Toon posts:

[XP SP2] internet weg(=dhcp) als 2e pc(=statisch IP) aangaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
5 van de 10 keren ging het goed maar nu de laatste tijd kunnen niet meer 2 pc tegenlijk aan anders ben ik me internet kwijt.

PC1 netwerkaart 1: DHCP via motorola eurodoscis wanadoo (niet verbonden met thuisnetwerk; alleen voor mijn eigen internet)
PC1 netwerkkaart 2: Statisch 192.168.200.2 (thuisnetwerk verbonden, gigabitkaart)
PC1 netwerkkaart 3: Statisch 192.168.200.3 (uitgeschakeld)

PC2 netwerkkaart 1: Statisch 192.168.100.1 (uitgeschakeld)
PC2 netwerkkaart 2: Statisch 192.168.200.1 (thuisnetwerk verbonden, gigabitkaart)

zodra ik stekker van netwerkkabel van PC1 naar PC2 eruit trek heb ik bijna onmiddelijk me internet terug op PC1....? heb diverse firewalls geprobeerd en dat helpt geen ruk. heb overal rondgekeken in me systeem,(oa netwerkverbindingen en diens eigenschappen) maar tis een onregelmatig probleem. en ik weet verder nix meer om dit probleem op te lossen.

een vriend raadde me aan een router te kopen omdat dat gwoon veel makkelijker is. hoef ik dan geen statische ip meer te geven? op wat moet ik letten om een router aan te schaffen? is het voor zo een simpele netwerkje al voldoende om een goedkope router van 30 euro aan te schaffen of is het verstandiger gelijk maar duurste van duurste (draytek vigor oa +/- 100 euro of zo) te nemen?

Verwijderd

in principe is een kun je al klaar zijn met een goedkope router, je stelt alleen je internet adres gegevens in in de router (volg instructies in boekje) en dan werkt het al. zorg dat alles op dhcp draait en het werkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
wat is het verschil tussen de goedkope en de draytek bijv? wat kan een draytek wat een sweex router nie kan?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

aan de gang krijgen:

dus als ik het goed snap deel je internet op pc1 netwerk kaart 1. (hoe deel je internet?) zie ook de faq in NT "hoe deel ik internet"

Draai hier eens een ipconfig /all uit op het moment dat pc 1 met de pc2 verbonden is.

en ipconfig als hij niet verbonden is.

---------

router: ligt eraan wat je met het netwerk doet en hoe snel internet is is. En dan nog is het de vraag of het zinvol te beantwoorden is.

[ Voor 34% gewijzigd door leuk_he op 30-11-2004 14:41 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:06:
wat is het verschil tussen de goedkope en de draytek bijv? wat kan een draytek wat een sweex router nie kan?
dat staat in de spec sheet. Praktische voorbeelden zijn bv p2p gebruik, goedkope routers lopen vast bij veel verbindingen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:37:
aan de gang krijgen:

dus als ik het goed snap deel je internet op pc1 netwerk kaart 1. (hoe deel je internet?) zie ook de faq in NT "hoe deel ik internet"

Draai hier eens een ipconfig /all uit op het moment dat pc 1 met de pc2 verbonden is.

---------

router: ligt eraan wat je met het netwerk doet en hoe snel internet is is. En dan nog is het de vraag of het zinvol te beantwoorden is.
PC1 heeft eigen internet, PC2 heeft weer een eigen internet (staat in andere huis) we zijn buren van mekaar en hadden deze internet al voordat we een gesamenlijke netwerk kregen. we hadden allebei niet zoiets van zullen we onmiddelijk 1 internet opzeggen en dan delen... maar misschien dat daar verandering in komt in de toekomst....

mijn abbo is werkenlijke snelheden down max 200 kb/s en up 25 kb/s (wanadoo broadband basic). de snelheden waarmee ze adverteren weet ik niet uit me hoofd.

ik zal de ipconfig uitproberen vanavond (ben aan het downen, kan internet nu ff niet missen)
SSH schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:37:
dat staat in de spec sheet. Praktische voorbeelden zijn bv p2p gebruik, goedkope routers lopen vast bij veel verbindingen.
ik doe aan torrents downen. dus een goedkope router is voor mij dus uitgesloten? spec sheet?? je bedoelt dat ik diverse fabrikanten moet afschuimen en de specs lezen? wat heb ik eraan als ik nul komma nul verstand heb van routers en mijn 1e post was ook waar moet ik opletten? wat moet ik wel en niet nemen.

vandaag was ik in winkel 1 en daar wilden ze me een sitecom router aansmeren van 40 euro. in winkel 2 zweerden ze bij sweex en dat kostte 33 euro. maar als ik dan vraag of ze ook andere routers hebben zeggen ze nee. winkel 2 zei zelf als sweex slecht was verkochten ze het amper.

let wel... ik vraag niet welk router is de beste. ik moet eerst weten waar ik rekening mee moet houden en welk router voor mij van toepassing is. ik heb een giga netwerk aangelegd met dure kabels en prijzige netwerkkaarten en ik hoorde dat de routers op het moment nog altijd geen giga ondersteunen maar dat daar op termijn verandering komt? kwil niet nu 1 goedkoop ding kopen en over (2-3 maanden? of is het eerder jaren?) de gigarouter kopen? (zou ie duur zijn?)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de router zou helpen?

nu:
code:
1
2
3
4
 internet 1           internet 2
  |                         |
  PC 1                    PC2
  +-----------------------+

straks?

