2 autoradio's & twee boxen

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Hoe sluit ik twee autoradio's aan op 1 paar boxen ?? kan dat met dioden ? zodat de radio's elkaar niet zien ? of zijn daar speciale kastenjes voor ? de autoradio's komen trouwens in een caravan !

I reject your reality and substitute my own!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 01:02

André

Analytics dude

Een schakelaar?

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 08:41
Waarom zou je dat willen ik snap dat niet

What we do in life echo`s in eternity

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Quickkie schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:25:
Waarom zou je dat willen ik snap dat niet
Nou familie van mij heeft een vaste sta-caravan, met een autoradio (cassette) veel cassettes die deze wil blijven kunnen spelen, nu komt er ook een Andere autoradio bij die CD's kan spelen, we hebben het al gehad over verschillende mogelijkheden, maar waar het steeds op uit komt is dat beide auto radio's moeten blijven bestaan :| ... maargoed nu nog dus hoe ik ze aan 1 stel speakers hang.

Verwijderd

hebben ze niet ook autoradio's met zowel cassette als cd-speler ?? ik dacht het wel hoor, in onze volvo zit ook zón combo.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:51:
hebben ze niet ook autoradio's met zowel cassette als cd-speler ?? ik dacht het wel hoor, in onze volvo zit ook zón combo.
i know.. maarja.. daar gaat het inmiddels niet meer over :P anders was het prob snel opgelost..

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Die paar bandjes op cd overfikken is dat geen optie :?

Scheelt ook nog eens dat je mooi snelle seek hebt *D

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 01-12-2004 10:59 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

gewoon aan elkaar knopen en (zoals ze in twente zeggen) Kiekn' wat 't wordt :p

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:59:
Die paar bandjes op cd overfikken is dat geen optie :?

Scheelt ook nog eens dat je mooi snelle seek hebt *D
nee...*zucht* dat is allemaal al de revu gepasseerd.. het feit dat het twee radio's worden is ook niet mijn beslissing... dus...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

Dioden zouden ook niet werken overigens, het is wisselspanning, en dat gaat dus mis.

Je zou er gewoon zo'n schakelkastje tussen kunnen doen...

Afbeeldingslocatie: http://www.cybermarket.co.uk/ishop/images/923/128-295.jpg

Zoiets dan, maar geen A+B stand dan....

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
MaCe1337 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:24:
Dioden zouden ook niet werken overigens, het is wisselspanning, en dat gaat dus mis.

Je zou er gewoon zo'n schakelkastje tussen kunnen doen...

Zoiets dan, maar geen A+B stand dan....
_/-\o_ kijk dat wou ik even weten!!!!! geen andere (niet schakelende) oplossing mogelijk ?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Nee.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
ik denk dat je dat gewoon met diodes kan doen hoor.

diodes laten maar naar 1 kant toe door.
er gaat geen signaal van speaker --> radio
slechts 1 richtings verkeer, dus je zou prima diodes kunnen gebruiken....imho

code:
1
2
3
4
5
radio1 -------\                   
                      diode   ---------\
                                            -------- speakers
                      diode -----------/
radio2 --------/

je kan de grounds volgens mij wel gewoon aan elkaar knopen...

edit

hierboven zegt net iemand dat het niet kan... zeg niet dat ik gelijk heb, ook niet dat hij gelijk heeft. maar geef geen garantie..

volgens mij gebeurd er ook vrijweinig als je ze aan elkaar knoopt hoor. (in mijn jongere jaren gingen zulke dingen ook altijd goed, maar dat was met 3 watt speakers :+ )

[ Voor 25% gewijzigd door Opperhoof op 01-12-2004 14:43 ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
Opperhoof schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:41:
ik denk dat je dat gewoon met diodes kan doen hoor.

diodes laten maar naar 1 kant toe door.
er gaat geen signaal van speaker --> radio
slechts 1 richtings verkeer, dus je zou prima diodes kunnen gebruiken....imho

code:
1
2
3
4
5
radio1 -------\                   
                      diode   ---------\
                                            -------- speakers
                      diode -----------/
radio2 --------/

je kan de grounds volgens mij wel gewoon aan elkaar knopen...

edit

hierboven zegt net iemand dat het niet kan... zeg niet dat ik gelijk heb, ook niet dat hij gelijk heeft. maar geef geen garantie..

volgens mij gebeurd er ook vrijweinig als je ze aan elkaar knoopt hoor. (in mijn jongere jaren gingen zulke dingen ook altijd goed, maar dat was met 3 watt speakers :+ )
Ik ben wel redelijk handig met dit soort zaken, maar zit niet enorm diep in de theorie ... bovenstaande kan/mag volgens mij echter niet. D'r loopt nog altijd een stroom van de ene naar de andere pool en zo zou je dus de stroomrichting blokkeren. Volgens mij geldt dit in 't geval van wisselspanning èn gelijkspanning.

Je kunt gewoon een heel eenvoudige 2-polige wisselschakelaar nemen. Dus bijvoorbeeld gewoon een AAN/AAN schakelaar. Met een 2-polige schakelaar zorg je 'r nog voor dat je de + en - gescheiden houdt en dus ook niet eens de massa's bij elkaar hoeft te knopen!

