Wat is eigenlijk een "normaal" verschil tussen de idle en load temperatuur van je cpu? En klopt het dat een hoger verschil vaak duidt op een slechte bevestiging van de koeler (meestal te veel / te weinig koelpasta)?
Verwijderd
In de PMG FAQ staat een hoop informatie over je vraag. Het is trouwens normaal dat er een aantal graden verschil zit tussen idle en load van je processor.
Nee er staat geen informatie MET BETREKKING TOT mijn vraag, anders had ik hem niet gesteld. En ja natuurlijk is er een temperatuurverschil, maar wat zijn aanvaardbare temperatuurverschillen?Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 09:59:
In de PMG FAQ staat een hoop informatie over je vraag. Het is trouwens normaal dat er een aantal graden verschil zit tussen idle en load van je processor.
[meestal zit er 10 graden verschil in
ligt aan de kwaliteit/soort cpu, als je een topic opent zet dan je gehele systeem erbij/op/onder/naast/ertussen
ligt aan de kwaliteit/soort cpu, als je een topic opent zet dan je gehele systeem erbij/op/onder/naast/ertussen
[ Voor 71% gewijzigd door kvdd op 01-12-2004 11:16 ]
je wilt dus zeggen dat 10 graden normaal is. Het verschil bij mij is 23 graden (idle 32, load 55). Wijst dit hoge temperatuurverschil op te veel / te weinig koelpasta?
Voor pentium IV is dat normaal, AMD niet. <<zover mijn ervaringen>> en ik denk eerder dat je pasta prut in orde is, je temp zijn helemaal niet extreem hoog._Oldie_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:16:
je wilt dus zeggen dat 10 graden normaal is. Het verschil bij mij is 23 graden (idle 32, load 55). Wijst dit hoge temperatuurverschil op te veel / te weinig koelpasta?
zelf heb ik een AMD Xp 2800+
CPU temps:
idle: 30-33 (hangt van mijn kamertemp af)
stressed: 40-43 (hang van mijn kampertemp af)
mn graka is bagger die temps hoef ik niet te vermelden
Verwijderd
Nee. Ikzelf heb een athlon xp2400+ gekoeld door een slk900u met stille papst 92mm fan. Hij loopt op 1.55V (ik denk ook op 1.5V, als ik mijn voeding vervang door een stabielere voeding, maar wellicht ligt het ook aan mijn moederbord). Idle 28 graden celsius, stressed 32 graden. Ook heb ik hier een pentium IV 3.0GHz 800FSB gekoeld door een alpha pal 8942T en temperatuurgestuurde ystech fan. Idle 39 graden celsius maar stressed in de zomermaanden dik boven de 50. Het hangt af van vele zaken: welk type cpu, welk type koeler, welke fan (in het geval van heatsink / fan combo's), airflow in je kast, gebruikte koelpasta, tijd van het jaar._Oldie_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:16:
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:27 ]
JuistVerwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:23:
Het hangt af van vele zaken: welk type cpu, welk type koeler, welke fan (in het geval van heatsink / fan combo's), airflow in je kast, gebruikte koelpasta, tijd van het jaar.
Athlon 1800 xp @1.85v, 12x166=2000mhz gekoeld met een Arctic Copper Silent Pro in een Antec slk2600amb behuizing (midi tower) met 2x 80mm casefans.kvdd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:13:
[meestal zit er 10 graden verschil in
Ik heb geen problemen met stabiliteit maar een temperatuurverschil van 23 graden tussen idle (32) en load (55) lijkt me teveel van het goede.
Wat zijn aanvaardbare temperatuurverschillen tussen idle en load?
[ Voor 4% gewijzigd door _Oldie_ op 01-12-2004 11:33 ]
Lol, 386 met fan!? Destijds had ik op mijn 386dx 40mhz (toen al AMD!) geen enkele vorm van koeling. Extreem hip hoor, koeling op je 386.....kvdd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:26:
[...]
Juistwil je je specs op dat gebied ff vermelden..... 386 met een fan
BLURB!
[ Voor 11% gewijzigd door _Oldie_ op 01-12-2004 12:12 ]
Verwijderd
Dat verschilt per processor, is gewoon niet te zeggen lijkt mij, als ie stabiel draait, fan hoeft niet teveel toeren te maken, wat is het probleem dan? Mijn p4 3.0 prescott @3.6 gig, is Idle 46 en load tussen de 55 en 60 graden.
Bij intel schijnt het temperatuurverschil hoger te liggen. Jij zit met je temperatuurverschil nog steeds 10 graden onder mijn temperatuurverschil, terwijl jij een Intel Pentium 4 hebt en ik een Athlon XP.Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:57:
Dat verschilt per processor, is gewoon niet te zeggen lijkt mij, als ie stabiel draait, fan hoeft niet teveel toeren te maken, wat is het probleem dan? Mijn p4 3.0 prescott @3.6 gig, is Idle 46 en load tussen de 55 en 60 graden.
