[PHP]Wel of geen PDF'jes gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een database voor autotechnische inbouwgegevens, wat bestaat uit een aantal gegevens en twee plaatjes.
Nu staan we voor een probleem. PDF of HTML gegevens uit een database.

PDF is makkelijk printbaar en WYSIWYG, makkelijker te programmeren in de site en degelijk te beveiligen.
Maar ook zo statisch als de pest, als je gegevens krijgt van een merk wat vrijwel het zelfde is kan je niet zomaar copy-pasten en je moet er adobe acrobat voor hebben om die dingen te maken en te editen.

Zie ik toevallig grote dingen over het hoofd of heeft iemand toevallig in een zelfde situatie gezeten en heeft advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

PDF kun je toch ook gewoon laten genereren? zie Ghostscript ...
http://www.cs.wisc.edu/~ghost/

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 30-11-2004 12:39 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:12
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 12:35:
Ik ben nu bezig met een database voor autotechnische inbouwgegevens, wat bestaat uit een aantal gegevens en twee plaatjes.
Nu staan we voor een probleem. PDF of HTML gegevens uit een database.

PDF is makkelijk printbaar en WYSIWYG, makkelijker te programmeren in de site en degelijk te beveiligen.
Maar ook zo statisch als de pest, als je gegevens krijgt van een merk wat vrijwel het zelfde is kan je niet zomaar copy-pasten en je moet er adobe acrobat voor hebben om die dingen te maken en te editen.

Zie ik toevallig grote dingen over het hoofd of heeft iemand toevallig in een zelfde situatie gezeten en heeft advies?
Je kan natuurlijk ook je pdf-jes on the fly door PHP laten maken. In dat geval is je php niet meer "zo statisch als de pest" en kan je ermee doen wat je wilt. Zoek eens op google naar +php +pdf en je zal legio mogelijkheden tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30

TheDane

1.618

Voor wie zijn de PDF files bestemd? consumenten?

Ik ben zelf toevallig verantwoordelijk voor een nogal aanzienlijke brochurelibrary waarin zo'n 5000 brochures in 16 talen worden aangeboden.

Ik krijg bijzonder weinig klachten over de brochures -allemaal in PDF formaat dus- maar ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan. alle de facto standaard progjes zijn zo vreselijk traag, copy/paste gaat idd niet zomaar even zonder minimaal 1 of 2 extra handelingen, en als ik zelf een brochure download, why bother printing?

Ik zou alleen willen printen als 't een produktvergelijking is, zodat ik er zelf aantekeningen bij kan maken. Maar on the fly produktvergelijkingen in PDF zetten is weer niet bijzonder makkelijk, en gebeurt dus niet.

Bovendien vraag ik me af hoe belangrijk wysiwyg nou ECHT is :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De info gaan naar mensen die bijvoorbeeld een alarmpje in willen bouwen. En aangezien de auto meestal niet langs de computer staat is het printen best belangrijk, omdat je niet de hele tijd van garage naar computerkamer wil rennen.
Ben nu aan het kijken wat dat ghostview precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Met een class als EzPDF kan je echt heel eenvoudig een PDF samenstellen, dus dat mag geen probleem zijn. Persoonlijk vind ik een PDF vaak te traag omdat de reader gewoon traag is. Met een programma uit de meuktracker kan je dit wel goed verbeteren op je eigen systeem.

Je kunt met CSS overigens ook vrij goed bepalen hoe het er op een printje uit komt te zien, voor veel dingen is dit gewoon voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Ik zou persoonlijk, als consument, liever HTML met een goede print-CSS hebben. Maar opzich, zoals hier boven al vermeld, kun je die PDFs net zo "on-the_fly" maken als een HTML pagina. En voor het printen maakt het ook niet zo super veel verschil..

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
Absoluut PDF. Lezen van PDF kan traag zijn met Acrobat Reader inderdaad. Er zijn ook snellere readers beschikbaar. Ik gebuik onder linux xpdf, retesnel.
PDF is veel makkelijker printgeschikt te maken en op te slaan, ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
TukkerTweaker schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:54:
Absoluut PDF. Lezen van PDF kan traag zijn met Acrobat Reader inderdaad. Er zijn ook snellere readers beschikbaar. Ik gebuik onder linux xpdf, retesnel.
PDF is veel makkelijker printgeschikt te maken en op te slaan, ook niet onbelangrijk.
1. Ik kan ook een HTML bestand opslaan
2. niet iedere noob-gebruiker zal iets anders installeren, maar de ervaring dat je site "traag" is onthouden ze wel imo.
3. Je hebt niet altijd een heel strakke print nodig waar alles pixelprecies goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Ik ben inprincipe voorstander van PDF. Het enige nadeel ervan vind ik dat het traag is (tenzij je een snelle computer hebt en je zo slim bent geweest om de plugin folder van Acrobat Reader te legen op 2 bestanden na).

Dat is een beetje de afweging die je moet maken. Want PDF kun je inprincipe net zo makkelijk aanmaken als HTML (met bijv. de FPDF class.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

TukkerTweaker schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:54:
1a. Acrobat is gewoon sloom. En aangezien waarschijnlijk meer als 50% van de bezoekers dit zullen gebruiken, is dat een punt om toch even over te denken.

1b. Wat dacht je van de mensen die nog geen PDF reader hebben? Oke, zullen er tegenwoordig niet veel zijn. Maar wellicht toch een paar.

2. Dat PDF makkelijker print vind ik niet. Je moet eerst wachten tot je PDF geladen is en kunt dan pas printen. Plus dat het selecteren van tekst meer handelingen kost.

3. Opslaan, oke. Wanneer je er ook plaatjes in wilt verwerken is het handiger als je 1 PDF hebt ipv een index.htm met een map plaatjes.

En waarom eigenlijk niet een html pagina met een goede print-CSS, zodat het er gelijk goed uit komt. Met op die pagina nog eens een link om een on-the-fly gegenereerde PDF te downloaden? Lijkt me de beste oplossing. En aangezien je toch alles in een database hebt, niet veel extra werk lijkt me. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 12:35:
Met OpenOffice.org kan je makkelijk PDF-jes maken. En Ooo is nog gratis ook :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
IorGie schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:39:
[...]Met OpenOffice.org kan je makkelijk PDF-jes maken. En Ooo is nog gratis ook :)
Ze hadden het over té statisch, met een editor die bestanden maken valt daar ook onder lijkt mij.

* djluc vind de discussie eigenlijk een beetje onzin: geef de gebruiker gewoon de keuze, laad standaard de HTML versie en toon een linkje naar de PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, dank jullie voor het commentaar. Ik zal eens wat rondkijken naar dat OpenOffice. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

OpenOffice.org is gewoon "de gratis variant" van MS Office. Het lijkt mij dan ook slimmer om naar een PDF Class voor PHP te kijken. Hiermee kun je tenminste realtime de gegevens uit de database halen en als PDF aanbieden.

Verder zoals ik al zei, en ook djluc, doe het alle twee; html & PDF. :)

Pagina: 1