Toon posts:

Moederbord stuk door slecht advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers, dit is de eerste keer dat ik bericht achter laat op het forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Medion 1800 pentium 400 MHz pc. Laatst heb ik in de pc 512 intern geheugen geplaatst en een extra harde schijf van 250 GB. Bij het plaatsen van de nieuwe hardware had ik de processor beschadigd. Stom ik wilde ’s avonds even snel de nieuwe dingen plaatsen en dan weet je hoe dat afloopt.
De volgende dag Medion gebeld om te vragen welke processor maximaal te plaatsen is in de pc. Medion vertelde dat er maximaal een 2600 400mhz in past. Hierna op Internet gekeken welke processor het beste was. Hierbij zag ik alleen een Celleron 2600 400 MHz. Toch niet helemaal zeker of ik de juiste keuze had gemaakt. Besloot ik met de PC naar Powerline te gaan om advies te vragen. Bij de serviceafdeling werd de pc geopend. De erg jong ogende verkoper begon onmiddellijk te kreunen toen hij zag dat er een Medion-moederbord in zat. Het nummer van het moederbord werd in het systeem van Powerline opgezocht.
Ik vertelde dat ik niet veel verstand heb van dit soort dingen en dat ik wilde weten welke Processor maximaal op het bord past.

De medewerker vroeg aan twee andere collega’s om in de kast te kijken. Ze hebben een kwartier zitten kijken. Nadat ik vertelde dat Medion mij een 2600 Celleron had aangeraden vroeg ik, maar of deze processor en koeler zou passen. Ze kwamen tot de conclusie dat de 2600 Celleron de beste optie voor handen was voor goede prestatie van het systeem en de koeler zou geen probleem zijn. Ik vroeg of de processor en koeler ingebouwd kon worden bij hun, maar dit koste 40 euro en zou zeker twee weken duren.(ik had al voor 200 euro en een 95 euro kosten processor maar gratis inbouwen, nee hoor) De verkoper keek nog of het mogelijk was de processor meteen te plaatsen, maar dit kon niet iedereen had veel te druk.

Ik kocht de processor met de standaard geleverde koeler. Thuis gekomen bleek dat de koeler niet paste op de socket. De PC meegenomen naar een lokale PC-winkel omdat Powerline een flink stuk rijden is. Deze plaatste de processor meteen en plaatste de oude koeling schoongemaakte terug. Na een week vond ik dat het systeem niet stabiel liep. Hierna dacht dat het probleem aan de koeler kon liggen. Ik belde Powerline omdat ik dacht dat het systeem te warm werd. Ik belde Powerline op maar, pas na het indienen van een officiële klacht werd ik teruggebeld door de technische dienst. Of ik lang wilde komen, omdat ze een oplossing hadden.

Bij Powerline aangekomen zagen ze meteen dat het moederbord bol stond en dat er transitoren aan het lekken waren. Een week geleden had niemand dit probleem gezien. Niet bij Powerline of bij de lokale PC-winkel.
Ik vroeg of de processor verband kon houden met het lekken van de transitoren, maar mij werd verzekerd dat dit niet het geval was. Er werd mij verteld dat dit in het verleden vaker gebeurd was bij moederborden van MSI (de fabrikant het Medion-moederbord). Hierop besloot ik Medion op te bellen en het hele verhaal uit te leggen.
Hier vertelde een Medion-medewerker mij dat de koeling van de 1800 onvoldoende was voor de 2600. Er volgde een verhaal dat de 2600 een betere koeling nodig had dan een 1800, maar spanning of zoiets? Hij vond dat Powerline dit moest weten en dat er sprake was van onprofessioneel gedrag.
De nieuwe processor zou een goede schuldige kunnen zijn aan de schade aan de PC.

Toen ik dit de medewerker van Powerline vertelde zei hij dat de 1800 koeler voldoen was om de 2600 te koelen. Volgens Powerline kon de 2600 onmogelijk de oorzaak van het probleem zijn, terwijl Medion het tegenover gestelde beweerd.

De Powerline medewerker wilde voor 90 euro een nieuw moederbord plaatsen. Vandaag werd ik gebeld ik een nieuwe videokaart en nieuwe intern geheugen nodig heb. Dit begint aardig in de papieren te lopen.

Nu wil ik weten heeft Powerline grove fouten gemaakt met hun advies?
Is Powerline schuldig aan het kapot gaan van het moederbord en welke acties kan ik het beste nemen?
Klopt het dat de Medion-moederborden in het verleden last hebben gehad van lekken transitoren en bol trekken van het moederbord?
Wie moet de schade betalen aan de PC?
Voor 299 kan ik een nieuwe pc bij ze kopen is dit een betere optie?

Alvast bedankt voor jullie moeite
Evert

Verwijderd

Klopt het dat de Medion-moederborden in het verleden last hebben gehad van lekken transitoren en bol trekken van het moederbord?
Dat klopt, MSI staat er bekend om problemen te hebben gehad met lekkende condensatoren.

Dit kan instabiliteit veroorzaken van de computer

Als je zegt wat voor koeler er op zat dan kunnen wij ook oordelen of de koeler goed genoeg was.

Ik ben geen rechter, dus beslissen wie schuldig was kan ik niet. Het is niet zo heel handig dat je tussendoor naar een andere winkel bent gegaan, maar je hebt alles goed nagevraagt en het lijkt me niet dan je fout bent geweest. De zwakke condensatoren is, lijkt mij, de verantwoordelijkheid van medion.

Of de processor op je mobo past: Als hij fysiek past dan ben je al een heel eind. Volgens mij past het wel je zou even op de intel site moeten kijken voor de juiste voltages, ik zou daar beginne n wat betreft het kijken van compatibiliteit. Maar als het incompatibel met elkaar zou zijn, dan werkt je computer helemaal niet.

suc6

Ik heb even op de BalusC site voor je gekeken:
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html

Daar staat veel info over procs ed. Misschien kan je daar beter opzoeken wat betreft ondersteuning van je moederbord. Heb je wat gegevens van je moederbord, google daar eens mee en kijk welk oorspronkelijk msi moederbord het was. Maar als het systeem gewerkt heeft mol je niet zo snel je moederbord omdat er een andere processor in zit. Kijk eens in de bios, als daar in staat: Celeron 2,6 ghz processor, dan ondersteund je mobo deze gewoon zeker.

Ik zou zeker niet snel een nieuwe pc kopen en zeker niet bij een bedrijf die je niet goed helpt. Je hebt net allerlei onderdelen gekocht die nog goed werken, waarom zou je die weg doen? 90 euro is wel veel voor een moederbord, verdiep je er eens beetje in wat voro moederbord je nodig hebt en kijk eens in de pricewatch.

hoe weet je trouwens dat je oude processor overleden is? heb je de complete core gemold ofzo?

Qua actie ondernemen: Als je nog garantie hebt: bel zelf medion en zeg van die condensatoren en probeer of ze je moederbord laten maken, heb je geen garantie: kijk in de priceswatch naar een ander mobo:

nogmaals :suc6

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 18:52 ]

Verwijderd

Wat doet Powerline nu precies fout?

