Alarmnummer schreef op woensdag 01 december 2004 @ 18:43:
Ik heb een aantal vragen:
-Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om nieuws toe te voegen aan de site (titel en inhoud). Voor java zou ik dan een DAO`s entities aanmaken/genereren en alle functionaliteit centraal via een NieuwsService aanbieden. In de nieuwsservice bepaald ik ook hoe de transacties verlopen.
Is het in .net gebruikelijk om het ook op deze manier te doen? Is het verstandig om bv hier mijn transacties aan te sturen? En hoe goed laat dit zich vertalen met LLBGEN Pro?
We ondersteunen 2 paradigma's: selfservicing (entity.Save() etc..) en adapter (adapter.SaveEntity(entity) etc..). Indien je via een service wilt gaan werken is het verstandig adapter te gebruiken. Je entities zijn dan de data holders waar je mee werkt in de applicatie en de persistence logic zit in de service waar je middels een DataAccessAdapter instance de entities fetched, saved en delete.
Je hebt 2 soorten transacties: de database transacties en de application transacties. De database transacties houden in dat je in een routine een aantal acties uitvoert en die moeten als geheel een atomic transaction vormen, en indien 1 faalt moeten ze allemaal terugrollen. De application transaction houdt in dat je COM+ (enterprise services) gebruikt om transacties te laten lopen over meerdere applicaties/appdomains/threads/objects, wellicht ook database acties. In jouw geval lijkt me dat laatste niet zo zinvol, tenzij je het moeilijk wil maken natuurlijk

COM+ transacties zijn in een handomdraai te gebruiken.
MOcht je via een service willen werken, wel remoting gebruiken.
Alarmnummer schreef op woensdag 01 december 2004 @ 20:33:
En hoe zit het met vinden/aanmaken van objecten? Je kunt gewoon een XXXService aanmaken en die later weer laten gc`en? Ik vind het met java erugh praktisch om van een Service object maar 1 aan te maken die helemaal geconfigureerd is met alles wat die nodig heeft (oa dao`s). Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Is er een manier om objecten terug te vinden (afgezien van Singletons)?
Je zit veel te stateful te denken, krijg ik het idee. Een webrequest is een stateless aangelegenheid, want zodra de page is gerendered is alles weg (op de session en de algehele application state na dan).
Ik zou je willen vragen of je een wat globale functionele overview zou kunnen geven, want dat lijkt me verstandiger dan meteen in detailistische code-oplossingen te gaan denken. Als voor een wat simpelere website men toch een algehele service gaat opzetten krijg ik in het algemeen toch het idee dat men wat aan het over-engineeren is ipv werkelijk het probleem aan het oplossen is
[
Voor 25% gewijzigd door
EfBe op 02-12-2004 09:45
]