Toon posts:

HELO vs EHLO

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag van een newbe, hoop dat ik ongeveer de juiste groep gevonden heb. Ik ben als geinteresseerde amateur, zeker geen expert, in mijn bedrijf verzeild geraakt in een emailprobleem.

De vraag: hoe zorg ik er in W2003 server voor dat users EHLO gebruiken in plaats van HELO, vanuit een bedrijfsapplicatie, bij het aanbieden van mail aan smtp servers die authentication vereisen?

En de(lange) uitleg:
Wij hebben een MS small business server & XP PRO werkstations. We gebruiken een bedrijfsapplicatie met een database (MSSQL) en clients.
Deze applicatie mailt rechtstreeks vanuit Windows bepaalde berichten als de user daartoe opdracht geeft, en moet onder meer een bepaalde smtp server benaderen die met authentication werkt - en daar komt ie: het maakt niet uit op welk station gebruikers inloggen, of hoe ze op de betreffende applicatie inloggen, maar als netwerk-login werken uitsluitend mijn username en password. Bij alle andere combinaties weigert de externe smtp-server de aangeboden mail. Als iemand lokaal anders is ingelogd en met remote desktop naar de server gaat onder mijn login, lukt het wel.
Ik heb wat foutmeldingen verzameld en het blijkt dat iedereen behalve mijn login zijn mail aanbiedt met HELO - alleen mijn account gebruikt EHLO. Ik begrijp uit eerdere posts dat EHLO meer geavanceerd is en wel authentication gebruikt, dusik snap het probleem wel maar mijn vraag is.....

Hoe zorg ik er in W2003 server voor dat users EHLO gebruiken in plaats van HELO?
Ik heb ergens een freewareprogrammaatje gevonden, smtpauth, dat werkt goed, maar doordat we verschillende smtp accounts op deze server-met-authentication hebben schiet het tekort.

Alvast bedankt, gr Louis

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Dat kan je in de Exchange MMC ergens aanpassen. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar ik dacht bij de SMTP connector.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Het al dan niet geauthenticeerd gebruik maken van SMTP binnen exchange hangt vast aan de instellingen van de SMTP Virtual Servers danwel de SMTP Connectors, afhankelijk van hoe het is opgebouwd.

Microsft boek 70-284 (Exchange Administration) wijdt hier in een van de latere hoofdstukken uitgebreid aan.

Exchange zal - tenzij anders ingesteld standaard altijd eerst EHLO proberen, en - wanneer dit een foutcode oplevert in de trant van "ikke nie snap nie" wordt vervolgens met HELO getracht de verbinding op te zetten.
Ik denk niet zo zeer dat jouw clients HELO versturen, alswel dat hun EHLO niet geaccepteerd wordt.

2 mogelijke zoekpunten hier:
- Je gebruikt meerdere SMTP Virtual Servers c.q. Connectors. Dan kan hier een ahtuorisatie verschil in zitten (bij een SBS omgeving echter niet erg waarschijnlijk)
- Je probleem zit in de scripts van de SQL server, waarbij jouw user account iets mag wat anderen niet mogen. Dit dan op basis van SQL of Windows security rechten. Maar dit is knap lastig voor ons uitzoeken denk ik.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
je kunt onder "routing groups" een smtp connector aanmaken, bij de properties van deze connector kun je aangeven onder "advanced" send HELO in stead of EHLO"

aangezien die van jou volgens jouwn verhaal op helo staat ipv ehlo, kun je deze misschien terug veranderen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zie niet wat dit met de server te maken heeft. Je beweert dat de applicatie mail verstuurt. Eerste vraag wordt dan: "waar draait die applicatie?". Draaitie op de client of draaitie op de server? Je zegt namelijk iets warrigs over een terminal sessie onder jouw credentials:
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 22:51:... met remote desktop naar de server gaat onder mijn login, lukt het wel...
Feit blijft dat de applicatie in kwestie mail verstuurt, dus dat je bij de maker van de applicatie aan moet kloppen om uitgelegd te krijgen waarom er in het ene geval EHLO en in het andere geval HELO wordt gebruikt, en hoe je dat eventueel kunt beïnvloeden.
Als je zinnig antwoord op je vraag wilt, zul je op z'n minst moeten melden om welke applicatie het gaat, anders krijg je alleen maar geblaat over Exchange server en daar heb je niks aan omdat die niet in het verhaal betrokken is.
Overigens kun je wel besluiten om de Exchange server in het verhaal te betrekken: de applicatie in kwestie dusdanig configureren dat-ie mail op de Exchange server aflevert, die het vervolgens geauthenticeerd doorstuurt naar de "bepaalde SMTP server".

