Toon posts:

[XP] Hoe een locked folder te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is het probleem:

Ik heb een nieuwe windows XP installatie gedaan op mijn bestaande installatie. Aan het einde van de installatie kon ik een nieuwe username opgeven, echter de naam die ik altijd gebruikte (Daniel) was gereserveerd. Doorgegaan met installatie met een andere username (Dan), en installatie succesvol gelukt.

Nu had ik vrij veel mappen met programma's op mijn bureaublad staan in mijn vorige installatie, en deze mappen kan ik niet meer benaderen om te verwijderen! De folder \Documents and Settings\Daniel is dan ook niet meer te benaderen of te verwijderen.

Heeft iemand een tip hoe hier via een tool toch bij te kunnen? Via administrator lukt me dit ook niet. Op dit moment staat er ca. 10GB schijfruimte gewoon gebruikt te worden, zonder dat ik erbij kan!

Verwijderd

Met administrator account het ownership van de folders waarin de data staat ff aanpassen zodat je het wel weg kunt gooien.

Rechtermuisknop Sharing&Security...

Verwijderd

Veilige modus --> administrator

zo kun je toch alles verwijderen? zelfs c:\windows :+

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

(en als je geen security-tab hebt even simpel-delen uitzetten in folder-opties ;) )

of linux met een ntfs-driver natuurlijk :+

[ Voor 22% gewijzigd door J2pc op 01-12-2004 10:18 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 10:30

Glewellyn

is er ook weer.

Nu weet ik het niet zeker, maar ik denk dat je dit vanuit de recovery console kan weggooien.

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
... allereerst bedankt voor het snelle meedenken!

Tot zover heeft het nog niet gewerkt, ook als ik als administrator inlog kan ik niet het beheer van de folder overnemen, erin kijken, etc -- alleen als ik ingelogd zou zijn als DANIEL/Administrator, maar dat kan natuurlijk niet meer... Ik zie ik wel verschilende opties staan, heb toegang verleend tot alle gebruikers enzo om alles te doen, map gedeeld... maar dan nog zijn de files niet te benaderen/verwijderen :s Op de een of andere manier rust er een vloek op die folder (in mijn Explorer is het ook de enige folder waarvan de naam met blauwe letters geschreven is trouwens!)

Hoe werkt de recovery console dan precies?
Die ken ik nog niet...!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat is de exacte melding die je krijgt? Zonder die melding kunnen we namelijk niks beginnen ;)

Ik zet ook nog even [XP] in de titel,conform Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het aanpassen, ik was het even vergeten!

De mededeling die ik krijg is:

"Kan [eerste bestandsnaam die 'ie tegenkomt] niet verwijderen. De toegang is gewijgerd.

Controller of de schijf vol of tegen schrijven is beveiligd of dat de bestandsnaam momenteel in gebruik is
"

Dit is dus in geen van de gevallen het geval (lekkere zin)!

Verwijderd

Is het ook niet mogelijk om in te loggen als Daniel? Als ie zegt dat die al bestaat dan kan je daarmeej toch inlogge lijkt mij?

of sla ik de plank nu volkomen mis 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Dat is juist het hele vreemde, op de een of andere manier herkende hij wel mijn username DANIEL tijdens de nieuwe installatie, maar ik kan er alleen niet meer mee inloggen!

Damn -- toch meer mensen moeten dit wel eens aan de hand gehad hebben? Het kan toch niet zo zijn dat je nooit meer je oude folders kan verwijderen als je een nieuwe installatie gedaan hebt?!

Zijn er geen tooltjes op de markt waarmee je bijvoorbeeld standaard windows/XP instellingen kunt overrulen ofzo?

Dat system recovery ben ik ook nog niet uit trouwens...

