Toon posts:

overclock settings onvindbaar (Aopen AK77-600GN)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oke ik ben ten einde raad.

zo zou het menu er volgens Aopen uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: http://omega.et.tudelft.nl/jouke/images/tweakers/aopen1.GIF

En zo ziet het er daadwerkelijk uit, op 1 ding na, die +/- 0.50% => is bij mij een disable/enable toggle.

De groen omcirkelde parameters kan ik aanpassen, echter de fsb kan maar van 133 tm 166. Terwijl het volgens de fabrikant van 100 tm 240 zou moeten kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://omega.et.tudelft.nl/jouke/images/tweakers/aopen2.GIF

Ik mis dus mijn voltage en multiplier settings, en grote delen van de fsb-settings.

Het gaat dus om een Aopen AK77-600GN
De Cpu is een T-bred-b 1700+(1 van de eerdere), maar omdat deze processor eerder al dienst heeft gedaan in een abit kt7a-raid v1.0. Heb ik handmatig de bruggen gemod(de abit mist een stuurbit voor de multiplier), zodat hij nu wordt herkent als een 2400+. In de abit heeft hij altijd gedraait op 2200 Mhz ( 20x110 ), dus multiplier gelockt is hij niet

Het originele bios (v1.04) kreeg van mij als eerste de schuld, en deze is vervangen door het laatste bios (v1.07) maar nog altijd ziet mijn bios er als bovenstaand uit.

Ook heb ik natuurlijk het bios 3x grondig doorzocht op een "overclock enable button" van wat voor soort ook, maar helaas.

m.b.v. google ben ik nog precies 1 lotgenoot tegengekomen, die een 2400+ erop had zitten, met hetzelfde probleem. En geen overgeclockte exemplaren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:14:

Ik mis dus mijn voltage en multiplier settings, en grote delen van de fsb-settings.
Sry hoor, maar ik ben heel of heeeel dom, of die 133 is je FSB, en die x 12.00 is je multiplier ...... En ik weet niet precies hoe de FSB's enzo van AMD werken, maar 12x133 = 1596 , wat dicht in de buurt van je 1700+ komt ..

En voltages staan er inderdaad niet, komen die niet te voorschijn als je je spread spectrum op Disable zet en dan opnieuw opstart ?.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
die plaatjes komen beide uit de manual, het is lastig screenshotjes te maken in je bios.

bij mij staat er 133 x 15.0 = 2.00 Ghz

En hoewel het een 1700+ is ( 1466 ), zal alles en iedereen hem erkennen als een 2400+ ( 2000 ) doordat ik hardware matig de bruggen veranderd heb.

tijdens het opstarten krijg ik dan ook gewoon 2400+

die spread-setting aanpassen doet helemaal niets(ik zou ook niet weten waar hij voor is trouwens)

En je moet 133 x 12.0 = 1596 berekeningen altijd afronden => 1600. Die 133 is namelijk niet exact 133, maar veel meer richting 133.333333333. Kleine afwijkingen van de clockpulse-generator daar gelaten.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 15:07 ]

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07 08:20
Ik weet niet of je er ook een doos bij hebt gekregen, maar daar staat duidelijk op dat hij maar tot 400 MHz gaat, dus dat is 200 MHz FSB. Ik heb namelijk hetzelfde mobo.

Verwijderd

Is het niet zoiets als een CTRL+F1 toetsencombinatie ? Even goed zoeken voor de advanced CPU settings.

Ter info: Mijn BIOS geeft ook niet alles prijs, totdat ik (in mijn geval) CTRL+F1 druk. Nou heb ik een totaal ander mobo, maar het zal me niets verbazen als het bij jou ook iets dergelijks is.

Verwijderd

Topicstarter
cryonic90 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:48:
Ik weet niet of je er ook een doos bij hebt gekregen, maar daar staat duidelijk op dat hij maar tot 400 MHz gaat, dus dat is 200 MHz FSB. Ik heb namelijk hetzelfde mobo.
jah und...... ik kan nu maar tot 166. Bovendien nooit van overclocking gehoord, aopen garandeerd dat de chipset minstens 200Mhz aan kan, de settings zouden tot 248 moeten kunnen, of hij het trekt is een tweede natuurlijk, maar ik moet minstens de mogenlijkheid hebben om 248 in te kunnen stellen!!!