Jij belt Medion met de vraag welke processor te kopen (welke er maximaal op past). Medion zegt de 2.6 GHz Celeron. Jij gaat naar Powerline, en koopt die Celeron.
De medewerker vroeg aan twee andere collega’s om in de kast te kijken. Ze hebben een kwartier zitten kijken. Nadat ik vertelde dat Medion mij een 2600 Celleron had aangeraden vroeg ik, maar of deze processor en koeler zou passen. Ze kwamen tot de conclusie dat de 2600 Celleron de beste optie voor handen was voor goede prestatie van het systeem en de koeler zou geen probleem zijn.
Niks aan de hand, lijkt het. Je krijgt een processor mee naar huis, inclusief een goede koeler. Deze past niet (dat is raar, weet je het 100% zeker? De processor pastte wel? :?). Je gaat nu naar een lokale PC-winkel en die zaak zet er de oude koeler weer op
Ik kocht de processor met de standaard geleverde koeler. Thuis gekomen bleek dat de koeler niet paste op de socket. De PC meegenomen naar een lokale PC-winkel omdat Powerline een flink stuk rijden is. Deze plaatste de processor meteen en plaatste de oude koeling schoongemaakte terug.
Na een week loopt het systeem niet stabiel en blijkt het moederbord kapot. Maar wat kan Powerline hier aan doen? Je kwam in hun winkel alleen maar om een processor te kopen. Zij leverden die processor. Het lijkt me sterk dat het moederbord toen ook al " bol stond en dat er transitoren aan het lekken waren", dat zouden ze toen ook wel gezien hebben, want "Ze hebben een kwartier zitten kijken."

Als iemand een fout heeft gemaakt is het je lokale PC-zaak die een oude koeler op je processor zette lijkt me? Powerline heeft je enkel die processor verkocht. Het inbouwen is op eigen risico lijkt me? Je liet het hen dus niet doen...?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 18:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:46:
Hey tweakers, dit is de eerste keer dat ik bericht achter laat op het forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Medion 1800 pentium 400 MHz pc. Laatst heb ik in de pc 512 intern geheugen geplaatst en een extra harde schijf van 250 GB. Bij het plaatsen van de nieuwe hardware had ik de processor beschadigd. Stom ik wilde ’s avonds even snel de nieuwe dingen plaatsen en dan weet je hoe dat afloopt.
De volgende dag Medion gebeld om te vragen welke processor maximaal te plaatsen is in de pc. Medion vertelde dat er maximaal een 2600 400mhz in past.

[...]

Hier vertelde een Medion-medewerker mij dat de koeling van de 1800 onvoldoende was voor de 2600. Er volgde een verhaal dat de 2600 een betere koeling nodig had dan een 1800, maar spanning of zoiets? Hij vond dat Powerline dit moest weten en dat er sprake was van onprofessioneel gedrag.

[...]

Nu wil ik weten heeft Powerline grove fouten gemaakt met hun advies?
Is Powerline schuldig aan het kapot gaan van het moederbord en welke acties kan ik het beste nemen?
Verdomde lastig, maar ik zou Medion de schuld geven, jij hebt Medion gevraagd wat er max in kon, zij zeiden Celly 2600. Dat heb je Powerline verteld en dat hebben ze erin gestoken.

Als dan blijkt dat je verkeerd bent voorgelicht is dat hun info. Powerline is ook alleen maar afgegaan op info van Medion dat jij hen verteld hebt.

Probleem: zie dat maar eens hard te maken, tenzij Medion zwart op wit melding gedaan heeft dat Celly 2600 erin kon, is het puur jouw woord tegen die van hen.

Dan kun je vragen of de mensen van Powerline dat niet hadden kunnen voorspellen. Ik ben bang dat het hen niet aan te rekenen valt. Ze hebben je een CPU gegeven dat door BIOS van je systeem ondersteund werd, dat de juiste FSB had en de met de juiste voltage gevoed kon worden.
Condensatoren gaan bol omdat ze ofwel brak zijn (zie hieronder) danwel overbelast worden. Die maximale belasting is verdomde moeilijk vast te stellen, tenzij je het moederbord zelf gemaakt hebt. Hoogstwaarschijnlijk is overbelasting van condensatoren door teveel stroom trekkende CPU hier de doodsoorzaak.

Ik zou mezelf als redelijk deskundig beschouwen, toch zou ik niet zeker geweten hebben dat dit fout zou gaan...
Yup. Maar dat was een paar jaar terug voorbij, dat kwam door slechte Taiwanese elco's die MSI (en flink wat andere fabrikanten...) gebruikten.
Wie moet de schade betalen aan de PC?
Voor 299 kan ik een nieuwe pc bij ze kopen is dit een betere optie?

Alvast bedankt voor jullie moeite
Evert
Lastig. Jij hebt je tegenover zowel Medion als Powerline als ondeskundige gepresenteerd, dus je mag jezelf redelijkerwijs vrijspreken. Ik denk dat de schade op Medion proberen te verhalen een goed begin is, in een duidelijke brief (evt rechtswinkel hierbij laten helpen) uitleggen dat zij jou eerst vertelden dat Celly 2600 wel kon, later dat dat niet ondersteund is, en dat daarom de boel is gesmolten...

MAAR

Ik bedenk me net dat de Celeron 2600 MINDER electriciteit vreet en dus minder heet wordt dan de Celeron 1700 :o

De Celly 1700 is een Willamette-core CPU (0.18u) en verstookt op 1.75V een forse 63.5W.
Daarentegen is de 2600 een Northwood-core CPU (0.13u) en doet op 1.5v 'slechts' 62.6W

Dus dat koelingverhaal is kort gezegd bull :X

Wat dan wel?
Omdat de Celly 1700 op hogere voltage loopt is de maximale stroom die hij trekt lager, iets van 48.1A. De Celly 2600 kan tot 53.5A gaan.

Dat betekent dat de voedingscircuits van het mobo harder moeten werken om op lagere voltage meer ampere te leveren, dat is doodsoorzaak dus wel geweest. De vraag is - kunnen volgens Medion 0.13u 'Northwood' CPU's op die mobo?

Stel die vraag eens per email, dan heb je zwart op wit antwoord. Als zij 'ja' zeggen, is dit per definitie een 'maandagmorgenexemplaar' en al is systeem buiten garantie kun je je beroepen op verborgen gebreken.

Omgekeerd, als ze 'nee' antwoorden, kun je nog steeds zien wat ze te zeggen hebben over het feit dat een van hun telefoonaapjes gezegd heeft dat het wel kan.

Oslik blyat! Oslik!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zou me voor kunnen stellen dat ze het niet gezien hebben. het nummer van het mb staat waarschijnlijk tussen de pci sleuven en als je daar alleen op let en met dat nummer op een andere pc opzoekt welke processor erop kan ben je zo een kwartier verder zonder dat het opvalt. voor lekkende condensatoren op msi zie ook MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

edit: als je het kunt, kun je ook nieuwe condesatoren op de mb solderen, heb ikzelf ook gedaan en mijn abit kt7 draait weer perfect. is echt niet moeilijk

[ Voor 17% gewijzigd door Mr.Nobody op 30-11-2004 19:01 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
Joh, ik wil niet zeuren maar ik lees hier:
Ik heb een Medion 1800 pentium 400 MHz pc. Laatst heb ik in de pc 512 intern geheugen geplaatst en een extra harde schijf van 250 GB. Bij het plaatsen van de nieuwe hardware had ik de processor beschadigd. Stom ik wilde ’s avonds even snel de nieuwe dingen plaatsen en dan weet je hoe dat afloopt.
offtopic:
Hoe beschadig je in weetikwiens naam nou een processor met het plaatsen van een reepje (beetje drukken) RAM en een HDD, enkel ff vastschoeven en kabeltjes erin ...

