Toon posts:

P3 passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik heb een heel leuk ideetje, ik weet alleen niet of het haalbaar is, wat zijn jullie meningen ?

Ik heb een P3 liggen, en daar zit zo'n klein alu heatsinkje op met een piepklein klereherriefannetje ( scrabble? )

Nou wil ik deze koeler vervangen voor een passieve koeler....
origineel bedoeld voor videokaarten, maar in mijn ogen moet het kunnen.

De bedoeling is dat ik op deze processor een Zalman ZM80C-HP wil monteren.

Voor diegenen die meteen denken: dat ding heeft toch 2 zijden? dat krijg je nooit op je mobo.
Het betreft een processor die eruit ziet als een soort insteek kaart, het is niet zoals een platte socket processor.

Als ik zo naar de motagegaatjes kijk moet het ook passen.

Nou wil ik weten of dit passief kan, met of zonder de fan dus...
iemand enig idee ?

Het gaat btw om een P3 450Mhz "Katmai" Slot1

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb mijn P2 slot 1 een beetje gemodificeerd, op het standaardkoelblok zit nu een 80mm fan op 7 valt die de boel keurig op 36graden @ full load houd :). Dat is denk ik een betere oplossing dan zo'n Zalman erop schroeven.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is op zich wel een leuk ideetje, maar ik wil het lieftst passief koelen.

Nou weet ik alleen niet of dat haalbaar is, ik weet niet hoe "heethoofdig" een P3 Katmai is.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Er zijn een aantal Compaq en Dell systemen met een P3 waar een ontzettend groot koelblok opzit, als je er zo een kan vinden kan je passief koelen.

Verwijderd

Probeer het uit zou ik zeggen, naar mijn idee is het haalbaar, en anders zou je nog die x-tra fan van zalman erbij op kunnen monteren (dan is ie helaas niet meer passief)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
je zou het kunnen proberen met een grote socket A koeler, en daar het fannetje van af halen. Socket A past meestal wel op een socket 370 (of heb je een slot 1 processor? :?)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
P3 450Mhz "Katmai" Slot1 verbruikt zo'n 25watt dus het zou moeten kunnen, maar wordt wel redelijk krap

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Waarom passief? Je hoort het verschil echt niet tussen een passief gekoelde P3 of een P3 met 80mm @ 5v.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het maar gewoon proberen

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 13:50 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik vraag me nu wel af hoe de heatpipes in de zalmankoeler gaan werken?
een Slot1 processor zit meestal verticaal, een grafische kaart horizontaal (behalve bij desktops)...
is de richting van de heatpipes niet van invloed?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Ik heb een Pentium 3 667 (Coppermine) passief gekoeld gehad (nu niet meer, omdat ik eenmaal fans leuk vind).

Maarja, toch heeft ie een halfjaar passief gedraait, met een stressed temp van 53 graden.

De proc kwam uit een Compaq...maar zonder airduct deed ie het ook gewoon zonder problemen.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Houd wel in de gaten dat er wel een beetje airflow over dat koelblok moet zijn, anders wordt hij alsnog erg heet :(.

Verwijderd

Topicstarter
schaduw schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:49:
ik vraag me nu wel af hoe de heatpipes in de zalmankoeler gaan werken?
een Slot1 processor zit meestal verticaal, een grafische kaart horizontaal (behalve bij desktops)...
is de richting van de heatpipes niet van invloed?
Of het invloed heeft weet ik niet, maar de proc zit net als een videokaart gewoon haaks op het mobo, en het mobo is gewoon in een towertje gemonteerd, dus hij komt hetzelfde te hangen als een videokaart.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Hmm ik heb een celeron 300a die 21 watt verstookt en dat gaat perfect met passieve koeling de enige airflow die ik daar heb is het voedings fannetje in mATX kast met continu FAH aan.
Geen probleem dus als je het mij vraagt.

No signature found

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

AtleX schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:40:
Er zijn een aantal Compaq en Dell systemen met een P3 waar een ontzettend groot koelblok opzit, als je er zo een kan vinden kan je passief koelen.
jaaaaah! geweldig! ik schrok me lens toen ik zo'n ding tegenkwam. wow man. dat ding is echt drie keer groter dan de eigenlijke cpu-casing _/-\o_ 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door iH8 op 01-12-2004 14:04 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik had ooit een Medion PIII 500 systeem waarvan de cpu gewoon passief gekoeld was. Niet eens een enorm groot koelblok ofzo, gewoon zo groot als een beetje normaal slot-1 blok.
Omdat het een microtower was met een totaal gebrek aan airflow kon de pc in de zomer wel eens vastlopen, maar als je een beetje airflow hebt moet het goed te doen zijn lijkt me.

