Toon posts:

Fedora gebruikersrechten wijzigen steeds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een FTP op te zetten op een Fedora dedicated server. De situatie is als volgt:

Iedere gebruiker is member van de zelfde groep en iedere gebruiker heeft een eigen mapje. daarin kan hij een website hosten. In dat mapje staat een link naar een private FTP mapje waar iedereen alle rechten in moet kunnen hebben, dus los van wie er een file of dir heeft aangemaakt.
Ook staat er een linkje naar directory op een webserver, waar ook alle gebruikers alle rechten moeten hebben. Steeds als ik een gebruiker aanmaak of iemand zet wat in een dir dan veranderen de rechten weer, en kan niemand meer wat doen.

Is het ook mogelijk om een dir en alle subdirs en files compleet open te stellen voor een usergroep, los van de eigenaar van de files en dirs in die hoofddir. Of beter nog, kan je een groep eigenaar maken van een dir en subdirs?? En zo ja hoe. En zo nee. Weet iemand een andere oplossing voor dit probleem

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar als je een dir wil waarin alle bestanden of subdirs die daarin geplaatst worden als groep dezelfde groep krijgen als de 'hoofd'dir, moet je 'chmod g+s .' gebruiken.

vb:
mkdir public
chgrp iedereen public
chmod g+s iedereen

Als je vervolgens met de user loesje met als primary groep loesje inlogt, en doet:
mkdir iedereen/loesje

Dan is de groep van de dir iedereen/loesje ingesteld als iedereen, en niet als loesje. Alle andere leden uit de groep iedereen kunnen er dus ook bij komen.

Bedoel je zoiets?

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Het is al gefixt. Iemand heeft het voor me gedaan.
In ieder geval bedankt voor je reply