Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PSU te zwak: schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn pc:

een mobo,
athlon 64 3400+,
2X 512 MB pc 2700,
losse 7.1 geluidskaart,
GForce 5900 Ultra,
twee harde schijven,
twee losse schijfstations (DVD en CD-R)

Ik heb op de cpu een Zalman 7000 CuAl koeler zitten. Op de VGA kaart zitten twee mini fans. Op de North bridge geen active koeling. Verder hangen er in de kast drie casefans.

Dit alles draait als een zonnetje op een 250 Watt voeding. Ik geloofde mijn ogen niet toen ik het zag, maar er stond heus 250 Watt op. Ik heb niet op het merk gelet. Het is wat krap, en 's zomers is hij wel eens uitgevallen.

Is dit schadelijk of niet?

Ik meen namelijk toch zo'n 350-450 Watt nodig te hebben.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:48

SA007

Moderator Tweaking

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

lijkt mij wel schadelijk ja.
als een voeding sterft geeftie vaak een stevige spanningspiek af, voordattie er helemaal mee stopt en dan gaat er vast wel iets in je PC stuk...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik heb zelf meegemaakt dat een harddisk crasht of de spindlemotor ermee ophoudt omdat de voeding niet sterk is. Ik snap ook niet hoe zoiets precies ontstaat dan, maar in mijn geval had ik toch 2 seagate 120GB SATA HD's dood binnen 2-3 weken op een 250W voeding (die al wat ouder was). Op nieuwe 350W levicom dual-blue-led doet HD nr 3 het nu al bijna een jaar zonder problemen.
Bij een maat van me kwam dit euvel precies zo voor. (met quantum hd's) Blijkt dat een te zwakke voeding inderdaad spullen kan slopen. Naast natuurlijk voor een rete instabiele PC zorgen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kijk of er een verschil zit in de voedingslijnen als je pc gestrest is, in idle en wanneer je zoveel mogelijk componenten eruit hebt gehaald.

Als er brute verschillen in zitten, dan wordt het zeker tijd voor een nieuwe voeding. Als de lijnen niet ver inzakken, dan kan het nog wel. Of het verstandig is... dat is een tweede ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
een te hoge spanningspiek kan je nooit hebben wel is het mogelijk dat de diodes na de trafo doorbranden en er dus wisselspanning op je systeem komt te staan en dat is funest voor elk apparaat.

ga altijd voor een goede kwaliteit merkvoeding niet voor de rommel genaamd sweex en q-tec wel goedkoop maar dikke bagger.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
Wat motrax zegt. Kijk echter niet alleen naar het verschil stressed en idle, maar uiteraard ook even naar in hoeverre de lijnen bij hun bedoelde waarden liggen. Als de 12 volt op 14 staat is dit niet echt bevordelijk. Staan de lijnen netjes op hun bedoelde waarde en gebeurt er niks raars als je de PC normaal belast dan is het niet schadelijk voor je systeem hoor. Net zoals de ene 450 watt voeding de andere niet is geldt dit ook voor 250 watt voedingen.

* Korvaag heeft al meerdere Athlon64'ers in 1U kasten gebouwd die met een 200 watt voeding waren uitgerust.

Geen enkel probleem. Nu hebben die wel maar 1 schijf en geen rare videokaart, maar ik wil er mee aangeven dat het gewoon een kwestie van even testen/meten is.

UNOX: The worst operating system

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
monterey schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:56:
een te hoge spanningspiek kan je nooit hebben wel is het mogelijk dat de diodes na de trafo doorbranden en er dus wisselspanning op je systeem komt te staan en dat is funest voor elk apparaat.
[...]
Een PC-voeding is niet een trafo met wat diodes en een afvlakelco hoor.
Het is een geschakelde voeding.
Het principe van een geschakelde voeding is heel simpel.
je gebruikt 2 elco's. De opgeladen elco levert de spanning voor je mainboard/hdd/whatever en de andere wordt in die tijd opgeladen.
Als de ene elco onder een bepaalde spanning komt wordt íe verwisseld met de opgeladen elco en herhaald dat proces zich.
Dat opladen gaat echter wel met een veel hogere spanning (soms zelfs netspanning)
Kortom wanneer op de een of andere manier je voeding niet goed is, kan het heel goed gebeuren dat er een te hoge spanning op de rest van je PC komt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is wel goed, geeft geen stabiliteits problemen of wat dan ook. Er is eigelijk niets mis mee, behalve dat hij ver boven zijn niveau presteerd. De meeste voltages zijn net voldoende, voor zover aangegeven. 's Zomers kan hij ook door de temperatuur zijn afgeslagen, de hardware zat in een oude veel hetere kast. Toen ik die open zette, deed het euvel zich niet meer voor.

Voeding toch vervangen of is het echt niet nodig?

Verwijderd

te zwakke psu heeft een vriend van mij twee R9800 PRo's gekost...
beter te veel dan te weinig ( en dan wel van een degelijk merk ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Is dit wat? Zalman ZM400B-APS

Gebruikerservaringen?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:42

ChangeLife4Ever

owned by above

kijk even in het eerder genoemde topic 8)7 . daar weten ze alles van voedingen en daar staan ook uitgebreide reviews van allerlei voedingen!!

remember your end, someone owns us

Verwijderd

Man, m'n laptop adapter is rated op 135 watt, en die trekt het beestje toch aardig. Watt zegt niets eigenlijk.

