Online Advertentiemarkt (Info)

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

  • Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Iedereen die een eigen site heeft zal, of heeft, wel eens gedacht aan het plaatsen van advertenties. In dit topic wil ik de verschillende soorten media, alsmede de verschillende soorten bedrijven en hun reputatie bespreken.


Geschikte sites

In principe is elke site geschikt voor het 'publishen' van advertenties. Er is echter een hele grote 'maar': Bezoekersaantallen.
Zonder bezoekers worden er geen inkomsten gegenereerd bij de adverteerder. Er zijn dus grote hoeveelheden bezoekers nodig, om een beetje winst te kunnen boeken.


Soorten media

• Banners
De banner is het meestgebruikte advertentiemedium. Ze zijn er in verschillende soorten en maten, en er zijn sinds kort ook verschillende types. Enkele standaardvormen zijn: 728 x 90 pixels (Leaderbord), 120 x 600 pixels (Skyscraper), 468 x 60 Pixels (Full Banner), 234 x 60 Pixels (Half banner), 120 x 240 pixels (Vertical banner), 125 x 125 pixels (Square button).

• Flash banner
Meestal een custom-made banner die op de grotere sites te zien is. Vaak met bewegende delen, geluid of bewegend beeld. Soms zelfs uitschuivend over de content van de website.

• Pop up/under
Een klein browservenster dat door middel van Javascript wordt geopend. Over het algemeen bij het betreden of verlaten van een pagina. Grootte en uiterlijk kan per keer verschillend zijn.

Dit is over het algemeen het door de bezoeker meest gehate type. Er is namelijk een extra handeling vereist om het venster te sluiten. Popup blockers worden ook veel gebruikt.

• Textlink
Het begint steeds verder op te komen. Vroeger werd er wel over gegrapt, maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor.
Met dit concept worden bepaalde woorden op de website van de 'publisher' veranderd in een link naar een door de adverteerder aangeboden website.


Belongings strategiën

Iemand die advertenties plaatst, wil daar graag voor betaald krijgen. Het bedrag dat uitgekeerd wordt kan op meerdere manieren berekend worden.

• CPM (Costs per thousand).
Een bepaald bedrag dat betaald wordt per 1000 views van een banner of popup. Voordeel is dat atijd te voorspellen is hoeveel er verdient zal worden (mits de bezoekersaantallen stabiel zijn). Nadeel is dat het bedrag vaak niet al te hoog is dat betaald wordt.

• CPC (Costs per Click).
Een bepaald bedrag dat betaald wordt voor elke keer dat een bezoeker op een banner of textlink klikt. Hierbij is het voor de eigenaar van de website extreem belangrijk dat de gebruikte banner interessant is voor zijn bezoekers. Alleen op die manier zal er op de banner geklikt worden, en zal de webmaster verdienen.
Om te zorgen dat de banner een (voor de bezoeker) interessante link toont, zijn er een aantal bedrijven gekomen die content-based banners aanbieden. Kort gezegd betekend dit dat de informatie op de banner altijd in dezelfde lijn ligt als het onderwerp van de webpagina. Onder andere google gebruikt deze methode.

• CPL (Costs per Lead).
Hierbij wordt alleen betaald als een bezoeker zich via de banner registreerd bij de adverteerder. De bedragen die worden uitgekeerd zijn vaak groot, en dat maakt deze vorm ook uitermate geschikt voor publishers met kleine sites. Mits de beheerder van deze kleine site dan maar een groot percentage van zijn bezoekers weet over te halen om zich te registreren via de banner.

• CPS (Costs per Sale).
Hetzelfde als CPL, alleen gaat het dan om het kopen van een product ipv registreren.


Gemiddelde opbrengsten

De opbrengsten voor de publisher kunnen sterk varieren, afhankelijk van de bezoekersaantallen en onderwerpen op de website. Om een indicatie te geven, enkele getallen die ik tegenkwam:

Kleine site (0 - 30.000 bezoekers per maand):
Banner CPM €0.50 - €1
Popup CPM €1 - €3

Middel site (30.000 - 100.000 bezoekers per maand):
Banner CPM €1 - €3
Popup CPM €1.50 - €4

Grote site (100.000+ bezoekers per maand):
Banner CPM €4+
Popup CPM €5+

CPC, CPL en CPS zijn bijna altijd hetzelfde. Ongeacht de groote van de website.
CPC €0.05 - €0.20
CPL €1 - €10
CPS €5 - €75


Beste keuze voor mijn website?

Elke website is anders, en elke website vereist dus ook een ander advertentiemedium.
Allereerst de vraag of je als eigenaar van een website wel wilt beginnen met adverteren. Lang niet al je bezoekers zullen het waarderen, het kan dus een afname van bezoekersaantallen betekenen.

Daarnaast is onderstaande puur een voorbeeld, het hoeft natuurlijk niet uit te pakken op deze manier.

• Kleine website

Zoals eerder gezegd, voor een kleine site is meestal het CPL of CPS systeem het beste. Dit kan via een textlink, banner, of zelfs popup aangeboden worden.
Stel dat je een site hebt die per maand 15.000 bezoekers trekt (500/dag). De site gaat over het Tweaken van computerbehuizingen: Casemodding. Via de adverteerder zorg je dat er een banner op de website komt van een grote winkel die apparatuur en tools verkoopt die geschikt zijn voor casemodding.

Uiteraard zullen je bezoekers op zoek zijn naar dit soort winkels, en dus makkelijk op de banner klikken, en eventueel iets kopen.
Stel dat 0.1% van de bezoekers daadwerkelijk iets koopt via de banner. Dat komt neer op 15 personen per maand. Dit zal dan per maand een bedrag opleveren van minimaal 15 x 5 = 75 euro :)

Zou je in dit geval gekozen hebben voor CPM, dan zou je een bedrag verdient hebben van (15.000 / 1000) * €0.75 = €11.


• Middelgrote website

Ook bij een grote website is het mogelijk via CPL of CPS te werken. Vaak is dat echter niet zo makkelijk, aangezien de bezoekers een veel wijder interessegebied hebben. Ze zullen dus minder snel iets kopen via je banner.
Meestal is in dat geval een CPM banner of CPM popup het beste. Zie het volgende voorbeeld:

Het betreft een website met 75.000 bezoekers per maand, een forum gericht op jonge bezoekers. Bij het afsluiten wordt een popup getoont, die via CPM beloont wordt.

De berekening wordt dan als volgt: (75.000 / 1000) * €3 = €225 euro per maand.

Dit topic is gesloten.