[Excel] Verschil berekenen tussen twee kolommen

Pagina: 1
Acties:
  • 31.544 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb google, got en uiteraard excel zelf uitgekamd maar waarschijnlijk doe ik toch iets verkeerd want ik ben er nog niet uit;

De bedoeling; automatisch het verschil berekenen tussen kolom A&B:
A B C

23 25 2
23 17 -6

Ik zoek dus om de formule waarbij het niet uitmaakt of het getal B nou meer of minder is dan getal A, gewoon de uitkomst(het verschil)automatisch in kolom C zet.

Wie o wie, met de helpdesk van excel vind je wel zoiets als; het verschil tussen twee kolommen in procenten berekenen. Maar daar kom je dus niet verder mee,

Versie: Excel van office 2003, op Win XP Prof sp2

Ik hoop dat iemand hier een antwoord voor heeft,

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Snap ik het niet of bedoel je de formule: =A1-B1

@Smarron: Nadenken blijft een kunst...

[ Voor 40% gewijzigd door PaulZ op 01-12-2004 13:00 . Reden: Zie post van Smarron ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

Smarron

The bend

PaulZ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:56:
Snap ik het niet of bedoel je de formule: =A1-B1
Bijna: de formule in kolom C wordt: B1-A1

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank u vriendelijk, ik dacht al dat het vrij simpel moest zijn maar ben nou eenmaal geen kei in excel, alleen als ik nou al wel iets in kolom a ingevuld heb maar nog niet in b dan wil ik niet dat hij in c -23 aangeeft, hoe kan ik dit verhelpen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:20:
Dank u vriendelijk, ik dacht al dat het vrij simpel moest zijn maar ben nou eenmaal geen kei in excel, alleen als ik nou al wel iets in kolom a ingevuld heb maar nog niet in b dan wil ik niet dat hij in c -23 aangeeft, hoe kan ik dit verhelpen?
Da's alweer een beetje moeilijker.
Probeer eens de volgende formule in C1 te zetten.
(Engels)
=IF(OR(A1="";B1="");"";B1-A1)
In het Nederlands: If->Als, OR->OF. Let ook op ; vs. , eventueel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
onkl schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:59:
[...]

Da's alweer een beetje moeilijker.
Probeer eens de volgende formule in C1 te zetten.
(Engels)
=IF(OR(A1="";B1="");"";B1-A1)
In het Nederlands: If->Als, OR->OF. Let ook op ; vs. , eventueel vervangen.
Dat is sowieso den enige juiste formule :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Edit, had eerst niet goed gelezen.

Mij lijkt ALS(A1="";"";(B1="";"";ALS(B1>A1;B1-A1;A1-B1))) de juiste formule. Ten eerste vroeg hij ook om een verschil, en dus geen negatief getal. Bovendien is deze voor hem makkelijker te begrijpen denk ik (NOFI), omdat hij al niet op een ALS-formule kwam. Dan lijkt het e niet handig om er ook een IF bij te gooien.

Uitleg: hij kijkt eerst of kolom A gevuld is, zoniet blijft de cel leeg. Mocht kolom A wel gevuld zijn, checked hij kolom B. Op deze manier vang je de lege cellen op. Als beide cellen gevuld zijn, kijkt hij welke van de 2 het hoogst is, zodat je altijd een positief getal krijgt (aka verschil).

[ Voor 75% gewijzigd door 215821 op 01-12-2004 14:47 ]

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

=ABS(A1-B1)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 215821

215821

pro lurker

Je zou inderdaad ABS kunnen gebruiken om het verschil (absolute waarde) uit te rekenen, maar om die lege velden er uit te halen heb je meer nodig.
ALS(A1="";"";(B1="";"";ABS(A1-B1))) maakt mijn formule iets korterter, maar het maakt niet veel uit. Wel is het semantisch beter inderdaad.

Om het overzicht te bewaren ben ik er altijd meer voor om te nesten dan om OR te gebruiken. Qua lengte van de formule maakt het imo niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Hmmm... Bij mij werkt ABS() wel met lege velden, maar dat heeft misschien met de celeigenschappen te maken.
edit:
Ik heb het nog even geprobeerd, maar bij mij werkt het gewoon, ongeacht welke category ik op de cellen toepas. Ik gebruik Excel 2002 Engels.

[ Voor 43% gewijzigd door KingRichard op 01-12-2004 21:07 ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 215821

215821

pro lurker

Ik (en Onkl [rml]onkl in "[ Excel] Verschil berekenen tussen twee k..."[/rml])begreep uit zijn (2e) vraag dat hij de lege kolommen wilde negeren. Nu ik het teruglees kan hij inderdaad ook bedoeld hebben dat hij lege cellen gewoon als nul wil behandelen. Dan is jouw formule inderdaad juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren,

Deze formule was inderdaad de juiste: =ALS(OF(B9="";C9="");"";C9-B9) <-(de bedoeling te zien in kolom "vergelijking") Precies wat ik zocht, bedankt voor deze uitleg. Ik ben bezig om wat wegwijs te worden in excel en wat uitgebreidere dingen uit te kunnen voeren.(wat erg verslavend is:9) Vandaar ben ik bezig om allerlei dingen te proberen die je in Excel zelf moeilijk kan vinden.
Als ik de regels van GoT juist begrepen heb mag ik deze vraag wel stellen om er wat dieper op in te gaan;

Even een nieuw kolommetje;
...| b.v.week |........|.........|.vergelijking.|.wat ik nu wil.|
1........1........17,3......23.........5,70..............1
2........2........17,3......12........-5,30..............0
3........3........17,3......22.........4,70..............1