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 30-11-2004 16:35 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:35:
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de router zou helpen?

nu:
code:
1
2
3
4
 internet 1           internet 2
  |                         |
  PC 1                    PC2
  +-----------------------+

straks?
ik begrijp je vraag niet? ik heb diverse problemen met het benaderen van PC1 naar PC2 en andersom. firewall in zijn geheel gekilled. ene keer doet ie het goed, andere keer kan ik wel pingen maar verder nix. weer andere keer is het ineens geen giga verbinding meer maar 100 mbit verbinding.

een vriend zei dat het gezeik zou overgaan als ik een router nam...? ik gebruik de verbinding tussen pc1 en pc2 nu voor oa: LAN games spelen, software over en weer zenden. bijv. omdat hij een dvdbrander heeft en ik niet. of hij wilt een filmpje bekijken of ik wil zijn filmpjes bekijken. of updates of ander interessante zooi.

en eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat een router me problemen niet verhelpt ja....

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

waar had je gedacht de router aan te sluiten? tussen pc 1 & pc2 ? en de huis tuin en keuken routers hebben een WAN & lan kant. welke pc is wan en welke lan? een huis tuin en keuken router is bedoeld om internet te delen en een beetje te firewallen.

En weet je zeker dat bij je maat ook 2 netwerk kaarten heeft? Wellicht daar ook straks ipconfig /all draaien als het niet werkt. Zodat wel zien dat die instellingen met jouw pc overeen komen.

Als je niet weet waar ongeveer je probleem zit schat ik zo in dat die router ook niet gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:01:
waar had je gedacht de router aan te sluiten? tussen pc 1 & pc2 ? en de huis tuin en keuken routers hebben een WAN & lan kant. welke pc is wan en welke lan? een huis tuin en keuken router is bedoeld om internet te delen en een beetje te firewallen.

En weet je zeker dat bij je maat ook 2 netwerk kaarten heeft? Wellicht daar ook straks ipconfig /all draaien als het niet werkt. Zodat wel zien dat die instellingen met jouw pc overeen komen.

Als je niet weet waar ongeveer je probleem zit schat ik zo in dat die router ook niet gaat werken.
ik weet niet wat je met wan bedoelt. draadloos netwerk? die hebben we beiden niet. en ja ik weet zeker dat ie er maar 2 heeft. waarvan 1 op het moment uitgeschakeld is. internet delen doen we misschien nog wel maar nu nog niet(wil wel de mogenlijkheid openhouden)

en waar ik me router zal plaatsen heb ik niet bij stilgestaan. dacht eerst gwoon direkt op de motorola kabelmodem maar dan heeft hij dus ook me internet + de zijne. tussen pc1 en pc2 en pc3 (en eventueel andere pctjes) dan maar he...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:20 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:17:
[...]

ik weet niet wat je met wan bedoelt. draadloos netwerk? die hebben we beiden niet. en ja ik weet zeker dat ie er maar 2 heeft. waarvan 1 op het moment uitgeschakeld is. internet delen doen we misschien nog wel maar nu nog niet(wil wel de mogenlijkheid openhouden)
WAN = Wide Area Netwerk (waar je dus je modem op aansluit, bij de router...) :)

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:20:
[...]
WAN = Wide Area Netwerk (waar je dus je modem op aansluit, bij de router...) :)
Ah so :P... dank u meneer GJ
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:17:
en waar ik me router zal plaatsen heb ik niet bij stilgestaan. dacht eerst gwoon direkt op de motorola kabelmodem maar dan heeft hij dus ook me internet + de zijne. tussen pc1 en pc2 en pc3 (en eventueel andere pctjes) dan maar he...
eerlijk gezegd weet ik niet waar ik me router het beste kan plaatsen, het lijkt mij dat ik pc2 toegang tot internet kan verhinderen....

