Toon posts:

[G4]Waarom is m'n Mac zo traaaag*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een G4 Cube waar 1x een pc100 256mb module inzit en 1x een pc133 256mb module (G4 450Mhz).
Hij is vanaf et begin al supertraag geweest en zelfs nadat ik laatst een 512mb pc133 module van Corsair erin heb gezet en Panther opnieuw geinstalleerd heb is er nix veranderd |:( |:( |:(
Kan iemand mij mischien helpen hierbij??? ik ben ten einde raad!!! 8)7 8)7 8)7

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Iets minder smileys mag ook wel.

Wat is 'traag'? Wat is de load van je bak? Wat zegt je Activity Monitor? etc. etc.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:49:
Ik heb een G4 Cube waar 1x een pc100 256mb module inzit en 1x een pc133 256mb module (G4 450Mhz).
Hij is vanaf et begin al supertraag geweest en zelfs nadat ik laatst een 512mb pc133 module van Corsair erin heb gezet en Panther opnieuw geinstalleerd heb is er nix veranderd |:( |:( |:(
Kan iemand mij mischien helpen hierbij??? ik ben ten einde raad!!! 8)7 8)7 8)7
Als je die Cube uiteindelijk wilt wegdoen vanwege de snelheid, dan ben ik wel geinteresseerd. Ook ben ik bereid een redelijke prijs voor de Cube te geven, als die nog in goede staar is.

Probleem is natuurlijk wat jouw perceptie is van snel en traag. Kost het veel tijd voor de finder om een nieuw venster te openen? Kost het een eeuwigheid om mp3'tjes te encoderen? Wellicht kun je MacBench downloaden, wat tests uitvoeren en on-line vergelijken met andere Cube eigenaars (via de MacBench site) om te zien of de snelheid normaal is.

Eventueel zijn er ook goede upgrades voor de Cube te krijgen, ik geloof zelfs dual processor.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
MacWolf schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:57:
[...]

Als je die Cube uiteindelijk wilt wegdoen vanwege de snelheid, dan ben ik wel geinteresseerd. Ook ben ik bereid een redelijke prijs voor de Cube te geven, als die nog in goede staar is.

Probleem is natuurlijk wat jouw perceptie is van snel en traag. Kost het veel tijd voor de finder om een nieuw venster te openen? Kost het een eeuwigheid om mp3'tjes te encoderen? Wellicht kun je MacBench downloaden, wat tests uitvoeren en on-line vergelijken met andere Cube eigenaars (via de MacBench site) om te zien of de snelheid normaal is.

Eventueel zijn er ook goede upgrades voor de Cube te krijgen, ik geloof zelfs dual processor.
Ja nee sorry ik ben helemaal weg van dat ding (qua design dan he ;) ), ik kan je wel adviseren om te kijken op http://www.tweedehandsmac.nl/ (daar heb ik em ook vandaan) want daar staan regelmatig cubes te koop, moet je meestal wel snel zijn.

Ik weet niet maar hij is gewoon traag voor de hoeveelheid geheugen die erin zit vind ik, maar mischien ben ik teveel gewend aan de Windowswereld en vergelijk ik et onbewust daarmee of zo.
Maar stel dat hij niet met 2 verschillende modules tegelijk goed kan werken (pc100+pc133) dan nog snap ik et niet want ik heb er 1x 512mb pc133 module ingedouwd en toen bleef et etzelfde :?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Jah, maar wat is nou traag?

Geef eens wat gegevens, want zo kunnen we je geen advies geven en heeft dit topic ook geen nut.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja hij heeft G4 450 Mhz, 512mb geheugen dus (2x 256 mb 1x pc100 + 1x pc133 en dus nog een 512mb module met pc133), 16 mb videokaart, Panther (laatste firmwareversie), 80 gig Maxtor DiamondMax Plus 9 en dat zijn zo'n beetje de belangrijkste gegevens dacht ik...
Ik zal denk ik nog es testen of hij sneller is met alle geheugenmodules erin (totaal dan 1 gig geheugen) maar eerste x toen ik dat deed merkte ik no difference :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:58 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Snelheid zit niet alleen in geheugen he :) Het is een 450MHz G4, dus die zal nooit zo snel worden als Macs van tegenwoordig.

