Toon posts:

ASUS P4C800 Deluxe - Windows installatie op SATA RAID0 Array

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit topic hier het best past, hoewel ik niet weet of het probleem ligt aan het moederbord, de i/o-controller, de drivers ervan of Windows.

Ik ben al enkele dagen aan het zoeken hoe ik WinXP SP2 kan installeren op een SATA RAID0 Array (Promise PDC20378 controller op ASUS P4C800 Deluxe) maar ik kom er niet uit.

Wat ik gedaan heb:
-BIOS geflashed met nieuwste versie (1019)
-Laatste drivers voor Promise controller gedownload (versie 1.00.1.37) en met Makedisk een driverdiskette gemaakt voor de installatie van Windows
-Promise controller enabled en op RAID gezet in de BIOS
-RAID0-Array gemaakt met stripe size van 128 kB
-Geboot vanop een PATA-schijf en de Array geformatteerd met een cluster size van 64 kB
-Geboot vanop de Windows installatie-cd, op F6 gedrukt en drivers geladen

Na het laden van de setupbestanden herstart de PC en worden de drivers nogmaals geladen vanop de diskette maar dan krijg ik de melding dat de drivers niet meer gekopieerd kunnen worden. De eerste keer worden de drivers perfect geladen maar de tweede keer krijg ik telkens die foutmelding, vandaar dat ik denk dat de bestanden niet naar de Array gekopieerd kunnen worden. Wanneer ik die bestanden oversla (ze zijn toch al eens geladen) wordt de PC na het kopiëren van de Windows-bestanden herstart en krijg ik de foutmelding 'schijfleesfout'.

Bij mijn vorig moederbord (ASUS P4P800 Deluxe) had ik identiek hetzelfde probleem met de Intel ICH5R-controller, daar heb ik ook dagen op zitten zoeken en het is uiteindelijk gelukt door de drivers te integreren in de Windows installatie-cd. Voor deze controller heb ik hetzelfde geprobeerd maar die methode werkt blijkbaar niet (noch manueel, noch mbv nLite).

BIOS en drivers komen van hier: http://www.asus.com/suppo...ModelName=P4C800%20Deluxe
Met de standaard-BIOS en CD-drivers heb ik hetzelfde probleem

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb er echt al te veel tijd mee verloren.

Edit: Google en de search helpen me niet verder
De Array wordt herkend in de BIOS en de bootvolgorde staat op CD-ROM - RAID Array

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Dit is toch een populair moederbord en het lijkt me waarschijnlijk dat er nog tweakers zijn die Windows willen installeren op een RAID-configuratie. Anderzijds kan ik het wel begrijpen omdat ik ook geen oplossingen gevonden heb met de search of op google.

ASUS Nederland is ook niet te contacteren via mail. Vroeger wel, maar dan kreeg ik voortdurend een foutmelding dat de mail niet aangekomen was en hun site ligt meer dan de helft van de tijd plat. :/

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Ik weet uit eerdere zoektochten dat je niet op iedere raid controller kan booten.

[ Voor 3% gewijzigd door Grijns op 01-12-2004 21:14 ]

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Ik heb zelf een P4C800-E Deluxe. De Promise controller heb ik nog niet geactiveerd (want die heb ik nog niet nodig gehad). De Intel RAID heb ik wel aan de praat gekregen. Hoewel je er wel een aantal dingen voor moet doen.

Als je dat nog niet gedaan hebt, kopieer dan de benodigde bestanden op een floppy. Deze komen van de Intel Application Utility, RAID Edition (ik heb iaar45_enu.exe). Volgens de Intel handleiding zou je met 'iaar45_enu.exe -P <path> -A' alleen het bestand uitpakken, maar bij mij installeerd ie gewoon alles ? In de map waarin het geinstalleerd is zit een map 'Drivers'. Kopieer de bestanden (het zijn er 6) in deze map naar een floppy. Die heb je nodig als je Windows gaat installeren om Windows duidelijk te maken dat je een RAID hebt geinstalleer.

In de BIOS moet je bij MAIN -> IDE Configuration 'Enhanced Mode' opgeven, dan 'P-ATA+S-ATA' (als je WindowsXP/2000 gebruikt), dan Yes voor RAID, en Yes voor BootROM.

Nu rebooten en op het juiste moment CTRL+i indrukken, dan krijg je het Intel RAID menu. Daarin kun je de RAID configureren.

Als je nu reboot naar de installatie CD van Windows, en de diskette gereed houdt, zou je verder geen problemen moeten hebben.