Schakelaartje lijkt mij het handigste.
volgens mij gebeurt er ook vrij weinig als je ze aan elkaar knoopt hoor. (in mijn jongere jaren gingen zulke dingen ook altijd goed, maar dat was met 3 watt speakers :+ )
Dit zou ik al helemaal niet doen!!
Bovendien moeten je diodes ook een redelijk vermogen kunnen hebben, dus je moet er zeker niet zomaar een diode tussen zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter! op 01-12-2004 15:54 ]

Verwijderd

Je kan toch ook met schakelaars werken. Dan neem je er zo een die een 3 pootjes heeft en OF pootje 1 OF pootje 3 met pootje 2 verbind. Voor iedere speaker twee van die schakelaartjes (plus en min draad) en je bent klaar. Kost een paar euro en een half uurtje solderen.
Of vraag even bij een elektroboer, die heeft misschien wat mooiers liggen, maar dit is vast de goedkoopste manier.

• Wouter!
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:58:
Je kan toch ook met schakelaars werken. Dan neem je er zo een die een 3 pootjes heeft en OF pootje 1 OF pootje 3 met pootje 2 verbind. Voor iedere speaker twee van die schakelaartjes (plus en min draad) en je bent klaar. Kost een paar euro en een half uurtje solderen.
Of vraag even bij een elektroboer, die heeft misschien wat mooiers liggen, maar dit is vast de goedkoopste manier.
Dat is toch wat ik ook zeg ... alleen kan dit met 1 schakelaar volstaan! Als ik jou verhaal goed begrijp zit je met in totaal 4 schakelaars >:)

Zoiets, alleen is een middenstand (dus de 0 in dit plaatje) niet eens nodig (liever niet zelfs):

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/xl/7000_7999/7000/7000/7002/700258_RB_00_FB.EPS.jpg

edit: Sorry, zoals ik het uitleg heb je wel twee schakelaars nodig ... namelijk 1 per speaker (ik ging even uit van 1 speaker). Het kan wel met één schakelaar, maar dan moet je een 4-polige schakelaar nemen of met relais gaan werken (nog mooier misschien :)). Of je moet toch de massa's bij elkaar knopen ... ik weet alleen niet zeker of dat in dit geval mag (het kan namelijk in veel gevallen wel). In dat geval kun je met een 2-polige schakelaar wèl 2 speakers schakelen (aangezien je de 2 massa's dan bij mekaar knoopt en de twee +polen schakelt).

Iemand die even met zekerheid kan zeggen of in dit geval de massa's wèl bij elkaar geknoopt mogen worden :? (aangezien het twee aparte bronnen zijn).

[ Voor 32% gewijzigd door Wouter! op 01-12-2004 16:08 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
als de radio met een cd-speler een aux-in heeft kun je daar de cassete radio aan hangen en kun je de boxen op de cd-speler aansluiten

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Wouter!
Bware81 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:12:
als de radio met een cd-speler een aux-in heeft kun je daar de cassete radio aan hangen en kun je de boxen op de cd-speler aansluiten
Maar dan wel met 'n line-converter ertussen!
De radio's die onder de "betere" radio's vallen (dus de meeste doorsnee-radio's die de meeste doorsnee-mensen in de auto hebben zitten) hebben meestal geen AUX-IN (met erg veel nadruk op "meestal"). Heeft ie wel een wisselaar-aansluiting? Daarvoor bestaan soms ook verloop-adapters om 'r een AUX-IN van te maken. Die adapters zijn echter niet goedkoop ... :/

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 01-12-2004 16:17 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
ThaWout schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:04:
[...]

Dat is toch wat ik ook zeg ... alleen kan dit met 1 schakelaar volstaan! Als ik jou verhaal goed begrijp zit je met in totaal 4 schakelaars >:)

Zoiets, alleen is een middenstand (dus de 0 in dit plaatje) niet eens nodig (liever niet zelfs):

[afbeelding]

edit: Sorry, zoals ik het uitleg heb je wel twee schakelaars nodig ... namelijk 1 per speaker (ik ging even uit van 1 speaker). Het kan wel met één schakelaar, maar dan moet je een 4-polige schakelaar nemen of met relais gaan werken (nog mooier misschien :)). Of je moet toch de massa's bij elkaar knopen ... ik weet alleen niet zeker of dat in dit geval mag (het kan namelijk in veel gevallen wel). In dat geval kun je met een 2-polige schakelaar wèl 2 speakers schakelen (aangezien je de 2 massa's dan bij mekaar knoopt en de twee +polen schakelt).

Iemand die even met zekerheid kan zeggen of in dit geval de massa's wèl bij elkaar geknoopt mogen worden :? (aangezien het twee aparte bronnen zijn).
Als een van de twee of beide autoradio's een gebrugde eindtrap heeft mag je de massa's van de speakers (die dan dus geen massa zijn) niet doorverbinden.

• Wouter!
jeronimo2003 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:21:
[...]

Als een van de twee of beide autoradio's een gebrugde eindtrap heeft mag je de massa's van de speakers (die dan dus geen massa zijn) niet doorverbinden.
Okey, dan dus:
  • 4 polige schakelaar
  • Met relais schakelen
  • twee 2-polige schakelaars (iedere box één) ... maar dit vind ik niet zo'n fantastische oplossing. Mijns inziens wil je toch alles met één druk op de knop kunnen regelen :).
Pagina: 1