• chem

chem

Reist de wereld rond

De specs boeien me niet zo.

Geef eens een screenie van Activity Monitor, gesorteerd op cpu aflopen?

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Een G4 450 MHz is gewoon geen race monster meer maar misschien is er iets mis. Dat van die benchmarks vergelijken vond ik een goede, probeer dat maar eens!

Verwijderd

Topicstarter
Ja thnx! ga ik thuis eff doen strax :) kan ik tenminste een beetje zien van hoe of wat er mis kan zijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd een screenshot bij een bericht te voegen maar dat lukt me niet :X schijnbaar kun je alleen van een http:// adres een plaatje invoegen :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Klopt.. attachments worden hier niet ondersteund. Als je geen webspace van je provider hebt kun je je plaatje bij http://imageshack.us/ plaatsen.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Een G4 van 400Mhz is snel genoeg, niet alle mensen hebben een dual G5 nodig voor thuisgebruik.

Maar zo langzaam, hoeft ook weer niet. Tot voor kort had ik een PowerMac G4/400 PCI, zeker niet de snelste, maar starte in hooguit 2 min volledig op, en dan een installatie met BSD subsystemen, etc. en diverse apps die bij opstarten geladen worden. En dat met 'maar' 512mb RAM en de orginele videokaart; niet slecht.

Echter heb ik met die G4 ook een tijd problemen gehad; veel vastlopers, erg langzaam. Uiteindelijk toen ik op het punt stond die machine naar de dealer te brengen, vond ik het probleem: De interne modem was defect (het ding wat ik nooit gebruik, is somehow defect gegaan)...er uit gehaald, en ja hoor, werkte weer als vanouds.

Maar goed, het kan aan veel dingen liggen, heb je een minimale installatie van Panther? Misschien een gok, maar haal eens alle geheugen modules eruit en doe alleen die 512mb PC133 erin.

offtopic:
Verschillende geheugen modules van verschillende grootte en snelheden maakt een computer idd niet sneller, meestal doet de computer er dan juist langer over om het geheugen te adresseren. Beter allemaal dezelfde modules van dezelfde grootte en snelheden, in mijn G4 zat b.v. 4x 128mb

[ Voor 15% gewijzigd door naaa op 02-12-2004 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dus een Schermafdruk gemaakt van de Activity Monitor en zo ziet et eruit:
Afbeeldingslocatie: http://img124.exs.cx/img124/4551/00-SchermafbeeldingA.jpg

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:08

botoo

💀 too old to die young

Xbenchen die hap, en vergelijken met andere Mac's (ook Cube's).
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• chem

chem

Reist de wereld rond

Dat is idd wel erg rustig. Wat staat er onder het tabje Processor?

Verwijderd

Topicstarter
Uhh ik maak vanavond wel eff een screenshot van de tab processor en eventueel alle tabbladen of zo :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik dacht laat ik ook eens kijken, maar mijn Activitymonitor start niet op :?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Wat voor een video kaart heb je er in zitten ? Als er een 16 mb videokaartje in zit, werkt quartz extreme niet en is de cpu heel druk met beeld opbouw.

Kijk anders es even op http://www.cubeowner.com allemaal cube gebruikers. :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 22:41:
IK denk dat je even je rechten moet repareren met disk util >:)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hydraulik-Phunk schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 22:41:
start ie ook niet als icon in je Dock? Als ie dat wel doet even Appel+1 drukken en dan heb je gewoon een venster. Zie je ook geen icon in je Dock dan denk ik dat je inderdaad even een disk-repair moet doen.

Launching containers into space

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, heb al even mn permissies rechtgezet. Doet 't alweer :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik geen plaatjes meer gepost heb dit weekend maar jullie begrijpen et al, SINT WAS IN ET LAND :) en verder heb ik daar helaas dus geen tijd meer voor gehad (ook niet op vrijdag of zaterdag).

