Toon posts:

netwerk printers bij uitval DC1 onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier een tweetal domain controllers staan. Op zich een goed idee omdat bij uitval van DC 1 DC2 de login aanvragen kan afwerken. Echter in de praktijk blijkt dit toch niet zoveel extra functionaliteit op te leveren en heeft het zelf enkele gaten zoals:

1. Printers werken niet meer na uitval DC1
Alle printers staan ingesteld op DC1, middels een login script krijgen mensen deze printers vervolgens toegewezen. Als DC1 uitvalt (en deze is print server) dan werkt dit grapje niet meer
2. Home directories
Alle home directories staan op DC1, wederom zelfde verhaal. is het verstandig om de Home directories elders op te slaan?
3. Profiles
Alle profielen staan ook op DC1, zijn deze te repliceren? Dus dat DC2 ook de home directories/profiles als backup heeft staan.
4. Exchange
Exchange staat ook op DC1, bij uitval wederom zelfde verhaal. maar dit is niet zo makkelijk te repliceren geloof ik (kost hoop centjes).

het enige nut van DC2 zie ik op dit moment bij een totale crash, dan zou de AD tree blijven bestaan. Het handigste lijkt mij toch dat bijvoorbeeld profiles en homedirs worden gerepliceerd.

En is er een mogelijkheid om de printers als losse identiteiten in het netwerk te hangen? Welke in de AD worden gezien als printers (dat gebeurd nu met printergroepen, als iemand dan lid is van z'n groep wordt in een login script een printer toegevoegd aan zijn locale printers).

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

1: Printers kun je exporteren middels de printer migration Wizard, en zo ook op je DC2 aanmaken. Wizard is te downloaden op www.microsoft.com.
2: Userdirectories via DFS aanbieden, en een kopie op beidde DC's hanteren. Zie support.microsoft.com voor een hele stapel uitleg over DFS.
3: Zie 2, en in de ADUC voor de user instellen dat dit via het DFS volume wordt benaderd.
4: om dat te doen kost idd geld. dan moet je aan Win2003 Enterprise gaan denken, Exchange Enterprise, en een mooi windows cluster bouwen (incl. alle leuke hardware)

Samengevat.... waarom zet je dat echt ALLEMAAL op die ene DC? Is het niet handiger een dedicated Fileserver en een dedicated mailserver neer te zetten?

Die losse printer entiteiten kun je gebruiken...Of je dat leuk vindt is vraag 2. Dit houdt in dat iedereen een eigen locale printqueue krijgt. is een printjob vast, zul je die specifieke PC moeten benaderen. Je moet elke PC afzonderlijk de printer instellen etc... en Nee, je selecteert ze dan niet meer uit de AD.

[ Voor 29% gewijzigd door Firefox op 01-12-2004 12:02 ]

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

Topicstarter
Punt 2 klinkt leuk, maar als de server waarom de DFS draait uitvalt ben je weer op terug bij af. (moet zeker een extra server worden dan). Waarom maakt microsoft niet zoiets als ze ook met de login script directory doen, gewoon automatisch replicatie. En dan een globale naam voor de profiles iets van domein/profiles/

Over de opmerking van een dedicated file en mailserver, dat klopt. Fileserver staat nu dedicated en daar wil ik ook de laatste zaakjes (profiles etc) naartoe brengen. Exchange server even verhuizen uit DC1 is ingewikkelder volgens mij.

van die printjobs, daar heb je wel een punt, ik wil dus inderdaad niet rond gaan rennen en bij computers printjobs eruit gaan vissen.. Dus liefst wel een printserver maar een gedistriueerde :-) Ik kan moeilijk alle printers dubbel uitvoeren :-)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar je zet van allerlei services op een server en kijkt dan raar op dat als die server down gaat, het allemaal niet meer werkt.

Dat is hetzelfde als zeggen dat je nu wel van de ANWB vervangend vervoer hebt gekregen, maar dat de boodschappen die erin stonden er nu niet meer zijn 8)7

Ik vind dit absoluut geen PNS topic, alle informatie over een redundant netwerk zoals jij wilt, is gewoon openbaar te vinden bij microsoft. Als het nou nog een discussie was over de mogelijkhewden, technische beperking etc. etc.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.