[PHP/JAVAscript] Enquete (disable input fields)

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik moet een enquete maken die via php geprocessed wordt en uiteindelijk in een MySQL databank terecht komt.

Nu is een enquete opzetten uiteraard redelijk simpel, maar ik heb toch 2 vraagjes:

1. Bij elke enquete zijn er wel van die vragen waar als ge NEEN op antwoordt ge een heel aantal vragen moogt overslaan. Welnu, ik zou dus die vragen willen disabelen als er op de vraag NEEN geantwoord is. Maar hoe ik dit juist? Het zal waarschijnlijk via JAVAscript moeten, maar hoe juist?

2. De enquete bestaat over verschillende pagina's, hoe geef het best de resultaten door van de vorige pagina? In sessies steken?

Alvast dank voor de reacties!

Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:52

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:31:
Hey allemaal,

Ik moet een enquete maken die via php geprocessed wordt en uiteindelijk in een MySQL databank terecht komt.

Nu is een enquete opzetten uiteraard redelijk simpel, maar ik heb toch 2 vraagjes:

1. Bij elke enquete zijn er wel van die vragen waar als ge NEEN op antwoordt ge een heel aantal vragen moogt overslaan. Welnu, ik zou dus die vragen willen disabelen als er op de vraag NEEN geantwoord is. Maar hoe ik dit juist? Het zal waarschijnlijk via JAVAscript moeten, maar hoe juist?
Ja dat kanje doen met javascript. Zoek eens op google met [google=form element disable js] en dan kanje waarschijnlijk wel een hoop vinden.
2. De enquete bestaat over verschillende pagina's, hoe geef het best de resultaten door van de vorige pagina? In sessies steken?
Je kan gebruik maken van sessies, cookies, form elementen, lokale files, databases. Dus keuze genoeg. ;) Maar het eenvoudigste is een sessie of direct inserten en dan aanvullen.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

1. Wat je vaak ziet is dat er gewoon een regeltje tussen de vragen staat: Indien nee, ga naar vraag .... Opzich vind ik hier niets mis mee, en erg makkelijk te maken.

Wat ook zou kunnen, als het mooi uit komt, is zorgen dat steeds de vragen waar die NEE op geantwoord kan worden als laatste op een pagina staat. En dan controleren in de volgende pagina of het antwoord nee was, en als dat zo was, doorsturen naar de vragen daarna.

2. Zoals ripexx al zei; het kan op een aantal manieren. De twee waar ik tussen zou kiezen is toch wel Sessies en Database. Het voorveel van een Database die je na elke pagina vult/update is dat mensen die hun browser afsluiten niet perse helemaal opnieuw hoeven te beginnen; en dat jij ook half ingevulde enquetes kunt bewaren.

Mocht dit echter allemaal niet nodig zijn lijkt mij Sessies wel het simpelste. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

(jarig!)
Ik geloof dat je gewoon een tag in de code van je textfield moet zetten...

HTML:
1
2
3
<form>
<input name="xxx"  type="text">
</form>

Als je dat textfield nu wilt disabelen, voeg je dit toe :

HTML:
1
2
3
<form>
<input name="xxx" type="text" disabled>
</form>

Maar je wilt natuurlijk dat die alleen 'disabled' is als ze nee (of ja) klikken...
SIMPEL ZAT!

html/
PHP:
1
2
3
<form>
<input name="xxx"  type="text" <?=$PHPVAR?>>
</form>

Je zet dus gewoon een PHP-variable in de input-tag.
Als die variable 'null' is of een string bevat zeg maar "klqdflkhdlkjhfdlqkj" leest HTML die string, herkent hem niet en slaat hem over (geeft geen foutmelding ofzo, geeft ook de string niet weer)
Als die variable echter de string "disabled" bevat, herkent HTML het commando WEL, waardoor logischerwijs het textfield dus disabled is...

De variable kan je zo (geloof ik) veranderen...
html/
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<form>
<input type="radio" name="<?=$PHPVAR2?>" value="yes" />
<input type="radio" name="<?=$PHPVAR2?>" value="no" />
</form>
<?
if ($PHPVAR2 == "no")
{
     $PHPVAR = "disabled";
}
?>

Let op het dubbele gelijkheidsteken in de If-voorwaarde en het enkele bij het benoemen van de variable

[ Voor 39% gewijzigd door Elvis op 01-12-2004 14:25 ]

[GoT] TF2 Clan