Toon posts:

[Cooling] Hoe krijg ik hem stiller?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Misschien niet echt die-hard, maar ik had geen id waar ik dit topic anders kon plaatsen.
Ik heb weer eens wat onderdelen voor m'n pc gekocht, waardoor ik nu de volgende setup heb (vet = nieuw):
  • CoolerMaster Praetorian
  • CoolerMaster Real Power 450 Watt
  • CoolerMaster Aerogate 1
  • Asus K7V8x Socket A
  • AMD Athlon XP 2000+
  • Asus ATI Radeon 9600 XT
De bedoeling van de nieuwe onderdelen was om m'n pctje wat stiller te maken - dit heeft een hoge prioriteit bij mij - maar dat is echter niet helemaal gelukt. er zijn nog 3 onderdelen die behoorlijk wat geluid produceren:
  • De CPU cooler (een oude CoolerMaster cooler)
  • De GPU cooler (deze maakt verreweg het meeste lawaai, ookal is hij enorm klein)
  • De 4 casefans (dit verranderd misschien als ik kabeltjes heb om ze op de Aearogate 1 aan te sluiten :))
Nu ben ik natuurlijk zelf al wezen kijken hoe ik het geluid van de onderdelen hierboven kan verminderen. Zo ga ik waarschijnlijk een Zalman CNPS7000B-ALCU op m'n CPU bevestigen, en als het past een Arctic Cooling ATI Silencer 2 op m'n GPU. Denken julie verder dat het nodig is om m'n huidige (standaard) casefans te vervangen door stillere fans, of zou het aansluiten met de Aerogate 1 al wonderen doen? Verder heb ik al gelezen dat het standaard niet mogelijk is om de ATI Silencer 2 van Artic Cooling op een Asus GPU te zetten, omdat Asus zich niet aan de standaard zou houden. Is deze dmv (kleine) aanpassingen misschien alsnog te monteren?

Alvast bedankt!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
sluit de casefans eerst maar eens aan op de aerogate en kijken dan of het wat stiller wordt.

Hoe het zit met de arctic op de asus videokaart weet ik niet, vergelijk je eigen asus kaart met andere 9600xt kaarten (op internet staan zat plaatjes ervan).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Zet je pc eens aan zonder casefans, kun je meteen beoordelen of ze teveel lawaai maken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Als je ruimte genoeg hebt in je kast en rond de socket kun je ook denken aan een Flower Cooler (of iets in die geest). Dat is een best lomp koelblok, waar je een 80mm fan boven hangt.
En als je die 80mm fan dan op 5v laat draaien zal die aardig stil zijn.

Ik weet niet hoe warm zo'n 2000+ word, en tot hoe ver die Flower aankan...maar is misschien wel waard om even te kijken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom al die casefans? Die dingen maken ontzettend veel lawaai (niet zozeer het ronddraaien, maar wel het windgeruis). Als je PC niet te warm is zou ik ze gewoon helemaal weglaten, of bijv. 1 of 2 op 5V zetten. Dan is het wel stiller.
Maar aangezien je al zo'n fan controller gekocht hebt zou je ook nog die fans gewoon uit kunnen zetten en alleen als je een spel speelt oid de fans aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de casefans als eens uitgezet, en daarmee wordt het welliswaar wat stiller, maar dat is niks vergeleken bij de stilte die ik krijg als ik een tandenstokertje tussen m'n GPU cooler zet. Ook m'n CPU cooler lijkt boven de casefans uit te komen. Verder heb ik nu maar 2 casefans aangesloten, omdat ik toch wel enigsins wat airflow in m'n kast wil hebben. Ik denk dat ik er ook maar 2 aan ga sluiten op m'n Aearogate (achterkant en 1 aan de voorkant), en dat ik die andere 2 (bovenkant en 1 aan de voorkant) gewoon uitlaat.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Waarom geen zalman passieve koeler? (ZM80D-HP) Dan kun je er nog een casefan boven hangen die je met je fan controller afzetten als je geen spellen speelt...

[ Voor 3% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 01-12-2004 14:50 ]

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:20:
Ik heb de casefans als eens uitgezet, en daarmee wordt het welliswaar wat stiller, maar dat is niks vergeleken bij de stilte die ik krijg als ik een tandenstokertje tussen m'n GPU cooler zet. Ook m'n CPU cooler lijkt boven de casefans uit te komen. Verder heb ik nu maar 2 casefans aangesloten, omdat ik toch wel enigsins wat airflow in m'n kast wil hebben. Ik denk dat ik er ook maar 2 aan ga sluiten op m'n Aearogate (achterkant en 1 aan de voorkant), en dat ik die andere 2 (bovenkant en 1 aan de voorkant) gewoon uitlaat.
Begin je geluidsprobleem op te lossen door de grootste boosdoener aan te pakken, je video kaart dus. Plaats een Arctic Ati Silencer 2, deze is speciaal gemaakt voor een 9600 (xt).

Hierna nog te veel lawaai: vervang de op dat moment meest luidruchtige koeling, waarschijnlijk je cpu koeler. Als ik jou was zou ik voor je XP 2000 een niet al te dure Zalman aanschaffen maar een goedkopere stille cpu koeler.

Wat betreft casefans: in jouw systeem lijken me 2 casefans genoeg. Zorg dat ze niet luider zijn dan 20dB en sluit ze aan op je fancontroller.

[ Voor 9% gewijzigd door _Oldie_ op 01-12-2004 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan maar is gaan uitzoeken of het mogelijk is om die Arctic Cooling ATI Silencer 2 te monteren op m'n Asus 9600 XT. Zoals ik al zei las ik nml ergens dat dat niet makkelijk is omdat Asus zich niet aan de standaard zou houden.

Bedankt voor de reacties iig zover :).

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Over dit soort onderwerpen zijn al veel meer vragen geweest :) Deze zijn te vinden met de search Deze gaat dus dicht omdat het een zoekvraagje is :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.