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 14:37:

ik heb ipconfig /all gedaan in beide situaties. het enige wat veranderd is dat als ik pc2 lostrek dat er staat medium is ontkoppelt en tevens de ipadressen zijn verdwenen. voor de rest is het EXACT hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 04:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
probleem nog altijd niet opgelost, heb nu echt alles gedaan wat ik kon proberen. andere kabel, poorten vergelijken, ik heb 192.168.10.1 geprobeerd, 192.168.200.1.whatever.

mijn vraag is nu: is het sowiezo wel mogelijk dat ene netwerkkaart dhcp is en andere netwerkaart statische IP heeft? volgens mij raakt me pc in de war of zo met het kiezen van een route?

overigens als ik me motorola kabelmodem standby zet staat er: 192.168.100.11 en 255.255.255.0. zet ik um weer aan dan staat me huidige IP 82.156.bla.bla er weer.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
PC1 netwerkaart 1: DHCP via motorola eurodoscis wanadoo (niet verbonden met thuisnetwerk; alleen voor mijn eigen internet)
PC1 netwerkkaart 2: Statisch 192.168.200.2 (thuisnetwerk verbonden, gigabitkaart)
PC1 netwerkkaart 3: Statisch 192.168.100.2 (uitgeschakeld)

PC2 netwerkkaart 2: Statisch 192.168.200.1 (thuisnetwerk verbonden, gigabitkaart)

Zo zou het moeten werken. Let op het ip van netwerkkaart 3 in pc1. Als je die op .200.3 zit heb je het 192.168.200 subnet op 2 netwerk kaarten zitten. Dat schopt de routering in de war. Subnetten altijd maar op 1 interface zetten.

Gebruik dus 192.168.200 voor het 'thuisnetwerk' en 192.168.100 voor de directe verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op maandag 03 januari 2005 @ 01:53:
Zo zou het moeten werken. Let op het ip van netwerkkaart 3 in pc1. Als je die op .200.3 zit heb je het 192.168.200 subnet op 2 netwerk kaarten zitten. Dat schopt de routering in de war. Subnetten altijd maar op 1 interface zetten.

Gebruik dus 192.168.200 voor het 'thuisnetwerk' en 192.168.100 voor de directe verbinding.
ok, ik heb voor het gemak netwerkkaart 3 uit pc1 gehaald. het probleem blijft. zodra ik een verbinding heb met thuisnetwerk vliegt me internet eruit. zodra ik stekker eruit haal is me internet direkt weer terug....

PC1 netwerkaart 1: DHCP via motorola eurodoscis wanadoo (niet verbonden met thuisnetwerk)

voordat men gaat vragen of het ooit gewerkt hebt, ja het heeft gewerkt toen ik nog COM21 had. nu ik DHCP heb nie meer... drm wil ik weten of het wel sowiezo mogelijk is om 1 dhcp te hebben en de rest statisch?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 19:50:
[...]

ik heb ipconfig /all gedaan in beide situaties. het enige wat veranderd is dat als ik pc2 lostrek dat er staat medium is ontkoppelt en tevens de ipadressen zijn verdwenen. voor de rest is het EXACT hetzelfde.
offtopic:
(sorry dat ik toen niet meer gereageerd heb)

post eens die output van ipconfig /all van de PC's hier (in een code block)

misschien zien wij de fout in de netwerk configuratie.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25
leuk_he schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:02:
[...]

offtopic:
(sorry dat ik toen niet meer gereageerd heb)

post eens die output van ipconfig /all van de PC's hier (in een code block)

misschien zien wij de fout in de netwerk configuratie.
Ik heb 't voorzichtige vermoeden dat jij op die tweede NIC een default gateway hebt staan ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op maandag 03 januari 2005 @ 11:05:
Ik heb 't voorzichtige vermoeden dat jij op die tweede NIC een default gateway hebt staan ?
dat klopt, anders werkt NFSU2 niet.... zal zo eens kijken of het helpt als ik het leeglaat....
ok het hielp, nu kan ik internetten EN thuisnetwerken tegelijk. kan iemand me uitleggen als aan een 15 jarige knul waarom de default gateway van een andere netwerkkaart dat niets met internet te maken heeft me internet weglaat trekken? en of er een oplossing voor is want OF ik kan niet internetten EN thuisnetwerken OF ik kan niet NFSU2 over LAN spelen :?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2005 17:33 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Elke pc/server heeft een ip adres. Jouw pc moet bepalen waarheen dat verkeer gaat. Dat gaat als volgt: eerst kijkt hij of het ip adres in je einge subnet light, b.v. jouw PC heeft ip 192.168.0.3 , je subnet mask is 255.255.255.0 en je moet connecten met 192.168.0.5, dan zien hijdat de 5 in dezelfde groep ligt als de 3 en kan hij dus rechtstreeks praten over de interface. Als het ip niet direct aan de nic hangt kijk hij of er een route (te bekijken "route print") is toegevoegd, en anders gebruikt hij de default gatewat, met andere woorden. Al het verkeer wat hij niet kwijt kan stuurt hij naar de default gateway. dus als je internet verkeer. Aangezien je buurman niet met dat verkeer doet stopt dus internet?