Afbeeldingslocatie: http://omega.et.tudelft.nl/jouke/images/tweakers/aopen3.GIF

@G_M_C : Thanks, daar heb ik daadwerkelijk wat aan, eens kijken of wat toetsencombo's kan vinden

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 16:15 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ja Stijn (_elmo_) je bent dom :P Een 1700+ loopt op 1466 Mhz, dat hoor je te weten, je hebt er zelf ook eentje.

Anyway. De snelheid die je op het moment in de bios hebt ingesteld is dus sowieso al niet de standaardsnelheid. Je MP hoort 11 te zijn geloof ik ;) Maar goed... dat maakt niet uit.

De kleine afwijkingen in de clock pulse, komt juist door die spread FSB ofzo :? Maar dat weet ik eigk niet zeker :P

Is er geen jumpertje of iets dergelijks op je moederbord?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:26:

Anyway. De snelheid die je op het moment in de bios hebt ingesteld is dus sowieso al niet de standaardsnelheid. Je MP hoort 11 te zijn geloof ik ;) Maar goed... dat maakt niet uit.
begrijp me nou absoluut niet verkeerd, maar je bent zelf ook een beetje dom bezig. Ik heb namelijk met de bruggen op mijn xp1700+, gespeeld zodat deze nu i.p.v. hard op 11x (daar heb je helemaal gelijk in) nu hard op 15x staat. Zodat het Bios hem nu ziet als een 2400+

ooh had ik nou maar gewoon gezegt dat het om een XP2400+ is, want dat is hij nu. En iedereen blijft over dat 1700+ heen vallen, terwijl de vraag alleen maar over de bios-settings gaat. ( jah ook ik ben dat te gaat een beetje dom :) )

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07 08:20
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:04:
[...]

begrijp me nou absoluut niet verkeerd, maar je bent zelf ook een beetje dom bezig. Ik heb namelijk met de bruggen op mijn xp1700+, gespeeld zodat deze nu i.p.v. hard op 11x (daar heb je helemaal gelijk in) nu hard op 15x staat. Zodat het Bios hem nu ziet als een 2400+

ooh had ik nou maar gewoon gezegt dat het om een XP2400+ is, want dat is hij nu. En iedereen blijft over dat 1700+ heen vallen, terwijl de vraag alleen maar over de bios-settings gaat. ( jah ook ik ben dat te gaat een beetje dom :) )
Maar als hij dan op die 15x gelockt staat, dan zou je hem moeten kunnen overclocken vanaf 133 MHz, want met 133 MHz draait ie op 2 GHz.

Verwijderd

Topicstarter
jep hij draait dan ook op dit moment op 2 Ghz. En ik wil ook best wel FSB-overclocken, maar:

1: Ver kom ik niet zonder voltage settings ( hij draait nu op 1.65 )
2: Ik wil een VEEEEEEL hogere bus snelheid dan 133, ik wil eigenlijk minimaal 200 gaan draaien ( 11x200 bijvoorbeeld, en misschien met de bus nog een beetje verder, of desnoods terug naar een 10x multi ), de plank kan het, het geheugen ook. Het enige wat me tegenhoud zijn de settings (ze laten me nu niet verder dan 166, en ook dat haal ik niet omdat ik de multiplier niet omlaag krijg en de proc zoveel harder niet trek op standaard voltage)

Verwijderd

Whaaa, ik had PRECIES HETZELFDE met hetzelfde moederbord? :/
heb em kunnen inruilen (want me ide2 was ook gaar :P) voor een Nforce2 bordje.