Verwijderd

ik geloof.. maar gok liever dat XP-antispy een soort knop heeft voor windows file protection, dat zou de beveiliging moeten weghalen anders zie ik geen andere oplossing dan door een bootdisk met ntfs read / write support en dan manual de map verwijderen.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb dat probleem soms ook en heb helemaal niks van dat soort software geinstalleerd. Ik ga meestal gewoon naar veilige modus en daar lukt het me wel. Als dat niet lukt en dat klinkt misschien beetje vreemd dan wacht ik gewoon een paar dagen en dan in eens werkt het wel (na paar keer rebooten enzo)

Verwijderd

Topicstarter
heb dit probleem al een maand of twee, en werd er zo gek van dat ik daarom nu dit topic maar geopend heb. Een paar keer rebooten werkt dus niet :)

XP AntiSpy ga ik proberen -- maar hoe kom ik aan een bootdisk met NTFS read/write support? Kun je dat ergens vanuit aanmaken ofzo?

• siteslammer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01-2021
Je kan bijvoorbeeld ERD Commander gebruiken om toegang tot de folder te krijgen en dan te verplaatsen/verdwijder.
Van de Cd opstarten en dan als admin naar binnen en klaar

www.bigclan.co.uk

Verwijderd

Topicstarter
Grazie!

Dat ga ik proberen!
Keep ya posted!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben met ERD Commander aan de slag gegaan. Allereerst wat meer over mijn configuratie:

-C-schijf, 40GB, waar de installatie van Windows opstaat. Hier staat tevens ook de te verwijderen map DANIEL op onder Documents and Settings.

-P-schijf, 120GB -- deze heb ik volledig als MyDocuments gemaakt, dus ook de shortcut in Windows aangepast.

Ok, ik start op met de cd van ERD Commander erin. Ding begint te laden, en op een gegeven moment kun je aangeven op welke Windows installatie je wilt werken. Het vreemde is dat daar alleen maar mijn P-schijf aangegeven staat als C-schijf (ok, en een A: en een D: (CDROM) drive). Mijn ECHTE C-schijf met de windows installatie en de map DANIEL die er juist af moet, kan ik nergens vinden!

Iemand een idee hoe dit kan? Heb zelfs de flatcable uit mijn P-schijf getrokken en nog eens opgestart in de hoop dat 'ie dan wel de C: schijf kan vinden, maar dan vindt 'ie helemaal geen harde schijf!

NOTE:
Moet wel zeggen dat toen ik een totaal nieuwe installatie van Windows over mijn bestaande heen wilde zetten, issie automatisch gaan installeren op de P:schijf. Dat wilde ik niet, dus ik heb de installatie toen nogmaals gedaan en duidelijk naar C: gewezen. Vervolgens heb ik de installatie van de P: schijf gewoon verwijderd en boot.ini op de C:schijf aangepast zodat 'ie altijd gewoon vanaf C: opstart. Kan het misschien zijn dat er nog bepaalde verborgen files op de P: schijf staan, waardoor ERD Commander denkt dat daar een windows installatie staat?

Gaarne uw input -- ik kom er niet meer uit!
Alvast bedankt!

Verwijderd

log in met een admin account en neem ownership van de dir. verwijder daarna de folder.

Verwijderd

Kopieer alles wat je wil bewaren naar de P-schijf en formateer C: (tijdens een herinstallatie van XP of met een flop)

Verwijderd

Topicstarter
Thx for het meedenken... maar eindelijk draait mijn net nieuwe installatie van Windows nu als een zonnetje, heb ik alle programma's geinstalleerd staan die ik nodig heb -- dus zie ik geen noodzaak tot opnieuw installeren van werkelijk alles (liever niet zelfs, dan moet ik al die programma's ook weer opnieuw doen!).

Inloggen met admin en ownership nemen over directory lukt alleen met directories die in de Documents and Settings folder van deze installatie zitten, zo blijkt. Ik kan dus niet bij de user files van vorige installaties, dus ook geen ownership nemen!

Of doe ik iets fout?
Ik kijk bij security/sharing van de files in Veilige modus...

