Toon posts:

Ghost 2003 en de ALDI-PC MD8383 gaat niet samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ALDI PC MD8383 (nieuwste model)
Deze PC draait onder WinXPHE-SP2. Er is alléén een extra SATA HD (Seagate 200GB) toegevoegd (F:\) welke de backupdata bevat.
De PC is geheel onbruikbaar ná - het proberen te - maken van een GHOST 2003 image. De bedoeling was om de C:\partitie te "imagen"op de target F:\images directory.
Direct ná het starten blijft het beeld staan op het Ghost openingsscherm en de PC start daarna NOOIT meer op in Windows. Het blijkt dat de C:\ (NTFS formaat) partitie overschreven wordt door Ghost en zelfs een nieuw stationsletter (I: in dit geval) toekend. De consequentie is dat de fabrieksinstellingen geheel teruggezet moeten worden.
Mijn eerdere versie van Ghost werkte met DOS en kan zeker niet omgaan met de NTFS wereld.

Wat doe ik fout? óf is er iets mis met de instellingen van het systeem óf met mijn instellingen van Ghost 2003?

Help AUB

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Lijkt erop dat norton ghost onder dos niet met SATA overweg kan, dus die schijf niet ziet. logischerwijs kan ik me dan voorstellen dat hij zelf een driveletter toekent op de WEL herkenbare schijf en hiermee deze om zeep helpt.

Aan NTFS ligt het niet: ghost 2003 kan hier prima mee overweg (getuige ook mijn bootable DVD+ met xp sp2 image die ik heb liggen).

Zal dus niet aan je pc liggen maar eerder aan ghost icm SATA dunkt me

Mij alleen een raadsel hoe ghost de te imagen schijf / partitie tegelijkertijd leest en om zeep helpt, maar je zal wel een mooie foutmelding hebben gekregen

[ Voor 37% gewijzigd door tvdleur op 01-12-2004 00:01 ]

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 16:22

markvt

Peppi Cola

Topictitel is een beetje raar aangezien je hier op een aldi pc flamed terwijl het onkunde met ghost 2003 is.

Blijkbaar kan ghost2003 niet overweg met datgene wat jij wil doen, mijn advies is dan ook Ghost 9.0 te proberen

Mijn advies om dit ook eens na te lezen.
Ghost werkt niet zondermeer met sata drives.

http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_20765725.html

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie. Helaas heb ik geen enkele foutmelding gekregen. Wat ik niet begrijp is dat mijn Ghost 2003 wél op andere PC's met NTFS-partities overweg kan. Het enige verschil is de SATA schijven. Zou dáár het probleem liggen?
Groet.
Banthem
tvdleur schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:57:
Lijkt erop dat norton ghost onder dos niet met SATA overweg kan, dus die schijf niet ziet. logischerwijs kan ik me dan voorstellen dat hij zelf een driveletter toekent op de WEL herkenbare schijf en hiermee deze om zeep helpt.

Aan NTFS ligt het niet: ghost 2003 kan hier prima mee overweg (getuige ook mijn bootable DVD+ met xp sp2 image die ik heb liggen).

Zal dus niet aan je pc liggen maar eerder aan ghost icm SATA dunkt me

Mij alleen een raadsel hoe ghost de te imagen schijf / partitie tegelijkertijd leest en om zeep helpt, maar je zal wel een mooie foutmelding hebben gekregen

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
Probeer Ghost es te starten met de parameter -fnx

*dit had je voor het maken van de image moeten doen. Nu is het te laat geloof ik.

[ Voor 53% gewijzigd door FCVD op 02-12-2004 14:40 ]

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Zie de post van markvt onder de mijne:

Mijn advies om dit ook eens na te lezen.
Ghost werkt niet zondermeer met sata drives.

http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_20765725.html

Het ligt dus zekerweten aan de SATA. Zoals ik het snel heb gelezen zou je in ghost die net als SCSI toe moeten voegen. Is niet moeilijk, wijst zichzelf. Lees de link, zoek de driver, voeg die toe en gaan :)

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door tvdleur op 02-12-2004 18:27 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gebruik zowieso een diskette voor Ghost. Dan zit hij niet aan je partitie en kan dat iig al niet meer fout gaan.