Verwijderd

Man, m'n laptop adapter is rated op 135 watt, en die trekt het beestje toch aardig. Watt zegt niets eigenlijk.
Lol dat is ook een laptop 8)7

Verwijderd

Niet zomaar een laptop!!!

Athlon 64 3000+ Clawhammer
nForce 3 Go150
512MB RAM (2x 256 PC2700 SO-DIMM, kga d'r 2x512MB van maken).
nVidia GeForce FX Go5700 (2700 3Dmark2k3)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

* Haan mompelt iets over appels en peren..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

IK heb ook 260watt met een 64bit 3200+ en een 6800!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:11:
De voeding is wel goed, geeft geen stabiliteits problemen of wat dan ook. Er is eigelijk niets mis mee, behalve dat hij ver boven zijn niveau presteerd. De meeste voltages zijn net voldoende, voor zover aangegeven. 's Zomers kan hij ook door de temperatuur zijn afgeslagen, de hardware zat in een oude veel hetere kast. Toen ik die open zette, deed het euvel zich niet meer voor.

Voeding toch vervangen of is het echt niet nodig?
Het is totale onzin dat een te zwakke voeding (in de zin van wattage) je pc kan opblazen, een te zwakke voeding zal een pc continu laten herstarten/uitvallen. Het zou wel kunnen dat een B/C merk voeding (q-tek, sweex, etc) een defect bevat waardoor het je hardware opblaast (al acht ik de kans daarop ook nihil, een voeding is redelijk beveiligd tegen het leveren van overspanning). Als dat niet meteen gebeurt dan ga ik er van uit dat de voeding goed werkt en ook goed zal blijven werken.
In jou geval zou ik kijken of de voeding in de zomer niet te warm word (temperatuur meten), en me verder nergens druk over maken.

Welk merk voeding is het?
Hoelang draait je pc al met deze configuratie (of ongeveer deze configuratie)?

Ik heb een P4E 2,8ghz + nVidia FX5700 + 1x hdd + 1x dvd speler op een 250 watt voeding, zie ook: http://specs.tweak.to/6803

offtopic:
De specs site moet zn layout eens updaten :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 11:06 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Tja het zal allemaal wel heel mooi werken. Maar dan moet je ook niet huilen als je voeding straks kapot gaat En de rest van je hardware mee het graf mee in neemt.
Het is een simpel fijt dat je NOOIT moet besparen op een voeding. Doe je dat kom je daar later achter. En dan kost het vaak meer geld.

Dus mijn tip kijk het niet aan. En denk van dont fix it if it aint broken. Het is beter te voorkomen als te genezen.
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:03:
[...]

Het is totale onzin dat een te zwakke voeding (in de zin van wattage) je pc kan opblazen, een te zwakke voeding zal een pc continu laten herstarten/uitvallen. Het zou wel kunnen dat een B/C merk voeding (q-tek, sweex, etc) een defect bevat waardoor het je hardware opblaast (al acht ik de kans daarop ook nihil, een voeding is redelijk beveiligd tegen het leveren van overspanning). Als dat niet meteen gebeurt dan ga ik er van uit dat de voeding goed werkt en ook goed zal blijven werken.

Ik heb een P4E 2,8ghz + nVidia FX5700 + 1x hdd + 1x dvd speler op een 250 watt voeding, zie ook: http://specs.tweak.to/6803

offtopic:
De specs site moet zn layout eens updaten :+
onzin he?
waar om staan hier dan 42 pc's van de ex memo die allemaal met een defecte voeding hier staan. waar van 70% het mobo van dood is. 80% is de hdd kapot. 45% is de vidkaart defect. en 100% is de geluidskaard kapot. dus kom niet met zo'n verhaal dat het niet mogelijk is. want dat is het echt wel. dit waren allemaal 250 W aopen voedingen. die een computer 22 computer labs met een totaal van 150 pc's van stroom voorzagen. de pc's waren 2.2 ghz P4's met NV Quatro's (volgens mij de 3 serie's) met allemaal 200 gb aan op slag in 2x 100 gb.

en ook thuis heb ik een pc staan met een Chieftec 250 W voeding die dus letterlijk er uit is geknalt. hij van waren de mobo en de vidkaart overleden.

[ Voor 65% gewijzigd door Shunt op 01-12-2004 11:11 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Dus mijn tip kijk het niet aan. En denk van dont fix it if it aint broken. Het is beter te voorkomen als te genezen.
Als hij een goeie merkvoeding heeft (Zalman, etc) die 250 watt kan leveren (op een stabiele en veilige manier) dan zit je veiliger dan met een Sweex voeding van 500 watt (die stabiel bijvoorbeeld maar 250 a 300 watt kan leveren).

[update wegens edit ^^]
reactie op je edit:
aopen :/

[update omdat ik dit vergeten was]
Kijk met MBM naar de voltages van je voeding, de 12v en 5v lijnen mogen maximaal 10% afwijken (dus 10% van het voltage boven en onder het voltage).

[ Voor 27% gewijzigd door AcouSE op 01-12-2004 17:35 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ik ben het eens met KingOfDos. En een ondergedimensioneerde voeding zal niet zomaar kapot gaan en de rest van je HW mee het graf in slepen. Hoogstwaarschijnlijk krijg je reboots als je bijv. uit de slaapstand komt en alle harde schijven en CD-roms beginnen te draaien, verder niets...

Verdere vragen over voedingen horen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 8

En KingOfDos:
http://www.tweakers.net/my.tnet/sysspecs
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.