[DIY] ''bescheiden'' subje!

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het is al een aardig tijdje geleden dat ik de handjes heb laten werken, en nu begin ik toch weer wat jeuk te krijgen.

Eindelijk begint ook mijn setje een beetje serieus te worden. Op het lijstje staan nog wel een aantal dingen waaronder een subwoofer. Ik zal 'm enkel gebruiken voor fims en feestjes. Omdat ik tot nu toe al mijn 12inch woofers naar de stront heb gespeeld, ga ik nu voor wat groters! :)

Omdat ik ook nog een pre- en eindbak moet maken; ligt mijn budget érg laag. Omdat het toch enorm moet beuken, ben ik opzoek gegaan naar een speaker met een behoorlijk rendament. Uiteindelijk is mijn keuze gemaakt, het wordt namelijk de Raveland WHX-488:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3200/3290/3297/329720_BB_00_FB.EPS.jpg
Belastbaarheid 500 / 150 W
Frequentiebereik 18 - 1500 Hz
Resonantie 28 Hz
Geluidsniveau 94dB
QTS 0,98
VAS (l) 355
Korf-Æ 460 mm
Ik heb de speaker even snel door WinIsd gehaald:

Afbeeldingslocatie: http://img91.exs.cx/img91/1357/SPL.jpg

Vanwege de flinke bult rond de 55Hz, moet ik de amp erg laag crossen. Dat gaat jammergenoeg niet echt lukken met mijn XXL amp :/ . Ik heb goede verhalen gehoord over de Conrad versterkers, het wordt dus deze:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/3000_3999/3000/3010/3010/301044_BB_00_FB.EPS.jpg
Uitgangsvermogen 1x 190 W / 8 Ω, 1x 300 W / 4 Ω
Vermogen 540 W
Uitschakelvertraging ca. 20 min.
Signaal/ruis-afstand 77dB
Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
Afm. (lxbxh) (mm) 107 x 265 x 265
Ik maak mij alleen een beetje zorgen om de THD van 77dB. Op een gevoelige speaker als de Raveland, ga je dat toch wel goed horen denk ik.

Ik bouw de Raveland in een gesloten doos van 130 liter. Als ik de amp op 40Hz cross, is de bult volledig verdwenen. Ook de group delay is érg acceptabel onder de 40Hz!

Kosten:

• Raveland WHX-488 €59.95
• Conrad subamp €149
• 22mm MDF €20

Voor nog geen €250,- een erg bruut project dus :D . Nu vraag ik mij alleen nog af, of die 94dB wel gemeten is met 1watt. En hebben jullie nog tips voor (eventueel) een andere amp?

Alvast bedankt voor de reacties :).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Het eerste wat mij opvalt als ik die grafiek zo bekijk is dat de output onder de 40hz ook eigenlijk niets voorsteld. Niet zo gek aangezien dit een pure PA woofer is. Lekker knallen tot 100Hz dus, maar minder geschikt voor echt sublaag me dunkt.

Heb je al naar de Raveland AX1515 gekeken?

Gevonden; Cheap Trick met AX1515 :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 15:55 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50

w00Dy

Make soap, not war

idd, er zit niet veel "sub" aan

• Barry|IA
Maar denk alles onder de 40Hz eens weg. 86dB @30Hz noem ik best wel sublaag. Oké, 20Hz komt er hoorbaar gewoon niet uit, maar deze woofer zal zijn werk best aardig doen.

Ik zal straks even naar de AXX1515 kijken :).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:56

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:44:
Het eerste wat mij opvalt als ik die grafiek zo bekijk is dat de output onder de 40hz ook eigenlijk niets voorsteld. Niet zo gek aangezien dit een pure PA woofer is. Lekker knallen tot 100Hz dus, maar minder geschikt voor echt sublaag me dunkt.

Heb je al naar de Raveland AX1515 gekeken?

Gevonden; Cheap Trick met AX1515 :)
Ik dacht idd hetzelfde. -3 dB is ongeveer 40 Hz.