Dat een celly 2600 gekoeld kan worden door een 1800 koeler is een feit :)
Ze hebben bijna hetzelfde verbruik, zie The Balusc Server
Toen ik dit de medewerker van Powerline vertelde zei hij dat de 1800 koeler voldoen was om de 2600 te koelen. Volgens Powerline kon de 2600 onmogelijk de oorzaak van het probleem zijn, terwijl Medion het tegenover gestelde beweerd.
Hierin heeft Powerline dus gelijk.

edit:
Man ik ben te langzaam, stomme IRC mensen die me storen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SH4D3H op 30-11-2004 19:05 ]

Verwijderd

idd, ze hebben het zelfde verbruik das het probleem dus niet..

alleen wat wel een probleem is.. de willamette werkt op een andere vcore dan de northwood --> not good dus, ik weet niet in hoeverre het mobo (die ik ook gehad heb) de voltage kan aanpassen.

(is het niet een goeie oplossing een asus p4pe-x mobo te kopen voor 50 euro oid en dan gewoon je processor er op te proppen met een leukek koeler :)
tis een leuk mobotje.
(ik heb die wissel ook gedaan)
alleen je zit dan weer met het probleem dat je je sdram kan wegdonderen :(

trouwens tis logisch dat die koeler niet past op het medion mobo, ze gebruiken een hele andere bevestigings methode, de koeler heeft 2 platte kanten, hierover heen doe je stangetjes zodat de koeler vast zit.

wou er zelf ook een nieuwe koeler op doen --> lukte niet dus.. k had toen ook nog een noob axie dat de cpu aan de koeler bleef vastzitten en ik pinnetjes verboog met het terugzetten..
naja, mesje gepakt en weer rechtgezet

*jarno heeft er VEEL van geleert
- geen medion kopen --> upgraden = no go
- cpu is er heel makkelijk af te halen met een mesje of wat flosdraad
:)

trouwens van die condensatoren, nooit last van gehad terwijl hij wel een hele tyd heeft gedraait..
en die dingen gaan niet van het een op het andere moment zo ineens stuk allemaal..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 19:13 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Tja....bolle condensatoren........da's dagelijkse kost voor me.
Zelfs vandaag de dag,op vrij recente machines.
Dit zijn meestal wel de budget systemen,merken en planken.
Maar zelfs uit toenertijd de "beste" borden,bv Abit BE6-II,hebben hier ook last van.
Staat bij ons op de TD,samen met dode,brakke cheapo voedingen op nummer 1 voorkomende hardware stroringen.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Ik moet toch opmerken dat Powerline in je verhaal vrij onprofessioneel overkomt... beetje type 'meer verkooppraatjes dan kennis'... Ik zou toch zorgen dat ik zelf iets meer achtergrond informatie had, voor ik dat soort lui op weer hun woord zou vertrouwen.

Oh en mensen, lees even... de TS stelde niet dat Medion hem die Celly aanraadde, maar een "2600mhz 400mhz" ..zijn soms van die simpele dingen die het verschil kunnen maken he.

[ Voor 5% gewijzigd door Iet op 30-11-2004 20:35 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37
Hij suist de term 'leer-geld' steeds door me hoofd.

Maar volgens mij valt powerline weinig te verwijten. Behalve dat ze zich erg klant onvriendelijk opstellen. Maar ja, die zitten ook helemaal niet op een medion pc te wachten (wat ik niet vreemd vind).

En verder kan ik de relatie niet legen tussen een andere proc die niet warm wordt, je oude koeler en condensatoren.

Beetje, "ik heb bij de kwikfit nieuwe banden laten monteren, en nu is me motor in elkaar gedraaid", verhaal.

[ Voor 33% gewijzigd door mhr-zip op 30-11-2004 20:44 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Powerline heeft je een cpu verkocht die erin past, dus dat is dus niet hun schuld, de cooler van de 1800 moet de 2600 ook pakken. Toen ze gekeken hebben was er nog niks mis mee, je kan powerline niet de schuld geven. Ik zou het bij Medion zoeken....

Verwijderd

Misschien een beetje een foute insteek.
Maar als Medion vervelnd blijft doen, en weigert schuld op zich te nemen door verkeerd advies. Is het dan geen optie om de computer in orginele staat terug te brengen naar de Aldi, en vervolgens je beroepen op de grantie en gewoon zeggen dat hij kapot is gegaan?
Helemaal eerlijk is het natuurlijk niet, maar als Medion weigert de schuld op zich te nemen en je van het kastje naar de muur blijft sturen zijn zij ook niet helemaal eerlijk.

• mhr-zip
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:46:

De Powerline medewerker wilde voor 90 euro een nieuw moederbord plaatsen. Vandaag werd ik gebeld ik een nieuwe videokaart en nieuwe intern geheugen nodig heb. Dit begint aardig in de papieren te lopen.
Al krijg ik hier ook wel het idee, dat ze je geld proberen af te troggelen.

Verwijderd

Ja dat klopt, het slaat idd nergens op dat je een nieuwe videokaart en geheugen erin moet zetten :? Niet doen iig

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heeft iemand er weleens aan gedacht dat het nieuwe MB ook een nieuwe videokaart en geheugen misschien noodzakelijk maakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 30-11-2004 20:54 ]

ARME AOW’er

• mhr-zip
Guardian Angel schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 20:54:
Heeft iemand er weleens aan gedacht dat het nieuwe MB ook een nieuwe videokaart en geheugen misschien noodzakelijk maakt?
Ja dat kan, maar hij hoeft geen bijzonder mobo.
Een gewoon onboard video mobo will do.

Al hoewel, medion p4 1800 mhz zal wel sdram hebben.......

TS, ken je niet iemand in je omgeving die ff wat kan fixen voor je?
Anders zou ik een hele nieuwe pc kopen, beetje zonde om te gaan inversteren in deze pc. Ik zou die proc gewoon als leergeld beschouwen.

Powerline zit in zoetermeer, dus vanaf daar is informatique ook wel aan te rijden. www.informatique.nl weet je wel dat je bij een goede zaak zit!

[ Voor 24% gewijzigd door mhr-zip op 30-11-2004 21:02 ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
die kleine kutwinkeltjes zijn te beroerd om in het geval van fouten ook fouten toe te geven.

dit wordt een kastje-muur verhaal, met 3 spelers.

succes, dit is wel zwaar rot voor je.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• mhr-zip
meelmark schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 20:59:
die kleine kutwinkeltjes zijn te beroerd om in het geval van fouten ook fouten toe te geven.

dit wordt een kastje-muur verhaal, met 3 spelers.

succes, dit is wel zwaar rot voor je.
Daarom, garantie en service zitten ook bij de prijs inbegrepen (of juist niet).