Het verschil is niet alleen aan het merk cpu toe te schrijven. Denk dus ook aan het voltage wat op de cpu zit, de omgevingstemperatuur, hoeveelheid en kwaliteit koelpasta, grootte en kwaliteit heatsink, koelmethode (water, lucht of wat anders) en de ventilator op de cpu.
Ik heb veel verschillende cpu-koelers gehad en bij dezelfde cpu had ik toch veel verschillen tussen idle en stressed. Klein blok (Coolermaster was dat destijds), grote verschillen in temperatuur, later met een (naar mijn mening wat ondergewaardeerde) TT Volcano7 blok kleinere verschillen tussen idle en load. Zelfs met WC-koeling heb ik verschillen gezien op dezelfde cpu. TT Aquarius2 (10-12 graden) en Intimidator (6-8 graden)
Ik denk dat je sowieso geen zorgen hoeft te maken, want met de temps van jou is niks aan de hand.
Ik heb veel verschillende cpu-koelers gehad en bij dezelfde cpu had ik toch veel verschillen tussen idle en stressed. Klein blok (Coolermaster was dat destijds), grote verschillen in temperatuur, later met een (naar mijn mening wat ondergewaardeerde) TT Volcano7 blok kleinere verschillen tussen idle en load. Zelfs met WC-koeling heb ik verschillen gezien op dezelfde cpu. TT Aquarius2 (10-12 graden) en Intimidator (6-8 graden)
Ik denk dat je sowieso geen zorgen hoeft te maken, want met de temps van jou is niks aan de hand.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Verwijderd
Het ligt er ook aan wat iemand bedoelt met "onder load" of "stressed". Sommigen runnen wat sisoft sandra benchmarkjes, anderen 3dmark. Ik gebruik prime95 omdat m'n cpu dan het warmst wordt.
Is 23 graden temperatuurVERSCHIL nu teveel of niet (ik gebruik prime95 om te stressen)?
Wat ik van de temperaturen vind bepaal ik zelf wel, daar heb ik ook niet naar gevraagd.
Ik wil het weten voordat ik mijn hele computer moet demonteren om de cpu koeler opnieuw te plaatsen met een andere (betere) hoeveelheid koelpasta.
Wat ik van de temperaturen vind bepaal ik zelf wel, daar heb ik ook niet naar gevraagd.
Ik wil het weten voordat ik mijn hele computer moet demonteren om de cpu koeler opnieuw te plaatsen met een andere (betere) hoeveelheid koelpasta.
[ Voor 7% gewijzigd door _Oldie_ op 01-12-2004 12:28 ]
Verwijderd
Een stressed temp van 55 graden bij 1.85V en een Arctic Copper Silent Pro vind ik niet teveel. Hoe meer voltage je toedient aan je cpu, hoe hoger je temps zullen zijn. Echter het verschil tussen idle en stressed zal toenemen imo.
Denk je dat het (te?) hoge idle-load temperatuurverschil dus niet ligt aan de gebruikte hoeveelheid koelpasta?Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:32:
Een stressed temp van 55 graden bij 1.85V en een Arctic Copper Silent Pro vind ik niet teveel. Hoe meer voltage je toedient aan je cpu, hoe hoger je temps zullen zijn. Echter het verschil tussen idle en stressed zal toenemen imo.
KAN, hoeft niet. Maar als je het zeker wilt weten, probeer je het toch ff ? Dan weet je of het aan je pasta lag of niet ..._Oldie_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:38:
Denk je dat het (te?) hoge idle-load temperatuurverschil dus niet ligt aan de gebruikte hoeveelheid koelpasta?
Zoals ik enkele berichten geleden heb geschreven is het niet "ff" te proberen aangezien ik bijna mijn complete pc moet demonteren en de processor + koeler moet schoonmaken. Bovendien ben ik geen held in koelpasta aanbrengen en koeler monteren.Smarron schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:53:
[...]
KAN, hoeft niet. Maar als je het zeker wilt weten, probeer je het toch ff ? Dan weet je of het aan je pasta lag of niet ...
Daarom heb ik juist dit topic gestart!
Tja, we zijn tweakers of niet he ..._Oldie_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:59:
Zoals ik enkele berichten geleden heb geschreven is het niet "ff" te proberen aangezien ik bijna mijn complete pc moet demonteren en de processor + koeler moet schoonmaken. Bovendien ben ik geen held in koelpasta aanbrengen en koeler monteren.
Daarom heb ik juist dit topic gestart!