En die cheaptrick is met de AXX1010. Oh je hebt het linkje aangepast.
Dat is inderdaad een leuk design. -3dB bij 25 Hz lijkt me inderdaad een stuk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Shuriken op 30-11-2004 15:59 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 18:23
Goeie tip die AXX1515. Voor 100 euro krijg je niks beters denk ik.
Met cross-over en bass-boost komt ie wel op 25 Hz....
Of een Ravemaster BSW 184 II maar dan moet je wel bereid zijn tot een MEGA-kast. Of de eckhorn!!! Mooi man. Ff Barry lekker maken....

[ Voor 60% gewijzigd door Redheinz op 30-11-2004 16:00 ]

Zin.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Ter aanvulling:

De Raveland AX1515 kost €99,95 bij Conrad.

Geluidsniveau 93 dB

Ik krijg dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/rav1515.JPG

Volgens mij doe ik iets fout.

[ Voor 40% gewijzigd door ACID-dude op 30-11-2004 16:03 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• w00Dy
  • Laatst online: 15:50

w00Dy

Make soap, not war

Barry|IA schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:56:
Maar denk alles onder de 40Hz eens weg. 86dB @30Hz noem ik best wel sublaag. Oké, 20Hz komt er hoorbaar gewoon niet uit, maar deze woofer zal zijn werk best aardig doen.

Ik zal straks even naar de AXX1515 kijken :).
hangt er natuurlijk vanaf wat je wil, je rendement is vrij behoorlijk maar in en huiskamer stelt dat niets voor. Ik weet niet wat zulke AXX etc presteerd als P.A. sub, maar ergens zul je zowiezo een compromis moeten sluiten.

• Redheinz
Die AXX1515 met een 301044 gaat misselijkmakend hard denk ik. Met een AXX1212 + mivoc AM120 begon mijn toenmalige woning het al te begeven :).
In de HH-HT-special staat het verhaal van de AXX1515.
@ ACID-dude: gesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Redheinz op 30-11-2004 16:04 ]

Zin.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Dat was toch ook de bedoeling?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik vraag me af of je wel blij moet zijn met een Q van 1.89. Ik zou toch eens BR proberen als ik jou was. Kom je dieper heb heb je waarschijnlijk ook nog eens een betere powerhandling (en het zal in dit geval ook stakker zijn)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
BR wil niet echt lukken jammergenoeg. Hoe laag ik ook tune, veel winst is er niet, en de group delay stijgt enorm! Ik ga maar eens naar een ander subje kijken...

• Redheinz
gesloten gemist, maar geldt voor de WXH-488. Lekkere parameters heeft dat ding...
Die AXX1515 kan op zich wel als gesloten en als BR. 'De' kast voor AXX is 100 liter BR. Zit je met bass-boost op 25 Hz (-3dB). En kwalitatief een erg goede sub.

@ Barry:
Probeer dat ding anders eens gelsoten. Moet je de filters mee-ontwerpen.
Bovendien staan die AXX'en bekend om de hoge Group-delay, maar ik verzeker je dat je weldegelijk een topsub krijgt. Iemand hier had toch zo'n ding?
Evt. kan ik je het artikel doen toekomen..... Staat ook een soort vergelijking in van De AXX1515, gelsoten XAW210, AXX1010, XAW310 en nog een turbo-ding met
- 4x Visaton GF 200, die parallel geschaltet werden
- 1x Sitonik VP 500 D-Verstärkermodul.
Die WXH-488 zou ik ueberhaupt niet doen, maar dat snapte je al denk ik.
Wat heb je tot nu toe dan gesloopt?

[ Voor 56% gewijzigd door Redheinz op 30-11-2004 16:19 ]

Zin.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Zijn er niet ergens zinvolle parameters te vinden, want met zo weinig info zou ik die simulaties niet echt als betrouwbaar zien..

Ik heb wat extra info gevonden: Qms: 3,7 , Qes: 1.3, Re: 7.2

Erg vrolijk wordt je er idd niet van. BR is idd geen optie.. Heb je geen 1000 liter ofzo :? Dan kun je nog wat leuks maken...

