Verwijderd
Sinds wanneer is een distro een status-symbool??
Verwijderd
Tis maar waar je aan gewend bent vinnik...
Het is maar net wat je zelf wil.
Vind wel dat Mandrake het goed doet. Lekker makkelijk en goed. Heb er tot nu toe geen prblemen me gehad. Heb ook net de nieuwe versie geisntalleerd.
Een "bikkel" kiest voor SlackWare of Debian,
of iets in die stijl.
in-the-end natuurlijk FreeBSD
Verwijderd
Ik ken best mensen die al redelijk met Linux om kunnen gaan, ook met de CLI, en die de 'beginners' distro's gewoon fijn vinden werken....so what.
Alleen zeg ik wel, om Linux echt te begrijpen moet je proberen zo veel mogelijk om alles via de command line te beheren. Dan krijg je het snelste door hoe Linux eigenlijk in elkaar steekt.
Op mijn server had ik in eerste instantie Mandrake 6 gezet, omdat dat idd makkelijk was. Maar daar was na een half jaar weinig meer van over. Een 'rm -rf X*' bespaart je een hoop ruimte...>:)
Zoals ik het zie zijn de verschillen tussen de distro's alleen maar de software die meegeleverd wordt en de opzet en indeling van je systeem. (damn, waar stopt slack nou die crontabjes...;))
Linux is en blijft de kernel met daaromheen wat extra progjes, zoals Xfree. Tis maar wat je het makkelijkst vind....
Verwijderd
Hmm, bij google.com zijn ze toch tevreden met hun clustertje van 4000 RedHat doosjes; en IBM schijnt ook wel tevreden te zijn over RedHat. Wat bedoel je met beginnersdistro?Op woensdag 03 januari 2001 13:31 schreef RoeLz het volgende:
Als je het in moet gaan delen zouden RedHat, SuSE, Mandrake allemaal beginnerdistro's ziin.
De distro voor gevorderden zijn veel moeilijker te installeren en je moet overal zelf aandenken.
Volgens mij is het slimmer een newbie versie te gebruiken en deze later zelf aan te passen, dan zelf opnieuw proberen het wiel uit te vinden.
Het eindresultaat is hetzelfde dus.
Je kunt aan disto niet zien of iemand een newbie of een gevorderde gebruiker is.
Ik werk nu al eninge jaren met Linux en gebruik nu SuSE 7.0.
Het verschil tussen een begnnersdistro en een gevorderden-distro is niet slechts dat het "goed geregeld" is. Het is ook de mate waarop het systeem voor de gebruiker wordt verborgen. Als Mandrake-gebruiker heb je geen idee wat er gebeurt als je je netwerk configureert met drakconf. Een gevorderden-distro heeft dat veel minder.
Voordeel van een gevorderden-distro: ALS het foutgaat kun je het nog goedzetten. Nadeel: Het kost tijd en moeite om het te leren.
Voorbeeldje: Stel je netwerk wil niet meer starten. Wat zou je dan moeten doen om TOCH je netwerk aan de praat te krijgen?
Als je antwoord is:
/etc/rc.d/init.d/network restart
check logs
modprobe, ifconfig, route add, dan heb je een gevorderden distro.
Als je antwoord is: Drakconf, opnieuw installeren
DAT is het verschil. Het leren van en over je systeem gaat veeeeel langzamer als je een beginnersdistro hebt.
Met een beginnersdistro sla je GEEN modderfiguur. Maar vaak vinden gevorderden dat de instellingen te bemoederend en bemoeiallig zijn.
ik tiepen al kan (typos dus)
Verwijderd
heb dr mee gewerkt, maar vond het een beginners 'distro' met die ports.Op woensdag 03 januari 2001 13:31 schreef RoeLz het volgende:
in-the-end natuurlijk FreeBSD
ik gebruik nu debian omdat het mij gewoon ligt.
Verwijderd
en NEE het maakt geen flikker uit welke distro je gebruikt, tis alleen een andere attitude.. De "beginnersdistro's" stellen van alles al in, terwijl de "niet-beginnersdistro's" dat niet doen en je dus helemaal zelf de vrije hand heb (heb je toch al, maar je doet dus echt alles zelf, veel meer controle dus)
Verwijderd
Pak slack, installeer die zo kaal mogelijk en probeer vanaf daar je systeem op te bouwen (veel manuals lezen, 'man' rulez, en veel op internet kijken).
Gaat veel beter dan een volledige Mandrake te installeren met alles erop en eraan om die dan vervolgens naar je eigen hand te gaan zetten.
Als je dat een paar keer hebt gedaan raad ik je inderdaad aan om met een zo'n kaal mogelijk systeem te beginnen en alleen de nodige software te installeren en te configureren.
Verwijderd
De echte nerd maakt zijn eigen distro met Linux From Scratch, een project van medelander Gerard Beekmans.
Met LFS compile je alles zelf, maakt alle scripts zelf, enz, enz. Als je echt wilt weten hoe linux in elkaar zit, is LFS nog stukken interessanter dan slackware of debian. (Ben wel bereid er een maandje of wat voor uit te trekken voor dat alles perfect loopt...
Verwijderd
Maar ik ben zeker van plan om er nog eens een dagje voor uit te trekken (geen maand) om het weer werkend te krijgen...het is echt kewl namelijk!
Wat betreft de distro's als Mandrake, SuSE en RedHat vind ik veel te dicht naar windows toe gaan, en dat vind ik gewoon niks, ik wil config filetjes hacken
Dingen die ik ook zie bij andere 'beginners' is dat het niet zozeer aan de linux kennis ligt, maar meer aan de algemene kennis van netwerken, tcp/ip, email, dns, webservers dat soort dingen...