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor eventuele verwarring, exchange is er inderdaad niet bij betrokken.
De applicatie stuurt de mail rechtstreeks, vanaf het station waar je ingelogd hent, en het succes hangt puur af van de netwerklogin van degene die verzendt.
De client software staat ook op mijn notebook: Die heeft XP Home, als ik 'm op het netwerk aansluit ziet ie wel de netwerkschijven, maar mijn profiel kan ie niet laden/gebruiken. Ook dan lukt authentication niet.
De applicatie (die data converteert voor gebruik in de luchtvaart) "...uses the CDO 2000 library built in to the operating system..". zo heb ik net in de documentatie gevonden.
Ik moet in de applicatie-settings voor verschillende klanten apart de smtp server opgeven en voor verschillende accounts gelden aparte username/pw combinaties - dan kan dat toch niet allemaal via exchange(?)
Dank gr Louis

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:08:
Sorry voor eventuele verwarring, exchange is er inderdaad niet bij betrokken.
De applicatie stuurt de mail rechtstreeks, vanaf het station waar je ingelogd hent, en het succes hangt puur af van de netwerklogin van degene die verzendt.
De applicatie maakt gebruik van CDO 2000 om de mail te versturen? En de mailserver waar het naartoe moet wil HELO terwijl de applicatie EHLO verwacht?
De client software staat ook op mijn notebook: Die heeft XP Home, als ik 'm op het netwerk aansluit ziet ie wel de netwerkschijven, maar mijn profiel kan ie niet laden/gebruiken. Ook dan lukt authentication niet.
Dat komt door Home. Die ondersteund dat niet.
De applicatie (die data converteert voor gebruik in de luchtvaart) "...uses the CDO 2000 library built in to the operating system..". zo heb ik net in de documentatie gevonden.
Ik moet in de applicatie-settings voor verschillende klanten apart de smtp server opgeven en voor verschillende accounts gelden aparte username/pw combinaties - dan kan dat toch niet allemaal via exchange(?)
Dank gr Louis
Het lijkt mij dat de applicatie zich zou moeten aanpassen aan de in het wild verschillende verschijningsvormen van mailservers in plaats van de mail server aanpassen aan de applicatie.
Maar dat is niet mogelijk begrijp ik uit je verhaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 01-12-2004 14:25 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
>De applicatie maakt gebruik van CDO 2000 om de mail te versturen?
Ja

>En de mailserver waar het naartoe moet wil HELO terwijl de applicatie EHLO verwacht?
Nee, de server waar het heen moet verwacht EHLO en de applicatie kan dat aan, maar Windows lijkt het te verstoren door voor bijna alle users HELO te gebruiken. Daardoor komt de authentication info niet over.

>Het lijkt mij dat de applicatie zich zou moeten aanpassen aan de in het wild verschillende
>verschijningsvormen van mailservers in plaats van de mail server aanpassen aan de applicatie.
>Maar dat is niet mogelijk begrijp ik uit je verhaal?
Volgens mij niet, want we moeten verschillende accounts gebruiken die elk met hun eigen specifieke username/pw mail aanbieden (heeft met kosten te maken). Je logt dan ook steeds als andere user in op de applicatie en werkt op een ander deel van de database (dit heeft geen invloed op het probleem: alleen mijn profiel krijgt de mail erdoor, bij elke applicatie-inlog en op elk werkstation).

Gr Louis
Pagina: 1