Of voor een tml zou dit ook best moeten werken denk ik... Ik zal eens wat gaan spelen met mathcad :P Als je een hoek ik je kamer wil opofferen is dat zeker een optie ;)

[ Voor 62% gewijzigd door voodooless op 30-11-2004 16:28 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:56

Shuriken

Life is all about priorities

deepspace schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:16:
Zijn er niet ergens zinvolle parameters te vinden, want met zo weinig info zou ik die simulaties niet echt als betrouwbaar zien..
Op www.mivoc.de staat voor de 1515 alles. Helaas de andere speaker is op die site niet te vinden (wel zn kleinere broertjes)

AXX 1515:
Thiele Small Parameter
Nom. Impedanz 4
Re (Ohm) 3.20
Fs (Hz) 34.00
Qms 4.35
Qes 0.34
Qts 0.32
VAS (l) 88.00
SD (qcm) 804.00
Mms (g) -
BxL (Tm) -
SPL (dB) 1W/1M 93
Frequenzbereich (Hz) -
linearer Xmax (mm) +/- 9.00
Induktion Le (mH) -
RMS (Watt) 300
max. (Watt) 800

Schwingspule
Durchmesser (mm) -
Höhe (mm) -
Größe
Aussendurchmesser (mm) 390
Einbaudurchmesser (mm) 354
Einbauhöhe (mm) 175
Gewicht (g) 11500

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

ja die andere zooi is wel te vinden, ik bedoele dus de WHX-488 ;)

• teacher
  • Laatst online: 18:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kortom,

uithuilen en opnieuw beginnen, óf dit wordt een vette kick-bass :)

Wise enough to play the fool

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Ik heb zelf 2 subjes met de Raveland WHX-488 in een 90 liter gesloten kast. Zie ook mijn toenmalige topic.

Ik gebruik de dingen als hobby-PA-subjes, waar ze alles tot zo'n 170Hz weergeven. Door de enorme +6dB hobbel bij 65Hz kan je zeer behoorlijke geluidsdrukken in dit gebied halen, niet audiofiel, maar je krijgt wel een lekker stampende bas :P

Ondertussen heb ik ook een linkwitz transform voor het ding gebouwd, die het volgende doet met de response:

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/ravesub/linkwitz.png

Let even op de schaal van het grafiekje, het ding begint al bij 4Hz! Met de linkwitz transform heb ik -8dB bij 22Hz, wat toch behoorlijk netjes is. Bij hobby-PA-gebruik gaan de subs mét linkwitz transform nog steeds erg hard, maar de bas gaat lekker diep. De sound is erg lekker, tikkeltje "vettig" door de Q van 1,1.

Ik heb er laatst nog mee op een lanparty gedraaid, in een zaal van ruim 250m², met slechts 2x90W voor de subs en 2x50W voor de tops. Meer power hadden we écht niet nodig >:)

[edit] download winISD file voor de WHX-488

[ Voor 7% gewijzigd door subsonik op 30-11-2004 16:44 ]

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik hoop dat die geen faker is, want de beschrijving klopt al niet ;)

@sub: Ik had al zo'n vermoeden ;) Heb je misschien ook de TSP gemeten. Want voor een TML simulaties heb ik wat meer gegevens nodig (vooal MMS)

• Barry|IA
subsonik schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:39:
Ik heb zelf 2 subjes met de Raveland WHX-488 in een 90 liter gesloten kast. Zie ook mijn toenmalige topic.

Ik gebruik de dingen als hobby-PA-subjes, waar ze alles tot zo'n 170Hz weergeven. Door de enorme +6dB hobbel bij 65Hz kan je zeer behoorlijke geluidsdrukken in dit gebied halen, niet audiofiel, maar je krijgt wel een lekker stampende bas :P

Ondertussen heb ik ook een linkwitz transform voor het ding gebouwd, die het volgende doet met de response:

[afbeelding]

Let even op de schaal van het grafiekje, het ding begint al bij 4Hz! Met de linkwitz transform heb ik -8dB bij 22Hz, wat toch behoorlijk netjes is. Bij hobby-PA-gebruik gaan de subs mét linkwitz transform nog steeds erg hard, maar de bas gaat lekker diep. De sound is erg lekker, tikkeltje "vettig" door de Q van 1,1.

Ik heb er laatst nog mee op een lanparty gedraaid, in een zaal van ruim 250m², met slechts 2x90W voor de subs en 2x50W voor de tops. Meer power hadden we écht niet nodig >:)

[edit] download winISD file voor de WHX-488
@subsonik:

Ik heb eens even in je topic gekeken, 90liter ziet er ook al ziekelijk groot uit zeg! :P Mijn kamer is groot, maar 130liter gaat nóóit passen.