Heb het zelf al 1 keer gedaan. En het was mijn eerste ervaring met RAID en ik had geen installatie CD !! Gelukkig had ik nog wel een extra compu met internet verbinding :)

Houdt er overigens bij een BIOS upgrade rekening mee dat je mogelijk sommige instellingen opnieuw moet doen (zoals de IDE Configuratie, en dat je opnieuw aan moet geven dat je RAID het boot volume is).

Van de Promise controller zag ik dat achter in de Asus handleiding een heel stuk stond. Beduidend uitgebreider dan voor de Intel RAID controller...

Blijf je problemen houden met het kopeieren van de bestanden van floppy, dan is wellicht je floppy of de drive niet helemaal 100%. Formateer een andere floppy of gebruik een andere floppydrive (vervang eventueel ook de bekabeling).

Verwijderd

Dit moederbord heb ik ook, ik herinner me dat toen ik met raid-0 aan het experimenteren was de raid-aray software-matig in windows had geinstalleerd. Ik geloof dat ik de "promise array management software" van de meegeleverde cd/of asus.com had geinstalleerd en dat hier flink wat mee in te stellen was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boushh, ik heb geen ICH5R dus ik kan alleen gebruik maken van de Promise-controller. Mijn vorig moederbord had wel een ICH5R en daarmee ging het.

Aan de floppy of drive ligt het niet want de eerste keer kan hij ze telkens laden terwijl dat de tweede keer niet het geval is. Bij het vorig moederbord had ik hetzelfde probleem en ook de man van de computerwinkel kon het niet. Het is uiteindelijk wel gelukt door de dirvers te integreren op de installatie-cd wat met deze drivers niet lukt...

Edit: Ik heb nu Windows proberen installeren op SATA zonder RAID en het lukt nog steeds niet. (Intel ICH5-controller ipv Promise-controller en zonder extra drivers omdat WinXP SP2 reeds ondersteuning heeft voor SATA). Net zoals bij de RAID-configuratie worden mijn seriële harde schijven herkend wanneer ik een partitie moet kiezen om Windows op te installeren, maar bij het herstarten krijg ik weer die 'schijfleesfout'. Wanneer ik opstart vanaf mijn parallelle schijf zie ik dat de bestanden op de seriële schijf gekopieerd zijn, wat me daar echter wel opvalt is dat de boot.ini dezelfde is als die van de paralelle c-schijf:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
In de BIOS heb ik de 3rd Master ingesteld als 1e boot-device en in het begin van de setup selecteer ik ook gewoon die schijf.

Hoe komt het dat setup niet verder kan gaan als de bestanden succesvol naar de geselecteerde harde schijf gekopieerd zijn?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog één pushje en dan geef ik het op. Toch wel sterk dat niemand weet hoe het moet.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

gws24

Thinking is hard!

Die boot.ini is goed in ieder geval want hij is precies hetzelfde als bij mij en ik boot van een sata schijf aan een ichr5 van een p4c800-e dlx (geen raid).

Die pata schijf, heb je die er ook inzitten als je de raid probeert te installeren? Zoja, moet je dan niet de actieve partitie veranderen/uitschakelen of iets dergelijks omdat ie anders toch die schijf pakt als ie verder wil gaan met installeren ipv de raid array?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
gws24 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 02:00:
Die pata schijf, heb je die er ook inzitten als je de raid probeert te installeren? Zoja, moet je dan niet de actieve partitie veranderen/uitschakelen of iets dergelijks omdat ie anders toch die schijf pakt als ie verder wil gaan met installeren ipv de raid array?
Ik heb al met en zonder pata-schijven geprobeerd, met hetzelfde negatieve resultaat.

• MusicMaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07-2021
Ik heb ook zo'n moederbord, maar kon het geheel zonder problemen instellen..
Inderdaad bij installeren even F6 en drivers laden van floppy.

Ik verzin me suf op welk moment hij voor de 2e keer om die drivers vraagt maar kan me dit niet herinneren (volgens mij was dit niet zo bij mij).
Nadat de drivers zijn ingeladen gaat de install verder en is de partitie op het array zichtbaar, en kun je die selecteren om windows te installeren.

Vanaf dat punt loopt de installatie zoals normaal.
Ik heb wel de schijf waar windows op komt op aansluiting 1 zitten (het heet ook array 1), misschien is daar iets te veranderen?

Wat je ook kunt doen is de schijven op een van de andere 2 (IDE) sata aansluitingen steken, je kunt dan normaal windows installeren.
Als de promise controller enabled is, zal die onder windows geinstalleerd worden.
Als de installatie voltooid is, steek je dan de boel weer om (en stelt de BIOS en array(s) in).

Succes!

Gr. René
Pagina: 1