Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding wordt te heet, vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 22:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik het probleem dat mijn pc af en toe automatisch uitgeschakeld wordt. Toen ik aan de kast voelde, bleek de voeding (350 w) ontzettend heet te zijn. Ik denk dat de temperatuurbeveiliging automatisch de pc uitzet.

Nu denk ik dat dit komt omdat mijn voeding het misschien niet meer kan trekken, een athlon 64 3200+, radeon 9600 pro, twee HD's en twee drives vraagt natuurlijk erg veel stroom.

Nu lijkt het me dat ik het beste de voeding kan vervangen door een met meer vermogen (400 w ofzo), zodat ik in ieder geval voldoende stroom heb. Klopt dit, of zou het toch nog een ander probleem kunnen zijn.

Dan kom ik meteen op mijn tweede vraag, ik wil voeding die het liefst zo min mogelijk warmte produceert en liefst fluisterstil is. Kan ik dan het beste zo'n voeding met twee fans kopen? En hoe wordt de lucht dan afgevoerd? Ik kan me voorstellen dat 1 fan rechtstreeks naar buiten blaast (die op de achterkant van de kast), maar waar blaast die andere fan dan heen, de kast in of naar bovenkant van de kast. Als het laatste het geval is heb ik een probleem, heb namelijk niet een opening op de bovenkant zitten. Wie kan mij zijn ervaringen delen?

Verwijderd

Van welk merk is de voeding die je nu gebruikt?
Want een 350W voeding van een goed merk moet dat systeem makkelijk kunnen trekken.

Verwijderd

gewoon water overheen gooien :p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 12:35 ]

Verwijderd

Draait de fan in je voeding wel?

• -MAX-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 18:26
Een beetje 350 Watt voeding is volgens mij ruimvoldoende voor dat systeem, of het moet al een erg slechte kwaliteitsvoeding zijn.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik denk van niet, normaal hoor je hem wel, de laatste tijd maakte hij veel kabaal, en sinds gisteren hoor ik hem niet, waarna hij later wel aanslaat. Maar ik denk dat de fan inderdaad kapot is. Nu zal reparatie wel bijna net zo duur zijn als een nieuwe kopen, denk ik.

Het merk weet ik zo snel niet, zit hier nu op stage, dus kan het vanuit hier niet zeggen, maar het was gewoon een standaard voeding

Verwijderd

Nu zal reparatie wel bijna net zo duur zijn als een nieuwe kopen, denk ik.
Zo'n fan kost 5 a 6 Eur. als iemand de fan voor je moet vervangen gaat 't wel meer kosten.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik denk niet dat ik die fan zelf kan vervangen, of is dat erg makkelijk?

Als ik het moet kopen, koop ik denk ik een Enhance 360Watt lownoise, is niet al te duur. Nog wel een vraagje daarover:

Die voeding heeft twee fans, maar waar blazen die de lucht nu heen? Een naar de achterkant, dat lijkt me duidelijk, maar waar blaast die andere heen? De kast in (luchtstroom naar onderen) of naar buiten (luchtstroom naar boven?) en als dus de bovenkant van de kast dicht zit, waar gaat het dan heen?

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
greatgonzo schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:53:
Die voeding heeft twee fans, maar waar blazen die de lucht nu heen? Een naar de achterkant, dat lijkt me duidelijk, maar waar blaast die andere heen? De kast in (luchtstroom naar onderen) of naar buiten (luchtstroom naar boven?) en als dus de bovenkant van de kast dicht zit, waar gaat het dan heen?
Ik denk naar beneden, dat heb ik vaker gezien dan naar boven, omdat lang niet iedereen een gat in de bovenplaat van zijn pc heeft zitten, dus is naar beneden veel logischer.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
hmm, dan wordt mijn kast dus in principe heter, tenzij ik er natuurlijk systemfans bij zet. En hoe zit het bij een enkelfans-voeding, wordt die gewoon heter van zich zelf, of geeft deze gewoon meer warme lucht af dan een dubbelfan-voeding doet (hopelijk volgen jullie me nog :)

Die enkelfans zijn anders wel een stuk goedkoper, bijvoorbeeld bij Computerland (zit bij mij om de hoek)

Computerland 350W P4 € 19,-
Computerland 400W P4 € 29,-

Ik neem aan dat een Athlon het er ook wel op doet. En welke zou ik dan het beste nemen? In dit topic staat al vermeld dat 350 w voldoende is (heb ik nu ook), of kan ik beter voorbereid zijn op een eventuele videokaart die er ook wel weer eens aan zal komen, waarbij ik misschien meer voeding nodig heb?