Voor je de diskette maakt, draai dan even liveupdate. Dit lost een hoop S-ata problemen op.

Verwijderd

Wat je moet doen met ghost 2003.
Maak een opstart flop van bijvoorbeeld win98.
Heb je die niet kan je die vinden op www.bootdisk.com
Kopieer daarna ghost op de floppy.

Boot de pc.. en ga dan naar de floppy.
Tik dan ghost -noide. Nu kan je gewoon een image maken van je c: schijf.
No problemo.
Voor dit probleem is het te laat. Maar misschien een tip ;-)

Laat het even weten...

Verwijderd

Topicstarter
Het advies om GHOST -NOIDE -AUTO toe te passen biedt dé oplossing.

Voor alle zekerheid heb ik eerst een diskettedrive in de PC gezet (10 minuten werk) en een diskette met Win98, mouse.com en Ghost.exe er op aangemaakt.
Ik heb nl. géén idee hoe ik een Bootable CDROM kan aanmaken en wat daar minimaal op moet worden gezet. Vandaar de diskettedrive-actie.

Na rebooten waren de beide SATA/NTFS schijven inderdaad zichtbaar in Ghost(2003) en ben ik zonder problemen door het GHOSTen heen gekomen.

Dank allen voor het meedenken.
P.S., de Aldi PC treft geen enkele blaam en bevalt mij UITSTEKEND (alleen een beetje veel herrie van de P4-cooler)

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:52
het lijkt er soms gewoon op dat heel veel mensen niet weten wat het product kan, en het op onkunde van het product gooien ipv onkunde van de gebruiker.

Het product kan netjes overweg met S-ATA schijven, net als met SCSI schijven.
Hiervoor moet alleen een switch/parameter geladen voor worden, die netjes in de handleiding staat.

Aangezien het product standaard naar IDE schijven zoekt, zal hij dus ook problemen hebben als OF de bron OF de doel schijf NIET IDE is, en er geen switch/drivers zijn geladen.

Je kan als voorbeeld nemen:
van je IDE schijf [C:\] een image wil maken naar je USB schijf [E:\] MOET je USB drivers laden [USB1.1 of USB2 (deze alleen als alle onderdelen USB2 zijn)].
Doe je dit niet, zal Ghost hangen.

Hetzelfde geld dus voor TS...
Als je van IDE schijf [C:\] een image wil maken naar je S-ATA schijf [F:\], MOET je een switch laden.
De betreffende switch die je kan gebruiken is
-fni
of je kan ook gebruik maken van
-noide

Beide doen eigenlijk hetzelfde, maar er is enigszins gebleken dat -fni wat vriendelijker voor het programma is.

Wanneer je Ghost 2003 vanuit Windows een opdracht geeft om een image/clone te geven, zal deze een virtuele partitie aanmaken, waarvan hij netjes voor je in PC DOS opstart.
Als de opdracht is uitgevoerd, en alles is klaar, verwijderd het programma deze virtuele partitie weer netjes, en zet je partitie tabel weer zoals hij was, met je OS partitie als actief.

Wat er nu dus gebeurd, is dat het programma de virtuele partitie aanmaakt, maar nooit meer de kans krijgt om deze te verwijderen, aangezien hij een opdracht heeft gekregen die hij niet snapt [geen switches of drivers geladen, terwijl die wel nodig zijn].

