Geen Fedora Core boot na vervangen moederbord

Pagina: 1
Acties:

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 22:03

jotheman

Was like that when I got here!

Topicstarter
Ik ben er vandaag mee bezig geweest het moederbord van m'n linux-server te verwisselen met een nieuwer (nu 'n K7S5A van ECS, niet echt een vooruitgang zou je zeggen, noop maar als condensatoren bol gaan staan begin ik 'm te knijpen). Afijn allemaal mooi gelukt maar tijdens het booten krijg ik een error, hij kan de filesystems blijkbaar niet meer goed aanspreken ofzo (ik zal morgenvroeg ff de exacte melding nakijken)...
Het "makkelijkste" is, hoorde ik van iemand die er een stuk meer van weet als ik, zou zijn (als dat werkt tenminste) om gewoon te updaten naar FC3 en dan te hopen dat ie alles qua bootomgeving e.d. weer goed zette + je bent meteen weer up to date :).
Leek me een goed plan, dus FC3 gedownload en gebrand, maar tijdens de install ziet ie blijkbaar ook niet hoe en wat en geeft ie je als tip mee om de "root=" toe te voegen aan je "linux" commando (gewoon om de install te starten). Maar ik heb geen flauw idee hoe dit in z'n werk gaat. Heeft iemand een (gouden) tip of een oplossing die voor mij te doen is (hoeft dus niet betrekking te hebben om een update naar FC3, als 't maar werkt). Of iemand die eens 'tzelfde heeft gehad?

I see dead pixels...

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

als je een moederbord vervangt komt er, ongeacht het OS, meestal een volledige herinstallatie aan te pas wil je iets of wat een beetje stabiel en veilig blijven.

Als je vorige mobo een sata/raidcontroller had, is de kans groot dat je data nu onleesbaar is geworden. Anders moet je toch nog eens dat oude bord effe aansluiten, en al je data die je nodig hebt eerst effe veiligstellen op een dvd+r ofzo...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:11
Je geeft wel erg weinig informatie:
- welke kernel, welke opties
- welk mobo eerst
- welke hdd controller eerst

In principe hoef je helemaal niets te reinstallen, je kunt gewoon met een rescuedisk booten, een passende kernel bakken of installeren, je grub of lilo config goed zetten en vervolgens moet de hele zut gewoon werken.

Wat betreft hardware upgrades en reinstalls: draai inmiddels al weer een lange tijd een setup die is begonnen op een K6/3+ 450 op een VIA bord, vervolgens is verhuisd naar een SiS bord en uiteindelijk op een softRAID-1 array is beland op datzelfde SiS bord.
Evenzo met mijn andere server die begonnen is op een ECS L7S7A2, vervolgens naar een K7S8XE+ is verhuisd, om even later van een 60GB+80GB Maxtor disk in RAID-1 naar een 2x120GB Samsung SATA RAID-1 array te verhuizen. Dit alles zonder ook maar een reinstall, alleen een nieuwe kernel compile.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

bogy schreef op woensdag 01 december 2004 @ 04:57:
als je een moederbord vervangt komt er, ongeacht het OS, meestal een volledige herinstallatie aan te pas wil je iets of wat een beetje stabiel en veilig blijven.
Hoe kom je daar nu bij :?
Mijn server-update van P120 naar P2 266 ging zonder OS herinstall hoor :P
Was trouwens Gentoo Linux meen ik...
Als je vorige mobo een sata/raidcontroller had, is de kans groot dat je data nu onleesbaar is geworden. Anders moet je toch nog eens dat oude bord effe aansluiten, en al je data die je nodig hebt eerst effe veiligstellen op een dvd+r ofzo...
Laten we eerst es ff horen wat voor een systeem wijzigigen zijn dus wat zijn oude en wat zijn nieuwe componenten zijn ;)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Misschien kun je ook even kijken of je wel dezelfde disken als primary master, primary slave, etc hebt?
Het klinkt mij allemaal in de oren alsof /dev/hda ineens gezien wordt als /dev/hdb oid. Ik denk eerlijk gezegd dat je met het goedzetten van jumpertjes op harde schijven een heel eind kunt komen.

ieeeepppppp :P

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 22:03

jotheman

Was like that when I got here!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties alvast.
't Was laat dus ik was niet meer zo helder :). Maar 't is dus een Fedora Core 2 machine. Er zat eerst een MSI K7T Pro in en ik ben nu dus omgeschakeld naar een ECS K7S5A moederbord. Het rare is dat de bootschijf altijd aan een losse Promise IDE-controller gehangen. En dat hangt ie nu alsnog. Dus ik krijg 't bootmenu en ga booten maar dan zegt ie:
"VFS: Cannot open root device "<NULL>" or unknown-block(8,3)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,3)"

Kan het zijn dat de kernel moet recompilen met nieuwe drivers ofzo? Zoiets meen ik gelezen te hebben. En met name, kan dat nu nog?

edit:
Master & Slave settings zijn verder helemaal niet veranderd, kan het 't slot van de IDE-controller nog zijn...?

[ Voor 13% gewijzigd door jotheman op 01-12-2004 14:28 ]

I see dead pixels...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Eh, cannot mount root device /dev/hdxn zou betekenen dat hij idd niet de juiste driver heeft, maar <NULL> heb ik nog nooit gezien??

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

jotheman schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:25:
Bedankt voor de reacties alvast.
't Was laat dus ik was niet meer zo helder :). Maar 't is dus een Fedora Core 2 machine. Er zat eerst een MSI K7T Pro in en ik ben nu dus omgeschakeld naar een ECS K7S5A moederbord. Het rare is dat de bootschijf altijd aan een losse Promise IDE-controller gehangen. En dat hangt ie nu alsnog. Dus ik krijg 't bootmenu en ga booten maar dan zegt ie:
"VFS: Cannot open root device "<NULL>" or unknown-block(8,3)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,3)"

Kan het zijn dat de kernel moet recompilen met nieuwe drivers ofzo? Zoiets meen ik gelezen te hebben. En met name, kan dat nu nog?

edit:
Master & Slave settings zijn verder helemaal niet veranderd, kan het 't slot van de IDE-controller nog zijn...?
Heb je er nog andere schijven bij hangen op je onboard-ide-controller.
Of had je de ide-controller op je oude moederbord uitgeschakeld?
Pagina: 1