Verwijderd

Topicstarter
Alvast wil ik iedereeen bedanken voor de snele reacties.

Hier nog wat info medion heeft gezegd dat er alleen een 2600 intel 400mhz ingaat en niet of het een celli of iets anders moest zijn. Tevens zat er een 1800 400 mhz intel Pentium in de PC.

Tevens klopt het wat angel zegt dat er sdram in de pc zit en er was het probleem dat de video kaart onboard is, helaas:(.

Helaas is de pc 1 maand uit de garantie van 3 jaar ,maar is er op dit gebied nog wat te regelen met Medion wettelijk gezien?

Wat ik opvallend vind is dat ik toen de PC bij powerline bracht voor de nieuwe processor niemand de schade aan het moederbord heeft gezien tewijl de kast er een dik kwartier open heeft gestaan en op bij de lokale PC boer heeft niks gezien. Een week later bij powerline ziet deze de verkoper van powerline dat het moederbordschade heeft. Nu denk ik zelf kan dit niet door de cpu veroorzaakt zijn. ik vind zo gek dat er voor niemand de schade gezien heeft. Toen de kast open was zag je schade wel erg goed. De transitoren naast de CPU waren opengebarsten en lekte een oranje goedje.

Wat ik wel weet is dat het moederbord is een custombuild board voor medion is geweest. ik heb al geinformeerd bij medion of ik nog een moedebord kon bestellen. Maar is het dan nog vestandig een nieuw moederbord te bestelen en de nieuwe cpu te plaatsen van de oude cpu is een pootje afgebroken en zijn er erg veel verbogen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:07:
Alvast wil ik iedereeen bedanken voor de snele reacties.

Hier nog wat info medion heeft gezegd dat er alleen een 2600 intel 400mhz ingaat en niet of het een celli of iets anders moest zijn. Tevens zat er een 1800 400 mhz intel Pentium in de PC.
De Celeron 2600 is de zuinigste 2600MHz/100MHz FSB (die 400 is marketingblaat) Intel CPU,
Tevens klopt het wat angel zegt dat er sdram in de pc zit en er was het probleem dat de video kaart onboard is, helaas:(.
SDRAM een probleem? Wat wou je dan, RDRAM :? Alle systemen van dit moment gebruiken (DDR(2)-)SDRAM
Helaas is de pc 1 maand uit de garantie van 3 jaar ,maar is er op dit gebied nog wat te regelen met Medion wettelijk gezien?
Garantie is hier niet de kwestie, het gaat om aansprakelijkheid voor een schadelijke handeling.
Wat ik opvallend vind is dat ik toen de PC bij powerline bracht voor de nieuwe processor niemand de schade aan het moederbord heeft gezien tewijl de kast er een dik kwartier open heeft gestaan en op bij de lokale PC boer heeft niks gezien. Een week later bij powerline ziet deze de verkoper van powerline dat het moederbordschade heeft. Nu denk ik zelf kan dit niet door de cpu veroorzaakt zijn. ik vind zo gek dat er voor niemand de schade gezien heeft. Toen de kast open was zag je schade wel erg goed. De transitoren naast de CPU waren opengebarsten en lekte een oranje goedje.
Waarom kan dat niet door CPU veroorzaakt zijn :? zowel de lagere voltage waarnaartoe omgevormd moet worden als de grotere stroom (Amperage) belasten het voedingsgedeelte van het moederbord veel zwaarder.

Waarom wil je dit per se in schoenen van Powerline schuiven, zij hebben van jou gehoord wat erin zou kunnen en hebben dat erin gestoken, zij zijn er niet voor aansprakelijk als jij verkeerde info aanlevert.

Als jij die info van Medion gekregen hebt, zou ik hen ook aansprakelijk stellen.
Wat ik wel weet is dat het moederbord is een custombuild board voor medion is geweest. ik heb al geinformeerd bij medion of ik nog een moedebord kon bestellen. Maar is het dan nog vestandig een nieuw moederbord te bestelen en de nieuwe cpu te plaatsen van de oude cpu is een pootje afgebroken en zijn er erg veel verbogen.
:? Wie heeft die CPU zitten molesteren :?

* dion_b zou zelf gewoon een willekeurige (goedkope maar goede) moderne uATX So478 mobo op de kop tikken, het zelf inbouwen, Powerline laten voor wat het is en Medion de rekening sturen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wil je dit per se in schoenen van Powerline schuiven, zij hebben van jou gehoord wat erin zou kunnen en hebben dat erin gestoken, zij zijn er niet voor aansprakelijk als jij verkeerde info aanlevert.

Ik heb powerline om informatie gevraagd en toen ze na een kwartier niks hadden bedacht vroeg ik of een 2600 zou passen en ook of de cooler zou passen.
Tevens staat er in andere topis over deze pc dat een 2600 max kan. Dus hier moet medion wel gelijk in hebben. Ik heb bij powerline een soort van second opion gevraagd. terwijl ik eigenlijk al wist dat de 2600 zou passen, maar ik was er niet helemaal zeker van.

De cpu heb ik zelf gesloopt maar daarom heb ik ook maar extern advies gevraagd.

Hier is de infor van mijn systeem. gehaald van het forum

Pentium 4 1.8 GHz Willamette 400 MHZ FSB

256 MB 133 MHz SD-RAM

MSI mATX 1xAGP 3xPCI moederbord

i845 chipset

Seagate 80 GB 5400 RPM

Geforce3 Ti200 64 MB DDR AGP TV-in/out

CMI Dolby Digital (on board)

Sony 16x10x40x

LiteOn 16x

10/100 Mbps LAN

56k V.90 PCI

3.5" FDD

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:56:

Ik heb powerline om informatie gevraagd en toen ze na een kwartier niks hadden bedacht vroeg ik of een 2600 zou passen en ook of de cooler zou passen.
Tevens staat er in andere topis over deze pc dat een 2600 max kan. Dus hier moet medion wel gelijk in hebben. Ik heb bij powerline een soort van second opion gevraagd. terwijl ik eigenlijk al wist dat de 2600 zou passen, maar ik was er niet helemaal zeker van.
Dan nog zie ik geen enkel reden om Powerline hier de schuld te geven:

- zij hebben met een uiterst vaag moederbord niet gelijk gezegd dat die Celly 2600 kon, jij bent juist degene die met de Celly 2600 aan kwam zetten.
- zij hebben geen reden die voor hen bekend was gezien om die CPU er niet in te doen- op papier kan hij de FSB en voltage van die Celly aan
- zij hebben uiteindelijk geleverd wat jij vroeg

Wat hebben ze dan misdaan? Het is niet hun schuld dat een mobo die zij niet zelf geleverd hadden het begaf onder een CPU die zij niet geadviseerd hebben :o
De cpu heb ik zelf gesloopt maar daarom heb ik ook maar extern advies gevraagd.
Dom. Pootjes rechtbuigen, allicht dat hij het doet. Sowieso een onzinnige 'upgrade' trouwens- een P4-1800 is in de meeste dingen aanzienlijk sneller dan een Celeron 2600 (zeker als je met SDR-SDRAM de geheugenbandbreedte idioot inperkt, dan telt die 2x zo grote cache van de P4 des te meer)

Oslik blyat! Oslik!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Powerline is in dit geval enorm ondeskundig tewerk gegaan, maar je kan hen in geen geval aansprakelijk stellen voor enige schade. Zij hebben je alleen een processor verkocht. Ze hebben hem niet ingebouwd. Ondeskundig en onklantvriendelijk, maar bij hen ligt voor de rest geen fout en je kan hen niet aansprakelijk stellen.