Scan erg bedankt voor je tip, ik denk indd dat et uiteindelijk toch aan m'n videokaart ligt ja (ik heb er nu de standaard 16mb kaart in zitten namelijk) ik heb zelfs al een Sapphire Radeon 7000 met DVI gekocht een tijdje geleden om die dan om te flashen naar een Mac-versie (hij past iig wel in m'n Cube omdat ie low-profile is, ik moet alleen nog eff wat knutselen om de poorten mooi te laten passen op het plaatje ;) ).
Ik moet alleen nog eff een pci-videokaart ergens goedkoop zien te krijgen om die te gebruiken als ik de Radeon omflash :/ (anders werkt et niet).
Dus ik ga dat zeer binnenkort eff doen en houd jullie op de hoogte.

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

Met 16mb vram werkt quartz toch wel... (of is quartz extreme pas vanaf 32mb :?)

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, ik heb goed nieuws ET IS GELUKT :*) ik heb gisteravond m'n 16mb videokaart eruit gehaald en m'n AGP Radeon (met DVI en TV-OUT) omgeflasht naar een Mac-versie :D het hele process duurde nog geen kwartier.
Ik moet nog wel waarschijnlijk een update van de driver installeren maar zoals het er nu naar uitziet is ie al een stuk sneller geworden :) hij opent ook programma's een stuk sneller dan voorheen, ik ga vanavond die update installeren en al m'n geheugenmodules erin proppen en dan kijken hoe snel ie word ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ps: nu kan ik eindelijk m'n Cube als een volwaardige computer (Mac) gebruiken :*) :*) :*) (dat was eerst door de traagheid praktisch onmogelijk).

Verwijderd

Mooi dat het weer allemaal fijn werkt :) veel plezier er mee!
Owja, TIPje blijf je software updaten, op de mac wordt het eerder sneller als trager is mijn ervaring. :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Als alles mislukt kan je nog kijken naar http://www.sonnettech.com/product/encore_stg4.html ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx i will, ik heb intussen van de Ati site een nieuwere rom-update geinstalleerd (versie 226 over versie 208) maar et lijkt alsof ie ietsje langzamer daardoor is geworden, heeft iemand datzelfde probleem ook of zie ik spoken? :? Voor de rest is ie gewoon stukken sneller geworden ik ga vanavond eff al m'n geheugenmodules erin douwen en quake 3 installeren :*)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zou wel graag nog zo'n cpu upgrade willen kopen over een tijdje, weet iemand toevallig nederlandse sites waar je die voordelig kan krijgen want ze zijn f*cking duur nog |:(

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens ik heb dus al m'n geheugenmodules erin gedaan en heb nu totaal 1024mb geheugen erin zitten (2 modules van pc133 en 1 van pc100) en ik merk totaal geen verschil met alleen die 512mb module erin, weet iemand hoe dat kan??? :? :? :?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Meer geheugen maakt je Mac niet sneller, het voorkomt vertraging.

Upgrades zijn idd erg duur, relatief gezien - maar veel keuze heb je niet. Zelf heb ik ooit een 7500/100 een G3/300 upgrade gegeven en dat heeft me indertijd wel een upgrade qua complete Mac bespaart.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 13:16:
Trouwens ik heb dus al m'n geheugenmodules erin gedaan en heb nu totaal 1024mb geheugen erin zitten (2 modules van pc133 en 1 van pc100) en ik merk totaal geen verschil met alleen die 512mb module erin, weet iemand hoe dat kan??? :? :? :?
Volgens mij moet je wel verschil merken als je Halo speelt, het spel stopt en gelijk gaat browsen met Safari of bijv. je mail gaat openen. Mijn Mac is in zo'n geval in hetbegin redelijk traag (moet nl. informatie van virtueel geheugen lezen, en dat kost relatief veel tijd...)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb dan geen Halo en zo maar ik heb gelezen via cubeowner.com op de applesite dat hij geen andere geheugenmodules slikt hoger dan 35mm, en er steekt er bij mij 1 bovenuit van de 3 dus ik ga binnenkort maar eff meten denk ik.
Helaas is de Cube geen makkelijke Mac om eff snel iets te verwisselen of zo (helemaal niet als je er zuinig op bent zoals ik :) ) dus dat doe ik nog wel :O

Ps: voor de mensen die twijfelen: volgens apple.com (en dus ook apple.nl) werkt Quartz Extreme vanaf 16mb ;)
Pagina: 1