling al bestaat of niet en daar actie op kunt ondernemen?

In dat geval raad ik je twee tutorials aan. Een ASP tutorial en een SQL tutorial. Dit is iets wat een klein beetje tutorial wel behandelt en wat je zelf zou moeten kunnen verzinnen.

Vandaar dat ik je topic sluit. Met een beetje meer inzet van jou kant kan je dit vrij makkelijk oplossen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.