Toon posts:

Wat is de X.Org DGA Extionsion?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb VMWare geinstalleerd en om het guest OS full screen te kunnen draaien, moet de DGA Extension geladen worden in X. Standaard staat in xorg.conf de regels
code:
1
2
3
    SubSection  "extmod"
      Option    "omit xfree86-dga"   # don't initialise the DGA extension
    EndSubSection

als ik "omit" weghaal wordt de DGA extension geladen en kan het guest OS full screen draaien.

Nou vraag ik me af wat die DGA extension precies doet, waarom hij standaard niet geladen wordt, en wat de consequenties zijn van het wel draaien van DGA? Ik heb gezocht en gevonden dat het iets van een soort framebuffer is die nodig is om full screen te kunnen gaan maar het wordt me niet echt duidelijk...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

man XF86DGA ;)

Als ik de manual goed begreep is het dus een soort achterdeurtje om direct bij X te komen ;)

[ Voor 78% gewijzigd door BoAC op 01-12-2004 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx! Ik kan de manpage nu niet bekijken (zit op mn werk) maar vond op internet dat het een soort DirectX is, manier om direct de grafische hardware aan te spreken.

Vraag ik me nog wel af waarom het standaard expliciet niet geladen wordt in xorg.conf? Worden andere dingen beperkt door DGA ofzo? Voor zover ik begrijp heeft het root-privileges nodig (of anders de programma's die DGA willen gebruiken) dus misschien uit een soort beveiligingsoogpunt?