[Unix/Linux] commando df -k, verschil tov dag ervoor?

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Ik ben sinds 3 weken bezig met unix scripting, ik begin het alweer snel in de vingers te krijgen. Nu moet ik bijv vaak kijken naar de diskruimte, dit doe je met het commando df -k. Ouput is dan bijv:

/dev/cciss/c0 151189468 110142772 39510700 74% /a6
/dev/cciss/c0d 34657128 816260 32080352 3% /a7
/dev/cciss/c0d0 98747 31432 62216 34% /etc
/dev/cciss/c0d0p 395106 297723 76984 80% /home

En dan gaat het mij voornamelijk om die % getallen. Ik zou dus graag willen dat ik op een maandag dit commando intik, en als ik dan op dinsdag weer dat commando/script intik dat hij dan aangeeft wat de veranderingen zijn tov de % getallen de dag ervoor. Dus bijv /dev/cciss/c0d0 en dan huidige % en verschil tov gisteren.

Ik ben nog niet zo thuis in unix scripting, dus als er mensen zijn die mij op weg willen helpen hoe ik dit zou moeten aanpakken, zou dat heel fijn zijn.

Alvast bedankt!!

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 22:27
Ik denk dat je de output van df moet opvangen en daaroverheen een cut moet doen op het juiste veld. Zo krijg je een lijstje met juiste gegevens.
Als je nu deze uitvoer stript op het % commando dan heb je de juiste waarde

Als je nu ook een datum bijhoudt (of alleen de laatste dag) dan kun je de output van gister vergelijken met de output van vandaag.

bijvoorbeeld (niet getest) - pakt het 1e en 5e veld als uitvoer.

code:
1
df -k | cut -d" " -f1,5

edit:

btw: ik denk dat dit in P&W thuishoort of anders in non-windows OS.

[ Voor 38% gewijzigd door cenix op 30-11-2004 10:00 ]

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
cenix schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 09:54:
Ik denk dat je de output van df moet opvangen en daaroverheen een grep moet doen op de juiste velden. Zo krijg je een lijstje met juiste gegevens.

Als je nu ook een datum bijhoudt (of alleen de laatste dag) dan kun je de output van gister vergelijken met de output van vandaag.
Daar zit wel wat in, ik ga even wat proberen.

Als er nog meer mensen zijn met ideeen dan hoor ik dat graag.

bedankt

Verwijderd

Schrijf een script die de output van 'df' parsen en in een database stopt (met een key op mount-point en datum). Dit script elke dag laten draaien (d.m.v. cron). Je kan zo mooi historisch bijhouden wat de vrije diskspace is. Handig voor statistieken, en het plannen van de aanschaf van extra diskspace.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:02:
Schrijf een script die de output van 'df' parsen en in een database stopt (met een key op mount-point en datum). Dit script elke dag laten draaien (d.m.v. cron). Je kan zo mooi historisch bijhouden wat de vrije diskspace is. Handig voor statistieken, en het plannen van de aanschaf van extra diskspace.
met mrtg en rrdtool graphen.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:02:
Dit klinkt ook wel goed, ik heb hier een oracle db draaien, ik snap alleen sommige dingen niet.

Hoe krijg ik de output van df -k in de database, is het makkelijker met PHP of kan het ook met alleen unix scriptje.

Hoe zorg ik ervoor dat het getal achter het % teken wordt opgeslagen in de db,

dev/cciss/c0d0p 395106 297723 76984 80% /home en dan die 80% in een veld in de db. Is het handig dmv commando cut wat hierboven is gegeven.

En met key op mount-point en datum bedoel je een unieke sleutel?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik ga je topic even verplaatsen naar NOS waarschijnlijk aangezien het met Unix/Linux te maken heeft :).

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, het heeft helemaal niets met Unix/Linux te maken. De TS moet alleen een boek kopen over zijn (favoriete) scripttaal (die hij in de topicstart niet noemt!)

De juiste getallen filteren kan je met awk/perl. De getallen in de DB stoppen met een programmaatje dat jij bij de DB hebt gekregen. Denk eens na: hoe stop je normaal dingen in de DB?

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Sendy schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 10:49:
Nee, het heeft helemaal niets met Unix/Linux te maken. De TS moet alleen een boek kopen over zijn (favoriete) scripttaal (die hij in de topicstart niet noemt!)
De juiste getallen filteren kan je met awk/perl. De getallen in de DB stoppen met een programmaatje dat jij bij de DB hebt gekregen. Denk eens na: hoe stop je normaal dingen in de DB?
Ik had alleen geen idee welke unix commando's ik het beste kon gebruiken voor filteren. Maar met awk gaat dat wel lukken. En zo lang ben ik hier nou ook weer niet mee bezig.

Ik ga het op de volgende manier doen als ik het allemaal goed heb begrepen.

- unix commando en de uitvoer in een bestand
- data filteren met awk en grep in een bestand
- dan met external tables data invoeren in Oracle
- data laten zien op een html pagina dmv php ofzo

en dan het beginstuk uiteindelijk automatiseren met crontab.

En sorry dat ik het allemaal even niet zo snel zag, we zijn niet allemaal zo goed als jij. Soms ben ik gewoon even de weg kwijt, en weet ik niet hoe ik moet beginnen. Daarom heb ik dan dit forum zodat mensen mij wat aanwijzingen geven zodat ik weer op de juiste weg zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Bram op 30-11-2004 11:17 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit moet met een simpele scripting howto voor je gebruikte shell echt wel uit te vinden zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.