Toon posts:

Linux connecten met RealVNC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog al nieuw met Linux, ik heb Redhat 9 geinstalleerd met apache, postgresql en webmin. Dit configureren is op zich aardig gelukt. Kan hem benaderen vanuit windows. Maar nu wil ik deze linux machine via RealVNC kunnen benaderen. Maar dit gaat nog niet helemaal goed.
Ik kan wel connecten via VNCViewer.... maar dan krijg ik alleen een linux-consult waar ik commando's in kan geven maar wil ook graag de graphisch versie van linux kunnen benaderen.... hoe doe ik dit? waarschijnlijk een bepaalde instelling in de VNCSERVER??? :'(

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
kijk eens in man vncserver daar staat ergens waar de xstartup.conf file staat...

overigens probeer ik zelf vnc nog aan de praat te krijgen via http :x hij werkt atm alleen maar op lan :(

Verwijderd

Topicstarter
Heb deze gevonden, dit staat er in:

-----------------------------------
#!/bin/sh

[ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources
xsetroot -solid grey
vncconfig -iconic &
xterm -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &
twm &

Maar heb geen idee wat ik dan moet wijzigen.... :?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:40:
Heb deze gevonden, dit staat er in:

#!/bin/sh

[ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources
xsetroot -solid grey
vncconfig -iconic &
xterm -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &
twm &

Maar heb geen idee wat ik dan moet wijzigen.... :?
Daar staat dat ie een xterm opent en als Window Manager twm gebruikt :)
Verander twm eens in de manager of de desktop envoirment die jij gebruikt. Speel er eens gewoon een beetje mee.
Gebruik ook google, hier is erg veel over te vinden, al zijn de keywords een beetje lastig :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat gezocht op internet... heb nu "twm" veranderd in "wmaker"... maar dit maakt weinig verschil...
heb ook niet echt het idee dat hij de file inleest...

Maar hoe kom ik er achter wat de desktop envoirment is van Redhat 9.0 (gebruik GNome)

En wat is dat xterm.... heb nog de weinig ervaring om dit te kunnen wijzigen... dus zou iemand het kunnen uitleggen???

Verwijderd

Als je "grafisch" linux wilt gebruiken, zul je eerst een desktop omgeving moeten installen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gnome of kde. Eventueel kun je nog iets als windowmaker of black/fluxbox gebruiken, echter is dat minder vriendelijk dan de eerste 2 genoemde.

Op het moment dat je met vnc inlogt, wordt bovenstaand script gestart. Deze zal de grafische omgeving opstarten. Nadat je een desktop omgeving geinstalled hebt, moet je deze file wijzigen om de juiste desktop omgeving op te starten (gnome-session of startkde bijvoorbeeld).

Xterm is een terminal emulator. Vergelijk dit met de dos-prompt onder windows, maar dan vele malen uitgebreider.

Als het verder niet werkt, willen wij graag foutmeldingen zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de foutmelding die je van je vncviewer krijgt, maar ook aan de foutmeldingen die op de server gegenereerd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:47 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

als je KDE al geïnstalleerd hebt, kun je gebruik maken van de "Desktop sharing" module, die in dat geval te vinden is in het control center van KDE. Dit is in principe gewoon een ingebouwde VNC server en zodoende met iedere gewenste VNC cliënt te benaderen :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Okee.... heb het nu voor elkaar.. dat ik de vnc kan starten... en mijn linux bak kan overnemen. :)

Nu moet ik alleen nog elke keer als ik de server opnieuw opstart het commando
vncserver :1 in typen... voordat realvnc is gestart... maar dit wil ik natuurlijk niet!

Dit moet automatisch gebeuren tijdens het opstarten... nu heb ik met webmin iets gevonden waar je kan aangeven welke commando's hij wel en niet moet uitvoeren.

Maar nu is mijn vraag als ik daar als commando "vncserver :1" neerzet is dit dan voldoende om vncserver tijdens het opstarten te laten uitvoeren?

Verwijderd

Topicstarter
heb het net geprobeerd,
Hij blijft nu hangen op
starting REALVNC: ....... :'( :'(

krijg deze foutmelding...
vncserver: couldn't find "xauth" on your PATH

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 09:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 08:58:
Okee.... heb het nu voor elkaar.. dat ik de vnc kan starten... en mijn linux bak kan overnemen. :)

Nu moet ik alleen nog elke keer als ik de server opnieuw opstart het commando
vncserver :1 in typen... voordat realvnc is gestart... maar dit wil ik natuurlijk niet!

Dit moet automatisch gebeuren tijdens het opstarten... nu heb ik met webmin iets gevonden waar je kan aangeven welke commando's hij wel en niet moet uitvoeren.

Maar nu is mijn vraag als ik daar als commando "vncserver :1" neerzet is dit dan voldoende om vncserver tijdens het opstarten te laten uitvoeren?
ik denk dat dat even proberen is . ik gebruik alleen vnc naar linux server toe , dat heb ik geconfigureert met /etc/ssh/sshd_config , en daar PermitRootLogin = no naar yes veranderd
en ip ingevuld van de server.
dan kan je zo inloggen met putty op een windows bak.

met chkconfig "programmanaam" on , kan je iig alles auto laten opstarten
en dan eerst de service starten met "service sshd start"

bv chkconfig sshd on , dan start sshd vanzelf op bij het opstarten en kan ik altijd putty gebruiken . misschien moet je dat ook met vnc proberen . maar ik werk alleen vanuit de root. dus ik weet het niet hoe het zit met desktop , ik weet niet of je hieraan wat hebt, ik weet er ook niet echt veel vanaf maar misschien staat er wat nuttigs bij waardoor mensen op een idee kunnen komen , ik heb het iig geprobeert sorry als je er niks aan hebt , en succes als je er wel wat aan hebt. :D })

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 14:12 ]

Pagina: 1