Ik kwam er ook niet meer uit :S

In de handleiding std idd dat hij instelbaar was, maar mijn MP kon ik ook niet veranderen, en mijn vcore stond ook vast :S

Misschien mailtje naar Aopen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:37:
Sry hoor, maar ik ben heel of heeeel dom, of die 133 is je FSB, en die x 12.00 is je multiplier ...... En ik weet niet precies hoe de FSB's enzo van AMD werken, maar 12x133 = 1596 , wat dicht in de buurt van je 1700+ komt ..
De topicstarter wil ze enkel kunnen aanpassen. Hij weet heus wel waar ze voor staan.
En voltages staan er inderdaad niet, komen die niet te voorschijn als je je spread spectrum op Disable zet en dan opnieuw opstart ?.
:X

Anyway, verdiep je je eens in de materie in plaats van om in elke post overbodige vragen/opmerkingen te plaatsen danwel onzin te uitkramen. Print deze eens uit en lees hem door voor het slapen gaan: PMG FAQ. Check ook alle linkjes.
Daarmee maak je al een goede start voor een gedegen basiskennis.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 30-11-2004 22:29 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:37:
[...]

Een 1700+ loopt op 1466 oid. 1596 is meer in de buurt van een 1900+(mijn 1800+ loopt standaard op 1533mhz)

Probeer ctrl+f1 eens in het hoofdmenu, dat wil nogal eens verborgen opties unlocken in award/phoenix biossen

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb een emailtje terug van Aopen:

Mijn emailtje
Geachte Heer/Mevrouw,

Ik heb een probleempje met mijn Aopen AK77-600GN moederbord, ik mis namelijk een aantal settings in het Bios.

ik heb een aantal plaatjes die het wellicht duidelijk maken wat ik bedoel:

zo zou het moeten zijn:
http://omega.et.tudelft.nl/jouke/images/tweakers/aopen1.GIF

en zo ziet het en ongeveer uit:
http://omega.et.tudelft.nl/jouke/images/tweakers/aopen2.GIF
klein verschil: bij "Clock Spread Spectrum" heb ik niet 0.50% staan maar "disable" wat ik eventueel in "enable" kan veranderen.

Ik heb al een bios update gedaan, maar dat mocht niet baten. v1.04 zat er al in toen ik hem kreeg en v1.07 heb ik er vervolgens in geflashed.

mvg,

J Verbree
De reply van Aopen
Beste J,

Een dergelijk overzicht is niet gesupporteerd bij dit moederbord.

Excuses voor het ongemak

Met vriendelijke groet,

Evert (fictief, er stond echter alleen een voornaam)

wat een ******-reply!
1. Ik wens te worden aangesproken met meneer ... , als ik zo mijn emailtjes onderteken.
2. Ik geloof niet dat "gesupporteerd" een Nederlands dan wel Engels woord is.
3. Er is blijkbaar totaal geen moeite gedaan op de eigen handleidingen of de website erop na te lezen.
4. Noem jezelf niet alleen bij je voornaam als je een emailtje ondertekend

Kortom terwijl ik mijn best doe, word ik afgepoeierd met onzin. Tevens krijg ik een wansmaak in mijn mond van de on-proffesionele manier waarop klanten worden te woord gestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 16:44 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 22:37

Valkyre

Kitesurf FTW!

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:04:
oke ik heb een emailtje terug van Aopen:

Mijn emailtje

[...]

De reply van Aopen

[...]

wat een ******-reply!
1. Ik wens te worden aangesproken met meneer ... , als ik zo mijn emailtjes onderteken.
2. Ik geloof niet dat "gesupporteerd" een Nederlands dan wel Engels woord is.
3. Er is blijkbaar totaal geen moeite gedaan op de eigen handleidingen of de website erop na te lezen.
4. Noem jezelf niet alleen bij je voornaam als je een emailtje ondertekend

Kortom terwijl ik mijn best doe, word ik afgepoeierd met onzin. Tevens krijg ik een wansmaak in mijn mond van de on-proffesionele manier waarop klanten worden te woord gestaan.
stuur je een mailtje naar de afzender terug, en vraagt waarom hij zo kortaf doet omdat het gewoon op hun eigen website/manual staat.
owjah en vraag ook even of hij de screenshots heeft gezien+ begrijpt? perhaps is evert wel een n00b.
en anders vraag je om een reply van de manager ofzo :)

iRacing Profiel

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

ik heb ook een a-open mobo ak77-8xn. En bij mij zit op het moederbord een jumpertje waarmee je 100mhz 133 166 en 200mhz FSB in kunt stellen. Waarschijnlijk staat hij bij jouw op 133 en kun je dus niet hoger als 166 clocken, dus pleer dat jumpertje op 166 en je kunt tot 200 ;) als je hem de op hebt zitten iig.