Ook bij Medion kan je geen geld gaan halen. Ten eerste lig je buiten de garantieperiode en zijn ze zowieso tot niets verplicht. Ten tweede is het niet hen fout. Jij hebt de PC zelf verneukt bij het insteken van een HD en geheugen. Van zodra je de kast open haalt vervalt de garantie. Waarom dacht je anders dat de meeste computerleveranciers zoon stikkertje (warranty void if seal is broken) acher op de kast plakken.

Heb je er misschien eens aan gedacht dat Medion een mega budget merk is, en enkel en alleen de goedkoopste onderdelen gebruiken? Als je er geheugen en een harde schijf bij steekt, vraagt dit meteen meer van je voeding. Een super ultra low budget voeding zoals die Medion gebruikt kan daarbij tilt slaan en allerlei vreemde stromen naar het mobo sturen. Het budget (en in geval van Medion altijd custom made) mobo kan hier niet mee overweg en maakt zichzelf letterlijk van kant.

Zoals iemand anders hier al zei; Medion + upgrade = nogo.

Als ik van jou was, ik zou dit beschouwen als leergeld en elders een nieuwe gaan halen voor 300 euro. Zorg er dan wel voor dat je niet weer bij Medion gaat. Een lokale computerboer zet er dan meteen je oude harde schijven en cd/dvd roms in. Dat zal waarschijnlijk zowat het enige zijn dat je nog kunt recupereren.

Life is simple, make choices, don't look back...

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01-2025

Ik zit momenteel achter exact dezelfde pc (van mijn ouders!). Maar die GF3 is toch echt niet onboard...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Little Bear schreef op woensdag 01 december 2004 @ 00:25:
Powerline is in dit geval enorm ondeskundig tewerk gegaan, maar je kan hen in geen geval aansprakelijk stellen voor enige schade. Zij hebben je alleen een processor verkocht. Ze hebben hem niet ingebouwd. Ondeskundig en onklantvriendelijk, maar bij hen ligt voor de rest geen fout en je kan hen niet aansprakelijk stellen.
Hoezo ondeskundig? Enige wat ik ondeskundig zou noemen is dat een Celly 2600 geen performance verbetering levert tov een P4-1800. Ik ben arrogant genoeg om mezelf redelijk deskundig te noemen op CPU/mobo vlak en had muv bovenstaande opmerking geen problemen hiermee gezien, zeker niet als iemand naar me toe kwam met de melding dat de fabrikant het aanbeval.
Ook bij Medion kan je geen geld gaan halen. Ten eerste lig je buiten de garantieperiode en zijn ze zowieso tot niets verplicht. Ten tweede is het niet hen fout. Jij hebt de PC zelf verneukt bij het insteken van een HD en geheugen. Van zodra je de kast open haalt vervalt de garantie. Waarom dacht je anders dat de meeste computerleveranciers zoon stikkertje (warranty void if seal is broken) acher op de kast plakken.
Ongezouten: je reinste bull :/

- aansprakelijkheid != garantie. Als ik jou een fiets zou verkopen en jij later zou vragen of je ermee over glasscherven kon rijden, en ik daar 'ja' op zou antwoorden, dan zou je me terecht aansprakelijk kunnen houden voor de schade ivm oplappen/vervangen banden. Dat is ook waar het hier om gaat.
- wat heeft HDD en geheugen met een lading gesprongen condensatoren te maken :?
- kast open is een normale handeling bij een PC. Het enige wat dan kan vervallen is je recht op nalevering ontbrekende onderdelen, het vermindert op geen manier de verplichtingen van de leverancier mbt werking systeem en meegeleverde onderdelen ervan.
Heb je er misschien eens aan gedacht dat Medion een mega budget merk is, en enkel en alleen de goedkoopste onderdelen gebruiken? Als je er geheugen en een harde schijf bij steekt, vraagt dit meteen meer van je voeding. Een super ultra low budget voeding zoals die Medion gebruikt kan daarbij tilt slaan en allerlei vreemde stromen naar het mobo sturen. Het budget (en in geval van Medion altijd custom made) mobo kan hier niet mee overweg en maakt zichzelf letterlijk van kant.
Best mogelijk, al lijkt het me sterk dat geheugen significant bijdraagt, we hebben het hier over PC133 SDR-SDRAM, niet PC1066 RDRAM ofzo...
Zoals iemand anders hier al zei; Medion + upgrade = nogo.
Dat is bot, sterker nog, je kunt argumenteren dat dat dus een (verborgen) gebrek aan het geleverde is.
Als ik van jou was, ik zou dit beschouwen als leergeld en elders een nieuwe gaan halen voor 300 euro. Zorg er dan wel voor dat je niet weer bij Medion gaat. Een lokale computerboer zet er dan meteen je oude harde schijven en cd/dvd roms in. Dat zal waarschijnlijk zowat het enige zijn dat je nog kunt recupereren.
Ik zou sowieso aanraden het zelf te doen, maar als Medion daadwerkelijk gezegd heeft dat deze combo zou werken, zou ik het hen voorleggen en reparatie of vergoeding vragen. Informatie over eigen product verstrekken schept verplichtingen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De opmerking dat medion een budgetmerk is, en daarom niet te upgraden, is ook bull.

Medion levert normale hardware. De mobo's zijn vaak MSI (oftewel: prima), HD's is niet echt een B-merk van, enz. Prima te upgraden dus, niets mis mee.

Wat betreft TS-verhaal.. stop eens met her en der spullen vandaan te trekken. Daarmee creëer je zelf dit soort situaties. Kies één vaste leverancier, en ga daarvoor.

Technisch: koop gewoon een Asrock uATX bordje. Ben je voor EUR 45 klaar. De HD, CD-rom, CPU, het geheugen.. je hebt voor de rest alles al. Eventueel (indien dat borje niet in de case past) nog een uATX kastje erbij, en je bent klaar.

Mobo: EUR 35. Kastje: EUR 35. Dus max EUR 70, en je bent weer klaar.