Is er een andere manier om ownership over te nemen dan?
Iemand misschien een link o.i.d.?

Alvast bedankt!

• Eric
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 09:51
Allereerst moet je zorgen dat je administrator bent. Ik weet niet of je eigen account administator-rechten heeft, denk het wel omdat je alles mag installeren, maar het zou ook kunnen dat dit niet zo is.
Mocht je geen administrator rechten hebben, dan moet je uitloggen en als administrator inloggen. Dit doe je door in het scherm met alle inlognamen twee keer ctrl-alt-del te drukken, waarna je een venster krijgt waarbij je zelf de username kan invullen

Zodra je als administrator bent ingelogd ga je naar de map C:\Documents and settings. Hier kies je de eigenschappen van de Daniel-folder, dan de security-tab en dan advanced. Hier selectereer je het tabje owner, je kiest uit de lijst wie het ownership moet krijgen en je vinkt aan dat ook de ownership bij alle subcontainers en objecten aangepast moet worden.

Hierna ben je owner van die folder, en kun je permissies van de folders gaan aanpassen. Maar dit kan dus alleen als de rechten van het bestand het toestaan, of als je owner bent...

Verwijderd

Topicstarter
Dit artikel heeft me geholpen, het is gelukt!
Ik post het even voor eventueel toekomstig gebruik voor anderen:

How to take ownership of a folder or file

Note You must be logged on to the computer with an account that has
administrative credentials. If you are running Microsoft Windows XP
Home Edition, you must start the computer in safe mode, and then log
on with an account that has Administrative rights to have access to
the Security tab.

If you are using Windows XP Professional, you must disable Simple File
Sharing. By default, Windows XP Professional uses Simple File sharing
when it is not joined to a domain.

For additional information about how to do this, click the following
article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
307874 How to disable simplified sharing and set permissions on a
shared folder in Windows XP

To take ownership of a folder, follow these steps: 1. Right-click the
folder that you want to take ownership of, and then click Properties.
2. Click the Security tab, and then click OK on the Security message
(if one appears).
3. Click Advanced, and then click the Owner tab.
4. In the Name list, click your user name, or click Administrator if
you are logged in as Administrator, or click the Administrators group.
If you want to take ownership of the contents of that folder, select
the Replace owner on subcontainers and objects check box.
5. Click OK, and then click Yes when you receive the following message:
You do not have permission to read the contents of directory folder
name. Do you want to replace the directory permissions with
permissions granting you Full Control?

All permissions will be replaced if you press Yes.
Note folder name is the name of the folder that you want to take ownership of.
6. Click OK, and then reapply the permissions and security settings
that you want for the folder and its contents.
Back to the top
How to take ownership of a file
Note You must be logged on to the computer with an account that has
administrative credentials.

To take ownership of a file, follow these steps: 1. Right-click the
file that you want to take ownership of, and then click Properties.
2. Click the Security tab, and then click OK on the Security message
(if one appears).
3. Click Advanced, and then click the Owner tab.
4. In the Name list, click Administrator, or click the Administrators
group, and then click OK.

The administrator or the Administrators group now owns the file. To
change the permissions on the files and folders under this folder, go
to step 5.
5. Click Add.
6. In the Enter the object names to select (examples) list, type the
user or group account that you want to give access to the file. For
example, type Administrator.
7. Click OK.
8. In the Group or user names list, click the account that you want,
and then select the check boxes of the permissions that you want to
assign that user.
9. When you are finished assigning permissions, click OK.
Back to the top

REFERENCES
For additional information about file and folder permissions, click
the following article number to view the article in the Microsoft
Knowledge Base:
161275 Interaction of file and folder security on NTFS volumes
Back to the top

• Haploid
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2021

Haploid

Doh!

Is dat niet precies wat flipke al meteen zei?

Hey, I came here to be drugged, electrocuted and probed, not insulted.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat is het inderdaad Haploid. Ik ga dit topic nu even sluiten om verdere opmerkingen te voorkomen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.