[ Voor 4% gewijzigd door vingerfrits op 08-12-2004 22:46 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
Jep ik heb zo'n jumpertje gevonden, std staat hij als "automatic" wat inhoud dat hij de waarde van de CPU pakt. Ook is er een setting "custom" of iets in die trant. (jumper over pin 1-2 of over 2-3)

Automatic => keuze van 130 tm 166
Custom => keuze van 100 tm 133 ( er staat trouwens in de manual dat ik met die jumper instelling de vrijheid zou moeten hebben van 100 tm 248 )

echter ik heb ook geen bal aan die hoger dan 133 Mhz settings, aangezien de proc nu op 1.65v draait en niet veel harder wil 2.0 Ghz (15x133) zonder het voltage te verhogen. Van die 15x multiplier kom ik ook al niet af.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik heb de een athlon 2000+ opzitten, ma kan wel de multiplier op 18* zetten. ma kan de cpu helemaal niks overklokken, bij een kleine overclock van de multiplier wil de computer gewoon niet booten pas nadat ik de voeding een paar uit en aan heb gedaan gaat hij dan toch aan en draait hij ook stabiel ma zodra ik hem weer uitzet, kan ik weer gaan kutten met de voeding. kan de spanning wel aanpassen ma dit helpt allemaal niks. en de FSB kan bij mij ook niet echt hoog omdat mijn geheugen dit niet toe laat, ma denk dat a-open bordjes gewoon niet voor overclocken gemaakt zijn. Verder heb ik de keuze uit load setup-defaults en load Turbo-defaults in de manual staat dat je alleen de turbo settings kunt gebruiken als je hardware dit toe laat maar op setup defaults, is het systeem niet vooruit te branden. call of duty alles op low en 640*480 niet speelbaar. met turbo defaults alles op high en 1280*1024 geen probleem. Ik vind het hele mobo al vaag en denk dat ik de maar een Asus inzet. :9 ik raad jouw dus ook een ander merk aan })

[ Voor 3% gewijzigd door vingerfrits op 08-12-2004 23:48 ]

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012

Lord Llurch

graftakke

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 23:12:echter ik heb ook geen bal aan die hoger dan 133 Mhz settings, aangezien de proc nu op 1.65v draait en niet veel harder wil 2.0 Ghz (15x133) zonder het voltage te verhogen. Van die 15x multiplier kom ik ook al niet af.
heb je daarmee de cpu niet gelocked?

kijk hier even. en hier.

There is one more thing: It's been emotional

Verwijderd

Topicstarter
Lord Llurch schreef op donderdag 09 december 2004 @ 00:14:
[...]

heb je daarmee de cpu niet gelocked?

kijk hier even. en hier.
Lees de startpost, die proc is een een van de bekende 1700+ zo'n eerste t-bred b. Die zijn nooit gelockt geweest, bovendien heeft hij op de vorige plank 20x110 gedraaid ( abit kt7a-raid v1.0 )

Verwijderd

Topicstarter
oke nieuwe email van Aopen gehad:
Beste J,

Helaas word overclocking op een AK77-600GN niet (meer) ondersteunt.
Het is mogelijk dat er in de eerste versies van de BIOS een dergelijk overzicht, zoals u die wilt hebben, geintergreerd was.
Echter deze functie is niet langer beschikbaar en zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet in nieuwere BIOS-versies beschikbaar worden.
Dergelijke veranderingen kunnen plaats vinden, ondanks dat dit dan niet vermeld staat in de bijgeleverde handleiding of op de web-site.

Excuses voor het ongemak

Met vriendelijke groet,

Evert
Toch te gek voor woorden, kan een berdijf zoiets zo maar doen?
Zie het al voor me "BMW nu met standaard airco", koop je het ding zit er geen airco in het excuus => de papieren zijn van het vorig jaar, en toen was de airco std.
Pagina: 1