[ms access] Reports: Master maken?

Pagina: 1
Acties:

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-08 15:51
Hey

Ik heb een probleempje. Ik ben bezig in MS Access om een database op te zetten met een aantal opties. Hiervan moeten reports geprint kunnen worden. Een deel van de opmaak van die reports is bij alle opties hetzelfde, een ander deel heeft telkens een andere opmaak. Helaas is het (volgens mij) niet mogelijk, om de opmaak in 1 report te veranderen aan de hand van gekozen instellingen (die in de table staan).
Nu zie ik als enige oplossing, om het report een aantal keer te kopieren, en afhankelijk van de optie die gekozen is, het juiste report te kiezen. Echter, als ik straks iets aan de opmaak wilt veranderen, moet ik al die reports opnieuw maken, en daar heb ik niet zoveel zin in.
Dus... is er een soort truukje ofzo, dat je 1 masterreport maakt en op basis daarvan een aantal aparte reports maakt die allemaal net even anders zijn, maar wel dezelfde achtergrond ed hebben.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is...

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-08 15:51
Subtiel schopje...

Verwijderd

Als je kiest voor Access, moet je ook de beperkingen kennen... Dit is er voor zover ik weet 1 van. De ontwikkelingomgeving van Access is zeer beperkt en ik gebruik eigenlijk alleen de database en bouw er met Delphi een mooie interface omheen. Dan kun je dus wel een master maken.

Overigens, welke versie van Access gebruik je???

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37

Boss

+1 Overgewaardeerd

Bijna goed....

Access is niet zeer beperkt, als je er een beetje induikt kan je er een hoop mee, en in ieder geval een stuk sneller dan in Delphi. Maargoed, da's een andere discussie.

Ik weet niet op welke gebieden de rapporten afwijken, maar je zou een aantal dingen kunnen proberen:
  • Als het alleen om de kop / voettekst gaat van een rapport waar je een logo oid in wilt zetten, kan je dat met code doen.
  • Je kan ook een master rapport maken met kop/voettekst en vervolgens daar een subraport in plaatsen met de eigenlijke data. Subrapport steeds via code instellen op juiste rapport
  • Als het alleen om andere velden gaat die in tabelvorm worden weergegeven, kan je de source van het rapport aanpassen, en verder de velden hetzelfde laten.
  • Je zou het hele rapport steeds via code kunnen laten genereren en dat aan de hand van een template, maar da's veel werk....
Dus... dit is inderdaad wel een nadeeltje van Access, maar anders zit je aan Rave vast en daar wordt je ook niet blij van :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.