Je moet dan met behulp van een oud PowerQuest tooltje de partitie tabel herstellen om te zorgen dat je weer netjes in je besturingssysteem kan komen.
Deze is gewoon vrij verkrijgbaar, maar je moet wel opletten dat dit een erg krachtige tool is, dus niet aan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent:

ftp://ftp.symantec.com/pu...s/pq/utilities/ptedit.zip

Je kan dan je partitie tabel voor je schijven zien, waarbij je dus ook de virtuele partitie kan zien, en verwijderen. Hoe dit op te lossen is is over het algemeen de hele regel waar boot 80 staat te verwijderen [hele regel vervangen met nullen], en in je eerste regel [vaak met type 07 (NTFS) of 0B (FAT32)] waar het OS op staat de boot naar 80 zetten.

Als je niet zeker weet hoe of wat, raad ik je aan gewoon tech support te bellen, behalve als je copietje namelijk "iets minder legaal is" want dan kan je beter iemand zoeken die het wel weet :)

hopelijk worden heel wat mensen hier duidelijker van :)

pr0mpt - It never hurts to help!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pr0mpt schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 11:06:
het lijkt er soms gewoon op dat heel veel mensen niet weten wat het product kan, en het op onkunde van het product gooien ipv onkunde van de gebruiker.

Het product kan netjes overweg met S-ATA schijven, net als met SCSI schijven.
Hiervoor moet alleen een switch/parameter geladen voor worden, die netjes in de handleiding staat.

Aangezien het product standaard naar IDE schijven zoekt, zal hij dus ook problemen hebben als OF de bron OF de doel schijf NIET IDE is, en er geen switch/drivers zijn geladen.

Je kan als voorbeeld nemen:
van je IDE schijf [C:\] een image wil maken naar je USB schijf [E:\] MOET je USB drivers laden [USB1.1 of USB2 (deze alleen als alle onderdelen USB2 zijn)].
Doe je dit niet, zal Ghost hangen.

Hetzelfde geld dus voor TS...
Als je van IDE schijf [C:\] een image wil maken naar je S-ATA schijf [F:\], MOET je een switch laden.
De betreffende switch die je kan gebruiken is
-fni
of je kan ook gebruik maken van
-noide

Beide doen eigenlijk hetzelfde, maar er is enigszins gebleken dat -fni wat vriendelijker voor het programma is.

Wanneer je Ghost 2003 vanuit Windows een opdracht geeft om een image/clone te geven, zal deze een virtuele partitie aanmaken, waarvan hij netjes voor je in PC DOS opstart.
Als de opdracht is uitgevoerd, en alles is klaar, verwijderd het programma deze virtuele partitie weer netjes, en zet je partitie tabel weer zoals hij was, met je OS partitie als actief.

Wat er nu dus gebeurd, is dat het programma de virtuele partitie aanmaakt, maar nooit meer de kans krijgt om deze te verwijderen, aangezien hij een opdracht heeft gekregen die hij niet snapt [geen switches of drivers geladen, terwijl die wel nodig zijn].

Je moet dan met behulp van een oud PowerQuest tooltje de partitie tabel herstellen om te zorgen dat je weer netjes in je besturingssysteem kan komen.
Deze is gewoon vrij verkrijgbaar, maar je moet wel opletten dat dit een erg krachtige tool is, dus niet aan beginnen als je niet weet waar je mee bezig bent:

ftp://ftp.symantec.com/pu...s/pq/utilities/ptedit.zip

Je kan dan je partitie tabel voor je schijven zien, waarbij je dus ook de virtuele partitie kan zien, en verwijderen. Hoe dit op te lossen is is over het algemeen de hele regel waar boot 80 staat te verwijderen [hele regel vervangen met nullen], en in je eerste regel [vaak met type 07 (NTFS) of 0B (FAT32)] waar het OS op staat de boot naar 80 zetten.

Als je niet zeker weet hoe of wat, raad ik je aan gewoon tech support te bellen, behalve als je copietje namelijk "iets minder legaal is" want dan kan je beter iemand zoeken die het wel weet :)

hopelijk worden heel wat mensen hier duidelijker van :)
Als je Liveupdate draait voor je gaat Ghosten (of voor je een diskette aanmaakt) dan is de S-ATA support een stuk soepeler is mijn ervaring en hoef je niet eens met switches te werken.
Pagina: 1