Het is al een aardig tijdje geleden dat ik de handjes heb laten werken, en nu begin ik toch weer wat jeuk te krijgen.
Eindelijk begint ook mijn setje een beetje serieus te worden. Op het lijstje staan nog wel een aantal dingen waaronder een subwoofer. Ik zal 'm enkel gebruiken voor fims en feestjes. Omdat ik tot nu toe al mijn 12inch woofers naar de stront heb gespeeld, ga ik nu voor wat groters!
Omdat ik ook nog een pre- en eindbak moet maken; ligt mijn budget érg laag. Omdat het toch enorm moet beuken, ben ik opzoek gegaan naar een speaker met een behoorlijk rendament. Uiteindelijk is mijn keuze gemaakt, het wordt namelijk de Raveland WHX-488:

Vanwege de flinke bult rond de 55Hz, moet ik de amp erg laag crossen. Dat gaat jammergenoeg niet echt lukken met mijn XXL amp
. Ik heb goede verhalen gehoord over de Conrad versterkers, het wordt dus deze:

Ik bouw de Raveland in een gesloten doos van 130 liter. Als ik de amp op 40Hz cross, is de bult volledig verdwenen. Ook de group delay is érg acceptabel onder de 40Hz!
Kosten:
• Raveland WHX-488 €59.95
• Conrad subamp €149
• 22mm MDF €20
Voor nog geen €250,- een erg bruut project dus
. Nu vraag ik mij alleen nog af, of die 94dB wel gemeten is met 1watt. En hebben jullie nog tips voor (eventueel) een andere amp?
Alvast bedankt voor de reacties
.
Eindelijk begint ook mijn setje een beetje serieus te worden. Op het lijstje staan nog wel een aantal dingen waaronder een subwoofer. Ik zal 'm enkel gebruiken voor fims en feestjes. Omdat ik tot nu toe al mijn 12inch woofers naar de stront heb gespeeld, ga ik nu voor wat groters!
Omdat ik ook nog een pre- en eindbak moet maken; ligt mijn budget érg laag. Omdat het toch enorm moet beuken, ben ik opzoek gegaan naar een speaker met een behoorlijk rendament. Uiteindelijk is mijn keuze gemaakt, het wordt namelijk de Raveland WHX-488:

Ik heb de speaker even snel door WinIsd gehaald:Belastbaarheid 500 / 150 W
Frequentiebereik 18 - 1500 Hz
Resonantie 28 Hz
Geluidsniveau 94dB
QTS 0,98
VAS (l) 355
Korf-Æ 460 mm

Vanwege de flinke bult rond de 55Hz, moet ik de amp erg laag crossen. Dat gaat jammergenoeg niet echt lukken met mijn XXL amp

Ik maak mij alleen een beetje zorgen om de THD van 77dB. Op een gevoelige speaker als de Raveland, ga je dat toch wel goed horen denk ik.Uitgangsvermogen 1x 190 W / 8 Ω, 1x 300 W / 4 Ω
Vermogen 540 W
Uitschakelvertraging ca. 20 min.
Signaal/ruis-afstand 77dB
Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (regelbaar)
Afm. (lxbxh) (mm) 107 x 265 x 265
Ik bouw de Raveland in een gesloten doos van 130 liter. Als ik de amp op 40Hz cross, is de bult volledig verdwenen. Ook de group delay is érg acceptabel onder de 40Hz!
Kosten:
• Raveland WHX-488 €59.95
• Conrad subamp €149
• 22mm MDF €20
Voor nog geen €250,- een erg bruut project dus
Alvast bedankt voor de reacties
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz