Opzetten fileserver voor grote 3D-bestanden, wat voor HD/IO?

Pagina: 1
Acties:

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Hey guys.

Ik moet een servertje opzetten voor het bedrijf waar ik werk.
Deze moet snel grote bestanden wegschrijven. Deze word gekoppeld aan een gigabit-netwerk.

Deze onderdelen had ik in gedachte:

Mobo: Asus PSCH-L
Proc: Intel Pentium IV "Prescott" 3,0 GHz
HD: 4x een SATA HD
RAM: 1GB PC3200
RAID: LSI MegaRAID SATA 150-4 of onboard RAID gebruiken

Heb zitten zoeken naar HD schijven. Heb de Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB of de Seagate Barracuda 7200.8 300 GB gevonden. Hierbij zit ik te twijfelen, omdat die Barracuda dicht bij de specs van een 10.000 rpm schijf komt. Als ik deze in RAID 0+1 hang, zal het veel verschil uitmaken als dat ik die Maxtor's in RAID 0+1 hang?

Ook voor die RAID controller zat ik te twijfelen omdat die onboard drivers problemen schijnen te geven met Windows.

Hebben jullie ideeën of opmerkingen of verbeteringen wat ik zou kunnen doen?

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Wat heet grote bestanden? Wat heet bij jou snel wegschrijven?... Hoeveel mensen moeten connecten? (dat laatste van belang voor de OS keuze)

Als je snelheid wil, doe je er verstandig aan je OS niet op dezelfde fysieke volumes te zetten. Dan heb je niet genoeg aan 4 schijven. Dus dan moet je eerder denken aan een SATA 150-6 van LSI, of je zet het OS op een schijf die via de controller van je mobo werkt.

Ik werk zelf met een LSI 150-6, ik moet eerlijk bekennen dat de performance van die kaart me een tikkeltje tegenvalt, maar dat is een RAID 5 volume van 4 schijven. Kan zijn dat dat het verschil maakt.

Lijkt me trouwens toch echt meer een hardewaren vraag dan een PNS, maar da's mijn idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Firefox op 01-12-2004 11:51 ]

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
Ga je die server zelf bouwen? Als het een beetje bedrijf is zou ik toch een server bestellen bij HP of DELL ivm support.. en ik zou scsi schijven nemen

[ Voor 12% gewijzigd door bertje op 01-12-2004 11:55 ]

• Daugobelion
De snelheid van wegschrijven ongeveer 60 à 80 MB/s.
Dit is trouwens ook de snelheid waarop het netwerk draait.
De bestanden varieren van 20 MB tot 4 GB.

Er moeten 7 users/workstations op. Draaien allemaal op XP.
Het OS komt op een aparte HD te staan. Dus 1 losse en 4 in RAID 0+1

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je raid 0+1 wilt en gaan raid 3 of 5?

• Daugobelion
Geen RAID 5 omdat die onboard RAID controller het niet ondersteund. Als ik die LSI zou nemen kan ik RAID 5 wel nemen, vandaar.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:02:
`

inderdaad.. en hoe denk backup e.d te gaan regelen?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bijvoorbeeld een HP Proliant ML350 met een SmartArray U320 controller, aantal 76Gb SCSI schijven in RAID 5 voor de data, 2x9Gb SCSI schijf in mirror (of op de RAID5 set erbij) voor het OS en een lekkere DLT of LTO unit voor je backups lijkt me iets betrouwbaarder dan jouw voorgestelde zelfbouw en je hebt goede service/garantie mogelijkheden (ook wanneer jij weg zou gaan bij 't bedrijf moet het systeem onderhouden worden).

• Daugobelion
De eerste zaterdag van de maand wordt een backup gemaakt waar alle bestanden opstaan.
De andere zaterdagen wordt een backup genomen van alles dat is aangepast sinds de vorige volledige backup.
Dagelijks wordt een backup gemaakt van alles dat is aangepast.

Verwijderd

Almootjuh schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:07:
Geen RAID 5 omdat die onboard RAID controller het niet ondersteund. Als ik die LSI zou nemen kan ik RAID 5 wel nemen, vandaar.
Das toch al een mooi reden om te gaan zoeken naar een controller met raid 5?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:02:
Omdat dat bij schrijfacties meestal veel sneller is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Vind dit meer iets voor Opslagmedia & I/O Controllers, daar het specifiek over schijven en controllers gaat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Almootjuh schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:39:
Heb zitten zoeken naar HD schijven. Heb de Maxtor DiamondMax Plus 10 300 GB of de Seagate Barracuda 7200.8 300 GB gevonden. Hierbij zit ik te twijfelen, omdat die Barracuda dicht bij de specs van een 10.000 rpm schijf komt. Als ik deze in RAID 0+1 hang, zal het veel verschil uitmaken als dat ik die Maxtor's in RAID 0+1 hang?
Je wilt dus gewoon de snelste van de twee, begrijp ik :?
Ook voor die RAID controller zat ik te twijfelen omdat die onboard drivers problemen schijnen te geven met Windows.
Verklaar? Problemen tijdens installatie? Performanceproblemen? En over welke onboard controller hebben we het nu? De Promise PDC20319, neem ik aan?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:58

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een LSI MegaRAID SATA 150-4 is naar hedendaagse maatstaven geen snelle RAID-adapter. Ik betwijfel of je er 60 tot 80MB/s mee kunt wegschrijven.

Hier zijn wat benchmarks van de rauwe I/O performance in workloads die redelijk overeen met wat jij wilt doen. Low concurrency is met één client, high concurrency met zeven clients. In de eerste test wordt 27,6GB weggeschreven over een tijdsbestek van 7,5 minuut, in de tweede wordt 43,0GB weggeschreven in 15,5 minuut.

In RAID 10:

Pagina: 1