Vergeet het garantieverhaal of aansprakelijkheid maar. Doordat je van 3 verschillende leveranciers gebruik gemaakt hebt, zal men altijd blijven afschuiven. Je kunt dan best gelijk hebben, maar daar koop je geen biet voor.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 02:37 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je zou iets kunnen proberen met de Europese richtlijn die 2 jaar garantie voor consumenten op dit soort producten verplicht stelt. Die richtlijn is voorzover ik weet hier in Nederland ingevoerd; ik weet alleen niet of hij ook geldt voor een machine die nu al meer dan een jaar oud is.
Maar hoe dan: why bother. Koop een nieuw bordje voor een paar tientjes, ben je van het gelazer af.
Wat ik opvallend vind is dat ik toen de PC bij powerline bracht voor de nieuwe processor niemand de schade aan het moederbord heeft gezien tewijl de kast er een dik kwartier open heeft gestaan en op bij de lokale PC boer heeft niks gezien.
Wellicht wás er toen nog helemaal geen schade
Een week later bij powerline ziet deze de verkoper van powerline dat het moederbordschade heeft. Nu denk ik zelf kan dit niet door de cpu veroorzaakt zijn. ik vind zo gek dat er voor niemand de schade gezien heeft. Toen de kast open was zag je schade wel erg goed.
Tsja, een Celeron 2.6GHz trekt 3A meer dan een P4 1.8GHz. Dat is op zich niet zo'n enorm verschil, maar het kan net de druppel zijn geweest waardoor de (toch al brakke) elco's het helemaal begaven. En als er eenmaal één gaat, dan gaat de rest ook.
De transitoren naast de CPU waren opengebarsten en lekte een oranje goedje.
Condensatoren, electrolytische condensatoren of elco's. Transistoren zijn weer heel iets anders en kunnen überhaupt niet lekken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij medion de specificaties gevraagd van de pc:

Op het moment wil eigenlijk alleen maar weer een werkende PC.
Hierbij zie ik twee optie.
1) de oude medion weer werkend krijgen. Hiervoor heb ik een nieuw moederbord nodig (het oude moederbord heeft medion niet meer), maar waar vind ik nu nog een bord dat het oude geheugen gebruikt met het liefst 3 slots voor intern geheugen? Een nieuwe kast is bij deze optie geen probleem.
2) een nieuwe pc. Het probleem bij deze optie is dat ik 300 euro heb om een nieuwe te kopen.

Ik wil met mij pc voornamelijk:
-tv, dvd kijken,
-mp3 luisteren(met een playlist van nu 30GB wordt binnen 2 jaar ongeveer 150gb).
-veel muziek downloaden
-tevens wil ik een systeem waarbij tegelijkertijd kan:
muziek aan het downloaden
muziek aan het luisteren ben
surfen
een office applicatie wil laten draaien.

Bij de medion was dit altijd geen probleem.
ik heb een 5.1 geluidssysteem dat graag wil blijven gebruiken, maar hoeft niet.

Wat is het verstandigst? :?

Moederbord specs:

MB MEDION 3000 (I845 chipset)

Specificaties

Het moederbord ondersteund alleen maar AGP 4x display adapters. Als er een andere kaart geplaatst is zal het systeem niet meer starten.

Micro-ATX
* 3 PCI-Slots, (waarvan Combo-Slot)
* 1 AGP 4x-Slot
* CMI 8738/C3DX onBoard met dig. In-/Uitgang (geluidskaart)
* 1 Socket 478, CPU-ondersteuning tot 2,8 GHz (Type SL7EY, 400Mhz FSB)
* 2 RAM-Socket (PC 133), maximaal 1 GB RAM totaal
* 2 IDE-Ports: 1x UDMA33, 1x UDMA100/66
* 1 FDD-Port
* 4 USB-Ports: 2 onBoard, 2 aan de voorzijde
* 2 PS/2-Ports

Een moederbord van MSI is het meest vergelijkbare. Let dan op de chipset (bij dit moederbord is dit de i845 chipset)

Betreffende de processorcooler:

Een 2,6 GHz processor draait op andere toerentallen dan een 1,8 GHz processor waardoor een andere cooler vereist is. Het klopt dat de cooler van de 1,8 GHz processor past op de 2,6 GHz processor maar dit wil niet zeggen dat deze er dan geschikt voor is, wat dus ook niet zo blijkt te zijn. Wij raden u af deze cooler te gebruiken voor de 2,6 GHz processor.

Met vriendelijke groet,

Riccardo Burhenne

Riccardo Burhenne

Call Agent

Tel:
0900-6334660

Fax:
0900-6546540

Mail:
InfoNL@medion.com

Web:
www.medion.com

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:10:

Op het moment wil eigenlijk alleen maar weer een werkende PC.
Hierbij zie ik twee optie.
1) de oude medion weer werkend krijgen. Hiervoor heb ik een nieuw moederbord nodig (het oude moederbord heeft medion niet meer), maar waar vind ik nu nog een bord dat het oude geheugen gebruikt met het liefst 3 slots voor intern geheugen? Een nieuwe kast is bij deze optie geen probleem.
Je kan ook iemand vragen om de elco's op je brakke bordje even om te solderen. Is een half uurtje werk (minder als je routineus bent). Moet je natuurlijk wel iemand in de buurt hebben die dit kan en er zin in heeft.

Een 2,6 GHz processor draait op andere toerentallen dan een 1,8 GHz processor waardoor een andere cooler vereist is.
Toerentallen? Eerst ging het in dit draadje al over lekkende transistoren, nu hebben we al een ronddraaiende proc; het wordt steeds gekker :P
Het klopt dat de cooler van de 1,8 GHz processor past op de 2,6 GHz processor maar dit wil niet zeggen dat deze er dan geschikt voor is, wat dus ook niet zo blijkt te zijn.
Hoezo, die CPU is toch niet uitgebrand? De elco's naast de CPU socket zijn gefrituurd, zoals bij gigantisch veel mobo's uit die tijd. Dat heeft echt geen ruk te maken met een slechte koeler. Sterker nog: de vermogensdissipatie van een Northwood 2,6GHz Celeron ligt een paar Watt lager dan die van een P4 Willamette 1,8GHz, dus de koeler zou uitstekend moeten volstaan.
Wij raden u af deze cooler te gebruiken voor de 2,6 GHz processor.
Bullshit. Zie boven.

Verwijderd

Ik sluit me aan bij al eerder geplaatse posts:

Je hebt nog een heleboel onderdelen die WEL goed zijn. Bouw van die onderdelen een nieuwe pc. Dus dat komt volgens mij neer op het vervangen van het moederbord en het kopen van het daarvoor bijpassende geheugen. Eventueel kan je nog de voeding vervangen, mocht je deze niet vertrouwen (ik weet verder weinig over de kwaliteit van dergelijke voedingen, maar het is een suggestie)
Het oude geheugen (die sdram dus) kan je nog goed verkopen op een v&abod site, daar is nog vraag genoeg naar en dat drukt de kosten. Ddr-ram, wat je waarschijnlijk nodig gaat hebben is lang niet zo duur meer.
Het lijkt me na de upgrade dat je weer een goede werkende pc hebt vor weinig geld waar weinig meer "medion" aan is op de kast en de videokaart (en evt de voeding) na.

Kijk bv eens naar dit mobo:
ASRock P4S61 (mATX, Sound 5.1, Lan, VGA)
(http://www.pczaak.nl/catalog/default.php?cPath=1_22_225) uit de pricewatch gehaald.

Kosten:
mobo: eur 40
ddr geheugen (512 mb): eur 60
verkoop srdam eur -30
--------------------------------------
kosten totaal: 70 eur

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Een 2,6 GHz processor draait op andere toerentallen dan een 1,8 GHz processor waardoor een andere cooler vereist is. Het klopt dat de cooler van de 1,8 GHz processor past op de 2,6 GHz processor maar dit wil niet zeggen dat deze er dan geschikt voor is, wat dus ook niet zo blijkt te zijn. Wij raden u af deze cooler te gebruiken voor de 2,6 GHz processor.