🖥️ | 🚗

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:46

Archimond

Lopende Helpdesk

Ikzelf heb dus: een PIII 500mhz katmai in slot 1 en heb het in de zomer dus uitgeprobeerd :9
met de standaard heatsink en een sleutel in de fan gestopt om voor 12 uur de fan te blokkeren.

Resultaten (woonkamer temp 24 graden, uitgelezen van Everest):
@560mhz OC stressed = wordt heel snel boven de 65 graden, toen maar snel de fan laten draaien.
@560mhz Idle = 63 graden
@500mhz stressed = 62 graden
@500mhz Idle = 54 graden
@333mhz underclocked stressed = 45 graden
@333mhz underclocked idle = 38

Let wel op dat ik een Fortron voeding heb met 92mm fan die koude lucht naar BINNEN blaast ipv eruit dan wordt het wel een stuk koeler voor mijn processor dan wanneer die eruit blaast.

(jammer heb ik geen 450mhz, die kun je nog een stukje verder OC dan mijn 500mhz)

Advies: gebruik een Papst fan of plak met een plakband je fan een beetje af zodat die op lagere toeren draait. Mijn fan draait op 5400rpm, daarvan hoor ik alleen een hele hoge toon als ik goed luister wanneer ik ga slapen.

bekijk deze pagina http://www.silentpcreview.com/article31-page1.html daarin staat dat katmai wel erg heet wordt. beste is Via Cpu of Celeron Coppermine.

[ Voor 21% gewijzigd door Archimond op 01-12-2004 15:18 ]

Verwijderd

Ik heb nog een systeem draaien (al jaren) wat passief gekoeld wordt: P3 600 slot1 of a?? Zo'n grote insteekkaart in ieder geval.

Daar zit gewoon een koelrib op gemonteerd en meer niet.. geen vennetje dus.
Misschien dat ie inderdaad warm wordt, maar ik heb hem niet geklokt en hij draait al jaren op deze manier. Zal wel oké zijn dus :Z

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik had altijd een P3 Coppermine 733, daar had ik toen een Thermaltake Vulcano 7 koeler op gezet. Pokkeherrie dus, maar als ik de fan uit zette werd hij nog totaal niet heet. Hij was niet overgeklokt, wilde niet eens stabiel lopen op 770. Nu heb ik een server met 2x een P3 Katmai 550 Slot 1 en die hebben ook gewoon passieve koeling min of meer. De koelblokken steken maar iets uit boven het kaartje waar de cpu opzit. Er zitten wel 2 120 mm fans bij die samen lucht er langs blazen en er vanaf zuigen. Zonder die fans wordt het wel heet. En die vulcano is niet geschikt voor een Slot 1, aangezien hij nogal zwaar is (en de bevestiging is anders)

Klik mee voor GoT!........

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mijn huidige cpu; p3 667mhz coppermine, gewoon fan deraf gesloopt, koelblokje laten zitten, werkt even goed:) alleen wel zorgen dat je airflow in je kast goed blijft anders ken je het wel vergete!

Get Airflow, save the world.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb zelf altijd een P3-450 katmai gehad, kreng werd met zo'n 50mm (toch?) fannetje met een airflow van een blazende huismijt nooit echt warmer dan 36C, dus zou je met een groter (evt koper) koelblok heel gemakkelijk het ding passief kunnen koelen.
Veel compaqs hebben idd de slot 1 cpu's passief gekoeld met een enorm alu koelblok.

Het is dus heel goed mogelijk, maar je moet wel een groter blok hebben dan wat je nu hebt. En volgens mij heb je niet eens echt enorm veel airflow nodig hiervoor (dus je hoeft je kast niet vol te hangen met fans)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Ik heb hier ook nog zo een packard bell staan P3 500 slot 1 en er zit zo een grote koelblok op maar geen fan erop, zelf geen fan in de kast. Draait hier al jaren probleemloos

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

De conlusie van alle posts hierboven...

In theorie is het mogelijk, in praktijk is het zo goed als mogelijk...

Ik zou zeggen probeer het uit :)

Ook ik had een P2 350 @ 392 volledig passief draaien, zonder vastlopers of wat dan ook :)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb een PIII 600@800 (coppermine) en die draait ook volledig passief. Natuurlijk zijn de coppermines wat koeler, maar in overgeklokte toestand:s

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn beste medetweakers,

Het is gelukt, vanochtend zo'n heatpipe koelertje gehaald, en nu erop gezet.

Hij draait perfect en stabiel.

Idle: 32Gr.
Load: 47Gr.

En dat met als enige airflow die van de voeding, en dat is nog een Low RPM 120mm, no noise fan ook.
Het enige wat hierbij speciaal is dat de lucht die wordt aangezogen, eerst langs de proc. komt, en dan door de rest van de kast gaat. ( Ik heb een soort kokertje gemaakt )

Als jullie willen, foto's maybe later, moet eerst een cam regelen :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 10:39 ]

Pagina: 1