Hoe zit het met die 125w RMS? Ik ga 'm langdurig belasten op feestjes, en wil 'm niet slopen. En stel ik cross 'm @50Hz; zou die dan redelijk klinken in films?

@De rest, ik neem geen AXX1515. Hij ziet er niet uit, en hij is te klein O-) 8) :Y) .

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 30-11-2004 18:41 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:40:
[...]

@subsonik:

Ik heb eens even in je topic gekeken, 90liter ziet er ook al ziekelijk groot uit zeg! :P Mijn kamer is groot, maar 130liter gaat nóóit passen.

Hoe zit het met die 125w RMS? Ik ga 'm langdurig belasten op feestjes, en wil 'm niet slopen. En stel ik cross 'm @50Hz; zou die dan redelijk klinken in films?

@De rest, ik neem geen AXX1515. Hij ziet er niet uit, en hij is te klein O-) 8) :Y) .
In films wel, maar of feestjes heb je er geen flikker aan. Er is maar weinig muziek met tonen onder de 50 Hz, en je wil juist zo rond de 80 Hz lekker versterkt hebben (zo'n lekkere kick-bass). Dus nee, maak of een goede sub of maak er geen.

• Barry|IA
Een kwestie van de potmeter anders instellen, ik filter 'm namelijk gewoon met de ingebouwde crossover :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Barry|IA schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:40:
@subsonik:

Valt wel mee qua afmetingen, de kast is 55x58x40cm (buitenafmetingen). Kleiner moet je écht niet gaan met deze woofer.

Een vermogen van 125W trekt die woofer wel, ook voor langere tijd, zolang je niet langdurig gaat clippen. Ikzelf heb de subs ook al aardig mishandeld (flink clippen enzo), tzijn geen dingen die je zomaar kapot speelt.

Crossen op 50Hz is waarschijnlijk zelfs nog behoorlijk hoog. Ikzelf heb hier 1 zo'n sub staan als aanvulling van het sublaag, die is op 28Hz gecrossed (2e orde, linkwitz transform hangt er ook nog tussen). Geeft in-room een response tot onder de 8Hz (daaronder werkt m'n meetmic niet meer betrouwbaar) :D

Verwijderd

subsonik schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 22:47:
[...]

Valt wel mee qua afmetingen, de kast is 55x58x40cm (buitenafmetingen). Kleiner moet je écht niet gaan met deze woofer.

Een vermogen van 125W trekt die woofer wel, ook voor langere tijd, zolang je niet langdurig gaat clippen. Ikzelf heb de subs ook al aardig mishandeld (flink clippen enzo), tzijn geen dingen die je zomaar kapot speelt.

Crossen op 50Hz is waarschijnlijk zelfs nog behoorlijk hoog. Ikzelf heb hier 1 zo'n sub staan als aanvulling van het sublaag, die is op 28Hz gecrossed (2e orde, linkwitz transform hangt er ook nog tussen). Geeft in-room een response tot onder de 8Hz (daaronder werkt m'n meetmic niet meer betrouwbaar) :D
My god :D
alles in de kamer rinkeld zeker als je er zulke lage tonen doorheen jaagt? >:)

Het valt me bij winISD op dat deze woofer op bijv. 10Hz net zoveel vermogen kan hebben als op hogere frequenties. Bruut ding man :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 22:57 ]

• Barry|IA
Hmm, volgens WinIsd kan ik tot zo'n 45Hz gewoon nog écht ''audiofiel verantwoord'' doorspelen. Pas daarna begint de bobbel (rond de 55Hz).

Edit:

Ow, ik snap het denk ik al! Ook een stijgende lijn is niet goed, dit mag zeker maximaal 3dB schelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Barry|IA op 30-11-2004 23:00 ]

Verwijderd

Is deze bescheiden genoeg? :o >:) :+

Die ligt alleen een beetje boven je budget denk ik (Adire Brahma 10)
Barry|IA schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 22:57:
Ow, ik snap het denk ik al! Ook een stijgende lijn is niet goed, dit mag zeker maximaal 3dB schelen?
Euh.. dit lijkt me logisch :?
Pagina: 1