Trouwens, schoonmaken van je cpu + koeler is ook wel aan te raden en dat kan ook de hoge stressed temp. veroorzaken.
Maar ik vind persoonlijk wel dat 23 graden verschil erg veel is, alleen kan ik het niet aan 1 ding toeschrijven, maar een combinatie van.
Verwijderd
Je hebt een 1800xp (palamino ?) flink overgeklokt plus een hogere vcore. Dan is 55 graden toch niet teveel van het goede. Met name palamino's worden erg warm onder full-load.
Als ik jou was zou ik hier niets aan veranderen. De levensduur van je cpu zal iets korter worden maar daar zul je zelf waarschijnlijk helemaal niets van merken.
Als ik jou was zou ik hier niets aan veranderen. De levensduur van je cpu zal iets korter worden maar daar zul je zelf waarschijnlijk helemaal niets van merken.
Verwijderd
mwoah, ik geloof niet dat de arctic silent cpu koelers high-end (lucht)koelers zijn. En bij 1.85V is 55 graden stressed imo niet te veel zoals eerder gezegd. In ieder geval heb je vast wel ergens gelezen dat je alleen maar een heel dun dekkend laagje koelpasta moet aanbrengen, misschien dat je hier wat mee kunt. Wat dat betreft vind ik arctic silver 5 een stuk minder gemakkelijk in gebruik dan arctic silver 3. Natuurlijk is het zo dat er alleen maar koelpasta op de core moet zitten en heeft smarron gelijk dat de cpu goed schoongemaakt dient te worden. Restjes van andere koelpasta zijn niet bepaald bevorderlijk voor de temperatuur. Zelf gebruik ik wasbenzine hiervoorSmarron schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:02:
[...]
Tja, we zijn tweakers of niet he ...
Trouwens, schoonmaken van je cpu + koeler is ook wel aan te raden en dat kan ook de hoge stressed temp. veroorzaken.
Maar ik vind persoonlijk wel dat 23 graden verschil erg veel is, alleen kan ik het niet aan 1 ding toeschrijven, maar een combinatie van.
Als je geen last hebt van vastlopers zou ik het laten zoals het is.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 13:28 ]
Ik heb geen Palamino maar een Thoroughbred, anders had ik hem natuurlijk niet 466 mhz over kunnen klokken op luchtkoeling.Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:15:
Je hebt een 1800xp (palamino ?) flink overgeklokt plus een hogere vcore. Dan is 55 graden toch niet teveel van het goede. Met name palamino's worden erg warm onder full-load.
Tja, verschil tussen idle en stressed.
Toen m'n koelpasta (of thermalpad) nog goed was, werd m'n proc 25 graden idle en een keer 37 graden stressed.
Nu die pad dus niet meer goed is (beschadigd en kapoet), word ie idle 35 en stressed zo'n graad of 50.
(wel heel extreem he?)
Betreft een P4 2,4Ghz niet overgeklokt.
Toen m'n koelpasta (of thermalpad) nog goed was, werd m'n proc 25 graden idle en een keer 37 graden stressed.
Nu die pad dus niet meer goed is (beschadigd en kapoet), word ie idle 35 en stressed zo'n graad of 50.
(wel heel extreem he?)
[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 01-12-2004 13:46 ]
Kijk, eindelijk een aanwijzing dat een hoog idle-load temperatuurverschil (meer dan 20 graden zoals bij mij) aan de koelpasta ligt. Hebben anderen hier dezelfde bevindingen?Nemesizz schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:44:
Tja, verschil tussen idle en stressed.
(wel heel extreem he?)
Verwijderd
Nee. Ik gebruik altijd arctic silver trouwens. Ben benieuwd wat Nemesizz gebruikt (als koelpasta bedoel ik dus, snuif
)
geintje_Oldie_ schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:30:
[...]
Lol, 386 met fan!? Destijds had ik op mijn 386dx 40mhz (toen al AMD!) geen enkele vorm van koeling. Extreem hip hoor, koeling op je 386.....
Verwijderd
Ik heb wel een lekker koele pentium 4 3.00Ghz, Idle met mijn waterkoeling aan is ie 28°C en stressed 37°C.
Als ik mijn waterkoeling uitzet is ie idle 40° (stressed heb ik nog niet geprobeerd)
Als ik mijn waterkoeling uitzet is ie idle 40° (stressed heb ik nog niet geprobeerd)
Hierover kunnen wij niet veel zeggen, de ene CPU zal gewoon een groter tempratuur verschil hebben als de andere, dit kan komen door de koeling, het koelmiddel of andere invloeden van buiten af (Denk aan tempratuur van de omgeving b.v) Zolang je computer stabiel is zal je er gewoon van uit moeten gaan dat het bij je computer hoort
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()