Met vriendelijke groet,

Riccardo Burhenne

Riccardo Burhenne

Call Agent

Tel:
0900-6334660

Fax:
0900-6546540

Mail:
InfoNL@medion.com

Web:
www.medion.com
Dat is een onzinantwoord. Een term als 'toerentallen' :X

Nu blijkt dat het over een Pentium 4 1.8 ging en niet een Celeron ging (wel zo handig om duidelijk en volledig te zijn, ook in de topicstart) is de vraag of dat het om een Willamette (0.18u, 256KB cache) danwel Northwood (0.13u, 512KB cache) ging- dat kun je op de CPU zelf zien :)

Als het een Willamette was, dan verbruikt die 66.1W, exact hetzelfde als een Celeron op 1.8GHz, terwijl een Northwood op 1.8GHz maar 41.6W gebruikt.

Als het oorspronkelijk een Willamette was, is het koelingsargument onhoudbaar omdat de Celeron 2.6GHz maar 62.6W verbruikt. Als het echter oorspronkelijk een Northwood was, dan kan dat wel eens de doodsoorzaak geweest zijn.

Maar hoe dan ook, ik zou aanraden de SDR-SDRAM te verkopen (of zelfs voor PC3200 DDR-SDRAM te ruilen, gezien prijzen van nu niet eens zo gek als het klinkt), een mobo te kopen met DDR-SDRAM support en daar dan de 'oude' P4-1800 in te prikken, die is toch sneller dan die brakke Celeron 2600 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:11:
[...]
Als het echter oorspronkelijk een Northwood was, dan kan dat wel eens de doodsoorzaak geweest zijn.
Agree, maar:
1. Het bord had het tóch moeten houden (spec)
2. Als het bord hierdoor naar de maan is gegaan, dan komt dat enkel en alleen door de grotere vermogensopname van de nieuwe proc. Het heeft hoe dan ook niks met de koeler te maken zoals Medion-medewerker beweert. Als de koeler inderdaad een probleem was geweest, dan had TS vastlopers gehad als gevolg van oververhitting in de CPU core. De elco's zouden daarentegen amper te lijden hebben gehad.

Ik blijf erbij dat het een bord is geweest met baggerelco's die net op dit moment (druppel, emmer :) ) geploft zijn.
Maar hoe dan ook, ik zou aanraden de SDR-SDRAM te verkopen (of zelfs voor PC3200 DDR-SDRAM te ruilen, gezien prijzen van nu niet eens zo gek als het klinkt), een mobo te kopen met DDR-SDRAM support en daar dan de 'oude' P4-1800 in te prikken, die is toch sneller dan die brakke Celeron 2600 8)7
Jep, agree once more.

Verwijderd

de 'oude' P4-1800 in te prikken, die is toch sneller dan die brakke Celeron 2600 8)7
Maar is het dan nog vestandig een nieuw moederbord te bestelen en de nieuwe cpu te plaatsen van de oude cpu is een pootje afgebroken en zijn er erg veel verbogen.
Hij geeft toch aan dat die 1800 stuk is ?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 13:44 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:43:
[...]

[...]

Hij geeft toch aan dat die 1800 stuk is ?
Nee, hij geeft aan dat er één pin afgebroken is. 2/3 van die 478 pinnen zijn gewoon voor stroom of ground, dus 2/3 kans dat het nog leeft. Verbogen pinnen kun je terugbuigen. En ja, ik weet wat voor een secuur teringwerk dat is bij een P4, maar dan nog, het is goedkoper dan nieuw kopen, nee heb je, ja kun je krijgen.

offtopic:
Ik koop bijna alleen maar 'defecte' onderdelen tegenwoordig, kost geen drol en 50% van de tijd is er niets ernstigers mis dan een paar verbogen pinnetjes of (bij mobo's en VGA) een verkeerde BIOS flash ofzo :z

Oslik blyat! Oslik!

• mhr-zip
dion_b schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:37:
[...]

Nee, hij geeft aan dat er één pin afgebroken is. 2/3 van die 478 pinnen zijn gewoon voor stroom of ground, dus 2/3 kans dat het nog leeft. Verbogen pinnen kun je terugbuigen. En ja, ik weet wat voor een secuur teringwerk dat is bij een P4, maar dan nog, het is goedkoper dan nieuw kopen, nee heb je, ja kun je krijgen.

offtopic:
Ik koop bijna alleen maar 'defecte' onderdelen tegenwoordig, kost geen drol en 50% van de tijd is er niets ernstigers mis dan een paar verbogen pinnetjes of (bij mobo's en VGA) een verkeerde BIOS flash ofzo :z
En die ontplofte elco's dan?

Verwijderd

Die zitten niet op de CPU hoor ;)

• mhr-zip
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 17:09:
[...]

Die zitten niet op de CPU hoor ;)
Hehe.

Maar het mobo is kapot, dus wat voor nut heeft het om die cpu te repareren? Een werkende cpu heeft hij wel.

Verwijderd

mhr-zip schreef op woensdag 01 december 2004 @ 17:16:
Maar het mobo is kapot, dus wat voor nut heeft het om die cpu te repareren? Een werkende cpu heeft hij wel.
Even de draad volgen.. men stelt hem voor een nieuw mobo te kopen. Daarop komt de vraag waarom, aangezien zijn CPU kapot is (pin weg). Daar wordt weer op geantwoord dat die ontbrekende pin geen probleem hoeft te zijn, waar de vraag op komt 'maar die ontplofte elco's dan'? Die zitten op het mobo, waarvan voorgesteld werd het te vervangen

• mhr-zip
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 17:18:
[...]

Even de draad volgen.. men stelt hem voor een nieuw mobo te kopen. Daarop komt de vraag waarom, aangezien zijn CPU kapot is (pin weg). Daar wordt weer op geantwoord dat die ontbrekende pin geen probleem hoeft te zijn, waar de vraag op komt 'maar die ontplofte elco's dan'? Die zitten op het mobo, waarvan voorgesteld werd het te vervangen

Ja maar, die pent 4 mist een pin toch? Die celeron niet, en die heeft tie toch al.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Een andere mogelijk oorzaak van het defect raken van het mainboard kan zijn dat het BIOS de CPU niet goed herkende en een te hoge spanning op de CPU zet.
Op die manier zal de CPU ook warmer worden (elco's kunnen ook (eerder) open barsten door hogere temperaturen) en worden de elco's ook zwaarder belast doordat er een grotere stroom getrokken wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

enz
als je in de buurt van spakenburg woont (bij amersfoort ;)) dan heb ik volgens mij nog wel een mobo liggen (de orginele) alleen is wel 1 pinnetje van de koelings bevestiging af.. maar ja daar heb je tie wraps voor.

al is het wel een super boost als je van sd naar ddr ram gaat :)

- de ti 300 is niet onboard(al eerder gezecht) hij draait nu nl op een p4pe-x
- post is een foto van je proc, als de pinnetjes zijn verbogen: gewoon ff rechtbuigen peace of cake.
- ik zag een jaar terug ongeveer, een advertentie waar die mobo's ook aangeboden werden, er kon MAXIMAAL een p4 2.2 ghz op, dus een northwood zou in princype moeten passen omdat de willamette maar tot 2 ghz gaat.