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Nou het lijkt mij verstandiger om een iets betere kwaliteitsvoeding te kopen. Want als je meer in de kast zou hangen dan heb je grote kans met die goedkopere voedingen dat het niet goed afloopt met je hardware. Daarom zou ik aanraden om een 400+ Watt voeding te halen dan ben je ook meteen voorbereid op de toekomst. B.v. deze pricewatch: Tagan TG380-U01, 380W (ATX)

[ Voor 79% gewijzigd door MasterMike op 01-12-2004 14:40 ]

Verwijderd

Wellicht is het handig (voor meerderen van jullie) de topicstart van Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 eens te lezen, want daar staat een hoop nuttige informatie in.

Alles wat hier gezegd is over de koeling van de voedingen is onjuist. Dual-fan voedingen hebben altijd één fan achter (net zoals single-fan voedingen) en hun tweede fan zit altijd aan de voorkant of onderkant. Op productafbeeldingen lijkt hij aan de bovenkant te zitten, maar dat is niet zo. De tweede fan blaast altijd lucht naar binnen (naar de voeding zelf dus). Voor de meeste systemen is dit een voordeel, want vaak blijft er warme lucht hangen boven de processor. De tweede fan (mits hij aan de onderkant zit) van een voeding haalt deze lucht mooi weg.

Het is voor de TS beter voor een A-merk voeding te gaan. In de topicstart van het zojuist genoemde topic staat een lijstje met merken. Voor dat systeem is 350 Watt toch wel de minimale eis, want een 64 bit wil niet lekker op een 300 Watter, neem dat maar van mij aan.

Edit
Het vervangen van de fan van een voeding is niet zo erg moeilijk hoor. Als je de behuizing van de voeding afhaalt zie je de fan zitten en die kun je in de meest gevallen met schroefjes loshalen. Je knipt de zwarte en rode draad van de fan door (zorg dat je een stuk overhoudt om te kunnen solderen/werken, dus zo dicht mogelijk afknippen bij de fan), vervolgens strip je van zowel de voeding als de fan beide draadjes (zwart en rood) af en soldeer je ze aan elkaar (kleur bij kleur uiteraard). Je kunt ze ook aan elkaar draaien, maar wees er dan zeker van dat het niet makkelijk uit elkaar te halen is. Zorg in beide gevallen dat je de draadjes goed isoleert (met bijvoorbeeld krimpkousjes), zodat kortsluiting onmogelijk is. Soms heeft een fan een derde draadje dat het toerental door kan geven. Deze kun je gewoon afknippen, want deze is niet nodig. Elke normale fan (met een toerental van 2000 tot 2500) voldoet voor een voeding, dus het is even kijken welke het stilste is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 14:52 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

Neem geen low-quality PSU, die hebben meestal een aantal nadelen :
• Meer warmte door slechte onderdelen (inefficiënt) dus betere koeling nodig, dus meer herrie.
• Weinig vermogen t.o.v. duurdere modellen
• Minder betrouwbaar
• Minder stabiele voltages

Als je nu een goede koopt, (bv. een Antec Neopower 480) ben je wel € 126 kwijt, maar je hebt:
• Een erg stille voeding (1 120MM fan @ 850/900 RPM)
• Kabels die je niet gebruikt kun je eraf halen
• Betrouwbaarder
• Krachtiger (dus kan mee in de volgende PC)
• Mooiere PSU en mooiere doos :P
• Efficiënter met energie

Als je nu een laaggeprijsde PSU koopt moet je hem al snel vervangen want of : Hij gaat stuk, of heeft niet genoeg vermogen o.i.d.
Had je meteen een goede gekocht, dan draaide de PSU nog fijn door en heb je € 30 bespaart omdat je die laaggeprijsde PSU niet gekocht had.
De Neopower 480 kan overigens ook mee naar je volgende PC, deze PSU heeft een BTX connector, PCI-Express e.d.. Hij is dus berekent op de toekomst maar past prima in een ATX systeem :).

Ik heb zelf de Antec Neopower 480W, en een Q-Tec :( 420W die slechter is dan een Sweex 300W

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ja, zag ondertussen in dit topic al dat sommige mensen problemen hebben gehad met computerland voedingen. En als ik ergens niet op zit te wachten, dan is het wel binnen een maand mijne nieuwe configuratie naar de knoppen helpen.