Dus dat de kolom rechts na vergelijking een 1 aangeeft bij een positief getal, een 0 aangeeft bij een negatief getal. Zodat ik onderaan de "wat ik nu wil" kolom een optelling kan maken over hoeveel weken er een "-getal" is geweest. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd, excuus voor mijn late reply.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:18

Dido

heforshe

=ALS(C1<0;0;1)

Maar dit is allemaal wel heel erg basic Excel...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm oke maar deze werkt niet, alleen bij een paar getallen met een min ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wat bedoel je? Hij doet het soms wel, soms niet? Wat doet ie niet? Er moet sowieso een 0 of een 1 tevoorschijn komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij sommige getallen waar een - voor staat is het de bedoeling dat ie 0 aangeeft maar geeft ie een 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dan zou ik eens heel goed checken of de formule goed is doorgekopieerd...
Controleer dus of in rij 5 ook dadwerkelijk aan C5 gerefereerd wordt, enzovoort.
En controleer of de verschillen wel in kolom C staan, natuurlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door Dido op 02-12-2004 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De verschillen staan in kolom D maar dat had ik al aangepast; =ALS(D1<0;0;1)
Ik heb ze gewoon doorgevoerd en als ik dan bij 9 ben is het gewoon: =ALS(D9<0;0;1) , en in rij 9 staat er een -getal bij de verschillen maar er komt toch een 1...vaag>LOL

Edit: Sterker nog, in de rij waar nog geen getal in B staat, dus geen verschil in c, geeft ie een 1 aan in D.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 215821

215821

pro lurker

Dat klopt: in de formule staat als het getal kleiner is dan 0 -> 0, anders 1. "leeg"(oftewel 0) Is niet kleiner dan 0, maar gelijk aan. Als het gehele getallen zijn, voldoet het om de formule aan te passen naar =ALS(D9<1;0;1).

Dat je een 1 krijgt bij een negatief getal zou niet moeten kunnen. Hebben we het hier over een andere tabel dan in het begin (aangezien je daar met absolute waardes werkte, en die zijn per definitie positief)?

Maar heb je in de help al gekeken bij ALS-formules? Dit is namelijk vrij basic eigenlijk. Als je de formule invuld met behulp van het =-teken in de formulebalk, vertelt Excel precies hoe alle parameters werken in die formule.

[ Voor 44% gewijzigd door 215821 op 02-12-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank u, ik zal nu zelf even verder zoeken in de ALS help nu ik dit weet, zodat ik niet zo snel iets hoef te vragen. Bij eventuele strubbelingen mag ik hopelijk nog een vraag stellen, in ieder geval bedankt voor dit alles, dit zet mij een heel eind op weg:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was dus inderdaad gelukt alleen nu wil een procent-grafiek maken met hoeveel procent nullen is en hoeveel procent enen is. Heb echt al-les nagezocht maar ik krijg het niet voor elkaar dat de grafiek alle nullen in één partitie weergeeft en alle enen in een partitie weergeeft...
Gegevensbereik is nu; ='page 1'!$E$9:$E$28 maar hoe ik dan het bovengenoemde voor elkaar krijg???

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 17:02

freddifish

schnappi !

de som van je hele kolom geeft gelijk het aantal 1-en
de lengte van de kolom min eerdergenoemde som geeft dan het aantal 0-en
die twee in een taardiagram zetten

zoiets ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Je kan natuurlijk ook nog een countif doen in de kolom waar de 1'en en 0'en staan. Wellicht helpt dit met het antwoord van freddifish je een beetje op weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 215821

215821

pro lurker

zet ergens in je spreadsheet (bij voorkeur onder de kolom met 1en en 0en, voor de overzichtelijkheid) onder elkaar een 1 en een 0. zet hiernaast de formule SOM.ALS(E9:E28(uit je grafiek maak ik op dat hier je 0en en 1en staan, pas het anders aan);D30(de cel waar je net "1" hebt ingevuld);1), zet dezelfde formule in de cel eronder (naast de 0) maar pas D30 aan naar D31.
Uitleg: het eerste stukje is het bereik. Hiervan kijkt hij of het voldoet aan het criterium in het 2e deel, dus na de ;. Hier staat een verwijzing naar de cel met waarde 1. Het 3e deel is de waarde waarmee hij moet rekenen als de cel in het bereik voldoet aan je criterium. Eigenlijk telt hij dus het aantal keerb dat een specifieke waarde voorkomt, vandaar de naam SOM.ALS.
Als het goed is moet het nu werken, maar ik heb Excel nu niet beschikbaar, dus ik kan het niet testen. Als het niet werkt, moet je even een "=" zetten voor de celverwijzing in het 2e deel.
Nu kun je een grafiek maken: D30 en D31 zet je op de horizontale as, E30 en E31 op de verticale as. Ik zou een staafdiagram gebruiken.

In de engelstalige versie is SOM.ALS trouwens COUNT.IF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Probeer de command 'ABS' dit staat voor absoluut en zorgt ervoor dat je je '-' als het ware kwijtraakt..

dus in jouw geval zet je in A3 '=ABS(A2-A1)'

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 10-09 16:20

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:05:
Hoi,

Probeer de command 'ABS' dit staat voor absoluut en zorgt ervoor dat je je '-' als het ware kwijtraakt..

dus in jouw geval zet je in A3 '=ABS(A2-A1)'

Succes :)
Ik vermoed dat TS er na 12 jaar al wel uit was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een reuzekick en hetzelfde antwoord stond er al.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.