Toon posts:

Apple powerbook of een notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een dillema. Ik wil binnenkort een notebook kopen maar weet niet of ik een powerbook of een normale notebook moet kopen.
Ik ben min of meer een n00b op het gebied van Mac. Wat ik eigenlijk min of meer wil weten is: kan de mac alles wat een pc kan?
Om maar iets op te noemen
- divx , mp3 afspelen

- spellen spelen
Kan ik bijvoorbeeld counter strike, sims, C&C spelen? Of moet het spel speciaal voor de Mac geschreven zijn? Of is dat in het algemeen altijd zo?

- programma's installeren
Hierbij hetzelfde vraag als bij spellen. Kan ik programma's installeren die ik ook op mijn pc installeer of moet het weer een speciaals Mac written programma zijn?

Ik leun eigenlijk meer naar de Mac omdat ik de looks erg mooi vind en ik wil eens iets anders dan windows... maar alleen als ik alles kan wat de pc ook kan.

Iemand die mij verheldering kan geven?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:00
qua spellen zit je meestal vast aan spellen die speciaal voor de mac geschreven (of geport naar mac ) zijn. Voor applicaties kan je virtualPC gebruiken waarmee je een windows XP omgeving kan emuleren en daarin je programma's draaien. Dit gaat wel langzamer als een gewone windows laptop natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Kijk eens: [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml]

Daar staat heeeeel veeeeel info :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Alle applicaties die je draait moeten mac-applicaties zijn.

Je kunt wel winXP emuleren, maar daarvoor kocht je nu net geen Apple Mac.

Over het algemeen zijn voor alle programma's die je onder windows zou draaien alternatieven voor de Mac, op een paar belangrijke uitzonderingen na:

- Er is GEEN webcammogelijkheid voor MSN (Wel chatten enzo)
- Er is GEEN Access voor de Mac
- veel spellen komen niet of veel later voor de Mac uit, wel de meest belangrijke titels

Voor de rest raad ik je aan eens langs te gaan bij een dealer en te vragen of je een uurtje mag uitproberen op zo'n ding, of vraag eens aan iemand die je kent met zo'n ding of je op hun computer eens mag raggen.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
als het ontbreken van msn webcam je weerhoudt om een apple te kopen.... :P

Verwijderd

Topicstarter
ah ok, ben een stuk wijzer geworden... alleen nog 1 ding.
Kan ik divx afspelen zo ja, hoe? Moet ik een soort media player installeren of is alleen een codec genoeg en dan met quicktime?

Verwijderd

DivX heeft ook gewoon een codec voor de Mac. Deze werkt icm Quicktime. Maar voor de Mac zijn ook een aantal vrij beschikbare mediaplayers waar divx en xvid standaard zit ingebakken, bijvoorbeeld VLC of MPlayer. Fimpjes afspelen op de Mac kan dus geen probleem zijn.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zie voor meer info over spellen het volgende topic (onderaan pagina): [rml][ imac g5] is het de moeite over te stappen[/rml]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Er zijn 2 redenen wrm je bij windows xp zou blijven.
- je gebruikt een speciale windows app dag in dag uit. (Bijv een app die voor je bedrijf geschreven is voor specifieke taak die vrij uniek is binnen dat bedrijf en er dus bijna onmogelijk een alternatief is op de Mac)
MAAR als je die app amper gebruikt, maar af en toe eens nodig hebt kan je't wel ff met virtualPC (programma van Microsoft zelf waarmee je windows op je mac kan draaien zoals je word draait op je pc) doen
- als je hardcore gamer bent. Als je af en toe eens een spelletje speelt en het je niet uitmaakt dat je paar maanden langer moet wachten op bepaalde titel is het geen probleem, er is bijv ook een C&C:Generals op de Mac en Warcraft 3 met uitbreidingen en Doom 3 komt er ook aan... Maar je moet beetje geduld hebben.

Eigenlijk vind ik het 2de punt verwaarloosbaar aangezien een pc kopen voor games een belachelijk iets is, voor datzelfde geld heb je een Palystation 2, Xbox en GameCube met alle mogelijke accesoires...

[ Voor 1% gewijzigd door chem op 01-12-2004 09:54 ]

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 20:12

oscarvdb

and like that...

Er zijn genoeg app'jes voor Mac OS X.

Kijk maar eens op www.versiontracker.com . Alles wat ik zoek, kan ik ook vinden voor de Mac, behalve een fatsoenlijke benchmarker dan. Maar daar zal vast ook wel een goed programma voor zijn; ik heb het gewoon nog niet gevonden.

Maargoed, als je een gamer bent, of speciale Windows apps moet draaien voor bijvoorbeeld je werk, dan zou ik het op Wintel houden. Zolang dat niet het geval is, en je open staat voor iets nieuws, moet je serieus maar eens een Apple Store binnenlopen om het een en ander uit te proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door oscarvdb op 01-12-2004 14:33 ]

... he's gone.

Pagina: 1