Dan kom ik op de volgende uit:

QTEC 400W DualFan voeding 49 euro
Qtec 650 watt voeding triple fan 49 euro
Fortron 400 watt (E-) ATX voeding 59,00 euro

In eerste instantie lijkt die 650 w me wel wat, meer dan genoeg vermogen, helaas wel iets meer geluid (waarschijnlijk door die derde fan), maar dan hoef ik de komende jaren zeker niet bezorgd te zijn dat ik mijn voeding moet upgraden

Verwijderd

Doe jezelf een plezier en houdt het bij de Fortron 400 Watter. Dat is ook genoeg, maar dan heb je wel kwaliteit. Q-tec vermeld haar piekspanning, de reëele normale af te geven waardes liggen een stuk lager.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
Afbeeldingslocatie: http://img70.exs.cx/img70/7305/naamloos18.png

*wow*

iets aanvullend
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:27:
Ik denk dat hij bedoeld dat de luchtstroom van een voeding met twee fans op die manier gaat. Hij had dat er eigenlijk bij moeten zetten in plaats van *wow*. :)

[ Voor 70% gewijzigd door NomadTitan op 01-12-2004 16:00 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

:?
Wil je daarmee zeggen dat het niet erg is dat een PSU veel warmte maakt :?

Indien ja, :
Een koelere voeding is stiller, het hoeft immers minder gekoeld te worden
Een efficiënte voeding is minder warm, en nog een beter voor de stroomrekening en het milieu.

En bij lang niet iedereen is de lucht die de voeding in gaat koud. Er zit immers een CPU onder de voeding, alleen de CPU :?. Nee, de hele PC eigenlijk.
Natuurlijk gaat er veel warmte weg door een casefan, maar warmte stijgt. De voeding zit bovenin .....

Verwijderd

Ik denk dat hij bedoeld dat de luchtstroom van een voeding met twee fans op die manier gaat. Hij had dat er eigenlijk bij moeten zetten in plaats van *wow*. :)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33

bakvis

Tweakers.Nerd

nick_haak schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:57:
[...]

Ik denk naar beneden, dat heb ik vaker gezien dan naar boven, omdat lang niet iedereen een gat in de bovenplaat van zijn pc heeft zitten, dus is naar beneden veel logischer.
uuhm ik denk dat de van die in de kast zit (zegmaar bove de proc) lucht naar buite zuigt... anders is het alleen maar onnodig... ik zit op ict opleiding en de pc's die e daar hebbe (p4 2.8 ghz onboard vga en 512 ram) worde alleen gekoeld door de voeding (ok er komt hete lucht uit), maar meer hebeb ze niet... ik heb de voeding gezien die hebbe 2 fans dus de fan bove de proc zuigt lucht naar buite (vandaar die hitte... al de warme luch uit de kast inc voeding)..:)

edit:
GRR dubbel post ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bakvis op 01-12-2004 15:34 ]

Mijn Specs

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
no offense Bakvis, maar zou je misschien in het vervolg wat meer op je spelling kunnen letten? Ik krijg een beetje hoofdpijn van je stukje

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 17:57
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:27:
ik denk het ook ja :P

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
maar koelt een dual fan nu beter, of krijg je er alleen maar meer lawaai voor terug?

Verwijderd

Als een voeding genoeg koeling kan krijgen van een single fan, is de fabrikant ervan natuurlijk dom als ze er twee inzetten (meer lawaai, hoger kostenplaatje, enz). Het is dus per merk verschillend. Als je echt last hebt van warmte die bovenin je computer blijft hangen, is het geen gek idee op een dual fan voeding over te gaan.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
last is een groot woord, maar ik denk er wel over om mijn videokaart wat te gaan overklokken, dan kan ik dus beter een dual fan kopen die warme lucht afzuigt

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Of een ATi/nV Silencer op je videokaart zodat de warme lucht direct naar buiten geblazen wordt. Dat is beter dan eerst langs de Northbridge en CPU om vervolgens óf via de casefan óf via de voeding naar buiten geblazen te worden.

Één stille 120MM in de onderkant van de voeding werkt overigens prima :)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
geslaagd, moest toch naar Norrod, en daar de Fortron 400 watt (E-) ATX voeding voor 59 euro gekocht (plus 5% studentenkorting) Dit schijnt wel een goede te zijn.

btw, de ati silencer had ik al :)
Pagina: 1