Echte computer-internals dus. Dat heb ik ook gemerkt. Men weet gewoon niet wat een IP-adres is. Netwerkmasker????? TCP-port???? Runlevel?? egzmd...Op woensdag 03 januari 2001 18:38 schreef fkooman het volgende:
[...]
Dingen die ik ook zie bij andere 'beginners' is dat het niet zozeer aan de linux kennis ligt, maar meer aan de algemene kennis van netwerken, tcp/ip, email, dns, webservers dat soort dingen...
heb nog steeds dezelfde install, alhoewel hij best wel heel erg gecustomized is
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Als je het nooit gedaan hebt lijkt me een week toch wel het minimum. Dan moet je wel alles meteen goed doen en een redelijk snelle cpu hebben (voor de compiles). Ik kreeg X niet eens in een dag lopend (op een p200)... Maar kewl is het zeker
fkooman: Maar ja, als je dat niet prettig vind, waarom zou je dan niet die 'beginners' distros gebruiken?. Eerst was het de discussie windows / linux, nu is de discussie welke distro, beetje verdeeldheid zaaien binnen de linux community
Ben ik het 100% mee eens. Ik zou niet graag op m'n werk elke machine met LFS laten draaien, dat kost me gewoon te veel tijd. Die OS/distro wars zijn gewoon zielig, altijd geweest ook. Je computer is een gereedschap (en speelgoed
Verwijderd
Daar zit dan wel YaST en SaX bij, maar om daarom nou te zeggen dat het een beginners distro is...
Een beginner zal inderdaad die tools zeer makkelijk vinden,
Maar als je als gevorderde meer eisen gaat stellen, zul je toch op gegeven moment inm de *.conf* bestandjes moeten gaan klooien.
En dan maakt het helemaal nix uit wat voor tools er bij zitten...
Daarom kan SaX mijn XF86Config niet meer lezen
Verwijderd
Die ports collection is zo van: FreeBSD: "Maak jij je maar niet druk mannetje, om de internals van je server, dat regel ik wel".Op woensdag 03 januari 2001 15:34 schreef Deleon het volgende:
lol wtf heeft die ports-collection nou met beginners-distro te maken
Dan denk ik "Dat zegt Bill gates ook, maar ik maak me WEL druk om de internals van mn server, rot op!"
Losstaand van het feit dat het een prima OS is noemen verschillende mensen die ik ken het een mietjesOS.
Wat een onzin... Om te beginnen hoef je die ports collection niet te gebruiken (al is het wel verstandig, maar daar kom ik zo op terug) en ten tweede heeft het gebruiksgemak van de ports collection weinig tot niets te maken met het "low-level" inrichten van je server. Tenslotte heeft Debian ook apt-get voor het gemak. Heb je wel eens bekeken hoeveel opties je eigenlijk kunt meegeven aan die install scripts van die ports? Om een voorbeeld te geven: ik kan met het install scripts van Apache + PHP & MySQL net zoveel opties meegeven als wanneer ik handmatig alle source op zou halen en zelf alles zou compileren. Overigens bestaat die ports collection er in de eerste plaats voor zodat systeembeheerders zich niet een ongeluk hoeven te zoeken naar evt. patches om programma's op hun BSD systeem gecompileerd te krijgen.Op donderdag 04 januari 2001 13:27 schreef vxmv het volgende:
[..]
Die ports collection is zo van: FreeBSD: "Maak jij je maar niet druk mannetje, om de internals van je server, dat regel ik wel".
Dan denk ik "Dat zegt Bill gates ook, maar ik maak me WEL druk om de internals van mn server, rot op!"
Losstaand van het feit dat het een prima OS is noemen verschillende mensen die ik ken het een mietjesOS.
Verwijderd
Ik gebruik package managers alleen voor de standaarddingetjes. De daadwerkelijke servers apache php mysql postresql proftp sshd1/2 download/compile ik allemaal zelf en zeker niet op de standaard manier. Dat is een stukje bewustzijn van waarmee je bezig bent.
Ik weet nu ook weer wat mn grootste bezwaar was tegen freeBSD (voor mijn dan he): voor school heb ik de JDK nodig en om dat aan het werk te krijgen moet je linux-compatibiliteit installeren onder freebsd, toen dacht ik: dit is een beetje een onnatuurlijke oplossing, ik ga weer terug naar linux! Bovendien werkte mijn toenmalige freebsd gateway met NATd in userspace (kan anders) maar dat heb ik onder linux snel en efficient in mn kerneltje!
edit vergat wat servers.
Verwijderd
De Ports collection is best handig, terwijl je toch best controle hebt over wat er gebeurd. Het feit dat je automatisch source kan downloaden is iets wat bij Linux niet zou misstaan.
Is zeker geen newbee stuff...!!
hmmm, er waren al wat reacties tussen gekomen...
De reden dat ik 'm heb is dat ik hem geruild heb tegen RH7 omdat daarbij een verrotte gcc zit (las ik NET voordat ik het cellofaan eraf geropt had). en een beetje visuele troep is wel handig om muisklik-"windowsisthebest"-overtuigden (die een OS geheel op GUI beoordelen) iets te bieden.
Verwijderd
Een 'rm -rf X*'
gedaan en toen Een 'rm -rf *' en nou doet ie het niet meer??????
Verwijderd
Das ongeveer hetzelfde als 'format c:\' als je 'rm -rf *' doet vanuit / en als root...
Volgens mij is die distro voor beginners. De installatie is bijna niet fout te doen door de weinige keuzes die je kan maken en ook de instellingen zijn erg wazig. Netwerk doet ut niet meer? rebooten maar!Op donderdag 04 januari 2001 20:47 schreef ThePriest het volgende:Ik gebruik Windows ME, ik weet niet precies welke distro dat is, maar volgens mij voor zowel beginners als gevorderden.