800MHz Duron draait op maar 533MHz, ondanks 100MHz FSB

Pagina: 1
Acties:

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hallo,

Ik zit een beetje met een vreemd probleem. Ik heb een duron 800MHz geinstalleerd op een asus a7v8x moederbord. Natuurlijk even de laatste bios geflashed en de pc gestart. Die werkte perfect en alles leek normaal. Opdat ik de fan's van de kast op een wat minder voltage heb draaien (fanmate etc) heb ik ook asus pc probe geinstalleerd. Alleen die herkent mijn processor als een Duron 533Mhz. Natuurlijk direct in de bios de boel gecheckt alles staat goed. (800Mhz, 8x100mhz etc). Nu zou ik natuurlijk graag willen weten hoe dit kan? Kan het zijn dat de laatste bios (wat nu blijkt een beta bios), standaard op 66 FSB staat?
Zijn er andere opties? Of mensen met hetzelfde probleem?

Pentax k10d - Blog - Flickr

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat zegt CPU-z van de processor? Asus PC probe is een programma dat vaker foute dan goede waardes laat zien, dus daar zou ik niet op vertrouwen :).

Download anders System Profiler eens, dat is een door mij gemaakt programma dat zelf de snelheid bepaalt, hij leest geen CPU Id uit ofzo. Het is wel een beta dus met een beetje pech loopt het wel vast :X

[ Voor 48% gewijzigd door AtleX op 01-12-2004 09:51 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk gewoon in Windows System Information (Win2K/XP: druk winkey + pause|break) of draai enkele CPU-diagnose progseltjes zoals gesuggereerd in de FAQ van dit subforum onder "Welke processor zit er in mijn systeem?". Everest, CPU-Z, WCPUID, enzo :)

• Frank|A
Tijdens de post geeft ie ook aan dat het 533Mhz duron is. Maar in de bios staat toch echt 8x 100Mhz.. erg vaag allemaal. Zou het kunnen dat als ik terug flash naar A7V8X BIOS 1014 die geen beta is dat het wel allemaal ok is?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Frank|A schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:04:
Tijdens de post geeft ie ook aan dat het 533Mhz duron is. Maar in de bios staat toch echt 8x 100Mhz.. erg vaag allemaal. Zou het kunnen dat als ik terug flash naar A7V8X BIOS 1014 die geen beta is dat het wel allemaal ok is?
Wat zeggen die programma's nou die door BalusC en mij zijn gegeven? Ik heb ook een tijdje een moederbord gehad die aangaf dat de CPU op 1.8GHz stond terwijl de processor toch echt 2.4GHz was. CPU-z, system profiler en AIDA gaven dus wel 2.4GHz aan toen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laatst heb ik nog een PC in elkaar gezet met de -X versie van dit moederbord. In de doos van het mobo zat een los vel papier met de tekst: 'Don't use CPU's slower than 1 GHz'. Iets in die geest.

Waarom het niet kan/mag is mij onduidelijk.
Frank|A schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:08:
[...]
Geen processor lager dan 1000mhz gebruiken, waar slaat dat op :S
Ik heb het ook niet verzonnen hoor. :X Laatst had ik er nog een Duron650 in, en dat werkte ook wel.

[ Voor 41% gewijzigd door PD2JK op 01-12-2004 10:14 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Frank|A
AtleX schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:06:
[...]

Wat zeggen die programma's nou die door BalusC en mij zijn gegeven? Ik heb ook een tijdje een moederbord gehad die aangaf dat de CPU op 1.8GHz stond terwijl de processor toch echt 2.4GHz was. CPU-z, system profiler en AIDA gaven dus wel 2.4GHz aan toen.
Ben nu op het werk, dus doe het wanneer ik thuis ben!! Je hoort het nog!

Geen processor lager dan 1000mhz gebruiken, waar slaat dat op :S

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwar je die 100MHz instelling niet toevallig met de instelling voor de geheugensnelheid?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
BalusC schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:20:
Verwar je die 100MHz instelling niet toevallig met de instelling voor de geheugensnelheid?
Volgens mij loopt ie idd op 8x 66 mhz als ik het zo bereken en niet op 8x 100 :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Maar een 66Mhz fsb was toch nooit beschikbaar op het K7 platform. Was er zelfs ooit ondersteuning voor 66Mhz SDR-SDRAM geheugen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:44:
Was er zelfs ooit ondersteuning voor 66Mhz SDR-SDRAM geheugen?
Jep, mbv de 100-33 of 3:2 instelling :)

• Frank|A
Ik gebruik pc2100 DDR geheugen dus die vlieger gaat niet op. En ik ben voor 99.9% zeker dat ik naar het de geheugen snelheid zit te kijken. Maar ik kijk vanavond. Ik hou jullie op de hoogte

Frank

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
wat mijn ecs k7s5a doet wanneer een bepaalde setting niet stabiel is oid, is de fsb op hardware trap= 66mhz fsb zetten..... wie weet heeft die a7v8x ook zoiets..... doe er eens een niuwe bios in, en test een een andere voeding...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Prutz0r schreef op woensdag 01 december 2004 @ 10:06:
Laatst heb ik nog een PC in elkaar gezet met de -X versie van dit moederbord. In de doos van het mobo zat een los vel papier met de tekst: 'Don't use CPU's slower than 1 GHz'. Iets in die geest.

Waarom het niet kan/mag is mij onduidelijk.

[...]

Ik heb het ook niet verzonnen hoor. :X Laatst had ik er nog een Duron650 in, en dat werkte ook wel.
Soms werkt het ook niet, ik heb het wel vaker gezien dat een mobo van ASUS niet stabiel werkte met processoren onder de 1 GHz.
Maar ik denk niet dat dit de TS zijn probleem is...

• Frank|A
Goed cpu-z zegt dat er gewoon een 800mhz duron inzit, dus ligt het probleem waarschijnlijk aan de bios (beta). Weet nog niet of ik ga terug flashen

Bedankt voor de moeite

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:44:
Maar een 66Mhz fsb was toch nooit beschikbaar op het K7 platform. Was er zelfs ooit ondersteuning voor 66Mhz SDR-SDRAM geheugen?
ik zou het niet weten, mijn eerst k7 liep op 100mhz ddr (t-bird) daarvoor had ik een k6-2 :P
Frank|A schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:42:
Goed cpu-z zegt dat er gewoon een 800mhz duron inzit, dus ligt het probleem waarschijnlijk aan de bios (beta). Weet nog niet of ik ga terug flashen

Bedankt voor de moeite
Als je nou eens een bench proggie draait(lees: sisoft)? Als je duron op 800mhz loopt moet ie ong overeens komen met een duron 800. verschilt het meer dan 10% weet je zeker dat ie niet op 800 loopt

[ Voor 43% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-12-2004 00:16 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1