NFSU2 weet ik niet. maar een korte google levert het volgende op: e.a. heeft een patch waardoor lan wel werkt. En met illegale versies heb je een probleem. Affijn zoek maar maar in en spielerij hier en open daar e.v.t. een topic.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 10:40:
Elke pc/server heeft een ip adres. Jouw pc moet bepalen waarheen dat verkeer gaat. Dat gaat als volgt: eerst kijkt hij of het ip adres in je einge subnet light, b.v. jouw PC heeft ip 192.168.0.3 , je subnet mask is 255.255.255.0 en je moet connecten met 192.168.0.5, dan zien hijdat de 5 in dezelfde groep ligt als de 3 en kan hij dus rechtstreeks praten over de interface. Als het ip niet direct aan de nic hangt kijk hij of er een route (te bekijken "route print") is toegevoegd, en anders gebruikt hij de default gatewat, met andere woorden. Al het verkeer wat hij niet kwijt kan stuurt hij naar de default gateway. dus als je internet verkeer. Aangezien je buurman niet met dat verkeer doet stopt dus internet?
om 1 en ander duidelijk te maken heb ik een plaatje geupload, de ene waar internet wegvalt is de gateway totaal anders dan me thuisnetwerk? het enige overeenkomst is 192.

edit: ik laat dit dus zien zodat jij misschien zegt: ooow... het zit zo! als default gateway vult casema overigens 82.156.192.x en niet 192....

zoals je ziet is netwerkkaart 2 default gateway leeggehaald en daar stond dus de waarde van de statische IP in.
Afbeeldingslocatie: http://server2.uploadit.org/files/uploadthat-defaultgateway.JPG

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop....

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:19:
ok het hielp, nu kan ik internetten EN thuisnetwerken tegelijk.
Wat nu schop? :? In mijn ogen werkt het nu. Dat NFSU2 niet werkt is een probleem van NFSU2, wellicht dat [search=nfsu2 lan] helpt, maar schoppen helpt in ieder geval niet. Open eens een NFSU2 topic als search niet helpt.

/EDIT: Ok, mijn uitleg was te moeilijk. :+ zeg dat dan B) . Flikker het maar dicht >:) (je weet toch dat topics alleen dischtgeflikkerd worden als het oftopci wordt :D )

[ Voor 19% gewijzigd door leuk_he op 06-01-2005 14:49 ]

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Je wil weten waarom je niet 2 default gateways mag hebben??

Je pc moet toch weten via welke manier hij naar buiten moet . . . (het internet op) Als je 2 default gateways hebt dan kan dat op 2 manieren tegelijk. Ja dat werkt niet.

There is no art to find the minds construction in the face

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:53:
Wat nu schop? :? In mijn ogen werkt het nu. Dat NFSU2 niet werkt is een probleem van NFSU2, wellicht dat [search=nfsu2 lan] helpt, maar schoppen helpt in ieder geval niet. Open eens een NFSU2 topic als search niet helpt.
ik heb nergens een vraag over NFSU2 gemaakt, dat maak jij ervan :? ik vertelde alleen WAAROM ik default gateway had ingevuld. en ja het probleem is opgelost door een andere probleem terug te halen. ik heb de patch inmiddels al maar nog niet geinstalleerd maar dat boeit nu ff niet.

mijn vraag was: waarom zuigt de default gateway van netwerkkaart 2 zo? het heeft blijkbaar met elkaar te maken gezien de resultaten maar de default gateway van wanadoo is 82.xxxxxxx en die van thuisnetwerk 192.xxxxx ? ze hebben beiden hun eigen default gateway. waarom kijkt wanadoo verbinding dan naar het 2e netwerkkaart default gateway en dan nog is casema dchp verbonden en de rest van de netwerk nie?

ik heb ff voor het gemak een plaatje met me ipconfig en misschien zie je iets wat niet klopt.

Sorrie dat ik het wat preciezer wil weten en niet zoals de gemiddelde Gotter zeg: ow flikker deze topic maar dicht, probleem is opgelost al snap ik niet hoe !
Muppet schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:08:
Je wil weten waarom je niet 2 default gateways mag hebben??

Je pc moet toch weten via welke manier hij naar buiten moet . . . (het internet op) Als je 2 default gateways hebt dan kan dat op 2 manieren tegelijk. Ja dat werkt niet.
owwww.... is dat het? mag je maar 1 default gateway hebben op de pc? en als er 2 zijn dan weet de pc zich geen raad meer. oke nu weet ik genoeg :Y)

nu mag de topic "dichtgeflikkerd" worden O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 14:16 ]

Pagina: 1