als je hier allemaal geen zin in hebt: spaar ff door, koop een leuk amd64 systeem ben je overal vanaf :)

suc 6

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 19:04 ]

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
dit topic heb ik met verbazing zitten lezen,hoe is het mogelijk dat je met het upgraden van je mem en je hd je processor kan slopen ????

erg knap maar ik zou als ik jou was maar nooit meer aan een pc zitten als je zulke zaken voor elkaar kan krijgen,en dan vervolgens er ook nog over nadenkt de fabrikant of bij evt winkels schade te gaan claimen doordat je er zelf een puinhoop van heb gemaakt.

mensen die geen verstand van zaken hebben kopen pc's zoals deze en alle andere cheap ass zooi bij de bekende supermarkten,dus verwacht ook geen kwaliteit.

dit probleem van de lekke condensatoren komt voornamelijk voor bij de allergoedkoopste merken en daar is medion er 1 van, slechts zijn er 28 miljoen geproduceerd en het enige middel is domweg vervangen door nieuwe low esr condensatoren,mits je fet's op je mainboard nog spanning afgeven aan je cpu anders heeft het erg weinig zin.

1 tip laat het door iemand doen die weet wat ie doet kan een hoop geld en teleurstellingen schelen.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 08:42
Daaraan zie je maar, neem al je telefoongesprekken op :D Ik zit nu ook op een medion, bijna 3 jaar oud, tot nu toe al héél wat problemen gehad (gelukkig weinig hardware problemen) , en aangezien ik binnenkort ook ga upgraden denk ik eraan om ineens een nieuwe pc te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:03:
[...]

als je in de buurt van spakenburg woont (bij amersfoort ;)) dan heb ik volgens mij nog wel een mobo liggen (de orginele) alleen is wel 1 pinnetje van de koelings bevestiging af.. maar ja daar heb je tie wraps voor.

als je hier allemaal geen zin in hebt: spaar ff door, koop een leuk amd64 systeem ben je overal vanaf :)

suc 6
Bedankt voor het aanbood van je onderdelen, helaas woon ik niet in de buurt.Ik kom uit de omgeving Den Haag. Wel vind ik super van je dat je zoiets aanbied. :)

De adviezen afwegend vind ik het een te groot risico om met deze PC door te gaan.
Korals zei misschien was de 2600 de druppel die emmer liet overlopen.
Kluspruster zei dat de voeding ook wellicht niet meer te vertrouwen is. Wie weet zitten er nog meer verborgen gebrekken(hoewel er niet veel meer kapot kan gaan). Wie kan het weten :? ?
De oplossing om elco's te vervangen kunnen het probleem oplossen, maar er is geen garantiedat alle problemen opgelosd zijn.
Tevens kost het veel geld om door te modderen met deze pc:

nieuw geheugen 80 euro
moederbord 50 euro
kast 30 euro De kast nu is te klein voor de andere moederbord en voedingdan nog
totaal 160 euro

Tevens werkt de usb-poort voor op de PC dan niet meer. Jtaa wat verschillende personen al zeiden een clean start is beter.

Ik ben van plan om bij powerline een 2200 amd http://shop.powerline.nl/s/shop.php
te nemen en de oude harde schijven en TVkaart + de videokaart (als dat zinvol is) er in te plaatsen en powerline alles te laten instaleren. :*)
De 2600 celli te ruilen. De 2600 mag nog geruild worden, toch wel service van powerline ;) . Tevens ga ik kijken of het mogelijk is het geheugen te ruilen omdat deze bijna nieuw is.

Dit leverd het volgende kostenplaatje op:

(Nieuwe) PC 299
celli -95
totaal 200

Volgens mij heb ik dan een redelijk systeem voor een goede prijs en kan alles wat ik wil.
Wat vinden jullie van deze de optie?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
MSI heeft inderdaad last van lekkende condensatoren, athans bij oude moederborden meen ik. . Het lijkt me erg onlogisch dat een te warme processor je moederbord verneukt. Een processor kan meen ik maximaal 120 Graden hebben en dat wordtie van mij nog niet eens als ik in windows werk en mijn FAN van mijn 7000B-CU koeler vastzit en hij dus alleen koelt met het koelblok (kabeltje zat er een tijdje tussen waardoor de fan niet draaide, dacht al waarom is die zo stil :z ). De fout ligt dus bij medion en die kan je dus ook aanspraakelijk stellen.

Verwijderd

denk zelf dat je zo goedkoper uitbent:

Hitachi 80Gb 2mb 100 7200rpm 59,00 59,00 Verwijder product
Asus A7N8X-X ATXnForce2 sktA,L 65,00 65,00 Verwijder product
AMD Sempron 2400 1.6Ghz BOX 65,00 65,00 Verwijder product
DIMM 256MB PC-400 DDR 39,00 39,00 Verwijder product
Benq DVD 16x 50x Zwart 24,00 24,00 Verwijder product
Midi Tower EX4 300w 24,00 24,00 Verwijder product
Diskdrive 1.44 NEC 3.5" Wit 10,00 10,00 Verwijder product
Sweex Cordl. Keyboard & Muis 15,00 15,00 Verwijder product

Totaal € 301,00
bij de zelfde winkel

zit geen videokaart bij.. de geforce 3 ti 200 is VEEL sneller als de onboard kaart, en je heb hier geen msi --> geen problemen :)
van de 30 euro die je over hebt kan je wat leuks kopen of investeren in een goede kast.. (neem aopen, die hebben goeie voedingen sweex is niet zo veel soeps)

greetings :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 14:21 . Reden: lesje nederlands ]

Verwijderd

Topicstarter
et probleem van het moederbord is nu opgelost. Afgezien van de onboard netwerkkaart werkt het hele systeem weer zoals het moet .

Powerline heeft een nieuw moederbord geplaatst. Hierbij heeft Powerline een uitstekende service verricht. De reparatie was binnen een uur verricht en de medewerkers namen alle tijd om te laten zien dat het systeem werkt. Op dit punt niks meer dan lof voor de medewerkers van Powerline die hun uiterste best hebben gedaan om mijn klacht op professionele wijze op te lossen. Ik ben dan ook meer dan tevreden op de manier hoe zij deze zaak hebben opgelost.
Hier is duidelijk te zien dat Powerline meer dan haar best doet om klanten zo goed mogelijk te helpen.

Graag wil ik de medewerkers van Powerline dan ook bedanken voor de reparatie van mijn PC. Tevens wil alle tweakers bedanken die hebben gereageerd op dit bericht op het forum.

Met vriendelijke groet,
Evert

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erg mooi om te lezen dat Powerline wel weet wat service is. Fouten kunnen altijd gemaakt worden, je komt er pas achter of een bedrijf service levert in de afhandeling als iets fout gaat :)

Totaal offtopic en eigenlijk hoogst fout, maar die P4-1.8-met-de-kapotte-pinnetjes - als je er zelf niets mee doet ben ik best benieuwd of ik'm aan de praat kan krijgen, email me (zie profiel)...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1